Matematik B fråga
- Millepille
- Stammis
- Inlägg: 432
- Blev medlem: tor 17 jan, 2008 1:22
Matematik B fråga
Eftersom att ekvationen "(y-3)^2 = 16" har kvadrater på både vänstra och högra ledet kan man dra kvadratroten båda dessa leden, säger "Matematik från a till e" B boken.
Då är min fråga varför kan man inte göra samma sak på denna ekvation: (10y+11)^2=(15y+1)^2 ???
Då är min fråga varför kan man inte göra samma sak på denna ekvation: (10y+11)^2=(15y+1)^2 ???
Senast redigerad av Millepille den sön 18 maj, 2008 22:04, redigerad totalt 2 gång.
Re: Matematik B fråga
Derivera? Det lär man sig väl först i C-kursen?
Om du menar att dra roten ur, så kan det göras på båda ekvationerna.
t.ex.
(y-3)^2 = 16
y - 3 = 4
och
(10y+11)^2=(15y+1)^2
10y + 11 = 15y + 1
Så länge du gör exakt samma sak i båda led så kan du göra precis vad du vill!
Om du menar att dra roten ur, så kan det göras på båda ekvationerna.
t.ex.
(y-3)^2 = 16
y - 3 = 4
och
(10y+11)^2=(15y+1)^2
10y + 11 = 15y + 1
Så länge du gör exakt samma sak i båda led så kan du göra precis vad du vill!
- Millepille
- Stammis
- Inlägg: 432
- Blev medlem: tor 17 jan, 2008 1:22
Re: Matematik B fråga
Ja, jag menade det! haha är lite dumskallarnas sammansvärjning över mig ... Nej det sista går väl inte?Modern skrev:Derivera? Det lär man sig väl först i C-kursen?
Om du menar att dra roten ur, så kan det göras på båda ekvationerna.
t.ex.
(y-3)^2 = 16
y - 3 = 4
och
(10y+11)^2=(15y+1)^2
10y + 11 = 15y + 1
Så länge du gör exakt samma sak i båda led så kan du göra precis vad du vill!
Talet står i min mattebok och lösningen enligt facit är:
(10y+11)^2=(15y+1)^2
=>100y^2+220y+121 = ... Man skall alltså använda kvadreringsregeln vilket blir ett annat svar [...] y^2-1.52-0.96=0
Det här känns nästan värre än Menons paradox, hoppas någon kan hjälpa mig?
Re: Matematik B fråga
Oj. Där tänkte jag mig inte för! Men detsamma gäller ju
(y-3)^2 = 16 eftersom den kan skrivas om via kvadreringsregler.
y^2 - 6y + 9 = 16
y^2 - 6y - 7 = 0.
pq-formeln:
y=3+-rotenur(9+7)
y=4
y=-1
So well. Vi får vänta tills någon mer matematiskt bevandrad förklarar varför man "får" dra roten ur rätt av (om man nu får det).
(y-3)^2 = 16 eftersom den kan skrivas om via kvadreringsregler.
y^2 - 6y + 9 = 16
y^2 - 6y - 7 = 0.
pq-formeln:
y=3+-rotenur(9+7)
y=4
y=-1
So well. Vi får vänta tills någon mer matematiskt bevandrad förklarar varför man "får" dra roten ur rätt av (om man nu får det).
Re: Matematik B fråga
Ajabaja, om du har (y-3)^2 = 16 och tar kvadratroten på båda sidor får du:Modern skrev: Om du menar att dra roten ur, så kan det göras på båda ekvationerna.
t.ex.
(y-3)^2 = 16
y - 3 = 4
Så länge du gör exakt samma sak i båda led så kan du göra precis vad du vill!
y-3 = (+-)sq.root(16) --> y = 3+- 4 --> y1 = 7, y2 = -1
Man får alltså två svar. Jag har kontrollerat svaret på räknaren.
Re: Matematik B fråga
Det står inte att man skall "Utveckla" isf lösa?Millepille skrev:Ja, jag menade det! haha är lite dumskallarnas sammansvärjning över mig ... Nej det sista går väl inte?Modern skrev:Derivera? Det lär man sig väl först i C-kursen?
Om du menar att dra roten ur, så kan det göras på båda ekvationerna.
t.ex.
