PBL

För dig som är eller är på väg att bli medicinstuderande
målmedveten123
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: tor 27 dec, 2018 14:03

PBL

Inlägg av målmedveten123 »

Hej,

Håller på med rangordningen och har varit helt inställd på KI som förstahandsval hela tiden men sen vet jag inte alls vad jag ska välja..

Hur är det med PBL på KI?

Ni som pluggar på GU, vad tycker ni?

Supertacksam för svar och input :)
Babynimz
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: mån 15 feb, 2016 20:50

Re: PBL

Inlägg av Babynimz »

Vad är PBL? :)
Kickan9212
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: ons 08 okt, 2014 11:07

Re: PBL

Inlägg av Kickan9212 »

I Örebro är det till stora delar PBL men blandat med en del föreläsningar. Det är väldigt bra tycker jag eftersom man då håller tempot uppe. Man får ett fall som ska man ställer frågor utifrån och sedan redovisar man det vid nästa tillfälle.
cCMmm
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 13 sep, 2016 15:32

Re: PBL

Inlägg av cCMmm »

PBL har sitt ursprung från Linköping, och sedan spreds till Lund. KI och GU har inte PBL som huvud lärandeform, men det förekommer ibland. PBL är den värsta pedagogiska metoden som inte är pedagogisk alls, tror jag...
Användarens profilbild
Iman.1998
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 1011
Blev medlem: ons 02 nov, 2016 13:31

Re: PBL

Inlägg av Iman.1998 »

cCMmm skrev: tor 28 mar, 2019 21:55 PBL har sitt ursprung från Linköping, och sedan spreds till Lund. KI och GU har inte PBL som huvud lärandeform, men det förekommer ibland. PBL är den värsta pedagogiska metoden som inte är pedagogisk alls, tror jag...
Varför tror du det? Förstår inte varför många 'hatar på' PBL. Vad jag har förstått så är det bara att lösa fall i en grupp i kanske 2 timmar och att det är relaterat till tentan? Eller?
cCMmm
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 13 sep, 2016 15:32

Re: PBL

Inlägg av cCMmm »

Iman.1998 skrev: tor 28 mar, 2019 21:57
cCMmm skrev: tor 28 mar, 2019 21:55 PBL har sitt ursprung från Linköping, och sedan spreds till Lund. KI och GU har inte PBL som huvud lärandeform, men det förekommer ibland. PBL är den värsta pedagogiska metoden som inte är pedagogisk alls, tror jag...
Varför tror du det? Förstår inte varför många 'hatar på' PBL. Vad jag har förstått så är det bara att lösa fall i en grupp i kanske 2 timmar och att det är relaterat till tentan? Eller?
Som student som inte har så mycket förkunskap i relaterad ämne, går det ofta sned vid studier och man läser mycket onödigt, vilket slösar med tiden. Om föreläsare/amanuens är pedagogisk kan de hjälpa att fokusera på rätt sak, men det sker inte alltid. Ibland är det bara PhD studenter eller gamla studenter jobbar som amanuenser och de är skit dåliga pedagoger...
Zel
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 289
Blev medlem: tis 03 jan, 2017 19:54

Re: PBL

Inlägg av Zel »

cCMmm skrev: tor 28 mar, 2019 22:14
Iman.1998 skrev: tor 28 mar, 2019 21:57
cCMmm skrev: tor 28 mar, 2019 21:55 PBL har sitt ursprung från Linköping, och sedan spreds till Lund. KI och GU har inte PBL som huvud lärandeform, men det förekommer ibland. PBL är den värsta pedagogiska metoden som inte är pedagogisk alls, tror jag...
Varför tror du det? Förstår inte varför många 'hatar på' PBL. Vad jag har förstått så är det bara att lösa fall i en grupp i kanske 2 timmar och att det är relaterat till tentan? Eller?
Som student som inte har så mycket förkunskap i relaterad ämne, går det ofta sned vid studier och man läser mycket onödigt, vilket slösar med tiden. Om föreläsare/amanuens är pedagogisk kan de hjälpa att fokusera på rätt sak, men det sker inte alltid. Ibland är det bara PhD studenter eller gamla studenter jobbar som amanuenser och de är skit dåliga pedagoger...
Men när tutorn väl hjälper till med studiemålen tycker jag PBL är skitbra som lärandemetod. Man tvingas liksom plugga och kan inte skjuta upp det till veckorna innan tentan. Eftersom PBL är relaterat till tentan bör man klara tentan om man kan sin PBL. Och det händer ofta att någon har läst på om något som någon annan har missat/inte förstått riktigt (vilket är jävligt lätt hänt haha) så man lär sig av varann :)
Tycker PBL är myyycket roligare än föreläsningar. Men det måste ju suga om ens tutor inte hjälper en med studiemålen, poängen är ju att dom ska göra det så det går ju säkert att klaga då!
målmedveten123
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: tor 27 dec, 2018 14:03

