Hjälp med frågor från 2002-04

Diskussioner kring NOG-delen samt NOG-uppgifter
Användarvisningsbild
lisaisabel
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 89
Blev medlem: mån 18 jun, 2007 2:00

Hjälp med frågor från 2002-04

Inläggav lisaisabel » sön 16 mar, 2008 16:44

Kan någon hjälpa mig med dessa:

3) Index anvönds för att visa förändring över tid. En torghandlare köpte blåbär för 8kr/kg är 1998 (index 80). Vad betalade torghandlaren för 1kg blåbär år 1996?

1) År 1996 var index =100 för priset per kg
2) Index för priset på blåbär sjönk med i genomsnitt 10 enheter /år från år 1996 tom år 1998.

Uppgiften ska lösas med alt D.

Jag ser att den kan lösas med 1:an, men blir förvirrad av att man skriver att index sjunker med i genomsnitt, då får man ju inget exakt indexvärde 1996, eller ?

7) I två klasser finns det totalt 65 elever. Hur stor är andelenm flickor i den mindre klassen?

1) Den totala andelen flickor är 40%
2) I den ena klassen finns det fem pojkar fler än i den andra.

Rätt svar är E

Jag tänkter att man med hjälp av uppgifterna kan få fram antalet killar i båda klasserna och även antalet tejer och på det sättet andelen, kan någon förklara.

22) Om någon orkar leta upp figuren skulle jag vilja ha en förklaring. Vad är det konkret i påsående två som säger att man kan räkna ut b. Min första tanke var att a och den övre vinkeln i undre triangeln är suppleangvinklar och lika stora samt att vi har en rät vinkel.... :?:

Användarvisningsbild
DonThomaso
Silverpostare
Silverpostare
Inlägg: 1795
Blev medlem: sön 21 jan, 2007 1:00

Re: Hjälp med frågor från 2002-04

Inläggav DonThomaso » sön 16 mar, 2008 17:02

lisaisabel skrev:Kan någon hjälpa mig med dessa:

3) Index anvönds för att visa förändring över tid. En torghandlare köpte blåbär för 8kr/kg är 1998 (index 80). Vad betalade torghandlaren för 1kg blåbär år 1996?

1) År 1996 var index =100 för priset per kg
2) Index för priset på blåbär sjönk med i genomsnitt 10 enheter /år från år 1996 tom år 1998.

Uppgiften ska lösas med alt D.

Jag ser att den kan lösas med 1:an, men blir förvirrad av att man skriver att index sjunker med i genomsnitt, då får man ju inget exakt indexvärde 1996, eller ?

7) I två klasser finns det totalt 65 elever. Hur stor är andelenm flickor i den mindre klassen?

1) Den totala andelen flickor är 40%
2) I den ena klassen finns det fem pojkar fler än i den andra.

Rätt svar är E

Jag tänkter att man med hjälp av uppgifterna kan få fram antalet killar i båda klasserna och även antalet tejer och på det sättet andelen, kan någon förklara.

22) Om någon orkar leta upp figuren skulle jag vilja ha en förklaring. Vad är det konkret i påsående två som säger att man kan räkna ut b. Min första tanke var att a och den övre vinkeln i undre triangeln är suppleangvinklar och lika stora samt att vi har en rät vinkel.... :?:
Uppgift 3:

Det finns en formel för indexräkning som lyder:
Index1/Index2 = Pris1/Pris2

Om vi säger att index1 och pris 1 står för 1998s index respektive pris, och index2 och pris 2 står för 1996 så blir formeln:

80/8 = 100/pris2
Och så kan man lösa ut pris2.

Den andra uppgiften kan du räkna ut genom att ställa upp medelvärdesproceduren.

X står för förändringen 1996-1997 och Y står för förändringen 1997-1998:

(X+Y)/2 = 10
X+Y = 20

Dock är det onödigt egentligen då man bara behöver komma ihåg att genomsnitt/år * antalet år = antalet stycken totalt. Detta härleder egentligen från Antalet stycken totalt / antalet år = genomsnitt/år.

Hänger du med?

Uppgift 7:
På sådana här uppgifter försöker de bara skapa fällor och förvirra en. Man ska försöka tänka så enkelt som möjligt.

Påstående 1: ger oss hur många flickor det är totalt, men ej hur det förhåller sig mellan de två klasserna

Påstående 2: med det kan vi räkna ut antalet pojkar i respektive klass. Men vi vet fortfarande inte hur stora klasserna är så vi får alltså ingen information om antalet flickor.

1+2: vi har fortfarande inte förhållandet mellan antalet pojkar och antalet flickor. Och vi vet inte förhållandet mellan de olika klasserna.. alltså går det inte att räkna ut uppgiften.

Vid sådana här tal, när jag nästan är säker på att det inte går, så försöker jag hitta på 2 så olika alternativ som möjligt, men som skulle gå. När jag väl har hittat 2 möjligheter så är jag säker på att uppgiften inte går att lösa.

Hoppas det inte bara blir nonsens... just kommit hem från en hjärncellsdödande träning. :-D

Användarvisningsbild
lisaisabel
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 89
Blev medlem: mån 18 jun, 2007 2:00

Re: Hjälp med frågor från 2002-04

Inläggav lisaisabel » sön 16 mar, 2008 20:48

Inte alls nonsen ! Bra förklaringar, tack !


cron
Intresseanmälan

Du är inte VIP-medlem. Lämna en intresseanmälan och få information helt gratis!

Dagens ord
SOTTIS
dumhet, dumt yttrande, "groda"
Nästa prov

14/4 - 2018 kl 8:10
139 dagar 18 timmar och 33 minuter kvar att förbereda sig på.

Sista anmälningsdag:
1/2 - 2018 kl 23:59

Utvalda forumtrådar