Att inte glömma bort?

Frågor om icke-högskoleprovrelaterade ämnen
Skriv svar
Användarvisningsbild
Millepille
Stammis
Stammis
Inlägg: 432
Blev medlem: tor 17 jan, 2008 1:22

Att inte glömma bort?

Inlägg av Millepille »

Okej nu har ja börjat min behörighetskomplettering till läkarprogrammet och oroar mig hela tiden för att glömma bort det jag lär mig. Ja menar om man glömmer bort, så är väl likgiltigt om man lär sig eller inte? Jag vill lära för att hålla kvar kunskaper men ibland blir det "för mycket" speciellt när jag läser Biologi B på tre veckor (hinner inte repetera precis allt). Jag skulle bli jätteglad för att höra vad era knep och tips är för att inte glömma bort? t.ex. som man läser kurslitteratur? Själv brukar jag läsa ett stycke, stänga igen boken och ta reda på hur mycket av det som gått till min aktiva kunskap och sammanfatta i egna ord. Brukar dock ta tid ibland då jag inte vill sammanfatta "helhet" utan all information som ges. Sedan repeterar jag dagen efter.

Hur gör ni för att kvarhålla det ni lärt er? Hur fungerar er studieteknik? Ja menar visst kan man hålla på att "systematiskt" repetera finns ju massa tekniker ... men det håller det? Skulle vara kul med många svar!

Användarvisningsbild
empezar
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 6357
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 2:00

Re: Att inte glömma bort?

Inlägg av empezar »

Jag går på lektionerna och sedan repeterar jag inför proven. Sedan sitter det så länge kunskaperna utnyttjas på något sätt med jämna mellanrum.

Jag har aldrig provat att läsa in något på tre veckor, men det är väl bara att göra en mind map av det du lär dig och titta på mind mapen då och då?

Användarvisningsbild
Millepille
Stammis
Stammis
Inlägg: 432
Blev medlem: tor 17 jan, 2008 1:22

Re: Att inte glömma bort?

Inlägg av Millepille »

Empezar håller med dig om det där men att utnyttja med berätta gärna lite mer. Jag brukar "utnyttja" min kunskap med att berätta något t.ex. till min mamma om man har ont i halsen skall man gurgla för att bakterierna "skrumpnar" ... (vet inte om det precis går till så...men exempelvis) Hur kan man annars utnyttja sina kunskaper? Blir ju drygt för någon om jag ska berätta allt d.v.s. utnyttja? Eller menar du typ "inre tillbakablick" ... Tack för ditt svar

Samtidigt kanske det är mindre "motiverande" att bara läsa i boken som jag gör, än att gå på lektioner och liksom variera...

Användarvisningsbild
empezar
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 6357
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 2:00

Re: Att inte glömma bort?

Inlägg av empezar »

Det ger absolut mer (för mig) att gå på lektioner än att läsa på egen hand.

När jag repeterar försöker jag sammanfatta hela boken i på ett fåtal sidor i mitt anteckningsblock. Utifrån detta kan man bygga upp en så kallad mind map som man kan titta på för att friska upp minnet med hjälp av nyckelord här och där.

För att förklara hur jag utnyttjar mina kunskaper kan jag väl säga att jag brukar försöka förklara allt som händer i min omgivning med hjälp av det jag lärt mig. För mig själv alltså. T ex fysikkunskaper brukar jag utnyttja när jag cyklar mellan mitt hem och jobbet - jag ser kraftpilar fram och bak under bilens hjul, jag funderar på varför cykeln inte ramlar omkull när jag cyklar, se hur ljusstrålarna böjs vid vattenytan i mitt vattenglas, och så vidare. Med biologi är det lite svårare, men eftersom just de naturvetenskapliga ämnena handlar om världen runtomkring oss så är det inte svårt att hitta tillfällen i vardagen då man kan friska upp minnet.

Användarvisningsbild
Niveus
Silverpostare
Silverpostare
Inlägg: 1108
Blev medlem: ons 28 nov, 2007 19:23

Re: Att inte glömma bort?

Inlägg av Niveus »

Jag är definitivt mer auditiv ("ljudmänniska") än visuell och därför har aldrig Mind map fungerat så bra för mig, visserligen har det varit bra då jag skall sammanfatta eller brainstorma men inte för att jag skall komma ihåg, detta är dock personligt så det fungerar säkerligen ypperligt för någon som är mer visuell.

Vad som däremot har fungerat bäst för mig är när jag kan förklara muntligt för någon vad jag har lärt mig och därigenom få repeterat produktivt det jag lärt mig . Med produktivt menar jag att jag tränar på att plocka fram kunskapen vilket förstärker minnet. Det hjälper inte bara att veta ATT man har läst om det (bläddrar igenom boken och nickar på huvudet i förståelse) utan också VAD man har läst om det.

Ett annat sätt att träna den produktiva kunskapen är genom att göra läxförhör/prov (man kan skapa egna), muntligt förhöra sig själv eller sammanfatta det man läst muntligt eller skriftligt. Man kan också träna detta genom att göra flashkort vilket innebär att man har en fråga/begrepp på ena sida kortet och svaret på den andra, se till att svara på frågan innan du vänder.