Re: PBL

Inlägg av målmedveten123 »

Hej,
Jag har som sagt förstått det som att GU nästan inte alls tillämpar PBL men att KI iaf har lite? Är detta fel då?
cCMmm
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 13 sep, 2016 15:32

Re: PBL

Inlägg av cCMmm »

Zel skrev: fre 29 mar, 2019 0:29
cCMmm skrev: tor 28 mar, 2019 22:14
Iman.1998 skrev: tor 28 mar, 2019 21:57

Varför tror du det? Förstår inte varför många 'hatar på' PBL. Vad jag har förstått så är det bara att lösa fall i en grupp i kanske 2 timmar och att det är relaterat till tentan? Eller?
Som student som inte har så mycket förkunskap i relaterad ämne, går det ofta sned vid studier och man läser mycket onödigt, vilket slösar med tiden. Om föreläsare/amanuens är pedagogisk kan de hjälpa att fokusera på rätt sak, men det sker inte alltid. Ibland är det bara PhD studenter eller gamla studenter jobbar som amanuenser och de är skit dåliga pedagoger...
Men när tutorn väl hjälper till med studiemålen tycker jag PBL är skitbra som lärandemetod. Man tvingas liksom plugga och kan inte skjuta upp det till veckorna innan tentan. Eftersom PBL är relaterat till tentan bör man klara tentan om man kan sin PBL. Och det händer ofta att någon har läst på om något som någon annan har missat/inte förstått riktigt (vilket är jävligt lätt hänt haha) så man lär sig av varann :)
Tycker PBL är myyycket roligare än föreläsningar. Men det måste ju suga om ens tutor inte hjälper en med studiemålen, poängen är ju att dom ska göra det så det går ju säkert att klaga då!
Det beror ju på att du får en bra tutor eller hur? Om föreläsningar är dåliga är det bara två timmar som slösas bort, och man kan ändå läsa på kursböcker för att kompensera. Om PBL är dåliga slösar man bort kanske några dagar...Ni kan väl klaga på dåliga tutor men tiden som slösats bort kan inte komma tillbaka.

Om det finns båda goda och dåliga tutor i en kurs, får några studenter bra hjälp och andra dåliga, så det är orättvis för de som får dåliga tutor. Om kvalité av PBL kan inte hållas på samma nivå för alla studenter, är den en dålig pedagogisk metod, tycker jag.
cCMmm
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 13 sep, 2016 15:32

Re: PBL

Inlägg av cCMmm »

målmedveten123 skrev: fre 29 mar, 2019 10:34 Hej,
Jag har som sagt förstått det som att GU nästan inte alls tillämpar PBL men att KI iaf har lite? Är detta fel då?
Enstaka kurser på GU har PBL eller PBL liknande. KI vet jag inte, kanske också enstaka kurser.
målmedveten123
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: tor 27 dec, 2018 14:03

Re: PBL

Inlägg av målmedveten123 »

Tack för svar! Pluggar du på GU?
HusAl-
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: tis 27 dec, 2016 14:25

Re: PBL

Inlägg av HusAl- »

KI har inte så mycket PBL i sig, tror inte många läkarstudenter på KI vet vad PBL är. Vi har däremot flera grupparbeten, med liknande syfte. Slutet av termin 1 och början av termin 2 så har man grupparbeten med flera patientfall så att man kan applicera informationen kliniskt. Det brukar vara ett krav att alla kan allt på redovisingen så att man inte delar upp arbetet, så alla klarar av momentet.

