Skillnader mellan de olika läkarutbildningarna
Skillnader mellan de olika läkarutbildningarna
Nu är det snart dags och söka till universitetet. Jag har bestämt mig för att söka till läkarprogrammet och KI i första hand eftersom jag är mycket intresserad av forskning inom medicin. Sedan funderar jag dock på hur jag ska prioritera de andra orterna. Därför undrar jag lite vad som skiljer utbildningarna på de olika orterna åt. Hur mycket schemalagd tid är det mm, används PBL och är det bra?
Personligen så är jag nog ganska traditionell av mig och jag vill nog ha många schemalagda föreläsningar och inte allt för mycket grupparbeten mm. Vilken ort skulle passa mig bäst?
Personligen så är jag nog ganska traditionell av mig och jag vill nog ha många schemalagda föreläsningar och inte allt för mycket grupparbeten mm. Vilken ort skulle passa mig bäst?
Re: Skillnader mellan de olika läkarutbilningarna
Göteborg eller Karolinska Institutet skulle jag säga i sådana fall. Övriga lärosäten använder PBL vilket innebär mer flexibilitet med schemat men också ett litet större eget ansvar för inlärningen.
läkarstudent.se - ungefär allt du behöver veta om antagningen till läkarprogrammet
+ läkarstudent.se på Facebook
(adressen stavas med ett ä)
Re: Skillnader mellan de olika läkarutbilningarna
Ok, tack.
Vad menas egentligen med PBL? Jag har hört det så ofta utan att egentligen förstå vad det innebär. Jag har bara fått för mig att det är någon modern grej som är inne för tillfället. Detta är kanske helt fel.
Vad menas egentligen med PBL? Jag har hört det så ofta utan att egentligen förstå vad det innebär. Jag har bara fått för mig att det är någon modern grej som är inne för tillfället. Detta är kanske helt fel.
Re: Skillnader mellan de olika läkarutbilningarna
ProblemBaserat Lärande.
I Lund går det ut på att vi har en introduktion till ett fall och ska lista ut vad vi behöver lära oss till nästa möte nästan en vecka senare, där vi gemensamt har en genomgång av veckans studiemål. Vi får samtidigt lite träning i grupparbete då vi är cirka 8 personer per grupp.
I Lund går det ut på att vi har en introduktion till ett fall och ska lista ut vad vi behöver lära oss till nästa möte nästan en vecka senare, där vi gemensamt har en genomgång av veckans studiemål. Vi får samtidigt lite träning i grupparbete då vi är cirka 8 personer per grupp.
läkarstudent.se - ungefär allt du behöver veta om antagningen till läkarprogrammet
+ läkarstudent.se på Facebook
(adressen stavas med ett ä)
Re: Skillnader mellan de olika läkarutbilningarna
Om du inte vill ha PBL undvik Linköping (helt pbl baserat) och Umeå (stor del PBL)
Re: Skillnader mellan de olika läkarutbilningarna
Jaså, då kör ni nästan exakt samma system som här (Umeå)nisse23 skrev:ProblemBaserat Lärande.
I Lund går det ut på att vi har en introduktion till ett fall och ska lista ut vad vi behöver lära oss till nästa möte nästan en vecka senare, där vi gemensamt har en genomgång av veckans studiemål. Vi får samtidigt lite träning i grupparbete då vi är cirka 8 personer per grupp.
Trodde de bara var här och i Linköping man körde case/pbl
alltid lär man sig nåt nytt...
Re: Skillnader mellan de olika läkarutbilningarna
Det går till på samma sätt i Uppsala...
Re: Skillnader mellan de olika läkarutbilningarna
Nisse, vet inte hur långt du har läst, men ungefär hur mycket schemalagd undervisningstid har/hade du under preklin i Lund?
Re: Skillnader mellan de olika läkarutbilningarna
Förra veckan 20h, denna vecka 10h. Förra veckan är nog mer representativ än denna (men var samtidigt mera fylld än genomsnittet som jag uppfattar det).dreistein skrev:Nisse, vet inte hur långt du har läst, men ungefär hur mycket schemalagd undervisningstid har/hade du under preklin i Lund?
Därtill tillkommer ungefär 12h PBL-plugg på egen tid.
läkarstudent.se - ungefär allt du behöver veta om antagningen till läkarprogrammet
+ läkarstudent.se på Facebook
(adressen stavas med ett ä)
Re: Skillnader mellan de olika läkarutbilningarna
Tack ! Undrar bara lite vad du menar med PBL-plugg. Är det den tid som du också lägger ner på studierna utöver de obligatoriska momenten, alltså totalt cirka 20+12=32h per vecka? Eller menar du att speciella PBL-uppgifter tar cirka 12h och att du dessutom lägger ner x timmar till på studier, dvs 32 + x h per vecka.nisse23 skrev:Förra veckan 20h, denna vecka 10h. Förra veckan är nog mer representativ än denna (men var samtidigt mera fylld än genomsnittet som jag uppfattar det).
Därtill tillkommer ungefär 12h PBL-plugg på egen tid.
