Ord publicerades på Flashback innan provet.

Diskussioner kring rättning, normering, svårighetsgrad mm
Skriv svar
John.Odou
Stammis
Stammis
Inlägg: 165
Blev medlem: mån 23 jan, 2012 12:10
Ort: Stockholm

Re: Ord publicerades på Flashback innan provet.

Inlägg av John.Odou »

Svaret jag fick från Umeå Universitet
MarcusEs
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 01 apr, 2012 21:44

Re: Ord publicerades på Flashback innan provet.

Inlägg av MarcusEs »

John.Odou skrev:Hej John,

Först vill jag säga att det aktuella fusket och läckan är extremt olyckligt, men exakt vad beslutet om att stryka fyra uppgifter innebär för specifika provtagare vet vi inte. Det vi vet är att generellt sett kommer några att missgynnas medan några andra gynnas, men genom att stryka de fyra uppgifterna förhindrar man att ett potentiellt stort antal provtagare otillbörligen gynnas, vilket också hade kunnat innebära att ett ännu större antal provtagare hade missgynnats.

Jag ska se om jag kan svara på dina frågor:

”Jag oroar mig nu enormt för att min poäng kan komma att påverkas negativt av skolverkets beslut att stryka dessa fyra ord helt från provet och inte räkna med dem. Som jag ser det skulle det missgynna mig och alla andra som kunde dessa ord men gynna alla de som inte kunde dessa ord.”

Det kommer inte automatiskt att missgynna alla som kunde orden och gynna alla som inte kunde orden. Om man missgynnas eller inte beror på hur man presterat på övriga uppgifter i hela den verbala delen.

”Jag vet att en poäng hit eller dit kan vara helt avgörande om man, med sin råpoäng, ligger precis på ena sidan gränsen mellan två normerade värden. Det handlar inte om stora marginaler och kan därför avgöra den totala poängen och om man blir antagen eller ej till sin universitetsutbildning.”

Det är rätt att en råpoäng kan vara avgörande för vilken normerad poäng man får på den verbala delen, men den totala normerade poängen beror också på den kvantitativa delen. Det är även så att på grund av den avrundning som görs av medelvärdet på de två normerade poängen så är det inte säkert att en lägre normerad verbal poäng innebär en lägre normerad totalpoäng.

”Jag är orolig eftersom jag procentuellt får en lägre poäng på den verbala delen om fyra ord stryks. Jag går från 73/80 (91.25%) till 69/76 (90.79%).”

Det är som sagt omöjligt att veta exakt hur det kommer att påverka din poäng, men eftersom poängen är så pass hög bedömer jag det som liten sannolikhet att det skulle påverka den slutgiltiga normerade poängen negativt. Det är ju också så att hur det påverkar dig är också beroende av hur alla andra provtagare presterat på provet, eftersom det är rangordningen av poängen som har betydelse, inte poängen i sig. Men att vet exakt hur det påverkar är som sagt omöjligt att veta.

”Jag fick inget övertygande svar och hoppas att ni har förstått min fråga och att ni kan intyga att det stämmer som Ann Sofie Fredriksson och säger att jag inte missgynnas av beslutet, att beslutet är rättvist och att jag får samma poäng som om dessa ord aldrig strukits.”

Det är som sagt omöjligt att veta om du missgynnas av beslutet. När det gäller frågan om rättvisa så går det inte att finna någon absolut rättvisa i den här frågan hur man än väljer att hantera den. Men beslutet är det mest rättvisa som kunde fattats. Och återigen, det går inte att veta om du får samma poäng som om uppgifterna inte strukits, men det är större chans att det inte missgynnar dig än att det gör det.


Hälsningar

Per-Erik Lyrén




Per-Erik Lyrén
Forskare, högskoleprovet
Avdelningen för beteendevetenskapliga mätningar
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Umeå Universitet
901 87 Umeå
"men du har ju så hög poäng ändå. Vad gör det om du tappar 0.1?" :roll:


1.6+1.9 vs 1.6+1.8 är väl allt jag har att säga.
John.Odou
Stammis
Stammis
Inlägg: 165
Blev medlem: mån 23 jan, 2012 12:10
Ort: Stockholm

Re: Ord publicerades på Flashback innan provet.