Hör av dig om du har flera frågar
Användarens profilbild
hasselblad
Stammis
Stammis
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 20 aug, 2013 19:59

Re: PBL

Inlägg av hasselblad »

cCMmm skrev: lör 30 mar, 2019 17:23 Om det finns båda goda och dåliga tutor i en kurs, får några studenter bra hjälp och andra dåliga, så det är orättvis för de som får dåliga tutor. Om kvalité av PBL kan inte hållas på samma nivå för alla studenter, är den en dålig pedagogisk metod, tycker jag.
Tycker inte att det här resonemanget är helt vattentätt. Alla pedagogiska metoder som involverar föreläsare/tutorer är ju beroende av att dessa utför sitt jobb. Hur detta sedan faller ut handlar ju rimligtvis mer om kompetensförsörjningen än om den pedagogiska metoden per se. Iofs öppnar man upp för kvalitetsspridning när en stor klass ska delas upp i många mindre grupper, men fortfarande är det då inte metoden i sig som fallerar.
Läkarstudent, T9
målmedveten123
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: tor 27 dec, 2018 14:03

Re: PBL

Inlägg av målmedveten123 »

HusAl- skrev: sön 31 mar, 2019 1:57 KI har inte så mycket PBL i sig, tror inte många läkarstudenter på KI vet vad PBL är. Vi har däremot flera grupparbeten, med liknande syfte. Slutet av termin 1 och början av termin 2 så har man grupparbeten med flera patientfall så att man kan applicera informationen kliniskt. Det brukar vara ett krav att alla kan allt på redovisingen så att man inte delar upp arbetet, så alla klarar av momentet.

Hör av dig om du har flera frågar
Tack för svar!!
moawes
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 32
Blev medlem: lör 02 jan, 2016 15:51

Re: PBL

Inlägg av moawes »

Jag har läst både BMA och sjuksköterska på Linköping med PBL (dock inte avslutat utbildningarna). Min erfarenhet av PBL är att det är grund och botten bra, men jag tror inte att det passar alla personer och som någon skrev ovan så kräver det bra handledare. Jag har som sagt inte gått läkarprogrammet med PBL men kan gissa på att det är snarlikt. På BMA hade vi redan i termin två varannat basgruppsmöte utan handledare (alldeles för tidigt om ni frågar mig). Senare terminer har man inte närvarande handledare över huvud taget (förutom på mailkontakt eller om man tidsbokar specifika möten).

Jag upplever följande:
Positivt:
- En bra anteckningsgrund till tentaveckorna (man får inte bara sitt egna material utan kan även komplettera med övriga gruppmedlemmars anteckningar då man publicerar dessa på lisam)
- jag kände att jag tänkte lite mer "utanför boxen" när det kom till att söka källor etc
- Man har hela tiden sin basgrupp (2ggr i veckan) att bolla tankar och ideer, framför allt uttnyttja varandras kunskaper om det är något man inte förstår eller har förstått.
- Mer flexibelt schema (mycket egenstudier och bara frivilliga föreläsningar)
- Man lär sig att arbeta i "team"
- Jag upplevde att man kopplade ihop kunskap med vissa utgångspunkter/möten vilket gjorde det lättare att "minnas".

Negativt:
- Problematiskt om gruppkemin inte är bra.
- Svårt att begränsa hur mycket man ska läsa
- Ibland var utgångspunkterna väldigt svåra och var det då ett tillfälle utan handledare så kändes det som att vi inte kom någonvart + väntetid för att få mailsvar från handledare.
- Jag har haft handledare som inte ens var utbildad i de ämne vi läste, så hen kunde inte ens svara på våra frågor eller visste vad utgångspunkten handlade om. Har också haft en som väldigt tydligt inte var särskilt intresserad av att vara handledare/var alldeles för passiv så att vår grupp läste om helt fel grejer (vilket vi förstod i efterhand såklart).


Jag tycker att i grund och botten är det en väldigt bra studieform MEN att det hänger på kompetenta handledare och bra gruppkemi, vilket det i mitt fall inte varit alla terminer.

:)
Skriv svar