Min resa mot 1.7 och psykologprogrammet

Starta en egen eller läs och kommentera någon annans
Användarens profilbild
VicBos
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 552
Blev medlem: ons 28 nov, 2018 0:03

Re: Min resa mot 1.7 och psykologprogrammet

Inlägg av VicBos »

Aristofanes skrev: lör 29 maj, 2021 20:23 Du är en verbal begåvning.

Tack ska du ha. Jag är ju riskgrupp och nyligen utsläppt med färdig vaccination. Det sociala livet har varit på sparlåga, lyckligtvis har jag en fru att dela ensamheten med, ett gammalt hus som kräver insatser och en stor tomt att gräva på. Nu är det fysiken som gäller för att inte bli mosig under pass5.

Nämen tack, vad glad jag blir av att höra det! 😀

Lär kännas skönt att äntligen bli "utsläppt" efter så lång tid, glad för din skull!
Har du några planer för hur du skall uppnå önskad fysik?
Hoppas att du har det bra i värmen!

Vänligen,
Viktoria
Användarens profilbild
VicBos
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 552
Blev medlem: ons 28 nov, 2018 0:03

Re: Min resa mot 1.7 och psykologprogrammet

Inlägg av VicBos »

PsychoNalle skrev: tis 15 jun, 2021 22:19 Hej! Jag har totalt zoomat ut efter senaste HP, nu en månad senare när jag sitter inne på studera.nu och uppdaterar om vartannat för att äntligen få reda på resultatet... Imorgon kommer det! 8O

Jag instämmer med dig om communityt! Vilka enastående, hängivna och peppande människor här finns. :D
HP-Discordservern känner jag inte till... Jag har heller inte lyckats hitta till den, kan du möjligtvis länka? :) :?:
Hej!
Skönt att du zoomat ut efter senaste HP, det behövs verkligen.
Inväntar med spänning på att du skall uppdatera din pluggdagbok om hur det har gått. Håller tummarna för att det blir Lund för dig i höst!! :D

Här kommer länk till HP-Discorden: https://discord.gg/CRpCk8VQ
(Länken är endast giltig i en vecka)

Ha det så bra i sommarvärmen, kram!
Användarens profilbild
aristofanes
Bronspostare
Bronspostare
Inlägg: 712
Blev medlem: tor 15 nov, 2018 16:27

Re: Min resa mot 1.7 och psykologprogrammet

Inlägg av aristofanes »

Hej,
kul att läsa din uppdatering, och att är kvar i satsningen.

Konditionen bygger jag upp dels genom att kroppsarbeta ca 2 tim per dag och att besöka en sjukgymnast varannan vecka. När jag är klar med honom i juli tänker jag dra nytta av vårdcentralens erbjudande att få använda deras gym på egen hand.
Sent ska syndaren vakna, men jag har upptäckt att cykel på gymmet är effektivare än mina dagliga promenader.
Undan för undan lägger jag ut några videor på Youtube om mina hp-erfarenheter. Kolla gärna. Sökord Högskoleprovet Aristofanes eller Högskoleprovet Jon
Användarens profilbild
VicBos
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 552
Blev medlem: ons 28 nov, 2018 0:03

Re: Min resa mot 1.7 och psykologprogrammet

Inlägg av VicBos »

Aristofanes skrev: mån 05 jul, 2021 19:38 Hej,
kul att läsa din uppdatering, och att är kvar i satsningen.

Konditionen bygger jag upp dels genom att kroppsarbeta ca 2 tim per dag och att besöka en sjukgymnast varannan vecka. När jag är klar med honom i juli tänker jag dra nytta av vårdcentralens erbjudande att få använda deras gym på egen hand.
Sent ska syndaren vakna, men jag har upptäckt att cykel på gymmet är effektivare än mina dagliga promenader.
Jag är kvar i satsningen, den mesta energin går åt till att studera. Finns inte så mycket energi över till att vara social och skriva här men jag jobbar på det :)

Låter som att du har en bra plan! Att få upp pulsen genom cykling gör underverk för det mesta.
Jag har tänkt ändra taktik inför höstprovet, istället för att ta det så lugnt som möjligt för att samla energi tänker jag gå långa promenader/träna på annat sätt hela veckan innan provet för att bränna stresshormoner och förbättra sömnen.
Användarens profilbild
VicBos
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 552
Blev medlem: ons 28 nov, 2018 0:03

Re: Min resa mot 1.7 och psykologprogrammet

Inlägg av VicBos »

v.21
Första veckan med studier efter provet, hade gjort upp ett studieschema som jag hade tänkt följa fram tills dess att provresultatet släpptes.
Det här inlägget blev stört långt men ville ha med min felanalys, förhoppningsvis kan det hjälpa någon annan också. Jag uppskattar att ta del av andras felanalyser :D

VERB
ORD från min egen uppgiftsgrupp: 624/680 rätt
ELF VT11 15/20 rätt, 1.5 (drog över tiden med 10 min)


KVANT
XYZ från högskoleproven 2019. 10/10 rätt 🤩

DTK från VT11
12/20 rätt (60% rätt) 1.1 (drog bara över med 5 min vilket är en klar förbättring mot tidigare då det tog mig 2 timmar att göra 20 frågor :!:


NOG från 2011
13/18 rätt (72% rätt)

Felanalys:

1. En förening hade i början av året 30 fler flickor än pojkar. Under året ökade antalet medlemmar i föreningen med 10 procent. Hur många nya medlemmar hade tillkommit?

(1) Antalet pojkar ökade med 20 procent
(2) Antalet flickor ökade med 5 procent

Här svarade jag E - ej genom de båda påståendena

Rätt svar är C - i (1) tillsammans med (2)

Här tänkte jag att de frågade efter antal och att de båda påståendena endast angav en procent och inget exakt antal. Jag skrev upp ekvationen P + (P + 30) = ? och kom inte längre än så.