(y-3)^2 = 16
y - 3 = 4
och
(10y+11)^2=(15y+1)^2
10y + 11 = 15y + 1
Så länge du gör exakt samma sak i båda led så kan du göra precis vad du vill!
Talet står i min mattebok och lösningen enligt facit är:
(10y+11)^2=(15y+1)^2
=>100y^2+220y+121 = ... Man skall alltså använda kvadreringsregeln vilket blir ett annat svar [...] y^2-1.52-0.96=0
Det här känns nästan värre än Menons paradox, hoppas någon kan hjälpa mig?
- Millepille
- Stammis
- Inlägg: 432
- Blev medlem: tor 17 jan, 2008 1:22
Re: Matematik B fråga
Nope! Står att man skall lösa ekvationen på båda ...
Re: Matematik B fråga
"svar [...] y^2-1.52-0.96=0"
Vi har ju härmed inte löst ut en variabel och därmed inte "löst" ekvationerna (se vilka rötter den har).
Rätta mig gärna om jag har fel.
BTW.
Här är min lösning:
(10y+11)^2=(15y+1)^2 ???
=
10y+11 = 15y + 1
=
5y = 10
=
y = 2
-----------------
med kvadr.regl
100y^2+220y+121 = 225y^2 + 30y + 1
=>
125y^2 -190y -120 = 0
-->
y^2 -1,52y - 0,96 = 0
PQ ger
y1 = -0,48
y2 = 2
--------------
Känns som jag inte kommer någonvart.
Vi har ju härmed inte löst ut en variabel och därmed inte "löst" ekvationerna (se vilka rötter den har).
Rätta mig gärna om jag har fel.
BTW.
Här är min lösning:
(10y+11)^2=(15y+1)^2 ???
=
10y+11 = 15y + 1
=
5y = 10
=
y = 2
-----------------
med kvadr.regl
100y^2+220y+121 = 225y^2 + 30y + 1
=>
125y^2 -190y -120 = 0
-->
y^2 -1,52y - 0,96 = 0
PQ ger
y1 = -0,48
y2 = 2
--------------
Känns som jag inte kommer någonvart.
- Millepille
- Stammis
- Inlägg: 432
- Blev medlem: tor 17 jan, 2008 1:22
Re: Matematik B fråga
Det är alldeles riktigt! Men jag skrev det som svar eftersom att man kunde jämföra det utvecklade uttrycket på normal form som en andragradsekvation med det utvecklade uttrycket då man drar kvadratroten på både vänster och höger led, vilket bör funka eftersom båda leden är "kvadrater". Enligt matteboken skall man kunna dra "roten ur" när båda leden är "kvadrater" då det är en speciell ekvation. Varför funkar det i första fallet då man har talet 16 på högra ledet ...Niveus skrev:"svar [...] y^2-1.52-0.96=0"
Vi har ju härmed inte löst ut en variabel och därmed inte "löst" ekvationerna (se vilka rötter den har).
Rätta mig gärna om jag har fel.
BTW.
Här är min lösning:
(10y+11)^2=(15y+1)^2 ???
=
10y+11 = 15y + 1
=
5y = 10
=
y = 2
-----------------
med kvadr.regl
100y^2+220y+121 = 225y^2 + 30y + 1
=>
125y^2 -190y -120 = 0
-->
y^2 -1,52y - 0,96 = 0
PQ ger
y1 = -0,48
y2 = 2
--------------
Känns som jag inte kommer någonvart.
Re: Matematik B fråga
Du kan alltid förändra en ekvation genom att göra samma sak på bägge sidor. Det går alltså utmärkt att dra roten ur på bägge sidor och få bort ^2. Din mattebok har fel om den påstår något annat.
- Millepille
- Stammis
- Inlägg: 432
- Blev medlem: tor 17 jan, 2008 1:22
Re: Matematik B fråga
Lösningen om någon undrar: Höger sida blir både positivt och negativt.
1. 10y+11=15y+1 då blir lösning att y=2
2. 10y+11=-(15y+1) då blir lösningen att y=-12/25
1. 10y+11=15y+1 då blir lösning att y=2
2. 10y+11=-(15y+1) då blir lösningen att y=-12/25