Inlägg av John.Odou »

Jag vill ha den poäng jag förtjänar, men det gäller inte bara mig. För mig tror jag inte att det avgör om jag kommer in eller inte men för många andra kommer det vara helt avgörande. Men vet inte heller om man byter bana i livet och vill göra något som kräver en högre poäng som man inte har fast man egentligen skulle ha fått. Även om man har relativt bra resultat så finns det ju fortfarande stora skillnader i var man kan bli antagen mmmed de olika resultaten 1.6, 1.7, 1.8, 1.9 och 2.0.

Jag tror jag står och väger mellan 1.7 och 1.8. Jag hoppas förstås att det här fusket inte ska bli avgörande för vilket av dem det blir.
Användarens profilbild
empezar
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 6368
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 2:00

Re: Ord publicerades på Flashback innan provet.

Inlägg av empezar »

Om det här påverkar många negativt (finns det någon här som inte tror att det kommer påverka dem negativt?) så kommer ju normeringsgränserna sjunka ytterligare.
MarcusEs
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 32
Blev medlem: sön 01 apr, 2012 21:44

Re: Ord publicerades på Flashback innan provet.

Inlägg av MarcusEs »

empezar skrev:Om det här påverkar många negativt (finns det någon här som inte tror att det kommer påverka dem negativt?) så kommer ju normeringsgränserna sjunka ytterligare.
Så är det ju definitivt. Och det var nog ord som de flesta i det högre spannet satte minst 3/4 på så det påverkar nog minimalt.

Vad jag hade velat se för att vara säker är dubbla tabeller så man kan jämföra.


Och det här med strukna frågor är tydligen inget nytt fenom alls. I min jakt på att reklamera provet så blev jag skickad från HSV till Lunds Universitet. Väl där fick jag reda på att jag skulle vända mig till HSV. Det intressanta i det hela var att han sa att de många gånger tidigare strykt frågor eftersom de varit felaktiga på olika sätt.
Chance
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 35
Blev medlem: mån 22 nov, 2010 11:45

Re: Ord publicerades på Flashback innan provet.

Inlägg av Chance »

det ökar mitt totala resultat på de två verbala delarna med ca 0,2%, eftersom jag hade 63/80 innan ändringen, och 60/76 efter.

personligen anser jag väl att det de gjort är betydligt mycket bättre än att göra om hela provet, som vissa anser. vore ju helt kolossalt efterblivet och fruktansvärt för de som faktiskt skrivit ett bra prov, mig inkluderat. men såklart, det är ju lika illa att få sitt resultat nedskrivet med 0.1 poäng om man ligger och pendlar mellan att komma in och inte komma in, vilket gör problemet ganska delikat.
uberanton
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 3:05

Re: Ord publicerades på Flashback innan provet.

Inlägg av uberanton »

aryyek skrev:
MarcusEs skrev:
aryyek skrev:Går det inte polisanmäla nån?!?
Det är ju knappast någon som har gjort något direkt brottsligt. Vad du kan göra är att kräva att Högskoleverket ändrar sitt beslut. :)
Jo! HSV är en myndighet och den som läckte ut uppgifterna har gjort något direkt brottsligt!

Uppgifterna är sekretessbelagda fram till provpassets början och om det gäller ett utprövningsblock så är de sekretessbelagda även efter provet är slut.
Personen är skyddad av svenska grundlagen. Tre stycken ord kan inte heller vara sekretessbelagda. Du kan ju inte mena på att jag bryter mot sekretessen om jag skriver "slentrian" som var med på mitt utprövningsblock..

Du kan dock anmäla HSV om de ens försöker ta reda på stollen som släppte uppgifterna eftersom att de då bryter mot TF 3
kap 4-5 §§.
Nicklas93
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 71
Blev medlem: lör 02 jul, 2011 19:04

Re: Ord publicerades på Flashback innan provet.

Inlägg av Nicklas93 »

Pågrund av detta och ändringar i facit har jag tappat jättemycket motivation inför nästa högskoleprov...fan också.
Användarens profilbild
Niveus
Silverpostare
Silverpostare
Inlägg: 1108
Blev medlem: ons 28 nov, 2007 19:23

Re: Ord publicerades på Flashback innan provet.

Inlägg av Niveus »

TF står antagligen inte før Team Fortress?
Användarens profilbild
empezar
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 6368
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 2:00

Re: Ord publicerades på Flashback innan provet.

Inlägg av empezar »

Niveus skrev:TF står antagligen inte før Team Fortress?
Team Fortress 3 finns inte... :)
Användarens profilbild
Niveus
Silverpostare
Silverpostare
Inlägg: 1108
Blev medlem: ons 28 nov, 2007 19:23

Re: Ord publicerades på Flashback innan provet.

