Det var en dålig uppgift, helt klart. Det borde stå att figuren är godtycklig, eller för att undvika missförstånd (för de som har alternativa uppfattningar om vad ordet godtycklig betyder) i instruktionerna att "alla figurer är godtyckligt skapade utifrån informationen given i uppgiften och kan ej användas för att lösa uppgifterna".
Men nu har den här uppgiften flera lösningar så då är det ju rätt att man ändrar i facit. Uppgiftskaparen tänkte fel.
Står det inte att alla figurer är godtyckliga och att mätning i figuren ej ger resultat i provinstruktionerna som man får och blir tillsagd att titta igenom innan provet börjar?
Jag håller med om att det var en dåligt igenomtänkt fråga, men om de inte hade ändrat till det korrekta svaret så hade det varit ännu mer orättvist. Högskoleprovet innehåller alltid kuggfrågor där man inte kan dra slutsatser alltför hastigt. Det är en del av provet, antar jag.
MrOnBicycle skrev:Högskoleprovet innehåller alltid kuggfrågor där man inte kan dra slutsatser alltför hastigt. Det är en del av provet, antar jag.
Så här extremt har det dock aldrig varit från 2000 och framåt. Har aldrig stött på någon liknande uppgift och då har jag ändå plöjt igenom alla gamla NOG-uppgifter som finns tillgängliga på nätet.
Förhoppningsvis löste normeringen "problematiken". Kan tänka mig att väldigt många svarat A (vilket jag för övrigt själv gjorde).
MrOnBicycle skrev:Högskoleprovet innehåller alltid kuggfrågor där man inte kan dra slutsatser alltför hastigt. Det är en del av provet, antar jag.
Så här extremt har det dock aldrig varit från 2000 och framåt. Har aldrig stött på någon liknande uppgift och då har jag ändå plöjt igenom alla gamla NOG-uppgifter som finns tillgängliga på nätet.
Förhoppningsvis löste normeringen "problematiken". Kan tänka mig att väldigt många svarat A (vilket jag för övrigt själv gjorde).
Du har säkert rätt. Jag har lärt mig den hårda vägen att aldrig lita på figurer på högskoleprovet så för mig var det inte en så hemsk kuggfråga.
MrOnBicycle skrev:Står det inte att alla figurer är godtyckliga och att mätning i figuren ej ger resultat i provinstruktionerna som man får och blir tillsagd att titta igenom innan provet börjar?
Jag vill också erinra mig om detta, men jag hittade ingenting sådant när jag tittade på försättsbladet till provpass fem.
MrOnBicycle skrev:Står det inte att alla figurer är godtyckliga och att mätning i figuren ej ger resultat i provinstruktionerna som man får och blir tillsagd att titta igenom innan provet börjar?
Jag vill också erinra mig om detta, men jag hittade ingenting sådant när jag tittade på försättsbladet till provpass fem.
Jag kollade upp det precis. På det gamla provet stod följande bredvid varje figur:
Figuren syftar endast till
att illustrera problemet.
Mätning i figuren ger ej
information för lösningen.
I det nya står det så här i den lilla pamfletten man får utdelad:
Illustrationer av geometriska objekt antas vara godtyckligt ritade men värden och beteckningar som ges i illustrationer stämmer alltid. T.ex. kan man i illustrationen nedan se att sidan AC är 5 cm, sidan BC är x, arean är 6 cm2 och vinkeln B är rät. Det framgår däremot inte om sidan AB är längre eller kortare än sidan BC, ej heller om vinkeln A är större eller mindre än vinkeln C.
Däremot står det numera ingenting bredvid varje figur, vilket kanske är lite av en miss från HSVs sida.
Logik säger. Dom skrev frågan enligt hur alla har svarat från början, sen när provdagen kom så svarade en eller flera väldigt smarta personer D. När dom kom hem och kollade på text tv och fann att svaret var A, så blev de frustrerade och mail bombade det ansvarande partiet. Därav all denna förvirring.
Slutsats Go hard or go home.
Till den/dom genierna som svarade D av ren intelligens på provdagen. GG.
Jag kommer att sväva ut lite nu... Men: Om man har pluggat gamla högskoleprov så har man sett att det ibland kan finnas två svar i facit. Är det så att man förr gick och la till ett svarsalternativ när det uppkom sådana här diskussioner, eller gör man det fortfarande? Eller stryker man uppgifter helt? Bara det att den här uppgiften faktiskt var fel i facit och därmed blev ändrad? När det har lagts till ett till rätt svarsalternativ så har det också ofta varit av språkliga anledningar (typ ORD och NOG). Så alltså, lägger man till svarsalternativ eller ändrar i facit nu för tiden?
Vad gäller? Kan man med pythagoras sats räkna ut hur lång treangeln på toppen? Det var så jag tänkte först.
När jag såg att den var ändrad till D tänker jag att det kanske är pga att är triangeln ABD som är rätvinklig och endast den man kan få ut AB-sidan ur. Eftersom vi inte vet hypotenusan av triangeln ABD och ej heller kan få ut den genom triangeln ADC så blir informationen otillräcklig.
Höjde mig från 0.8 till 1.7-1.8. Verb(62) Kvant(69) Detta genom 5 månaders pluggande parallellt med heltids jobb. Bör tilläggas att jag hade 0.3 på verbala förra provet. Så är hyfsat nöjd:) Tack hpguiden!