Minnet bygger på associationer och jag vill påstå att nästan ALLA associationer man kan göra till något nytt man lär sig är av godo. De behöver inte vara visuella utan kan vara första tanken som kommer upp när du lär dig något nytt. Minne och förståelse går hand i hand så mitt förslag är att du skall försöka lära dig båda samtidigt så att du inte enbart koncentrerar dig på endera. Förståelsen förstärker nämligen minnet men utan minne kan man inte förstå.

Det finns myriader av mnemotekniker man kan använda ex. loci, berättelser, konkretisering av abstrakta ord, länkande, sånger, förkortningar, rim etc. etc. Om man verkligen vill gräva djupare inom minnestekniker rekommenderar jag böcker av Dominic O'Brien, Harry Lorayne, Björn Liljeqvist m.m, jag har kanske läst 15 olika böcker om minnestekniker och de flesta säger ungefär samma sak.

Repetition är nyckeln till långtidsminnet. Man måste repetera om minnet skall impräntas och gärna över en längre period.

Ett exempel är när jag har tränat ord en dag så kan jag senare på kvällen förhöra mig själv genom att försöka erinra nåt/några ord jag lärde mig och försöka komma ihåg vad det betydde. Bara denna erinran förstärker minnet av ordet jag lärde mig och ökar chansen till att jag kommer ihåg det senare.

Nåja, här var några exempel på studietekniker man kan använda som fungerar för mig. Pröva gärna några och fungerar de inte för er så strunta i dem. Lycka till.

Användarvisningsbild
skogstokerier
Stammis
Stammis
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 23 jun, 2008 14:48

Re: Att inte glömma bort?

Inlägg av skogstokerier »

Niveus skrev: Vad som däremot har fungerat bäst för mig är när jag kan förklara muntligt för någon vad jag har lärt mig och därigenom få repeterat produktivt det jag lärt mig . Med produktivt menar jag att jag tränar på att plocka fram kunskapen vilket förstärker minnet.
ville gärna lyfta fram denna klokhet :) . Leta gärna upp diskussionsforum där exempelvis "plugghjälp" finns som underdel och kasta dig in i samtalen. Dels brukar man få de knepiga frågorna framplockade åt en av andra och dels blir ens egna förklaringar granskade av andra som förmodligen har bra koll.

Användarvisningsbild
empezar
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 6357
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 2:00

Re: Att inte glömma bort?

Inlägg av empezar »

Det är ju därför man säger att det är lärarna som lär sig mest på lektionerna.

Användarvisningsbild
Millepille
Stammis
Stammis
Inlägg: 432
Blev medlem: tor 17 jan, 2008 1:22

Re: Att inte glömma bort?

Inlägg av Millepille »

Niveus skrev: Repetition är nyckeln till långtidsminnet. Man måste repetera om minnet skall impräntas och gärna över en längre period.

Exakt. Det största problemet jag har är nog att repetera, ja menar det krävs ju inte bara en repetition. Utan en systematisk repetition: 10 minuter senare, nästa dag, nästa vecka, efter en månad etc. För att det verkligen inte ska kunnas glömma bort. Och det är nog det som är det svåraste, vem orkar.

Och samtidigt vill jag också säga att jag tycker det är så otroligt bortkastad tid att läsa kurser och sedan glömma bort det ... vissa kurser jag läste i gymnasiet har jag "helt" glömt bort, ångrar väl att jag inte repeterade...men kanske skulle gjort samma sak idag också.. Ett exempel, Jag fick mvg i naturkunskap a och såg en tråd om just det ämnet här. Satt och tänkte vad jag hade lärt mig och exakt ingenting kunde jag erinra mig om? Bara väldigt väldigt svagt ...


Förresten tack för svaret Niveus! Riktigt bra med fakta. Den boken "plugga smart" med björn är faktiskt bra. =)

eden
Stammis
Stammis
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 24 aug, 2007 10:48

Re: Att inte glömma bort?

Inlägg av eden »

en grej som kan vara bra att komma ihåg är att pluggandet inte får bli "mekaniskt". korvstoppning/utantillinlärning gör att man lättare glömmer bort. ingen bra metod alltså om man vill att kunskaperna ska sitta..

Användarvisningsbild
Solen08
Stammis
Stammis
Inlägg: 476
Blev medlem: mån 07 apr, 2008 16:57

Re: Att inte glömma bort?

Inlägg av Solen08 »

Stödteckning

Jag brukar rita (avser naturvetenskap för det mesta men tillämpades även för historia)...sedan har jag ett antal tecken för sådana ord som minskar, ökar, påverkar, bildas etc. t.ex. om det är Cell som jag pluggar så ritar jag cell med alla komponenter, skriver 2-3 ord för komponenternas struktur, egenskaper, funktion, storlek...likaså med t.ex. Fotosyntes...schematiskt med piler och tecken vad drar igång det hela, vad påverkar vad, reaktionerna, resultat...
Ju mindre text desto bättre för mig. Till kursens slut brukar jag få ca 10-15 sådana teckningar som jag brukar gå igenom. Slår upp i boken om jag glömde detaljerna...eller vill få klarhet i ngt som inte teckningen visar...

För mig är det mycket effektivt.

Skriv svar