Fler än 248 000 nöjda studenter
Mer än 19 års erfarenhet
Alla coacher har 2.00
I alternativ 1 får du reda på hur många pojkar som får feriearbete alltså 0,065X212=13,78 ~ 14 då är antalet flickor 30-14=16 st. Men vi vet inte hur många som är 16 eller hur många är 17.zprawl81 skrev:Frågan lyder:
I en kommun anordnade parkförvaltningen feriearbeten åt ungdomar. De 30 platserna förfördelades genom lottning bland 408 sökande 16-17 åringar. Hur många 16-åriga flickor fick feriearbete?
(1) 6,5% av de 212 sökande pojkarna fick feriearbete.
(2) Bland dem som fick feriearbete var de 16-åriga flickorna två färre än de 17-åriga flickorna.
Enligt facit så är svaret c, men jag tycker att det är ett klart e, kan någon förklara hur man räknar ut detta för jag lyckades inte.
När jag ser din lösning så tänker jag direkt att 7st 16åringar + 9st 17åringar är den enda sifferkombinationen som passar in.johkri9 skrev:I alternativ 1 får du reda på hur många pojkar som får feriearbete alltså 0,065X212=13,78 ~ 14 då är antalet flickor 30-14=16 st. Men vi vet inte hur många som är 16 eller hur många är 17.zprawl81 skrev:Frågan lyder:
I en kommun anordnade parkförvaltningen feriearbeten åt ungdomar. De 30 platserna förfördelades genom lottning bland 408 sökande 16-17 åringar. Hur många 16-åriga flickor fick feriearbete?
(1) 6,5% av de 212 sökande pojkarna fick feriearbete.
(2) Bland dem som fick feriearbete var de 16-åriga flickorna två färre än de 17-åriga flickorna.
Enligt facit så är svaret c, men jag tycker att det är ett klart e, kan någon förklara hur man räknar ut detta för jag lyckades inte.
I alternativ två får vi reda på att de 16 årig flickorna är två färre än de 17 åriga. Om vi tecknar 17 åringarna med X och 16 ringarna med y så är y=x-2
x+y=16 x+x-2=16 2x=18 x=9 och y är du 9-2=7 de 16 åriga flickorna som fick feriearbete är 7 st.
Förstår inte riktigt vad du menar? du behöver ju info två eftersom du inte kan anta att det finns fler 17 åringar än 16 åringar. Om du menar att du direkt kan se att två färre är 7 respektive 9 så är det ju bra. Själv behöver jga ställa upp ekvationer för att fatta och "se". Men alla sätt är ju bra utom de dåliga eller hur?zprawl81 skrev:När jag ser din lösning så tänker jag direkt att 7st 16åringar + 9st 17åringar är den enda sifferkombinationen som passar in.johkri9 skrev:I alternativ 1 får du reda på hur många pojkar som får feriearbete alltså 0,065X212=13,78 ~ 14 då är antalet flickor 30-14=16 st. Men vi vet inte hur många som är 16 eller hur många är 17.zprawl81 skrev:Frågan lyder:
I en kommun anordnade parkförvaltningen feriearbeten åt ungdomar. De 30 platserna förfördelades genom lottning bland 408 sökande 16-17 åringar. Hur många 16-åriga flickor fick feriearbete?
(1) 6,5% av de 212 sökande pojkarna fick feriearbete.
(2) Bland dem som fick feriearbete var de 16-åriga flickorna två färre än de 17-åriga flickorna.
Enligt facit så är svaret c, men jag tycker att det är ett klart e, kan någon förklara hur man räknar ut detta för jag lyckades inte.
I alternativ två får vi reda på att de 16 årig flickorna är två färre än de 17 åriga. Om vi tecknar 17 åringarna med X och 16 ringarna med y så är y=x-2
x+y=16 x+x-2=16 2x=18 x=9 och y är du 9-2=7 de 16 åriga flickorna som fick feriearbete är 7 st.
