Hej!
Jag har under flera månader försökt höja mig i LÄS delen men jag har inte lyckats få mer än 11 poäng varje gång.
Jag har försökt använda mig av olika tekniker för att se vilket som passar mig men har som sagt inte lyckats förbättra mig. Jag har oftast svårt att förstå texterna och kan inte dra slutsatser så bra. De flesta av mina vänner har inga problem med Läs delen, så jag undrar nu om jag någonsin kommer få en aha-upplevelse eller om det bara gäller att fortsätta träna som jag gjort?
Jag börjar oroa mig lite om det kan bero på att jag har dyslexi. Vad råder ni mig att göra?
Vad har du för förhållande till läsning i övrigt Läser du mycket skönlitterära böcker? Jag tror att det borde släppa om man läser mycket och regelbundet.
Det kan ligga något i vad du säger eftersom jag aldrig har varit en läsmännsika men jag har nyligen börjat läsa dn & sd varje dag och en massa kurslitteratur så jag får hoppas på att det släpper snart. tack!
Det handlar nog mycket om dagsform och hur väl texterna passar just dig. Idag t ex innehöll de texterna jag gjorde fel på många fackord jag inte kände till. Jag var även väldigt ointresserad av ämnena.
Hur många LÄS-prov har du gjort?
Se till att utöka ditt ordförråd, det är viktigt för läsförståelsen. Du behöver kunna orden tillräckligt för att slippa stanna till och tänka efter då du stöter på dem. Annars påverkar det läshastigheten väldigt negativt då man ofta kan få gå tillbaka och läsa om hela meningen/stycket om man stannar till.
Oftast är det tidsbrist som gör att man svarar fel på LÄS-proven. Gå igenom provet i efterhand och se efter vilka fel du hade. Oftast är det "Hur kunde jag missa det där?"-fel, som du hade gjort rätt på om du bara haft mer tid på dig eller känt dig mindre stressad. Därför är det väldigt viktigt att kunna läsa texterna snabbt men ändå förstå dem.
jag upplever att LÄS kan gå precis hur som helst nästan! ibland får jag 19/20 och ibland 11/20. Hur ska jag göra får att stabilisera resultatet på åtminstone 15-16 rätt? mitt största problem är tidsbristen, jag förstår inte att folk sätter 20/20 på denna del..HUR BÄR DOM SIG ÅT?
Jag tror, som jag skrev ovan, att det nästan uteslutande är ordförrådet och läshastigheten man måste förbättra. Får man opassande texter som är både långa, svåra och tråkiga hinner man inte läsa klart dem i tid (dvs så att man i lugn och ro kan svara på frågorna utan stress), går det dåligt. Får man nästan uteslutande sådana här texter får man således ett väldigt dåligt resultat.
Som empezar säger så är säkert ordförrådet och läshastigheten viktigt, men jag tror inte att det är det enda som påverkar ens resultat. LÄS testar läsförståelse - man måste alltså förstå innebörden av det man läser, och kunna komma ihåg det ett par minuter efter att man läst det. Svarar man fel på en fråga, förutsatt att man inte gissat på grund av tidsbrist, så beror det alltså på att man missförstått texten eller glömt vad man precis läst. LÄS är kanske min starkaste del, sist fick jag 20/20, antagligen för att jag har lätt att få en mer övergripande förståelse för vad författaren försöker säga. Mitt tips skulle vara att tillämpa vettig studieteknik när du läser till exempel understreckare. Pausa efter varje stycke och försök formulera i huvudet vad författaren har för poäng, kanske ska du till och med skriva ett kort referat efteråt för att försöka greppa de viktiga poängerna. Och vänj dig vid att använda markeringspenna. Det kan kännas segt att plugga på det sättet men jag tror att man till slut utvecklar ett sinne för att snabbt kunna identifiera det viktiga i en text.
tack för tipsen empezar och lily! ska jobba mig igenom några under streckare nu..förresten lily, imponerande resultat, ser att du dessutom "bara" är 17 år..strongt jobbat =)
Man måste dock lära sig gå innan man kan springa. Missuppfattar man ett ord pga dåligt ordförråd kan hela textens mening förändras. Läser man för sakta hinner man inte svara på frågorna.
Sedan kan informationssökning i texterna fungera lika bra som att ha ett bra minne. Den enda sortens frågor man inte kan svara på genom informationssökning är de frågor som omfattar hela texten, t ex "Vad försöker författaren förmedla med sin text?"
Många av frågorna går att hitta konkreta svar på i texten, sådana man kan ringa in och sedan gå vidare till nästa fråga utan några smärtor i magen pga osäkerhet.
något jag kommer att göra på provet, men inte gör nu när jag tränar är att om en fråga frågar efter en viss persons åsikt i texten, markera ut personens åsikt så att den tydligt går att skilja från vad den inte är (ex meningsmotståndares åsikter eller annan rådande åsikt brukar ofta stå med i samma mening). Många frågor går ut just på att försöka få en att blanda ihop vad en person tycker med vad den inte tycker genom att fråga om saker där åsikterna ställs mot varandra i samma mening. Om man markerar ut det som det frågas efter och sedan bara läser markeringen blir det lättare att se just den personens åsikter.
Jag har nu höjt mig från 0.85 till 1.75, trodde aldrig att det skulle vara möjligt! Till våren börjar jag läkarprogramme, en dröm som slår in! Jag har hp-guiden att tacka massor, fantastiskt grym sida! Utan er hade jag nog inte klarat det!