VT 02 - Uppg. 15 & 16

Diskussioner kring DTK-delen samt DTK-uppgifter
Användarvisningsbild
slowdive
Stammis
Stammis
Inlägg: 433
Blev medlem: lör 18 apr, 2009 19:16

VT 02 - Uppg. 15 & 16

Inläggav slowdive » tor 24 sep, 2009 12:21

http://home.student.uu.se/f/frho5413/HP/2002vt/dtk.pdf
Sida 16 o 17
Blir sjukt rörigt med alla värden här för mig. Hur lösa på ett bra sätt?
Får rätt svar A på 15 men fattar inte min egen tankegång. De frågar ju efter störst antal men jag kunde inte hitta nåt sånt värde så tog högta procentsatserna = Bild (pojkar) och Matematik (flickor).

16 fattar jag inte.

galnejan
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 04 mar, 2009 14:25

Re: VT 02 - Uppg. 15 & 16

Inläggav galnejan » tor 24 sep, 2009 13:03

15: Procenten ger ju ett antal då du har det totala värdet deltagande pojkar/flickor per kurs så där har du gjort rätt.

16:
41.9% = ~ 40% av 37989(antalet flickor som läste geografi) Ta 10% av 37989 =~ 3800 * 4 = 15200 flickor med vg

31.3% = ~ 30% av 39553(antalet pojkar som läste geografi) Ta 10% av 39553 =~ 3950 * 3 = 11850 pojkar med vg

F-P = 3350 Svar: C

carmal
Stammis
Stammis
Inlägg: 168
Blev medlem: fre 20 aug, 2010 13:19

Re: VT 02 - Uppg. 15 & 16

Inläggav carmal » fre 17 sep, 2010 8:39

galnejan skrev:15: Procenten ger ju ett antal då du har det totala värdet deltagande pojkar/flickor per kurs så där har du gjort rätt.

16:
41.9% = ~ 40% av 37989(antalet flickor som läste geografi) Ta 10% av 37989 =~ 3800 * 4 = 15200 flickor med vg

31.3% = ~ 30% av 39553(antalet pojkar som läste geografi) Ta 10% av 39553 =~ 3950 * 3 = 11850 pojkar med vg

F-P = 3350 Svar: C
Hej!

Jag vet att det här inlägget är ca 1 år gammalt men jag har en fundering kring uppgiften.
Det är alltså inte möjligt att ta (41,9 - 31,3)77 542?!
Svaret blir fel om man gör så här och det jag då vidare undrar är om felet ligger i att man inte får subtrahera procenttalen med varandra?
Saken är den att tidigare i ett forum var det ngn som förslog det men då om en annan uppg. så nu är jag lite förvirrad. Innan jag såg det senare i ett forum så trodde jag inte det var nöjligt att räkna så........vilket fall som helst är det ngn som kan ge mig lite klarhet i detta? :?

Användarvisningsbild
Båtsman
Stammis
Stammis
Inlägg: 453
Blev medlem: mån 12 okt, 2009 10:52

Re: VT 02 - Uppg. 15 & 16

Inläggav Båtsman » mån 20 sep, 2010 16:53

carmal skrev:
galnejan skrev:15: Procenten ger ju ett antal då du har det totala värdet deltagande pojkar/flickor per kurs så där har du gjort rätt.

16:
41.9% = ~ 40% av 37989(antalet flickor som läste geografi) Ta 10% av 37989 =~ 3800 * 4 = 15200 flickor med vg

31.3% = ~ 30% av 39553(antalet pojkar som läste geografi) Ta 10% av 39553 =~ 3950 * 3 = 11850 pojkar med vg

F-P = 3350 Svar: C
Hej!

Jag vet att det här inlägget är ca 1 år gammalt men jag har en fundering kring uppgiften.
Det är alltså inte möjligt att ta (41,9 - 31,3)77 542?!
Svaret blir fel om man gör så här och det jag då vidare undrar är om felet ligger i att man inte får subtrahera procenttalen med varandra?
Saken är den att tidigare i ett forum var det ngn som förslog det men då om en annan uppg. så nu är jag lite förvirrad. Innan jag såg det senare i ett forum så trodde jag inte det var nöjligt att räkna så........vilket fall som helst är det ngn som kan ge mig lite klarhet i detta? :?
Om det totala antalet flickor och pojkar som läste geografi var t.ex. 40 000 elever för båda, hade du kunnat subtrahera procentenheterna och sedan tagit skillnaden x 40 000. Men eftersom antalet elever inte är lika för pojkar som flickor går det ju inte, och således måste du räkna ut varje kön för sig :)


cron
Intresseanmälan

Du är inte VIP-medlem. Lämna en intresseanmälan och få information helt gratis!

Dagens ord
GAUCHO
boskapsskötare på Pampas
Nästa prov

14/4 - 2018 kl 8:10
141 dagar 7 timmar och 51 minuter kvar att förbereda sig på.

Sista anmälningsdag:
1/2 - 2018 kl 23:59

Utvalda forumtrådar