högskoleprovet höst 2013 fråga 21, 22, 23 och 24

Diskussioner kring XYZ-delen samt XYZ-uppgifter
Skriv svar
conejoas
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 14
Blev medlem: tor 20 mar, 2014 18:03

högskoleprovet höst 2013 fråga 21, 22, 23 och 24

Inlägg av conejoas »

Linjerna y = -x + 7 och y = 2x/3
skär varandra i punkten P = (x1,y1).
Vad gäller för koordinaterna i punken P?

vi vet att deras x och y värde måste vara samma där de skär varandra.

-x+7 = 2x/3

-3x+21=2x 21=5x x är alltså positiv
x= 21/5
-21/5 + 7 = y y blir också positiv.

tänker jag rätt här?

finns det någor snabbare sätt att lösa?



22.
Kalle läser en dia på m minuter. Hur många sidor läser han på 7 minuter?

vad är en dia? jag gissade här rätt men förstod inte frågan.

23.
vad är x:
kan inte kopiera in det här men här är länken,http://www.studeravidare.se/hogskolepro ... esten-2013
jag löste den, men undrar om det finns snabbare sätt att lösa? tog mig minst 2 minuter att lösa den.

24. En elev ska väljas slumpmässigt ur klassen. Sannolikheten att en pojke väljs är 2/3 av sannolikheten att en flicka väljs. Vad är kvoten mellan antalet pojkar och det totala antalet elever i klassen?

2/3*sannolikheten att en flicka väls + sannolikheten att en flicka väls = 1

tänker jag rätt? vad gör jag sen?
Keyser_soze
Stammis
Stammis
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 20 jan, 2014 12:40

Re: högskoleprovet höst 2013 fråga 21, 22, 23 och 24

Inlägg av Keyser_soze »

conejoas skrev:Linjerna y = -x + 7 och y = 2x/3
skär varandra i punkten P = (x1,y1).
Vad gäller för koordinaterna i punken P?

vi vet att deras x och y värde måste vara samma där de skär varandra.

-x+7 = 2x/3

-3x+21=2x 21=5x x är alltså positiv
x= 21/5
-21/5 + 7 = y y blir också positiv.

tänker jag rätt här?

finns det någor snabbare sätt att lösa?



22.
Kalle läser en dia på m minuter. Hur många sidor läser han på 7 minuter?

vad är en dia? jag gissade här rätt men förstod inte frågan.

23.
vad är x:
kan inte kopiera in det här men här är länken,http://www.studeravidare.se/hogskolepro ... esten-2013
jag löste den, men undrar om det finns snabbare sätt att lösa? tog mig minst 2 minuter att lösa den.

24. En elev ska väljas slumpmässigt ur klassen. Sannolikheten att en pojke väljs är 2/3 av sannolikheten att en flicka väljs. Vad är kvoten mellan antalet pojkar och det totala antalet elever i klassen?

2/3*sannolikheten att en flicka väls + sannolikheten att en flicka väls = 1

tänker jag rätt? vad gör jag sen?
Fråga 21.Finns inge snabbare sätt, du har helt rätt, och du löste den bra.

Fråga 22. Kalle läser en sida på m minuter står det, hur många sidor läser han på 7 min, om han läser en sida på 2 minuter så borde svaret vara 7/2. Så Rätt svar är 7/m.

Fråga 23. http://www.hpguiden.se/forumet/topic/11134

Fråga 24. http://www.hpguiden.se/forumet/topic/11017
Jimbo
Stammis
Stammis
Inlägg: 134
Blev medlem: tor 20 feb, 2014 20:23

Re: högskoleprovet höst 2013 fråga 21, 22, 23 och 24

Inlägg av Jimbo »

Du tänker rätt på första, finns nog ingen snabbare väg att ta än att räkna ut punkten.

På den andra behöver du egentligen inte veta vad en dia är, jag har inte heller någon aning, men det du får veta är hans läshastighet i och med att dem säger att han läser 1 dia per m minuter, det ger oss att hans hastighet är (1/m) med enheten dia/minut, sedan för att ta reda på hur många sidor han läser på 7 min multiplicerar man hastigheten med tiden d.v.s (1/m)*7 = 7/m.

På den tredje finns det nog inte heller någon snabbare version är att bara räkna ut det, vässa dina bråkkunskaper.

På den fjärde kan du ställa upp det, d.v.s
sannolikheten att en pojke väljs är, p/(p+f), alltså antalet pojkar dividerat med antalet flickor och pojkar, och samma för flickor då alltså f/(p+f), sedan får man veta att p/(p+f) = (2/3)*f/(p+f), och förenkla.. p = (2/3)*f här ser vi att antalet pojkar är 2/3 av antalet flickor och f = (3/2)*p, nu ersätter vi f i p/(p+f) med (3/2)p och får p/(p+(3/2)p) = 1/(1+3/2) = 1/2,5 = 2/5.
Annars fanns ju den snabbare vägen som du var på väg att göra,
(2/3)*f(sannolikhet) + f(sannolikhet) = 1
f(sannolikhet) = 1/(2/3+1) = 3/5, nu när vi vet sannolikheten att en flicka väljs vet vi även sannolikheten av att en pojke väljs, och det är 2/5, dem försöker lura en med att utelämna att kvoten mellan antalet pojkar och totala antalet elever är sannolikheten att en pojke väljs.
Användarens profilbild
konkis
Stammis
Stammis
Inlägg: 160
Blev medlem: mån 26 okt, 2009 6:32

Re: högskoleprovet höst 2013 fråga 21, 22, 23 och 24

Inlägg av konkis »

conejoas skrev:Linjerna y = -x + 7 och y = 2x/3
skär varandra i punkten P = (x1,y1).
Vad gäller för koordinaterna i punken P?

vi vet att deras x och y värde måste vara samma där de skär varandra.