Enligt grundpåståendet kan jag skriva denna ekvation:
I början av året var: F = P + 30
Under året ändrades medlemsantalet till 1.10 * ( F + P)

Påståendena var för sig ger ökningen av respektive kön och vi behöver kombinera båda påståenden för att kunna räkna ut hur många nya medlemmar som har tillkommit.



2. Hur mycket väger apelsinerna som ligger i lådan?

(1) Lådan väger 720 gram mindre än apelsinerna i lådan.
(2) Apelsinerna utgör 80 procent av den sammanlagda vikten av apelsinerna och lådan.

Här svarade jag E - ej genom de båda påståendena

Rätt svar är C - i (1) tillsammans med (2)

Helt uppenbart att påståendena var för sig inte räcker för att lösa uppgiften men jag trodde inte att den gick att lösa då vi inte vet vad apelsinerna och lådan väger tillsammans, bara att lådan väger 720 gram mindre än apelsinerna (L = A - 720) och att A = 0.8 * (A + L) ---> A = 0.8A + 0.8L

Kombinerar vi båda påståenden substituerar vi in L från första ekvationen i den andra och kan på så sätt lösa uppgiften.



3. Ett företag ökade sin omsättning varje år under de tre åren 2003, 2004 och 2005. Hur stor var företagets omsättning år 2005?

(1) Under de tre åren ökade företaget sin sammanlagda omsättning med totalt 240 000 kr.
(2) Med år 2002 som basår (index = 100) steg index för företagets omsättning med i genomsnitt 4.0 enheter per år under de tre åren.

Här svarade jag B - i (2) men ej i (1)

Rätt svar är C - i (1) tillsammans med (2)

Helt uppenbart att det första påståendet inte räcker för att lösa uppgiften, däremot trodde jag att det andra påståendet kanske kunde räcka, jag fastnade dock vid att det stod "i genomsnitt" vilket kändes litet sådär halvosäkert.

Påstående (2) säger att år 2002 hade index 100 och att index ökade med 12 enheter till (index 112) år 2005. Vi har dock inga belopp och kan därmed inte lösa uppgiften med enbart detta påstående.

Kombinerar vi båda påståenden vet vi att de 12 indexenheterna motsvarar 240 000 kr och kan därefter räkna ut hur mycket 1 indexenhet motsvarar.



4. I rektangeln ABCD, vars ena sida är 4 cm, ryms 8 lika stora kvadrater. Hur många cm är varje kvadrats sida?

(1) Om man halverar längden av varje kvadrats sida ryms det 32 kvadrater i rektangeln.
(2) Om man dubblerar längden av varje kvadrats sida ryms det 2 kvadrater i rektangeln.

Här svarade jag D - i (1) och (2) var för sig

Rätt svar är E - ej genom de båda påståendena

Jag tänkte att eftersom vi fick veta att den ena sidan av rektangeln var 4 cm och att det rymdes 8 lika stora kvadrater så skulle vi kunna räkna ut svaret på frågan med de olika påståendena var för sig eftersom vi fick veta hur längden förändrades och då även hur många kvadrater som rymdes i rektangeln.

Den info som påstående (1) ger stämmer oavsett rektangelns dimensioner. Vi kan inte lösa uppgiften då rektangelns okända sida lika gärna kan vara 8 cm som 32 cm

Infon i påstående (2) stämmer också för flera olika rektanglar med olika dimensioner. Vi vet inte om sidan som är 4 cm är den korta eller långa sidan på rektangeln.

Vi kan inte beräkna kvadraternas sidlängd även om vi kombinerar info i (1) och (2).




NOG från 2010
5/12 rätt (42% rätt)

Felanalys:

1. Monica, Emma, Kristoffer, Bengt och Richard ska dela en melon med varandra. Richard tar en fjärdedel av melonen till sig själv. Hur mycket återstår av melonen när alla har tagit en del av den?

(1) Monica, Bengt, Kristoffer och Emma tog varsin bit av melonen. Var och en av dessa bitar var bara hälften så stora som den bit Richard tog.
(2) När Monica, Bengt och Richard tagit varsin bit av melonen så var halva melonen kvar. Därefter tog Emma lika stor bit som Kristoffer.

Här svarade jag D - i (1) och (2) var för sig

Rätt svar är A - i (1) men ej i (2)

Missade att vi i påstående (2) varken vet Emmas eller Kristoffers bit av melonen, därav kan vi inte lösa uppgiften.


2. Tova och Anna plockade svamp. De plockade endast soppar och kantareller. Hur stor andel av de plockade svamparna var kantareller?

(1) Av Tovas svampar är 1/3 soppar. Av Annas svampar är 5/6 kantareller.
(2) Anna plockade dubbelt så många svampar som Tova.

Här svarade jag A - i (1) men ej i (2)

Rätt svar är C - i (1) tillsammans med (2)

Påstående (1) ger oss hur stor andel av Tovas och Annas svampar som var soppar. Vi vet dock inte hur antalet svampar som Tova och Anna plockade förhåller sig till varandra. Detta behöver vi veta för att kunna svara på frågan.

Påstående (2) ger oss att Anna plockade dubbelt så många svampar som Tova vilket innebär att Anna plockade 2/3 av all svamp. Även om vi vet denna fördelning vet vi inte andelen eller antalet kantareller och kan därmed inte lösa uppgiften med enbart detta påstående.

Kombinerar vi båda påståenden kan vi multiplicera Tovas andel kantareller med hennes andel av svamparna och addera det med produkten av Annas andel kantareller med Annas del av svamparna och på så vis lösa uppgiften.


