2008 LÄS ht uppg 14

Diskussioner kring LÄS-delen samt LÄS-uppgifter
Skriv svar
Användarens profilbild
aristofanes
Bronspostare
Bronspostare
Inlägg: 711
Blev medlem: tor 15 nov, 2018 16:27

2008 LÄS ht uppg 14

Inlägg av aristofanes »

Detta gäller en skolsköterska som hade avslöjat sekretess-information. En elev var HIV-smittad. Referat från ett domslut.

Jag blir inte klok på denna uppgift. I texten står att "elevens antagning till gymnasieskolan avstyrktes". Och i det svarsalternativ (A) som anges som korrekt står "Ja, det framgår att eleven inte antags till den sökta utbildningen" medan jag ville svara (D), Nej, detta framgår inte (ang om eleven drabbades)

Har någon annan slitit med denna fråga. Jag kan ju tänka mig att det fanns en avstyrkan, men att eleven trots detta antogs. Står det någonstans i texten att eleven inte antogs?
Undan för undan lägger jag ut några videor på Youtube om mina hp-erfarenheter. Kolla gärna. Sökord Högskoleprovet Aristofanes eller Högskoleprovet Jon
Användarens profilbild
alan98
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 150
Blev medlem: mån 18 dec, 2017 1:07

Re: 2008 LÄS ht uppg 14

Inlägg av alan98 »

Aristofanes skrev: sön 11 sep, 2022 13:34 Detta gäller en skolsköterska som hade avslöjat sekretess-information. En elev var HIV-smittad. Referat från ett domslut.

Jag blir inte klok på denna uppgift. I texten står att "elevens antagning till gymnasieskolan avstyrktes". Och i det svarsalternativ (A) som anges som korrekt står "Ja, det framgår att eleven inte antags till den sökta utbildningen" medan jag ville svara (D), Nej, detta framgår inte (ang om eleven drabbades)

Har någon annan slitit med denna fråga. Jag kan ju tänka mig att det fanns en avstyrkan, men att eleven trots detta antogs. Står det någonstans i texten att eleven inte antogs?
Kan inte heller hitta att eleven inte antogs men tror man får utgå ifrån att så blev fallet då elevens antagning avstyrkts.

Står ju också:

"Mot bakgrund av detta finner länsrätten att den av
skolsköterskan lämnade uppgiften uppenbarligen varit av
karaktär att medföra sådant men för eleven som avses i 7
kap. 1 § sekretesslagen."

Av det jag citerat att döma skulle jag säga att skolsköterskan gjort att eleven inte antagits genom att dela den uppgiften gällande eleven.

Eller är jag ute och cyklar här?
Användarens profilbild
aristofanes
Bronspostare
Bronspostare
Inlägg: 711
Blev medlem: tor 15 nov, 2018 16:27

Re: 2008 LÄS ht uppg 14

Inlägg av aristofanes »

Tack för att du svarar.
Ja, kanske ska man läsa domen som att sköterskan hade orsakat eleven men. Annars hade hon ju inte kunnat dömas. Eller ska jag förväntas veta att ett avstyrkande till antagning också innebär att eleven inte blir antagen, en avstyrkan är inte bara ett diskussionsinlägg utan ett faktiskt beslut?

Vore intressant att få veta om någon annan än jag misslyckats med att få korrekt svar?
Undan för undan lägger jag ut några videor på Youtube om mina hp-erfarenheter. Kolla gärna. Sökord Högskoleprovet Aristofanes eller Högskoleprovet Jon
Användarens profilbild
alan98
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 150
Blev medlem: mån 18 dec, 2017 1:07

Re: 2008 LÄS ht uppg 14

Inlägg av alan98 »

Aristofanes skrev: sön 11 sep, 2022 19:02 Tack för att du svarar.
Ja, kanske ska man läsa domen som att sköterskan hade orsakat eleven men. Annars hade hon ju inte kunnat dömas. Eller ska jag förväntas veta att ett avstyrkande till antagning också innebär att eleven inte blir antagen, en avstyrkan är inte bara ett diskussionsinlägg utan ett faktiskt beslut?

Vore intressant att få veta om någon annan än jag misslyckats med att få korrekt svar?
Jo, intressant det du tar upp, tror nästan de vill att man just ska anta det. Dock lite märkligt men hade nog svarat rätt, tror jag. Lätt för mig och säga nu liksom :D
Skriv svar