Inlägg av Niveus »

empezar skrev:
Niveus skrev:TF står antagligen inte før Team Fortress?
Team Fortress 3 finns inte... :)
Jag vet, men I wish ;) .. jag e inte bra på juridiktermer så vad står eg TF før?
sandrap
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 37
Blev medlem: tis 13 mar, 2012 21:29

Re: Ord publicerades på Flashback innan provet.

Inlägg av sandrap »

Niveus skrev:
empezar skrev:
Niveus skrev:TF står antagligen inte før Team Fortress?
Team Fortress 3 finns inte... :)
Jag vet, men I wish ;) .. jag e inte bra på juridiktermer så vad står eg TF før?
TF = Tryckfrihetsförordning :)

www.sv.wikipedia.org/wiki/tryckfrihetsförordningen
aryyek
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 19
Blev medlem: mån 02 jan, 2012 19:48

Re: Ord publicerades på Flashback innan provet.

Inlägg av aryyek »

uberanton skrev:
aryyek skrev:
MarcusEs skrev:
Det är ju knappast någon som har gjort något direkt brottsligt. Vad du kan göra är att kräva att Högskoleverket ändrar sitt beslut. :)
Jo! HSV är en myndighet och den som läckte ut uppgifterna har gjort något direkt brottsligt!

Uppgifterna är sekretessbelagda fram till provpassets början och om det gäller ett utprövningsblock så är de sekretessbelagda även efter provet är slut.
Personen är skyddad av svenska grundlagen. Tre stycken ord kan inte heller vara sekretessbelagda. Du kan ju inte mena på att jag bryter mot sekretessen om jag skriver "slentrian" som var med på mitt utprövningsblock..
¨

LOL Självklart bryter du inte mot sekretessen om du skriver slentrian, men personen erkände ju att de var uppgifter som skulle komma på provet och inte random ord

Nä, men som provassistens/provledare är man anställd hos HSV och åtar sig vissa skyldigheter. Det är ganska strikta rutiner de ska följa. Att röja sekretessbelagda uppgifter är trolöshet mot huvudman, så är det bara! Spelar ingen roll om det gäller HSV eller FOI.
uberanton
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 9
Blev medlem: sön 14 dec, 2008 3:05

Re: Ord publicerades på Flashback innan provet.

Inlägg av uberanton »

aryyek skrev:
uberanton skrev:
aryyek skrev:
Jo! HSV är en myndighet och den som läckte ut uppgifterna har gjort något direkt brottsligt!

Uppgifterna är sekretessbelagda fram till provpassets början och om det gäller ett utprövningsblock så är de sekretessbelagda även efter provet är slut.
Personen är skyddad av svenska grundlagen. Tre stycken ord kan inte heller vara sekretessbelagda. Du kan ju inte mena på att jag bryter mot sekretessen om jag skriver "slentrian" som var med på mitt utprövningsblock..
¨

LOL Självklart bryter du inte mot sekretessen om du skriver slentrian, men personen erkände ju att de var uppgifter som skulle komma på provet och inte random ord

Nä, men som provassistens/provledare är man anställd hos HSV och åtar sig vissa skyldigheter. Det är ganska strikta rutiner de ska följa. Att röja sekretessbelagda uppgifter är trolöshet mot huvudman, så är det bara! Spelar ingen roll om det gäller HSV eller FOI.
Om nu teorin om Linnéskolan stämmer är det ju provledaren som gjort fel och enligt dina resonemang bryter mot sekretessen. Proven ska ha delats ut vid fel tillfälle och ett 20-tal person skall ha sett orden i förhand.

Förstår verkligen inte hur du får det till att röja sekretessbelagda uppgifter. Personen har inte gjort någonting brottsligt och skall således inte få någon påföljd varför också en polisanmälan är onödigt.

Vidare är inte provledaren anställd av HSV utan det är universiteten där provet skrivs som har ansvaret för att säkerheten hålls när de anländer till respektive lärosäte.
Polisanmäler inte
Högskoleverket har bestämt sig för att inte polisanmäla händelsen, eftersom den som vill sprida uppgifter på det här sättet skyddas av grundlagen.
– Det är ju en uppgift som är meddelarskyddad, så vi kan ju inte gräva vidare i vem som har läckt det här, säger Lennart Ståhle.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5048069


EDIT: Blir lite virrigt när du blandar in trolöshet mot huvudman också. Vem är det egentligen du menar har begått en brottslig handling? Provledaren eller puckot som släppte uppgifterna?
Skriv svar