3. Två ljus i en ljusstake tänds samtidigt och brinner med samma konstanta hastighet. Det ena ljuset är 5 cm längre än det andra ljuset. Hur långa är de två ljusen?

(1) Brinntiden för det kortare ljuset är 75 minuter kortare än för det längre ljuset.
(2) Brinntiden för det längre ljuset är 5 timmar.

Här svarade jag E - ej genom de båda påståendena

Rätt svar är C - i (1) tillsammans med (2)

Kombinerar vi info från båda påståenden vet vi att 5 cm motsvarar 75 minuter i brinntid av totalt 5 timmar, vi kan vidare räkna ut de båda ljusens olika längder.




4. En förening har 80 medlemmar och består av både flickor och pojkar. Vilken medelålder har föreningens medlemmar?

(1) Pojkarna i föreningen har en medelålder på 13 år.
(2) Flickorna i föreningen har en medelålder på 12 år.

Här svarade jag C - i (1) tillsammans med (2)

Rätt svar är E - ej genom de båda påståendena

Hade aldrig sett en liknande uppgift förut så chansade på att den gick att lösa om man fick reda på vad medelåldern var för respektive kön.

Även om vi kombinerar (1) och (2) så beror medelåldern på hur många flickor respektive pojkar det finns i föreningen.



5. En krita plockas slumpmässigt ur en låda. Kritorna i lådan är röda eller blå. Hur många kritor finns det i lådan?

(1) Sannolikheten att kritan som plockas är 1/7
(2) De röda kritorna är 75 fler än de blå

Här svarade jag E - ej genom de båda påståendena

Rätt svar är C - i (1) tillsammans med (2)

Väldigt uppenbart att uppgiften inte går att lösa med de olika påståendena var för sig, dock trodde jag inte att det gick även om man kombinerade dem.
Vi får veta att 1/7 är blå och att därmed 6/7 är röda samt att de röda kritorna är 75 st fler än de blå. Men vi vet ju inte hur många blå det finns, bara att de är 75 färre än de röda.

Sanningen är att skillnaden mellan blå och röda kritor är 6/7 - 1/7 = 5/7 av kritorna. Denna skillnad motsvarar 75 st kritor. Vi kan därefter beräkna det totala antalet kritor.


6. År 1980 var prisindex 100 för en viss vara. Vad kostade varan år 2005?

(1) År 2004 var prisindex 350 och varan kostade då 13 kronor mindre än år 2005.
(2) År 2005 hade varans prisindex ökat med 255 enheter sedan basåret 1980.

Här svarade jag E - ej genom de båda påståendena

Rätt svar är C - i (1) tillsammans med (2)

Här trodde jag inte att informationen räckte då det endast stod att varan kostade 13 kronor MINDRE år 2004 än vad den gjorde år 2005.

Kombinerar vi båda påståenden vet vi att det skilde "5 index" mellan år 2004 och 2005 samt att detta antal index motsvarade 13 kr, vi kan därav lösa uppgiften.




7. Bland fem givna tal dras ett tal x slumpmässigt. Vad är sannolikheten att x/2 + 4 = 0?

(1) Medelvärdet av de fem talen är 0.
(2) Det största av de fem talen är 8.

Här svarade jag A - i (1) men ej i (2)

Rätt svar är E - ej genom de båda påståendena


Här antog jag att vi kunde lösa uppgiften med det första påståendet, ingen aning om varför jag drog den slutsatsen dock.

Det står ingenstans i inledningen om alla tal är lika eller olika och vi ska beräkna sannolikheten för att det är ett specifikt tal.
Skriver vi om ekvationen för x kommer vi fram till att det blir -8. Vi ska därmed bedöma sannolikheten att ett slumpmässigt tal av de fem är -8.

Påstående (1) innebär att vi kan dra slutsatsen att alla tal är lika med 0 eller att vissa är positiva och andra negativa för att summan ska bli 0. Denna info är dock inte tillräcklig.

Påstående (2) ger oss informationen om det största talet men vi får ingen info om de andra talen och kan därför inte lösa uppgiften.

Även om vi kombinerar båda påståenden vet vi för litet för att kunna lösa uppgiften.




KVA (Jag räknar enbart uppgifter som jag har uppfattat som svåra och vill öva mer på ifrån min uppgiftsgrupp).

KVA från 2018 18/21 rätt (86% rätt) Nöjd med resultatet! 😊

Felanalys:

1. Punkterna A och B ligger på linjen y = -3x + 1/3
A = (x1, y1) B= (x2, y2) x1 < x2


Kvantitet 1: y1
Kvantitet 2: y2

Jag tänkte att eftersom linjen har en negativ lutning så bör y-värdet bli mindre när x ökar. Sedan kom jag inte längre i mina tankegångar.
Det visade sig att jag hade tänkt alldeles rätt.
Punkten A, som har ett mindre x-värde än punkten B, kommer att ha ett större y-värde än punkten B. Det innebär i sin tur att y1 > y2.
Kvantitet 1 är större än 2.



2. x och y är positiva heltal.

3x/4y = 5

Kvantitet 1: 20
Kvantitet 2: x

Blev osäker på om den gick att lösa eller inte då det ser ut att vara två obekanta men endast en ekvation.
Fick att x = 20y/3 och kunde sedan inte utröna något värde på x.
Chansade på att informationen var otillräcklig vilket även var rätt svar. Värdet på x är helt beroende av värdet på y.


3. Ett badkar rymmer 200 liter.

Kvantitet 1: Tiden det tar att fylla badkaret till 4/5 om man fyller på med den konstanta hastigheten 15 liter per minut.

Kvantitet 2: Tiden det tar att fylla badkaret till 2/3 om man fyller på det med den konstanta hastigheten 10 liter per minut.

