Satsa på betyg eller högskoleprovet?

Diskussioner kring antagning, prövning, urval mm
Användarens profilbild
Pinkya
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 22
Blev medlem: sön 01 apr, 2012 22:24

Re: Satsa på betyg eller högskoleprovet?

Inlägg av Pinkya »

koffas skrev:
Pinkya skrev:Förresten, är gamla nationella prov bra för att träna upp sig på matten? Jag är som sagt halvvägs in i matematik 1b nu. Är det någon som vet om matematik 1c boken skiljer sig mycket från 1b? Funderar om det är värt att investera i en 1c bok enbart för högskoleprovet, eller är det knappt någon skillnad?

Vad tycker ni är det värt ett köp eller "räcker" 1b boken? Tar gärna emot tips om ni kan rekommendera någon bra bok också :)
Jag har inte stenkoll på det nya betygssystemet, innebär 1b matte B? i så fall räcker det absolut
Matematik 1b motsvarar matematik A för samhällseleverna medan 1c ska motsvara matematik a för natur/teknik frågan är om det är värt att köpa en 1c bok eller om 1b räcker.
Användarens profilbild
koffas
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 273
Blev medlem: sön 22 jul, 2012 18:05

Re: Satsa på betyg eller högskoleprovet?

Inlägg av koffas »

Låna matte 1b på,biblioteket.
Användarens profilbild
Baltic
Stammis
Stammis
Inlägg: 170
Blev medlem: fre 03 aug, 2012 9:22

Re: Satsa på betyg eller högskoleprovet?

Inlägg av Baltic »

Har liknande problem som dig fast jag har gått gymnasiet, dock inte med alla MVG. Funderar på om jag ska pröva upp ämnen men det blir rätt många och det verkar som (detta får nån gärna bekräfta/dementera) att man måste läsa upp alla ämnen man har i sitt slutbetyg från gymnasiet och inte får räkna in andra ämnen man läst efteråt på t.ex. komvux när betygsvärdet räknas. Vad jag hört får man alltså inte ersätta ett G i ett ämne från sitt slutbetyg med ett MVG från ett ämne man läst på Komvux. Det försvårar ju en hel del då jag inte vill göra prövning på ämnen som inte intresserar mig alls, som vissa av kurserna från mitt gymnasieprogram (yrkesprogram).

Ett annat alternativ jag funderat på är ett år på folkhögskolans Allmän kurs, på distans främst. Nån som har erfarenheter av det? Får man viss valfrihet i valet av kurser där eller är det de kurserna som gäller för högskolebehörighet?

Det tredje alternativet vore ju att enbart satsa på HP.. Känns lite riskabelt dock om jag skulle få 1,6 igen. Särskilt eftersom det nog räcker till att komma in på läkarprogrammet i kompletterade gymn betyg eller folkhögskolegruppen.
Skriv svar