För att 16 åringarna ska vara 2st färre kan resultatet bara bli 7+9, stämmer det?
Jag menar med båda info såklart:-) Ekvationer i all ära, men jag har väldigt svårt för att förstå dom Det knepiga med den här upg är väl att räkna ut 6,5%av 212 i huvudet under tidspress. Utan att lyckas med det så blir det svårt att köra uteslutnings metoden dvs 7+9.johkri9 skrev:Förstår inte riktigt vad du menar? du behöver ju info två eftersom du inte kan anta att det finns fler 17 åringar än 16 åringar. Om du menar att du direkt kan se att två färre är 7 respektive 9 så är det ju bra. Själv behöver jga ställa upp ekvationer för att fatta och "se". Men alla sätt är ju bra utom de dåliga eller hur?zprawl81 skrev:När jag ser din lösning så tänker jag direkt att 7st 16åringar + 9st 17åringar är den enda sifferkombinationen som passar in.johkri9 skrev:
I alternativ 1 får du reda på hur många pojkar som får feriearbete alltså 0,065X212=13,78 ~ 14 då är antalet flickor 30-14=16 st. Men vi vet inte hur många som är 16 eller hur många är 17.
I alternativ två får vi reda på att de 16 årig flickorna är två färre än de 17 åriga. Om vi tecknar 17 åringarna med X och 16 ringarna med y så är y=x-2
x+y=16 x+x-2=16 2x=18 x=9 och y är du 9-2=7 de 16 åriga flickorna som fick feriearbete är 7 st.
För att 16 åringarna ska vara 2st färre kan resultatet bara bli 7+9, stämmer det?
Men det fina med nog är ju att du INTE behöver räkna ut 6,5 % av 212 utan det RÄCKER med att du vet att du vet att det går att räkna ut!zprawl81 skrev:Jag menar med båda info såklart:-) Ekvationer i all ära, men jag har väldigt svårt för att förstå dom Det knepiga med den här upg är väl att räkna ut 6,5%av 212 i huvudet under tidspress. Utan att lyckas med det så blir det svårt att köra uteslutnings metoden dvs 7+9.johkri9 skrev:Förstår inte riktigt vad du menar? du behöver ju info två eftersom du inte kan anta att det finns fler 17 åringar än 16 åringar. Om du menar att du direkt kan se att två färre är 7 respektive 9 så är det ju bra. Själv behöver jga ställa upp ekvationer för att fatta och "se". Men alla sätt är ju bra utom de dåliga eller hur?zprawl81 skrev:
När jag ser din lösning så tänker jag direkt att 7st 16åringar + 9st 17åringar är den enda sifferkombinationen som passar in.
För att 16 åringarna ska vara 2st färre kan resultatet bara bli 7+9, stämmer det?
Nu börjar det klarna tack för all hjälp allihopa.Phantomen skrev:Men du behöver inte räkna ut 6,5% av 212 i huvudet för att se att svare är C.
Påstående 1: Där får vi antalet tjejer, men vi vet inte hur många av dessa som är 16 åringar. Behövs ingen uträkning.
Påstående 2: Här får du reda på att de 16 åriga flickorna är 2 färre än 17 åriga, men du vet inte totalantalet alltså kan du inte svara på frågan.
(1) + (2)
Här har du totalantalet tjejer (från 1:an)
och skillnaden mellan 16 och 17 åriga tjejer (från 2:an)
Behövs ingen exakt uträkning. Du kan ju "hitta på" ett annat procenttal till 1:an och se om du kan räkna ut det? Går inte. DU måste ha infon i (2) oavsett vilket procenttal du använder i (1).
Infon i (2) är ju det som fattas för att kunna räkna ut det i (1)
20/10 - 2024 kl 8:10
kvar att studera!
Anmälningsperiod:
Öppnar 13/8 kl. 8:00
Stänger 20/8 kl. 23:59