Om det är lättare nu kan jag väl egentligen inte svara på eftersom jag inte gick i gymnasiet på stenåldern. Men jag skulle tro att lärarna inte är lika "rädda" för att ge höga betyg längre, och dessutom lär det vara fler lärare som följer kursplanen nu än som gör en inbördes jämföran mellan eleverna i en klass. Och lärarna påstår iaf att kursplanen är mycket mer utarbetad nu än vad den varit. Fast visst krävs det nog mindre för att få höga betyg i en mindre studiemotiverad klass utan konkurrens. Jag upplevde iaf att det var lättare att få bra betyg hos manliga lärare medans det var hos dem kvinnliga lärarna jag drog på mig mina VG'n.
Jag gillar det nya systemet bättre. Läste basåret på komvux och har därmed 8 bokstavsbetyg. I det nya systemet kan man få MVG om man pluggar hårt. Med det gamla systemet skulle mycket mer än så stämma. Det är mer rättvist nu. Däremot har man ju problem med för många 20,0 : are men enligt min mening bör man lösa det problemet på annat sätt än att vara hårdare med betygssättning. Tex med hjälp av intagningsprov.
Jag tycker att man ska ha nationella prov i alla gymnasiella ämnen och sätta betygen utifrån de reslutaten man får där och inget annat. Anledningen är att det inte ska få förekomma orättvisa i form av att lärarna har olika krav på vad som krävs för mvg. Det finns ju dock diffusa betygskriterier, som ingen i verkligheten följer helt.
Betygsättningen för fysik i gymnasiet är nivåer ifrån vad som krävs i komvux enligt mina erfarenheter; det betyder att det finns orättvisor. På andra orter kanske det istället är lättare att få bra betyg i komvux än i gymnasiet. Det är orättvisa helt enkelt + att vissa elever blir handikappade när de kommer till universiteten som kräver att man ska kunna det som står i betygskriterierna för t.ex. mvg.