NOG HT 2010 uppg 7

Diskussioner kring NOG-delen samt NOG-uppgifter
Firben
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 24 mar, 2009 22:37

NOG HT 2010 uppg 7

Inläggav Firben » ons 02 mar, 2011 9:31

I en skola måste alla elever läsa minst ett av språken tyska eller franska. Hur många procent av skolans elever läser enbart franska?

(1) 60 procent av skolans elever är flickor och resten pojkar.

(2) 150 elever läser franska och 120 elever läser tyska.

Tillräcklig information för lösningen erhålles
A i (1) men ej i (2)
B i (2) men ej i (1)
C i (1) tillsammans med (2)
D i (1) och (2) var för sig
E ej genom de båda påståendena

Rätt svar: E

Hur gör man nu?

Användarvisningsbild
Timoteja
Bronspostare
Bronspostare
Inlägg: 701
Blev medlem: sön 21 nov, 2010 16:37
Ort: Sthlm/Linköping

Re: NOG HT 2010 uppg 7

Inläggav Timoteja » ons 02 mar, 2011 9:57

I första infon får vi ju inte veta någonting om hur många som läser respektive språk, bara andelen flickor/pojkar.


I information två får vi veta hur många som läser franska och hur många som läser tyska, men det säger oss ingenting om hur många som enbart läser franska! Av de 150 eleverna som läser franska kanske 50 stycken även läser tyska, det vet vi ingenting om.

Användarvisningsbild
Logi
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 65
Blev medlem: tor 23 sep, 2010 23:36

Re: NOG HT 2010 uppg 7

Inläggav Logi » sön 06 mar, 2011 19:53

Men elevera i skolan får enbart läsa franska rspkt tyska, så det betyder att om 150 elever läser franska så borde ju man kunna räkna ut pga man vet helheten! dvs hur många elever som läser tyska ock hur många elever som läser franska-vilket man sedan kan bara plusar ihop de två och få en helhet, och sedan få reda på hur mkt % som utgör franska.Så min fråga är kan man räkna ut med (2) i info.

eleverna i skolan får enbart läsa franska rspkt tyska, så det betyder om man vet helheten så kan man få del av de hela och göra det i procentform.

Eller är det bara ett typisk "minde fuck" som provkonstruerarna skrivit.

Eller ligger felet i att man inte vet hur mycket elever skolan har så man faller på info(2) och tror att de två termer ihop= antal elever i skolan?

sorbazz
Stammis
Stammis
Inlägg: 113
Blev medlem: fre 09 jan, 2009 3:55

Re: NOG HT 2010 uppg 7

Inläggav sorbazz » sön 06 mar, 2011 20:26

Logi skrev:Men elevera i skolan får enbart läsa franska rspkt tyska, så det betyder att om 150 elever läser franska så borde ju man kunna räkna ut pga man vet helheten! dvs hur många elever som läser tyska ock hur många elever som läser franska-vilket man sedan kan bara plusar ihop de två och få en helhet, och sedan få reda på hur mkt % som utgör franska.Så min fråga är kan man räkna ut med (2) i info.

eleverna i skolan får enbart läsa franska rspkt tyska, så det betyder om man vet helheten så kan man få del av de hela och göra det i procentform.

Eller är det bara ett typisk "minde fuck" som provkonstruerarna skrivit.

Eller ligger felet i att man inte vet hur mycket elever skolan har så man faller på info(2) och tror att de två termer ihop= antal elever i skolan?
Läsa minst ett av språken. Där i ligger lösningen till hela frågan. Du vet inte hur många som kanske läser dubbelt.

Augustus
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 41
Blev medlem: lör 09 jul, 2011 22:34

Re: NOG HT 2010 uppg 7

Inläggav Augustus » mån 26 mar, 2012 11:18

Det vi kan veta är att minst 30 elever läser enbart franska, mer än så kan vi inte veta. Övriga 120 skulle lika gärna kunna läsa både franska och tyska, eller så kunde övriga 119 läst enbart franska och bara en läst tyska (vilket hade gett att även 119 elever enbart läste tyska).


cron
Intresseanmälan

Du är inte VIP-medlem. Lämna en intresseanmälan och få information helt gratis!

Dagens ord
NEOFILI
beundran för allt nytt
Nästa prov

14/4 - 2018 kl 8:10
145 dagar 5 timmar och 40 minuter kvar att förbereda sig på.

Sista anmälningsdag:
1/2 - 2018 kl 23:59

Utvalda forumtrådar
Senaste 5 forumtrådar