Har supersvårt för sådana här uppgifter, hur hade ni löst denna snabbt och smidigt? Ser ni på en gång vilken kvantitet som är störst eller utför ni några beräkningar, i så fall, vilka?

4.
Kvantitet 1: Medelvärdet av fem positiva och fem negativa tal
Kvantitet 2: 0

Här tänkte jag att vi inte vet vilka dessa tal är, det skulle kunna vara +5, -5, +6, -6 osv, i det fallet hade kvantitet 1 blivit 0. Men det skulle kunna vara några helt andra tal också.
Därav information otillräcklig, vilket också stämde!


----------------------------------

Provsimulering

Verbalt provpass HT18 pp5 (45 min)
ORD 10/10
LÄS 10/10
MEK 10/10
ELF 8/10
38/40 rätt 1.9
Hade hela 10 min tillgodo 😊

Felanalys

ELF

32. In an effort to _____ clues to their origin,
Här velade jag mellan svarsalternativen uncover och explain, rätt svar var uncover. Att "få fram" något är samma sak som att "uncover".

34. So ______ the geoglyphs might well have guided caravans through the desert, explaining why many are found near fresh water,
A. In case
B. Since
C. Just because
D. While
Här tyckte jag inte att något alternativ passade in särskilt bra, chansade på A. Rätt svar var D, while.
In case, since och just because (ifall att, eftersom, bara för att) skulle samtliga betyda att det sistnämnda syftet skulle vara ett resultat av det första, men det finns inget som tyder på att så skulle vara fallet. While passar dock in då det ger en mening som betyder att även om ett syfte var att guida karavaner så fanns det även andra syften med geoglyferna.

Ord från MEK att ta med sig:
Avlatsbrev - ett brev som intygar att man fått avlat (förlåtelse för sina synder) Fordringsbevis - ett dokument som intygar att det finns en skuld eller annat krav mellan två personer.
Mixtur - läkemedelsblandning


Verbalt provpass VT18 pp2 (48 min)
ORD 10/10
LÄS 9/10
MEK 9/10
ELF 7/10
35/40 rätt 1.7
Hade 7 min tillgodo. Den långa texten på ELF var svår. Nöjd över 9/10 rätt på LÄS då jag var osäker på två-tre frågor.

Felanalys

LÄS

15. "Vad ser textförfattaren som en trolig utveckling vad beträffar läkemedel mot Willis-Ekboms sjukdom?"

Här svarade jag A, Att medicinering får en successivt minskad roll till förmån för annan behandling. Detta eftersom det i texten stod att "dopaminerga läkemedel har en sidoeffekt och att ÄVEN detta motiverar framtagande av alternativ framtida behandling".
Tolkade detta som att det skulle innebära att medicineringen skulle få en minskad roll. Dock står det strax innan denna mening att "..... utvecklar alternativa behandlingsmetoder, till exempel läkemedel med riktad kärlvidgande effekt". Vilket leder in mig på svarsalternativ D vilket också är rätt svar.
Note: Kom ihåg att läsa meningarna både strax innan och strax efter den mening som jag tror att svaret finns i för att inte missa viktig info som i detta fall!

MEK

30. "Den tyska historieskrivningen om första världskriget har länge varit en _____ för samtidens kontroverser snarare än ett förutsättningslöst sökande efter orsaker och samband. När tyska bokhandlar nu fylls av böcker i samband med 100-årsminnet av krigsutbrottet verkar det dock som om kriget har tjänat ut som ____."

Här valde jag svarsalternativ B, mittpunkt - referensram, då jag tyckte att det lät rimligt att det hade varit en mittpunkt för samtidens kontroverser och att det andra ordet fungerade väl i meningen.
Rätt svar är D, projektionsyta - samtidsspegel. Detta brukar kallas för en projektionsyta. Själv har jag nog aldrig stött på ordet, möjligen inom fysiken i fråga om en spegels projektionsyta? Att första världskriget skulle ha agerat mittpunkt i nästan 100 år verkar inte troligt med tanke på efterföljande händelser i form av krig osv. En referensram går att referera till, och tvärtom verkar det fortfarande aktuellt att referera till kriget.
Känner mig inte helt övertygad om varför det rätta svarsalternativet är rätt men polletten kanske trillar ned så småningom :roll:

ELF

Set out - ett uttryck som ofta används när en författare redogör för något på ett särskilt tydligt eller detaljerat sätt.

35. "Many theorists group only children amongs first-borns - ______ they never experience the frictions, fights or fondness that comes with siblings."

Här velade jag mellan "because" och "although" där although är det rätta . Jag missförstod meningen inser jag nu. I meningen sägs att teoretikerna räknar in ensambarn i samma grupp som förstfödda TROTS att de inte får uppleva samma saker som de förstfödda barnen. Only children betyder ensambarn.


Verbalt provpass VT18 pp2 (55 min)
ORD 10/10
LÄS 4/10
MEK 10/10
ELF 7/10
31/40 rätt 1.5

Var osäker på 6 av 10 frågor på LÄS.
Plötsligt stod jag öga mot öga med det omtalade Yoldiahavet :twisted: som tog mig med på en resa som inte var speciellt behaglig. Efter att ha läst texten från början till slut var jag endast övertygad om orsaken till Yoldiahavets uppkomst. Hade valt rätt alternativ på fråga 16 "Hur kan man, utifrån texten, bäst karakterisera Yoldiahavet " men ändrade mig i sista stund. "Ändra inte dina svar", sade Hp-guiden 🙄 Borde ha lyssnat.
Den andra texten "Kollektiva minnen" förstod jag inte ett dyft av, fick ett rätt svar på den, på frågan jag kände mig säker på.
Hur hade ni kategoriserat den texten? Kultur? Historia?

