Ord publicerades på Flashback innan provet.

Diskussioner kring rättning, normering, svårighetsgrad mm
Skriv svar
John.Odou
Stammis
Stammis
Inlägg: 165
Blev medlem: mån 23 jan, 2012 12:10
Ort: Stockholm

Re: Ord publicerades på Flashback innan provet.

Inlägg av John.Odou »

MarcusEs skrev:Kan tillägga här att jag tvivlar inte på att de smarta statistikerna i Umeå kan knäcka det här så det blir rättvist. Men att inte publicera dubbla normeringstabeller så man kan jämföra och verkligen se att det stämmer tycker jag är riktigt dåligt beslut.

Hur har de tänkt att någon ska ha tilltro till HP?
Vi måste pressa på tills vi får en godtagbar förklaring från deras sida och klara bevis. Jag tror inte på några statistiker tills de har tillmötesgått kritiken ordentligt. Jag väntar fortfarande på svar från Umeå universitet men tvivlar på om de kommer svara alls. Media har inte fått någon kommentar av dem heller.

Lennart Ståhle borde ha förstått vid det här laget exakt vad vår kritik gäller men han bemöter oss på med samma påståenden som innan. Istället för att svara ordentligt så upprepar de bara mantrat "det påverkar inte normeringen". Varför talar de inte ut? Vad är det för en myndighet som bara tar ett sådant beslut innan de ens börjat med utredningen om vad som skett? Och sedan tycks lägga locket på!? :mad:

Jag ska försöka ringa istället!
John.Odou
Stammis
Stammis
Inlägg: 165
Blev medlem: mån 23 jan, 2012 12:10
Ort: Stockholm

Re: Ord publicerades på Flashback innan provet.

Inlägg av John.Odou »

Jag har nu haft ett ordentligt samtal med en kvinna från Umeå Universitet som kan det här med normeringen osv. Och förklarade för henne vad kritiken gällde och fick också ett ordentligt och ärligt svar. Umeå Universitet har inte tagit beslutet som ni vet men hon försvarade ändå beslutet. Hon höll med om att beslutet kan få en värre påverkan än fusket i sig men sa att det inte går att säga så mycket än eftersom provet inte har blivit rättat. Självklart ser de till att normeringen inte ändras men jag förklarade för henne att de flesta oroar sig över att få en annorlunda procent rätta svar på provet än vad de egentligen skulle ha haft.

Sanningen är att det, som vi befarat, kan påverka enskilda personers resultat positivt eller negativt och man ligger på gränsen. Man kan mycket väl ha oturen/turen att glida upp eller ner 0.1 poäng på den verbala delen. Och detta kan ju även tippa en över från ett till ett annat resultat på hela provet beroende på vilken normerad poäng man har på det kvantitativa blocket.

Hon medgav detta fakta men tyckte att det var en ganska liten risk och att det inte går att avgöra helt om det får någon påverkan innan provet är rättat. De ska väl göra det så smidigt som möjligt men faktum återstår att detta inte alls är rättvist och att det hur som helst antagligen kommer att vara avgörande för en hel del personer utav alla 65000 som skrev provet.

Hon sa med eftertryck att beslutet INTE kommer ändras. Hon sa att hon hoppades att jag inte skulle få en lägre poäng på grund av detta. :(
MarcusEs
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 01 apr, 2012 21:44

Re: Ord publicerades på Flashback innan provet.

Inlägg av MarcusEs »

Hsv bekräftar http://hsv.se/publikationerarkiv/artikl ... ad98000153 ..

I extremfall 0.1 upp eller ner. Och det här viftar de bort.
marzak7
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 03 jan, 2011 13:52
Ort: Stockholm

Re: Ord publicerades på Flashback innan provet.

Inlägg av marzak7 »

MarcusEs skrev:Hsv bekräftar http://hsv.se/publikationerarkiv/artikl ... ad98000153 ..

I extremfall 0.1 upp eller ner. Och det här viftar de bort.
Citerat från länken ovan : "För de flesta kommer det som sagt inte att betyda någonting, men för ett fåtal kan det få en smärre effekt på högskoleprovspoängen."

Smärre effekt? Att få 1.7 istället för 1.8 eller liknande känns inte som någon smärre effekt. I alla fall inte om man måste få ett visst resultat för att ta sig in på den utbildning man vill.

Om jag inte får det resultat jag kämpat för så hoppas jag verkligen att jag kommer en bra bit ifrån... Vill inte veta att dom 4 orden förstörde allt.
John.Odou
Stammis
Stammis
Inlägg: 165
Blev medlem: mån 23 jan, 2012 12:10
Ort: Stockholm

Re: Ord publicerades på Flashback innan provet.

Inlägg av John.Odou »

Jag kommer inte drabbas enligt de nya uppgifterna eftersom jag hade rätt på orden i övrigt men det är ändå förkastligt hur de resonerar och hur de vill förminska och bagatellisera att detta för vissa blir en skillnad på 0.1 poäng vilket kan vara helt avgörande! :mad: De påstår dessutom att de inte anser att beslutet var förhastat.
sandrap
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 37
Blev medlem: tis 13 mar, 2012 21:29

Re: Ord publicerades på Flashback innan provet.

