Helt efterbliven?
Re: Helt efterbliven?
Absolut, jag tror nog att jag hakade upp mig lite på frågeformuleringen när jag läste den. Jag tolkade det spontant som att pojkarna, i en situation där var och en målade ensamma på en egen vägg, kunde måla med en viss hastighet, men att man inte kunde anta att hastigheten kommer att vara samma om alla tillsammans målar på samma vägg. Kändes som något av en kuggfråga, men det är ju naturligtvis bara till att komplicera en annars (suspekt) enkel uppgift.antonsvenson skrev:Det står att alla pojkar målar i samma hastighet. därav borde det gå snabbare om man är fler
Cheers
Re: Helt efterbliven?
Fast egentligen utesluter inte det att om man är flera så målar man över samma ytor flera gånger i onödan. Då introduceras en osäkerhetsfaktor som gör uppgiften olösbar.antonsvenson skrev:Det står att alla pojkar målar i samma hastighet. därav borde det gå snabbare om man är fler
Re: Helt efterbliven?
Fast då får man anta att pojkarna inte är som tråden säger "helt efterblivna"empezar skrev:Fast egentligen utesluter inte det att om man är flera så målar man över samma ytor flera gånger i onödan. Då introduceras en osäkerhetsfaktor som gör uppgiften olösbar.antonsvenson skrev:Det står att alla pojkar målar i samma hastighet. därav borde det gå snabbare om man är fler
Men absolut, det är möjligt men svaret de sökte var väll att 1 större en 2
Re: Helt efterbliven?
Håller med Empezar. Finns för mkt osäkerhet. Jag tänkte att de kanske trängs mer om plankan är liten och därför inte säkert att de i en större grupp målar snabbare men jag överanalyserar troligtvis.
Re: Helt efterbliven?
Jag är överanalysens mästare, men den här tråden tar priset
Re: Helt efterbliven?
Ponera att planket är 3 meter brett. Det står 10 pojkar där och målar. Kommer det gå fortare om man ställer dit en till pojke? Verkligen? Om man hade överklagat den här uppgiften hade man fått rätt.
Re: Helt efterbliven?
Det känns onekligen så. Och när man väl sitter och skall försöka "visa sig smart" på provdagen så är detta en sådan uppgift som man verkligen hade haft svårt att bestämma sig för vilket svarsalternativ man ställer sig bakom. Med tanke på alla de uppgifter provkonstruktörerna måste ha att välja mellan som slutgiltiga provfrågor, kan man ju tycka att denna uppgift borde ha försvunnit på vägen...empezar skrev:Ponera att planket är 3 meter brett. Det står 10 pojkar där och målar. Kommer det gå fortare om man ställer dit en till pojke? Verkligen? Om man hade överklagat den här uppgiften hade man fått rätt.
Re: Helt efterbliven?
Tror ni uppfattade min kommentar lite väl negativt. Jag tycker att det är jättebra att man analyserar uppgifter på högskoleprovet, det gör jag ju själv både under och efter provet. Kul att se att jag inte är ensam om det! Och som föregående person skrev, visst är det konstigt att vissa uppgifter går igenom.
Re: Helt efterbliven?
Håller på att plugga inför HP, ingen har ju direkt gett någon bra slutsats som är enkel att förstå.
Men man kan väl lägga detta in i en ekvation.
"N pojkar målar ett plank på 120 minuter. N + 1 pojkar målar ett likadant
plank på y minuter. Alla pojkar målar i samma hastighet."
N pojkar målar ett plank på 120 min. <=> 120 = N
N + 1 pojkar målar ett likadant plank på y minuter.
<=> y = N + 1
Alla pojkar målar i samma hastighet, vilket skulle betyda att man kan lägga in 120 i y <=> 120 = N + 1 <=> 120-1 = N <=> 119 = N
Slutsatsen blir ju att 119(y) = N
För att det kom in en till liten pojke in i ekvationen så då är 120 min större än Y.
Vet inte annars hur man ska räkna ut detta.
Men man kan väl lägga detta in i en ekvation.
"N pojkar målar ett plank på 120 minuter. N + 1 pojkar målar ett likadant
plank på y minuter. Alla pojkar målar i samma hastighet."
N pojkar målar ett plank på 120 min. <=> 120 = N
N + 1 pojkar målar ett likadant plank på y minuter.
<=> y = N + 1
Alla pojkar målar i samma hastighet, vilket skulle betyda att man kan lägga in 120 i y <=> 120 = N + 1 <=> 120-1 = N <=> 119 = N
Slutsatsen blir ju att 119(y) = N
För att det kom in en till liten pojke in i ekvationen så då är 120 min större än Y.
Vet inte annars hur man ska räkna ut detta.
Re: Helt efterbliven?
Empezar: nej det är omöjligt att det går lika långsamt om n+1 pojkar målar i samma takt som n pojkar gjorde tidigare, ditt exempel med att dom skulle måla över varande skulle vara helt omöjligt att göra eftersom att när alla sätter ner sin pensel på planket kan omöjligt den nya kille göra det på exakt samma yta som någon av dom andra och måla den precis i samma instans som honom eftersom: fysik då blir ju liksom 120 gränsvärdet för hur segt det kan gå för n+1. Sen han dom väl iof aldrig sakt att alla börjar måla samtidigt...
Re: Helt efterbliven?
Jag tror att ni komplicerar frågan för mycket.
Re: Helt efterbliven?
Om det verkligen är så blir ju alla uppgifter på högskoleprovet olöslig, för man kan komplicera det hur långt som helst. Det kan ju vara så att pojkarna står på en gård i Ryssland och plötsligt så slår en atombomb ner och de dör innan de hinner reagera och vips så går det evigheter med tid innan plankan överhuvudtaget kommer att bli färdigmålat då nedslagsplatsen är kontaminerat och ingen kan ta sig dit för att måla plankan och man måste därför vänta i flera hundra år. Då är y>120min.empezar skrev:Fast egentligen utesluter inte det att om man är flera så målar man över samma ytor flera gånger i onödan. Då introduceras en osäkerhetsfaktor som gör uppgiften olösbar.antonsvenson skrev:Det står att alla pojkar målar i samma hastighet. därav borde det gå snabbare om man är fler
Jag vet att jag överdrev rejält, men tror ni förstår poängen. Jag har själv också suttit på flera högskoleprov med uppgifter som jag överanalyserat och sen fått kortslutning i hjärnan och inte vetat vad jag ska svara. Men där jag i efterhand tänkt klart att man inte ska överdriva och svara på det som är uppenbart annars finns risken att man kommer att överanalysera alla 80 matte uppgifter på ett hp prov
MadridistaN
Re: Helt efterbliven?
VIP-medlemmar har även åtkomst till Sveriges största databas med förklaringar till gamla högskoleprovuppgifter.
Här är förklaringen till denna uppgift: http://www.hpguiden.se/vip-utbildningen ... vet#4kva20
Här är förklaringen till denna uppgift: http://www.hpguiden.se/vip-utbildningen ... vet#4kva20