Inte ett dugg förvånad över resultatet på LÄS tbh. Jag ids inte ens känna mig besviken eller irriterad över att mötas av ett 1.5. Det är vad det är. Vissa texter är svårare än andra, helt klart. Och detta var det tredje verbala provpasset jag skrev på raken. (20 min paus emellan varje provpass). Trötthet eller ökad svårighetsgrad? Svårt att säga vad som spelade in mest. Minns inte ens senast jag fick 1.5 på verbala. Ett streck i räkningen, bara att gå vidare 😁



Annat matnyttigt jag tar med mig från veckan:
Vet vi vinkeln i en cirkelbåge behöver vi endast veta radien i cirkeln för att kunna beräkna cirkelbågens längd enligt formeln
b = v/360 * 2 * Pi * radien


Produkten kan inte bli ett heltal när vi har en multiplikation av två decimaltal.

√y^4 = y^2 samt
√z^3 = z * √z


Reflektioner: Jahapp, klarade inte ens av att studera längre än en vecka innan jag fick ett bakslag i utmattningen. Det blev för mycket med 1,5 timmes tågresa till familjen, 2 timmars bilresa, hålla mamma sällskap i ett köpcentrum under ett par timmar (ja, fråga mig inte varför vi skulle in på IKEA, det var inte min idé, ibland får en ställa upp I guess) samt födelsedagsfirande tre dagar på raken på en och samma vecka. Fick betala mina utsvävningar på söndagskvällen den veckan med huvudvärk, illamående och frossa.
Behövde väl egentligen endast vila i en vecka innan jag var på banan igen men hade så svårt att komma igång med studierna igen att det blev tre veckors prokrastinering :roll:
Till mitt försvar ville jag ta vara på det fina vädret och inte sitta inomhus och studera. Nu har jag dock löst det så att jag kan sitta utomhus och studera. Yay!

Vill återigen lyfta min utveckling på DTK. Plötsligt lossnade det! Det som tidigare tagit mig 2 timmar att lösa 20 uppgifter tar mig nu 55 min. Att få uppleva det tempot och flytet under ett gammalt DTK-prov var häftigt! Skam den som ger sig.
Har skjutit upp att studera DTK då det känts som att bestiga ett berg. Tråkigt och svårt. Nu fick jag äntligen betalt för mitt hårda arbete.
Hoppas att det kan inspirera någon annan som kämpar med DTK.

Totalt blev det 15 h studier denna vecka


v.22, 23 och 24 = VILA! (...och prokrastinering)
Användarens profilbild
aristofanes
Bronspostare
Bronspostare
Inlägg: 712
Blev medlem: tor 15 nov, 2018 16:27

Re: Min resa mot 1.7 och psykologprogrammet

Inlägg av aristofanes »

VicBos skrev: sön 11 jul, 2021 15:37

3. Ett badkar rymmer 200 liter.

Kvantitet 1: Tiden det tar att fylla badkaret till 4/5 om man fyller på med den konstanta hastigheten 15 liter per minut.

Kvantitet 2: Tiden det tar att fylla badkaret till 2/3 om man fyller på det med den konstanta hastigheten 10 liter per minut.

Har supersvårt för sådana här uppgifter, hur hade ni löst denna snabbt och smidigt? Ser ni på en gång vilken kvantitet som är störst eller utför ni några beräkningar, i så fall, vilka?
Kul att du är tillbaks!
Eftersom du frågar om denna uppgift så svarar jag.
Uppgiften är väldigt enkel, tycker nog alla, men det är inte så lätt att se lösningen i stridens hetta. En typisk hp-uppgift, det finns en enkel lösning och en krånglig.

I fall1 fylls karet en halv gång snabbare än i fall 2. (15 lit mot 10 lit) På den tid vi använder i fall 2 får vi ett fyllt kar i fall 1, 2/3 plus 50% blir ju ett fyllt kar.

Alltså går det fortare att fylla till 4/5 med 15 lit/min än att fylla till 2/3 med 10 lit/min. Man kan också överslagsmässigt säga att 4/5 = 80%, 2/3 = 67%. Det är inte så stor skillnad på 80 och 67, den som har en 50% starkare kran fyller till 80% snabbast..

Det förrädiska med uppgiften är att vi får veta en massa saker som inte är viktiga. Att karet rymmer 200 lit är oviktigt liksom fyllningshastigheter, det räcker med att den ena är 50% högre.

Men, om man verkligen vill ha ekvationer är tid1 4/5 * 200 /15 = 800/75 = ca 11, tid2 är 2/3 * 200 /10 = 400/30 = ca 13
Undan för undan lägger jag ut några videor på Youtube om mina hp-erfarenheter. Kolla gärna. Sökord Högskoleprovet Aristofanes eller Högskoleprovet Jon
Användarens profilbild
VicBos
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 552
Blev medlem: ons 28 nov, 2018 0:03

Re: Min resa mot 1.7 och psykologprogrammet

Inlägg av VicBos »

VicBos skrev: sön 11 jul, 2021 15:37 3. Ett badkar rymmer 200 liter.

Kvantitet 1: Tiden det tar att fylla badkaret till 4/5 om man fyller på med den konstanta hastigheten 15 liter per minut.

Kvantitet 2: Tiden det tar att fylla badkaret till 2/3 om man fyller på det med den konstanta hastigheten 10 liter per minut.

Har supersvårt för sådana här uppgifter, hur hade ni löst denna snabbt och smidigt? Ser ni på en gång vilken kvantitet som är störst eller utför ni några beräkningar, i så fall, vilka?


Aristofanes skrev: sön 11 jul, 2021 17:21 Kul att du är tillbaks!
Eftersom du frågar om denna uppgift så svarar jag.
Uppgiften är väldigt enkel, tycker nog alla, men det är inte så lätt att se lösningen i stridens hetta. En typisk hp-uppgift, det finns en enkel lösning och en krånglig.