Inlägg av sandrap »

HSV har inte tänkt igenom så noga. Visst ska man vara resolut och vidta åtgärder men det här beslutet som VHS tagit är bara förhastat!!

De personer (ett fåtal som fick ungefär 1-2 poäng mer) som har fuskat får stå sitt kast, fusk kommer alltid att slå tillbaka mot dom själva

Jag tycker att HSV ska strunta i att några ord som kom ut, vi vet ändå inte hur måånga det var som använde orden. LÅT POÄNGEN VARA SOM DEN ÄR! ÄNDRA INGENTING! DET KOMMER GÖRA MINST PÅVERKAN/SKADA! (snälla, det var så få som fuskade jämfört med alla andra som ska påverkas negativt))
MarcusEs
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 01 apr, 2012 21:44

Re: Ord publicerades på Flashback innan provet.

Inlägg av MarcusEs »

Kom nyss av telefonen med HSV igen.

Jag ville reklamera tjänsten. De.skulle återkomma.
Användarens profilbild
Astro
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 23 nov, 2011 18:52

Re: Ord publicerades på Flashback innan provet.

Inlägg av Astro »

John.Odou skrev:Sprid gruppen är ni snälla!

http://www.facebook.com/pages/St%C3%A5- ... 6377244556
Mycket bra initiativ!
Användarens profilbild
Niveus
Silverpostare
Silverpostare
Inlägg: 1108
Blev medlem: ons 28 nov, 2007 19:23

Re: Ord publicerades på Flashback innan provet.

Inlägg av Niveus »

Synd att de hænder med de "lætta" orden.
johstå2
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 9
Blev medlem: tis 30 aug, 2011 23:46

Re: Ord publicerades på Flashback innan provet.

Inlägg av johstå2 »

John.Odou skrev:Jag kommer inte drabbas enligt de nya uppgifterna eftersom jag hade rätt på orden i övrigt men det är ändå förkastligt hur de resonerar och hur de vill förminska och bagatellisera att detta för vissa blir en skillnad på 0.1 poäng vilket kan vara helt avgörande!
Visst är det förkastligt. Men det vi ska göra är att bara släppa det här. Varför? För att det är utom vår kontroll. Sänks man så sänks man, vare sig man vill det eller inte. Det går inte att förändra, alltså är det bäst att spara tiden och energin till något annat. Att clownerna på HSV försöker skipa rättvisa och moral genom att bestraffa de kunniga och belöna de okunniga, ptja, det får man väl ta som en påminnelse på att vi härstammar från apor.

Det enda man kan göra nu är att hålla tummarna för att våra resultat kommer räcka till de utbildningar vi vill in på, och räcker inte resultatet så kommer, i alla fall jag, att fortsätta öva på det här satans provet tills man klarar det, kosta vad det kosta vill. Jag struntar i det här nu och håller tummarna att ni fixar resultaten ni behöver. Lycka till alla.
MarcusEs
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 01 apr, 2012 21:44

Re: Ord publicerades på Flashback innan provet.

Inlägg av MarcusEs »

Har mejlat den där statistikern som uttalar sig på hsv.se.

Tog exemplet 71/80 som då kan bli 71/76 och 67/76. Känns ju inte alls särskilt osannolik att gränsen till 2.0 kommer att ligga runt 70 och en av dessa två kommer att få förtur till utbildningar och dylikt, som belöning för att ha svarat fel. Iaf hoppas jag att han kan ge mig en bra förklaring till hur det här, och liknande, påverkan kommer att undvikas. Att det bara skulle ske i intervallen 0.2-0.4 ställer jag mig ordentligt frågande till.



Jag ser fram emot hur det här kommer att gå i överklagandenämnden. Tyvärr så är det Högskoleverkets jurister som sitter där och tycker till så jag har inte jättestora förhoppningar på att det ska ske något där.
mahfat
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 01 jul, 2011 20:04

Re: Ord publicerades på Flashback innan provet.

Inlägg av mahfat »

Otroligt orättvist, förstår inte hur HSV tänkte när de tog beslutet. Jag ska också mejla hsv, jag tycker inte att man ska låta det gå. Om folk inte visar att de är upprörda kommer de att utöva sin makt på samma sätt flera gånger. De måste få lite mer press på sig än så, de ska inte få leka med folks framtid!
sarber4
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 08 sep, 2011 20:16

Re: Ord publicerades på Flashback innan provet.

Inlägg av sarber4 »

Jag tycker inte att alla vi som gjort högskoleprovet bara ska acceptera detta beslut!

Som många andra ligger jag antagligen preciiis i "gränslandet" mellan två normeringar (hade rätt på dessa 4 ord).
Detta kan mycket väl göra att jag hamnar i den undre normeringen och därmed inte kan börja plugga det jag vill i den stad jag vill till hösten. Thats NOT fair!

