Förbättra XYZ?

Diskussioner kring XYZ-delen samt XYZ-uppgifter
Skriv svar
Användarens profilbild
tigerdrottningen
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 146
Blev medlem: fre 15 jan, 2016 18:18

Förbättra XYZ?

Inlägg av tigerdrottningen »

Jag har pluggat till högskoleprovet ett tag nu. Har hunnit gå igenom matte 1c och delar av 2c, gått igenom matematiska repetitionen här på HPG, och dessutom gjort otaliga uppgifter från respektive program om specialgjorda uppgifter samt ett antal hela kvantitativa delprov. Det jag upptäckt är att jag ligger ganska dåligt till på just XYZ och jag förstår inte varför. Gjorde ett prov idag som speglar mina resultat tydligt:

XYZ 6/12
KVA 10/10
NOG 5/6
DTK 11/12
Totalt 32/40

Men som ni ser tappar jag oerhört mycket poäng på just XYZ. Övriga delar känns helt ok och med tanke på hur mycket tid jag lagt ner på matematiken så känns det verkligen som att grunderna finns där. När jag går igenom lösningsförslagen förstår jag nästan alltid exakt var det gick fel och tänker att jag ska komma ihåg det till nästa gång, men sen gör jag inte det ändå. Någon som har tips på hur jag bör studera för att höja mitt resultat just på denna del?
0.65 - 0.65 - 0.65 - 1.05 - 0.8 - 1.15 - 1.4 - 1.7
Thewayoflife
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 112
Blev medlem: tor 19 nov, 2015 21:41

Re: Förbättra XYZ?

Inlägg av Thewayoflife »

Hej!
Jag tror att i ditt fall handlar det om illusion of comtepence. Du måste vara aktiv när du går igenom dina fel, det räcker inte med att bara tänka ”jaha det där kommer jag ihåg nästa gång”. Du måste vara mer engagerad och aktiv. Ett sätt som har verkligen hjälpt mig är att täcka för skärmen eller scrollar upp lite så att jag inte ser löseningen. Och sedan försöker jag replikera exakt varenda steg utan att titta på förklaringen. För mig bruka det klicka direkt för när jag försöker skriva ner lösningen tvingar det min hjärna att fokusera och verkligen förstå vad det är jag håller på med. Sedan repetera jag samma fråga ungefär 3 dagar efter tills det sitter. Och jag skriver också ner mina fel i ett dokument som jag går över dagen efter. Kunskap går från - Jag förstår inte —> jag förstår någorlunda —-> detta är självklart. Du vill nå denna nivå. Det kommer du inte att göra om du ögnar igenom dina fel en gång och hoppas komma ihåg det till näst gång. Hoppas det var till hjälp :)
erikboman
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 14
Blev medlem: lör 21 okt, 2017 17:15

Re: Förbättra XYZ?

Inlägg av erikboman »

Det är viktigt också att ha perspektiv på ens egna kunskaper och kunna identifiera de mer fundamentala felen som hindrar dig från att skriva bättre på exempelvis XYZ.

Ett tankefel jag upplever att många gör är att de läser "högskoleprovets kvantitativa delar bygger på gymnasiekurserna MA1c och MA2c", pluggar igenom kurserna och sedan fortfarande inte riktigt förstår varför [ sqrt(8) + sqrt(27) > 2 * sqrt(5) ]. Högskoleprovet bygger på denna matematiken, men din prestation avgörs av djupet i din förståelse av matematiken och metoderna som används

Även jag har problem med XYZ-delen, och då har jag ändå pluggat matematik på högskolenivå. Problemet för mig är att jag under gymnasiet fokuserade mer på att 'klara kursen och få bra betyg' än att till fullo förstå matematiken! Mitt råd till dig är att inte bara stirra dig blind på att kunna lite formler och några räkneregler utan istället söka en djup och komplett förstående av även de mest grundläggande element av matematiken så att du inte löser problem utifrån tidigare erfarenheten utan istället med hjälp av din totala kontroll över matematiken! Du kommer ha enorm nytta av det, inte bara på högskoleprovet utan även i ditt vardagliga liv.

Har du tur kanske du slipper göra en groda som att sätta [(a^2 + b^2) = (a+b)^2] som undertecknad gjorde på senaste tentan :roll: (Blev godkänd, lyckades skriva goda verbala argument för att jag förstod matematiken :D )

Edit: Ett sätt att lösa [ sqrt(8) + sqrt(27) > 2 * sqrt(5) ] är att sätta närmevärden på talen och att även tillämpa regeln b*sqrt(a) = sqrt(b^2 * a) => [ sqrt(8) + sqrt(27) > sqrt(50) är ungefär [ sqrt(9) + sqrt(25) > sqrt(49), alltså 3+5 > 7
Skriv svar