I fall1 fylls karet en halv gång snabbare än i fall 2. (15 lit mot 10 lit) På den tid vi använder i fall 2 får vi ett fyllt kar i fall 1, 2/3 plus 50% blir ju ett fyllt kar.

Alltså går det fortare att fylla till 4/5 med 15 lit/min än att fylla till 2/3 med 10 lit/min. Man kan också överslagsmässigt säga att 4/5 = 80%, 2/3 = 67%. Det är inte så stor skillnad på 80 och 67, den som har en 50% starkare kran fyller till 80% snabbast..

Det förrädiska med uppgiften är att vi får veta en massa saker som inte är viktiga. Att karet rymmer 200 lit är oviktigt liksom fyllningshastigheter, det räcker med att den ena är 50% högre.

Men, om man verkligen vill ha ekvationer är tid1 4/5 * 200 /15 = 800/75 = ca 11, tid2 är 2/3 * 200 /10 = 400/30 = ca 13

Du skall ha en eloge för att ha läst igenom inlägget och ett stort tack för att du tog dig tiden att förklara dina tankegångar! :)

Jag är inte helt med på hur du resonerar men det kanske klarnar snart. Tittade även på din videolösning av denna uppgift på Youtube men blev inte helt klok då heller.

Såg HPG´s förklaring på hur jag kan sätta in dessa värden i ekvationen s = v * t men tycker att det är svårt att veta intuitivt att s i detta fallet blir volymen vatten.

Som du sagt tidigare så återkommer dessa uppgifter i olika varianter hela tiden, kar som skall fyllas, staket som skall målas osv. Till slut lär man sig nog hur man skall tänka.

Finns det genvägar där det enbart räcker att resonera sig fram till svaret är jag alltid nyfiken på att veta hur. Önskar att jag förstod exakt hur du resonerar på denna uppgift :D
Användarens profilbild
VicBos
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 552
Blev medlem: ons 28 nov, 2018 0:03

Re: Min blygsamma höjning på majprovet

Inlägg av VicBos »

Nu var det ett tag sedan provresultatet släpptes och det har varit väldigt tyst här i dagboken.
Direkt när facit släpptes rättade jag provet och kom fram till att det skulle landa någonstans kring 1.15 enligt mars normering.
Det kändes frustrerande att allt mitt hårda slit inte skulle få komma till sin fulla rätt p.g.a att jag hade sovit alldeles för lite natten innan provet.
Hade väldigt svårt att koncentrera mig på verbala p.g.a tröttheten och en störande provledare. Hade lättare att fokusera under kvantitativa vilket märks på resultatet.

Istället för att gräma mig över att ha gått från blygsamma 1.0 till 1.1 försöker jag fokusera på min höjning på matten. På KVA gjorde jag en fin höjning med 7 fler rätt, alla timmars nötande gav utdelning och det sporrar mig till att ge de andra delarna lika mycket kärlek inför hösten.

Detta resultat speglar inte min faktiska kunskap, därav påverkas jag inte nämnvärt negativt av min blygsamma höjning med 0.1. Under mina provsimuleringar hemma har jag som lägst legat på 1.55, det är inte långt kvar till 1.6 vilket bör räcka för en plats på psykologprogrammet på Karolinska.

Under detta året har jag kommit till den tråkiga insikten att jag inte är redo att påbörja en utbildning i höst i vilket fall. Det finns inte på kartan att jag skulle kunna studera 40h/veckan i mitt nuvarande hälsotillstånd.
Kämpar just nu med att "endast" orka studera 20h/veckan inför provet i höst, därav känns det mer realistiskt att börja HT22. Än så länge går det bra med denna studiemängd men det sociala får stryka på foten då energin inte räcker till det i någon större utsträckning. Hjärntröttheten är närvarande vissa dagar efter att jag har studerat klart. Då orkar jag inte föra samtal över telefon eller chatt.

Känns riktigt skönt att ha fått ett skräddarsytt studieschema av min coach här på HPG att kunna följa till punkt och pricka för att sedan kunna ta helt ledigt lördag och söndag. Att verkligen kunna koppla bort plugget och göra roliga saker som fyller på min energi. Detta utan den gnagande känslan av att jag "borde studera" och inte slösa tid på struntsaker. Båda delar har sin plats i tillvaron. Strikt studiefokus varvat med total avkoppling.


Min förbättring sedan HT19 inom parentes :arrow:

Majprovet

KVANT
XYZ - 16/24 (+4)
KVA - 15/20 (+7)
NOG - 7/12 (+0)
DTK - 11/24 (+2)

49/80 +13 fler rätt (höjde mig från 0.7 till 1.0)


VERB
ORD - 19/20 (+1)
LÄS - 14/20 (-1)
MEK - 15/20 (-1)
ELF - 9/20 (+0)

57/80 -1 färre rätt (sänkte mig från 1.3 till 1.2)


Totalt: 106/160 rätt +12 fler rätt
Användarens profilbild
aristofanes
Bronspostare
Bronspostare
Inlägg: 712
Blev medlem: tor 15 nov, 2018 16:27

Re: Min resa mot 1.7 och psykologprogrammet

Inlägg av aristofanes »

Hej igen
Jag är imponerad över hur det går framåt.

Så till dessa eviga vattenkran-/plankstryk-/gräsmatteklippningsuppgifter.
Jag strävar alltid efter enkla resonerande lösningar. (ibland faller det platt, dock). I just denna uppgift behöver vi inte veta volymen på karet, inte heller fyllningshastigheter i sig, det räcker med relationen mellan dem.