Förstår att du bara uppskattade några siffror lite snabbt och att det varierar från person till person, men om det bara blir totalt 32h känns ju det lite lite tycker jag (absolut inget påhopp på dig eller så, dina egna studier sköter du troligen bra själv ). Jag vill dock försöka lära mig så mycket som möjligt och heltidsstudier ska ändå vara 40h i veckan och då har jag en känsla av att PBL kanske med mindre obligatoriska moment gör att man inte riktigt orkar ta allt ansvar själv och ser till att man läser allt man ska och man därmed lägger ner mindre tid och inte lär så så mycket som man borde.
Detta är väl egentligen de farhågor jag har mot PBL, annars har jag läst lite om det nu och det låter ganska bra ändå. Men jag önskar lära mig de grundläggande bitarna inom medicin så bra som möjligt för att ha en bra grund för eventuell framtida forskning.
Re: Skillnader mellan de olika läkarutbilningarna
Med PBL-plugg menar jag att den tid som åtgår till att plugga mellan PBL 1 och PBL 2 (mellan fastställandet av studiemålen och redovisningen av desamma).
För min del uppfattar jag det lite grann som mini-tentaplugg; redovisningen är inte direkt ett muntligt förhör men man vill ju ogärna sitta där och inte säga ett ord på två timmar medan alla andra visar att de har gjort vad de ska.
För min del uppfattar jag det lite grann som mini-tentaplugg; redovisningen är inte direkt ett muntligt förhör men man vill ju ogärna sitta där och inte säga ett ord på två timmar medan alla andra visar att de har gjort vad de ska.
läkarstudent.se - ungefär allt du behöver veta om antagningen till läkarprogrammet
+ läkarstudent.se på Facebook
(adressen stavas med ett ä)
Re: Skillnader mellan de olika läkarutbilningarna
Uppe i Umeå kör vi PBL, fast det är ganska välstrukturerat, till skillnad från tex Linköping så får vi "Veckomål," dvs speciella delar av kursens målbeskrivning som skall kunnas när varje veckas Case (dvs uppgift) är löst/redovisas.
I Casegrupperna så är vi för övrigt 6-7 personer... föreläsningstimmarna / vecka varierar en del på T1 iaf, nån vecka har vi bara haft 2h föreläsningstid totalt, andra uppemot 8-10. Iofs har jag bara läst sen i januari i år, men så ser det ut hittils iaf.
I Casegrupperna så är vi för övrigt 6-7 personer... föreläsningstimmarna / vecka varierar en del på T1 iaf, nån vecka har vi bara haft 2h föreläsningstid totalt, andra uppemot 8-10. Iofs har jag bara läst sen i januari i år, men så ser det ut hittils iaf.
Re: Skillnader mellan de olika läkarutbilningarna
Tenan skrev:Uppe i Umeå kör vi Casemetodik, fast det är ganska välstrukturerat, till skillnad från tex Linköping så får vi "Veckomål," dvs speciella delar av kursens målbeskrivning som skall kunnas när varje veckas Case (dvs uppgift) är löst/redovisas.
I Casegrupperna så är vi för övrigt 6-7 personer... föreläsningstimmarna / vecka varierar en del på T1 iaf, nån vecka har vi bara haft 2h föreläsningstid totalt, andra uppemot 8-10. Iofs har jag bara läst sen i januari i år, men så ser det ut hittils iaf.
Re: Skillnader mellan de olika läkarutbilningarna
Alltså, angående hur bra PBL är och farhågorna om att man inte lär sig lika mycket baskunskaper etc tycker jag inte ser till helheten. Den som pluggar till läkare har valt sin utbildning själv, och eftersom det är så svårt att komma in, vill troligtvis väldigt gärna bli läkare. Alltså antar jag att man lär sig precis lika mycket via plugg som är lite à la gymnasiet (dvs föreläsningar, eget plugg till tentor osv) som genom PBL-plugg, där man själv får formulera frågeställningar som leder till att man utifrån dessa själv får leta reda på information.
Vill man kunna namnen på alla nerver i handen så går man och läser i en bok om just detta. Det finns inga andra begränsningar än de man själv sätter upp. Det gäller i båda typerna av läkarutbildningarna.
Den fördel som jag tror mig se hos PBL-utbildningarna (speciellt med kära linköping i tanken, jag bor absolut inte alls där... ) är att man får en annan sorts inställning till plugget, som man sedan kan ha nytta av när man inte längre pluggar.
Jag funderar även på en artikel jag skummade genom häromveckan (östgöta correspondenten) där det påstods att linköpings studenter får en väldigt bra erfarenhet av arbetslivet under utbildningen. Har det något att göra med PBL-utbildningen, vad tror ni?
Vill man kunna namnen på alla nerver i handen så går man och läser i en bok om just detta. Det finns inga andra begränsningar än de man själv sätter upp. Det gäller i båda typerna av läkarutbildningarna.
Den fördel som jag tror mig se hos PBL-utbildningarna (speciellt med kära linköping i tanken, jag bor absolut inte alls där... ) är att man får en annan sorts inställning till plugget, som man sedan kan ha nytta av när man inte längre pluggar.
Jag funderar även på en artikel jag skummade genom häromveckan (östgöta correspondenten) där det påstods att linköpings studenter får en väldigt bra erfarenhet av arbetslivet under utbildningen. Har det något att göra med PBL-utbildningen, vad tror ni?
Re: Skillnader mellan de olika läkarutbilningarna
Vet ni vilket lärosäte som kör mest på CBL?