-x+7 = 2x/3

-3x+21=2x 21=5x x är alltså positiv
x= 21/5
-21/5 + 7 = y y blir också positiv.

tänker jag rätt här?

finns det någor snabbare sätt att lösa?
Det är lite rörigt, din förklaring, men av det jag kan se så börjar du helt rätt genom att sätta de två räta linjernas respektive ekvation på var sin sida av likhetstecknet. Det du gör när du löser ekvationen är att du får ett x-värde, som sedan ska sättas in i en av de valda ekvationerna. Då får du fram y-värdet för punkten där dessa två linjer korsar varandra.


conejoas skrev:22.
Kalle läser en dia på m minuter. Hur många sidor läser han på 7 minuter?

vad är en dia? jag gissade här rätt men förstod inte frågan.

Jag vet helt ärligt talat inte, men "dia" är förmodligen felstavat och ska vara "sida".
Du behöver inte gissa! Om en sida läses på m minuter blir det (1/m).
Om ett okänt antal (x) sidor läses på 7 minuter kan det skrivas som (x/7).
Sätt nu 1/m = x/7 och flytta runt i ekvationen tills du får x ensamt. Du har ditt svar.
conejoas skrev:23.
vad är x:
kan inte kopiera in det här men här är länken,http://www.studeravidare.se/hogskolepro ... esten-2013
jag löste den, men undrar om det finns snabbare sätt att lösa? tog mig minst 2 minuter att lösa den.
Du får nog klistra in hela uppgiften med texten om det går, fast det bästa vore om du tar ett skärmklippsverktyg och klistrar in hela uppgiften som bild. Jag kan inte följa din länk eftersom den inte leder till den specifika uppgiften.
conejoas skrev:24. En elev ska väljas slumpmässigt ur klassen. Sannolikheten att en pojke väljs är 2/3 av sannolikheten att en flicka väljs. Vad är kvoten mellan antalet pojkar och det totala antalet elever i klassen?

2/3*sannolikheten att en flicka väls + sannolikheten att en flicka väls = 1

tänker jag rätt? vad gör jag sen?
Skriv helst ut hela uppgiften och svarsalternativen som de står, det blir lättare för folk att hjälpa dig då. Jag misstänker att svarsalternativen här är till stor hjälp.

Du tänker inte helt rätt (tror jag) men du översätter i alla fall rätt från ord till ekvation. Sannolikheten att en flicka väljs kan vi kalla f. Sannolikheten att en pojke väljs är p.
p = 2/3f. Antal elever i klassen är f + p. Kvot har att göra med division, så om vi till exempel ska ta reda på vad kvoten mellan pojkar och flickor är så sätter vi p/f = kvot. Vill vi ta reda på kvoten mellan flickor och pojkar blir det istället f/p = kvot.
Detta kan även användas när man löser uppgifter med sannolikheter. Har vi sex svarta kulor och fyra röda i en påse och vill veta hur stor chansen är att man tar upp en röd så skriver vi r/(r+s) = 4/(4+6) = 4/10 = 2/5.

Så, som svar på din uppgift tror jag att kvoten mellan antalet pojkar och det totala antalet elever i klassen är 2/3f / f+p, men eftersom jag inte kan se formatet på svarsalternativen så vågar jag inte uttala mig om det exakta svaret (om den ska vara i variabler eller bara siffror). Jag tror dock att svaret är 2/5 eftersom 2f/3 / f + 2/3f = 2f/3 / 5f/3 = 2f x 3 / 3 x 5f = 6f / 15f = 6/15 = 2/5.
Så här kämpar jag (pluggdagbok): http://www.hpguiden.se/Forums/viewtopic/t=10982.html
Michster
Bronspostare
Bronspostare
Inlägg: 665
Blev medlem: sön 26 maj, 2013 20:31

Re: högskoleprovet höst 2013 fråga 21, 22, 23 och 24

Inlägg av Michster »

På fråga 21 kan jag tipsa om en visuell lösning genom snabb skiss. Rita upp hur linjerna kommer se ut. Du vet att första linjen skär y-axeln vid (0,7) och har en negativ lutning. Den andra linjen går igenom origo med en positiv lutning. Man kommer då fram till att x1, y1>0

På fråga 22:

1 sida = m min
1/m=1 min
7*(1/m)=7 min

Svaret är 7/m
Användarens profilbild
admin
Site Admin
Site Admin
Inlägg: 2241
Blev medlem: tor 31 maj, 2007 20:31

Re: högskoleprovet höst 2013 fråga 21, 22, 23 och 24

Inlägg av admin »

Uppgifterna i denna tråd har diskuterats tidigare i forumet:

Uppgift 9, Uppgift 9 (Interaktivt övningsprov uppgift 21)
Uppgift 10 (Interaktivt övningsprov uppgift 22)
Uppgift 11, Uppgift 11 (Interaktivt övningsprov uppgift 23)
Uppgift 12, Uppgift 12 (Interaktivt övningsprov uppgift 24)

Använd med fördel innehållsförteckningarna som finns högst upp i varje forum (DTK, KVA, NOG och XYZ) eller snabblänkarna i det högra blocket med namnet "Utvalda forumtrådar".
Skriv svar