Så här tänker jag.
1. Lilla kranen har en viss kapacitet. Efter en viss tid har den fyllt karet till 2/3.
2. Stora kranen har en viss hastighet som råkar vara en halv gång större än lilla kranens (15 liter mot 10 liter)
3. På den tid som lilla kranen fyll 2/3 har stora kranen fyll 3/3 (=helt fyllt). Stora kranen har ju som sagt 50% större kapacitet och 3/3 är 50% mer än 2/3.
4. Nu frågades det om när stora kranen fyllt 4/5. Det går ju fortare än att fylla hela karet, alltså fyller stora kranen 4/5 snabbare än lilla kranen fyller 2/3.

Jag ser alltså ingen anledning att blanda in s=v*t, däremot är det en "tung" lösning som alltid fungerar. Jag kan faktiskt räkna med uttryck som s=v*t, men jag gillar dem inte. De skiljer mig från den fysiska verkligheten, jag gillar att tänka på kranarna som två små killar eller tjejer som fyller ett badkar.
Undan för undan lägger jag ut några videor på Youtube om mina hp-erfarenheter. Kolla gärna. Sökord Högskoleprovet Aristofanes eller Högskoleprovet Jon
Användarens profilbild
VicBos
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 552
Blev medlem: ons 28 nov, 2018 0:03

Re: Min resa mot 1.7 och psykologprogrammet

Inlägg av VicBos »

Aristofanes skrev: tis 13 jul, 2021 21:45 Hej igen
Jag är imponerad över hur det går framåt.

Så till dessa eviga vattenkran-/plankstryk-/gräsmatteklippningsuppgifter.
Jag strävar alltid efter enkla resonerande lösningar. (ibland faller det platt, dock). I just denna uppgift behöver vi inte veta volymen på karet, inte heller fyllningshastigheter i sig, det räcker med relationen mellan dem.

Så här tänker jag.
1. Lilla kranen har en viss kapacitet. Efter en viss tid har den fyllt karet till 2/3.
2. Stora kranen har en viss hastighet som råkar vara en halv gång större än lilla kranens (15 liter mot 10 liter)
3. På den tid som lilla kranen fyll 2/3 har stora kranen fyll 3/3 (=helt fyllt). Stora kranen har ju som sagt 50% större kapacitet och 3/3 är 50% mer än 2/3.
4. Nu frågades det om när stora kranen fyllt 4/5. Det går ju fortare än att fylla hela karet, alltså fyller stora kranen 4/5 snabbare än lilla kranen fyller 2/3.

Jag ser alltså ingen anledning att blanda in s=v*t, däremot är det en "tung" lösning som alltid fungerar. Jag kan faktiskt räkna med uttryck som s=v*t, men jag gillar dem inte. De skiljer mig från den fysiska verkligheten, jag gillar att tänka på kranarna som två små killar eller tjejer som fyller ett badkar.
Framåt, sakta men säkert :D

Förstår ditt resonemang, självklart kommer det att gå snabbare för den större kranen som har en snabbare hastighet :)
Tack för förklaringen.
Användarens profilbild
VicBos
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 552
Blev medlem: ons 28 nov, 2018 0:03

Re: Min resa mot 1.7 och psykologprogrammet

Inlägg av VicBos »

v.25

Halloj!
Här kommer ytterligare ett långt inlägg med felanalyser, som ni har längtat! Skämt åsido :wink: Testade "spoiler-funktionen" denna gång för att på så vis korta ned inlägget. Har lagt ned timtals på felanalysering, redigering av all text, klistrat in bilder och videos. Hoppas att det kan vara till hjälp för någon mer!

VERB

ORD
Repeterat 200 ord på HP-guiden.

ELF
Engelsk bokläsning "More than two" (intressant bok om flersamma relationer) samt 5 st ELF-prov + felanalys.

HT10 15/20 --> 1.5
"Eyak" 5/5
"Stan Laurel and Oliver Hardy" 4/5 (Åh, minnen! Är uppväxt med Helan och Halvan :D )
Short texts 4/5
Missing word "Elephants on the Pill" 2/5 (gjort denna text tidigare, gick lika dåligt då, haha)

VT10 15/20 --> 1.5
"The Zurau Aphorisms" 4/5
"Africa´s Wildlife Parks" 2/5
Short texts 4/5
Missing word 5/5

HT09 15/20 --> 1.5
"Cry Woolf" 5/5
"Normal or Abnormal?" 2/5
Short texts 5/6
Missing Word 3/4

VT09 12/20 --> 1.1
“Greenland Revisited” 4/5 rätt
“Marie Curie” 1/5 rätt
Short texts 4/5 rätt
Missing word 3/5 rätt

HT08 11/20 --> 0.9
"Disability" 3/5
"The Lives of Marilyn Monroe" 4/5
Short texts 2/6
Missing word 2/4



KVANT

HT16 PP3
XYZ 12/12
KVA 9/10
NOG 4/6
DTK 9/12
34/40 --> 1.7

Felanalys av HT16 pp3:
► Visa Spoiler

HT16 PP5
XYZ 10/12
KVA 6/10
NOG 4/6
DTK 9/12
29/40 --> 1.4

Felanalys av HT16 pp5:
► Visa Spoiler


Felanalys av DTK VT11:
Hade svårt för att mäta upp area på Lilla Jolpan uppg. 6 samt svårt att tolka diagrammet till uppgift 20 (Näringsstrukturen i Arvidsjaur 1860-1975)




DTK HT10
13/20 --> 1.2

Felanalys av DTK HT10:
► Visa Spoiler


DTK VT10
16/20 --> 1.6.

