Fysik B Flera Frågor

Frågor om icke-högskoleprovrelaterade ämnen
Skriv svar
asterix00
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 04 maj, 2008 21:36

Fysik B Flera Frågor

Inlägg av asterix00 »

Jag har kommenterat varje uppgift lite kort för att förklara vad jag behöver hjälp med.

1.
http://www.trips-n-pics.com/pics/popup. ... tion=false
Tåget på bilden är 9,5m långt och passerar toppen med v=28km/h

a)använd bilden för att bestämma storlek och riktning på den acceleration man känner då man befinner sig högst upp i toppen av loopen dvs accelerationen som brukas kallas g-kraft.

b)Är g-kraft störst i början, mitten eller slutet av tåget?

c)loopen är inte cirkelrund utan kortare i radie in toppen och längre i radie i botten. varför är det så?

B har jag löst, men jag har problem att motivera mitt svar med fysikaliska termer. Kan någon hjälpa mig med både b och c?
Senast redigerad av asterix00 den mån 24 nov, 2008 15:09, redigerad totalt 1 gånger.
asterix00
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 04 maj, 2008 21:36

Re: Fysik B Flera Frågor

Inlägg av asterix00 »

ingen som kan hjälpa mig :(
Användarens profilbild
testarossa
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 43
Blev medlem: tis 08 apr, 2008 7:47

Re: Fysik B Flera Frågor

Inlägg av testarossa »

Jag har inte läst fysik B alls, men jag tycker mig ändå se hur det fungerar.

a) kraftens riktning är uppåt mitten.

b) mitten, för att accelerationen har fått verka längst då.

c) för att öka kraften på kropparna uppåt och minska risken för att man ska falla ner.

Kanske helt ute och cyklar och någon borde genast rätta mig! Men jag kände att jag iaf måste ge NÅGON input.

Lycka till!
asterix00
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 04 maj, 2008 21:36

Re: Fysik B Flera Frågor

Inlägg av asterix00 »

ingen som kan ge mig ett svar?
Användarens profilbild
Filifjonkan
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 84
Blev medlem: fre 25 maj, 2007 2:00
Ort: Malmö

Re: Fysik B Flera Frågor

Inlägg av Filifjonkan »

fenomenet att man insåg att loopen inte kan vara helt cirkulär har jag för mig har o göra med att själva "åkturen" skulle bli extremt obekväm o kanske rentav farlig "whiplash?" för människan, genom dess nuvarande utformning kommer man kunna minska belastningen på den som åker.

Fulltextlänk:
http://www.mah.se/pages/51474/Pass%203-dok.pdf
Sammanfattning (abstract):
Moderna berg- och dalbanor innehåller ofta loopar. Även om textböckernas loopar oftast är cirkulära gäller detta inte verkliga loopar, där krökningsradien är större närmare marken för att minska belastningen på den som åker.
asterix00
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 47
Blev medlem: sön 04 maj, 2008 21:36

Re: Fysik B Flera Frågor

Inlägg av asterix00 »

Tack för ditt svar.

Jag hittade svaret på b här. Jagfattade det inte helt, kan någon förtydliga.

http://science.howstuffworks.com/question624.htm

To understand how this works, imagine a coaster train reaching the top of a hill. As it ascends, it slows down because gravity is pulling on it from behind. But when the first car makes it over the apex, gravity starts pulling that car down the other side of the hill. Because of gravity's pull, the first car starts to accelerate, which accelerates the second car, which accelerates the third car and so on. In this way, all of the rear cars are accelerated by the motion of the first car, so they all start accelerating at different points along the track. By the time the last car moves over the hump, gravity has already accelerated the first car a good bit. Consequently, the rear car will have a higher acceleration at the top of the hill than the first car did. This increased force essentially whips the car over the top, briefly pushing up on the riders so that they almost fly out of their seats.

jag förstår inte slutet riktigt, menar de att den sista vagnen "får" en del av alla främre vagnars acceleration?
Användarens profilbild
empezar
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 6368
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 2:00

Re: Fysik B Flera Frågor

Inlägg av empezar »

Om en vagn tar sig förbi toppen av loopen så dras den nedåt av accelerationen. Hela tåget följer med eftersom det är anslutet till vagnen. När fler vagnar tar sig förbi toppen så blir det fler vagnar som dras nedåt av accelerationen, och de bakre vagnarna går ännu fortare.
Användarens profilbild
skogstokerier
Stammis
Stammis
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 23 jun, 2008 14:48

Re: Fysik B Flera Frågor

Inlägg av skogstokerier »

anledningen till att loopen inte är cirkulär är som sagt för att undvika nackskador. om man tittar på rörelsen för resenärerna så ska den här loopformen göra att kroppen vrids runt huvudet, vilket ger avsevärt mindre krafter på nacken.

accelerationen man känner i toppen kommer att variera med vilken vagn man sitter i, eftersom tåget kommer att retardera på väg in i loopen, vilket gör att resultantkraften inte enbart kommer att vara den radiellt riktade trögheten, utan även en bakåt-/framåtriktad kraft eftersom tåget som sagt retarderar när tyngdpunkten är på väg uppåt och accelererar när den rör sig neråt. Om man sitter i mitten i längsled, vid tyngdpunkten, kommer man att acceleras radiellt, men bara på pappret eftersom man sällan räknar med friktionen i FyB
Skriv svar