Det är viktigt också att ha perspektiv på ens egna kunskaper och kunna identifiera de mer fundamentala felen som hindrar dig från att skriva bättre på exempelvis XYZ.
Ett tankefel jag upplever att många gör är att de läser "högskoleprovets kvantitativa delar bygger på gymnasiekurserna MA1c och MA2c", pluggar igenom kurserna och sedan fortfarande inte riktigt förstår varför [
sqrt(8) + sqrt(27) > 2 * sqrt(5) ]. Högskoleprovet bygger på denna matematiken, men din prestation avgörs av djupet i din förståelse av matematiken och metoderna som används
Även jag har problem med XYZ-delen, och då har jag ändå pluggat matematik på högskolenivå. Problemet för mig är att jag under gymnasiet fokuserade mer på att '
klara kursen och få bra betyg' än att till fullo förstå matematiken! Mitt råd till dig är att inte bara stirra dig blind på att kunna lite formler och några räkneregler utan istället söka en djup och komplett förstående av även de mest grundläggande element av matematiken så att du inte löser problem utifrån tidigare erfarenheten utan istället med hjälp av din totala kontroll över matematiken! Du kommer ha enorm nytta av det, inte bara på högskoleprovet utan även i ditt vardagliga liv.
Har du tur kanske du slipper göra en groda som att sätta [(a^2 + b^2) = (a+b)^2] som undertecknad gjorde på senaste tentan
(Blev godkänd, lyckades skriva goda verbala argument
för att jag förstod matematiken )
Edit: Ett sätt att lösa [
sqrt(8) + sqrt(27) > 2 * sqrt(5) ] är att sätta närmevärden på talen och att även tillämpa regeln
b*sqrt(a) = sqrt(b^2 * a) => [
sqrt(8) + sqrt(27) > sqrt(50) är ungefär [
sqrt(9) + sqrt(25) > sqrt(49), alltså 3+5 > 7