Felanalys av DTK VT10:
► Visa Spoiler


NOG VT11
18/22 --> 1.7

Felanalys av NOG VT11:
► Visa Spoiler


NOG HT10
16/22 --> 1.4

Felanalys av NOG HT10:
► Visa Spoiler


Det var allt för denna vecka! Jag utför nuförtiden noggranna felanalyser skriftligen i ett dokument för att verkligen ta mig tiden att förstå och inte enbart läsa igenom lösningsförslaget och hasta vidare utan någon djupare förståelse. Detta tar väldigt mycket tid men är garanterat värt det.
Har uppdateringar för v.26-31 som skall redigeras innan publicering. Stay tuned! :lol:

Totalt blev det 25 h studier denna vecka
maximera
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 06 jun, 2021 1:10

Re: Min resa mot 1.7 och psykologprogrammet

Inlägg av maximera »

Svar på HT 2021 uppgift 12. Testa med siffror.

båda sänks med 5 kronor

Glasstrutar: 5/18 = 0.28 = 28% ( eller bara uppenbarligen mindre än 50%)

Glasspinnar: 5/10 = 0.5 = 50%



Ex - båda sänks med 7 kronor

Glasstrutar: 7/18 = 0.39 = 39% ( eller bara uppenbarligen midnre än 70%)

Glasspinnar: 7/10 = 0.7 = 70%
Användarens profilbild
VicBos
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 552
Blev medlem: ons 28 nov, 2018 0:03

Re: Min resa mot 1.7 och psykologprogrammet

Inlägg av VicBos »

maximera skrev: sön 08 aug, 2021 0:11 Svar på NOG HT10 uppgift 12. Testa med siffror.

båda sänks med 5 kronor

Glasstrutar: 5/18 = 0.28 = 28% ( eller bara uppenbarligen mindre än 50%)

Glasspinnar: 5/10 = 0.5 = 50%


Ex - båda sänks med 7 kronor

Glasstrutar: 7/18 = 0.39 = 39% ( eller bara uppenbarligen midnre än 70%)

Glasspinnar: 7/10 = 0.7 = 70%
Tack för hjälpen, maximera! :)
Har uppenbart inte koll på grunderna när det gäller procent, bara att gå tillbaka och repetera tills det sitter :roll:
Användarens profilbild
VicBos
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 552
Blev medlem: ons 28 nov, 2018 0:03

Re: Min resa mot 1.7 och psykologprogrammet

Inlägg av VicBos »

v.26

Första veckan med nya studieschemat från coachen. Detta är Fas 1 där jag går igenom AMDB ytterligare en gång parallellt med att öva på de verbala delarna.
Det har aldrig gått såhär snabbt tidigare att gå igenom mattegrunderna, mycket sitter och det som inte gör det har jag antecknat i punktform vilka avsnitt det gäller.

Verb

ORD
Repeterat 500 ord på HP-guiden

MEK
Min uppgiftsgrupp 47/63 rätt

LÄS
HT10
“Heidenstams harem” 3/4
“Cannabis och schizofreni” 4/4
“Lövskogens framtid” 4/4
“Kupongskatt på inlösen av aktier” 2/4
“Fredsundervisning” 3/4
16/20 --> 1.6 (Drog över tiden med 25 min)


LÄS HT09
“Homosexuella på Amerikabåtarna” 4/4
“Striden om östrogenet” 3/4
“Växter och stress” 4/4
“Materiell processledning” 4/4
“Nyckeln till lärande” 4/4
19/20 --> 2.0 :D (Drog över tiden med 15 min)


ELF
VT08
“Aspirin” 4/5
“Anne Lindbergh” 4/5
Short texts 3/6
Missing word 2/4
13/20 --> 1.2


HT07
“Victorian Women” 4/5
“In the Name of Science” 3/5
Short texts 5/5
Missing word 3/5
15/20 --> 1.5


Felanalys:
Normaliserat = något som är normaliserat är tillrättalagt, standardiserat och anpassat efter normen
Agera med kluven tunga = agera motsägelsefullt
Träda inför skranket = uppträda inför domstol
Skrank = räcke

Om recensenten saknar ytterligare analyser och frågeställningar kan detta likställas med att hen saknar ytterligare problematisering.



Kvant

All matte du behöver, hann gå igenom:
- grunderna
- bråk
- räkna med decimaler
- procent
- index
- avrundning
- koordinatsystem och räta linjer
- ekvationer

Reflektioner: Jag måste bara dela med mig av ett klipp som gjorde mig så himla glad! Heleen har hjälpt mig massor genom sina livestreams på så sätt att det gör att jag verkligen sätter mig ned och studerar även om det känns trist att sitta och studera ensam på sin kammare. Jag studerar nästan alltid till gamla livestreams men ibland har jag turen att kunna studera live. Kruxet är att hon kör pomodoros enligt 50/10 medan jag själv kör 60/10 eller 120/15 ^^
Här delar hon med sig av sina examensresultat :D
Så glad för hennes skull, hon jobbar hårt och det ger utdelning.
Inspirerande!





Det var allt för den här veckan. Köttar på, tar en dag i taget och grönmarkerar allteftersom jag blir klar med veckans timmar. Motiverande att se att allt är grönt! Det blir då tydligt att jag kommer framåt :)

Såhär:
v.26
Måndag: 2h All matte du behöver, 1 h ORD, 1 h MEK
Tisdag: 2h All matte du behöver, 1 h LÄS, 1 h ELF
Onsdag: 2h All matte du behöver, 1 h ELF, 1 h LÄS
Torsdag: 2h All matte du behöver, 1h LÄS, 1 h ELF
Fredag: 2h All matte du behöver, 1 h ORD, 1 h MEK



Totalt blev det 21,5 h studier denna vecka
DeniseStern
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 349
Blev medlem: lör 26 jan, 2019 19:33

Re: Min resa mot 1.7 och psykologprogrammet

Inlägg av DeniseStern »

Du är fantastisk!!!!
Skriv svar