Kollektiv bestraffning är Inte lösning på sådant här.
Det är anordnarna som har brustit i deras säkerhetssystem då det har läckt ut.
De kan ju inte straffa alla oss som har rätt på orden, bara för att några idioter fuskat.

För dem är det "bara 4 ord".
För många av oss kan dessa 4 ord avgöra våran utbildning, jobb och framtid.

Jag tänker iallafall göra det Jag kan, genom att både ringa och skriva.
Det tycker jag ALLA som berörs av detta ska göra!
De ska åtminstone inse att deras snabba, idiotiska beslut har väckt motreaktioner och ramaskri, och att vi tycker det INTE ÄR ACCEPTABELT!!

/Upprörd
mabenk
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 5
Blev medlem: mån 16 jan, 2012 22:33

Re: Ord publicerades på Flashback innan provet.

Inlägg av mabenk »

Ett annat hypotetiskt scenario som inte ger någon ro är att en individ som har tre poäng mindre än annan kan sluta med en poäng mer om det planerade sabotaget genomförs. Alla som hade fel på just dessa frågor belönas medan de som hade rätt bestraffas. Kan inte heller förlika mig med orättvisan i exemplet med två personer som har samma poäng, där den ene har alla fyra rätt och den andre alla fyra fel på de aktuella frågorna. T.ex. 32/40 (80 %) för båda kan bli till 32/36 (89 %) för den ene och 28/36 (78%) för den andre - en diff på 11 procentenheter efter ingreppet. Helt plötsligt spelar det roll var man gjorde sina fel. Jag mejlade två av dem som uttalat sig i media om det planerade sabotaget och uppmuntrar fler att göra detsamma.
John.Odou
Stammis
Stammis
Inlägg: 165
Blev medlem: mån 23 jan, 2012 12:10
Ort: Stockholm

Re: Ord publicerades på Flashback innan provet.

Inlägg av John.Odou »

Hej John,

Först vill jag säga att det aktuella fusket och läckan är extremt olyckligt, men exakt vad beslutet om att stryka fyra uppgifter innebär för specifika provtagare vet vi inte. Det vi vet är att generellt sett kommer några att missgynnas medan några andra gynnas, men genom att stryka de fyra uppgifterna förhindrar man att ett potentiellt stort antal provtagare otillbörligen gynnas, vilket också hade kunnat innebära att ett ännu större antal provtagare hade missgynnats.

Jag ska se om jag kan svara på dina frågor:

”Jag oroar mig nu enormt för att min poäng kan komma att påverkas negativt av skolverkets beslut att stryka dessa fyra ord helt från provet och inte räkna med dem. Som jag ser det skulle det missgynna mig och alla andra som kunde dessa ord men gynna alla de som inte kunde dessa ord.”

Det kommer inte automatiskt att missgynna alla som kunde orden och gynna alla som inte kunde orden. Om man missgynnas eller inte beror på hur man presterat på övriga uppgifter i hela den verbala delen.

”Jag vet att en poäng hit eller dit kan vara helt avgörande om man, med sin råpoäng, ligger precis på ena sidan gränsen mellan två normerade värden. Det handlar inte om stora marginaler och kan därför avgöra den totala poängen och om man blir antagen eller ej till sin universitetsutbildning.”

Det är rätt att en råpoäng kan vara avgörande för vilken normerad poäng man får på den verbala delen, men den totala normerade poängen beror också på den kvantitativa delen. Det är även så att på grund av den avrundning som görs av medelvärdet på de två normerade poängen så är det inte säkert att en lägre normerad verbal poäng innebär en lägre normerad totalpoäng.

”Jag är orolig eftersom jag procentuellt får en lägre poäng på den verbala delen om fyra ord stryks. Jag går från 73/80 (91.25%) till 69/76 (90.79%).”

Det är som sagt omöjligt att veta exakt hur det kommer att påverka din poäng, men eftersom poängen är så pass hög bedömer jag det som liten sannolikhet att det skulle påverka den slutgiltiga normerade poängen negativt. Det är ju också så att hur det påverkar dig är också beroende av hur alla andra provtagare presterat på provet, eftersom det är rangordningen av poängen som har betydelse, inte poängen i sig. Men att vet exakt hur det påverkar är som sagt omöjligt att veta.

”Jag fick inget övertygande svar och hoppas att ni har förstått min fråga och att ni kan intyga att det stämmer som Ann Sofie Fredriksson och säger att jag inte missgynnas av beslutet, att beslutet är rättvist och att jag får samma poäng som om dessa ord aldrig strukits.”

Det är som sagt omöjligt att veta om du missgynnas av beslutet. När det gäller frågan om rättvisa så går det inte att finna någon absolut rättvisa i den här frågan hur man än väljer att hantera den. Men beslutet är det mest rättvisa som kunde fattats. Och återigen, det går inte att veta om du får samma poäng som om uppgifterna inte strukits, men det är större chans att det inte missgynnar dig än att det gör det.


Hälsningar

Per-Erik Lyrén




Per-Erik Lyrén
Forskare, högskoleprovet
Avdelningen för beteendevetenskapliga mätningar
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Umeå Universitet
901 87 Umeå
Skriv svar