vågar ni lita på resultatet på studera.nu?

Diskussioner kring antagning, prövning, urval mm
radioaktiv
Stammis
Stammis
Inlägg: 287
Blev medlem: lör 29 okt, 2005 2:00

vågar ni lita på resultatet på studera.nu?

Inlägg av radioaktiv »

ska man våga tro på det som står på studera.nu? vad finns det som talar för att det är de riktiga resultaten efter urval 1 och vad finns det som talar emot det?
Claazi
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 61
Blev medlem: ons 01 mar, 2006 1:00

Inlägg av Claazi »

För: för att vi vill att det ska stämma...

Mot: Antagna i urvalsgruppen är fler än tidigare terminer. Det finns en anledning till att det inte är officiellt ännu. Sist men inte minst: För att det står att just jag är antagen, vilket inte borde vara möjligt ännu... :(
Användarens profilbild
Guldbollen
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 5049
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 1:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Guldbollen »

Jag tror inte att de kommer göra mer än en lottning. Även om de kanske vet att några personer varit inne och kikat medan körningen varit igång/färdig så talar mycket för att det stämmer tycker jag. Varför skulle de lotta fler än en gång? Det är ju väldigt elakt mot de som blev inlottade första gången, och någon form av lottning har de onekligen gjort. Varför skulle alla personer inte ha tagits med i lottningen än? Alla som loggade in via hobies länk hade fått sina resultat...

Jag Tror att det stämmer. Jag Vill åtminstone tro det.
radioaktiv
Stammis
Stammis
Inlägg: 287
Blev medlem: lör 29 okt, 2005 2:00

Inlägg av radioaktiv »

jag vill också tro att det stämmer. och även om de skulle göra nån ny lottning borde det väl inte påverka mig eftersom jag är antagen i BG-kvoten i lund där de inte lottar utan går på högskoleprovet och paula som har 1,7 på HP är ju första reserv i lund nu och jag som har 1,8 står som antagen. det måste ju betyda att ALLA med 1,8 är antagna i lund.

det som gör allt lite mer läskigt är ju att det helt plötsligt är 61 platser i urvalsgruppen när det brukar vara ca 50..
tänk om det är 10 som står som antagna nu som inte ska vara antagna egentligen?
men å andra sidan, varför skulle de anta för många först och sen plocka bort 10 stycken? det verkar väldigt.. ologiskt.
Användarens profilbild
Guldbollen
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 5049
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 1:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Guldbollen »

Ser inte hur det ska påverka mig som fick beskedet första reserv i Umeå. 53 antagna och det är väl precis så många de brukar ta in i intervjukvoten. Men vi får se! :roll:
VikElm
Stammis
Stammis
Inlägg: 147
Blev medlem: tor 31 aug, 2006 2:00

Inlägg av VikElm »

[quote:2a05073243="radioaktiv"]
men å andra sidan, varför skulle de anta för många först och sen plocka bort 10 stycken? det verkar väldigt.. ologiskt.[/quote:2a05073243]

Det är staten vi pratar om... :lol:
Sideshow
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 24
Blev medlem: lör 02 dec, 2006 1:00

Inlägg av Sideshow »

Var det inte någon som enligt KI blev antagen via PIL men där det stod att han var reserv enligt den "hackade" länken?
Användarens profilbild
nisse23
Guldpostare
Guldpostare
Inlägg: 2849
Blev medlem: lör 29 okt, 2005 2:00

Inlägg av nisse23 »

Som jag skrivit i annan tråd så kan det återstå mycket behandling av listorna. Kanske har t.ex. någon just nu reservplats 15 samtidigt som 10 personer ovanför egentligen är antagna någon annanstans, på ett högre rankat alternativ, men inte har plockats bort från listan ännu.

Kanske står obehöriga sökande med, som de ännu inte hunnit plocka bort?

Kanske har de inte hunnit ta hänsyn till folks rangordningar ännu (så att en person inte är struken från alternativ rankade lägre än en ort där de är antagna, eller att de är antagna på flera ställen just nu)?

Kanske har de inte hunnit justera placeringarna ännu (vissa orter kör med BG+HP och har kanske ännu inte hunnit rangordna 20,0arna utifrån deras HP)?

Kanske var det hela bara en testkörning?

Det finns mycket som kan gå snett (beroende på perspektiv, förstås).

läkarstudent.se
- ungefär allt du behöver veta om antagningen till läkarprogrammet
+ läkarstudent.se på Facebook

(adressen stavas med ett ä)
Användarens profilbild
Sanna_S
Stammis
Stammis
Inlägg: 447
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 1:00
Ort: Värmdö

Inlägg av Sanna_S »

[quote:1ef71b0174="nisse23"]Som jag skrivit i annan tråd så kan det återstå mycket behandling av listorna. Kanske har t.ex. någon just nu reservplats 15 samtidigt som 10 personer ovanför egentligen är antagna någon annanstans, på ett högre rankat alternativ, men inte har plockats bort från listan ännu.

Kanske står obehöriga sökande med, som de ännu inte hunnit plocka bort?

Kanske har de inte hunnit ta hänsyn till folks rangordningar ännu (så att en person inte är struken från alternativ rankade lägre än en ort där de är antagna, eller att de är antagna på flera ställen just nu)?

Kanske har de inte hunnit justera placeringarna ännu (vissa orter kör med BG+HP och har kanske ännu inte hunnit rangordna 20,0arna utifrån deras HP)?

Kanske var det hela bara en testkörning?

Det finns mycket som kan gå snett (beroende på perspektiv, förstås).[/quote:1ef71b0174]

Tack Nisse för att du skrev det jag hoppas på, så slapp jag skriva det själv! :) Speciellt ditt första stycke låter väldigt bra!! En reservplats 5 skulle jag öppna champagnen för... :)
Användarens profilbild
nisse23
Guldpostare
Guldpostare
Inlägg: 2849
Blev medlem: lör 29 okt, 2005 2:00

Inlägg av nisse23 »

[quote:96e9cd4c54="Sanna_S"][quote:96e9cd4c54="nisse23"]Som jag skrivit i annan tråd så kan det återstå mycket behandling av listorna. Kanske har t.ex. någon just nu reservplats 15 samtidigt som 10 personer ovanför egentligen är antagna någon annanstans, på ett högre rankat alternativ, men inte har plockats bort från listan ännu.

Kanske står obehöriga sökande med, som de ännu inte hunnit plocka bort?

Kanske har de inte hunnit ta hänsyn till folks rangordningar ännu (så att en person inte är struken från alternativ rankade lägre än en ort där de är antagna, eller att de är antagna på flera ställen just nu)?

Kanske har de inte hunnit justera placeringarna ännu (vissa orter kör med BG+HP och har kanske ännu inte hunnit rangordna 20,0arna utifrån deras HP)?

Kanske var det hela bara en testkörning?

Det finns mycket som kan gå snett (beroende på perspektiv, förstås).[/quote:96e9cd4c54]

Tack Nisse för att du skrev det jag hoppas på, så slapp jag skriva det själv! :) Speciellt ditt första stycke låter väldigt bra!! En reservplats 5 skulle jag öppna champagnen för... :)[/quote:96e9cd4c54]Å andra sidan är det kanske bättre om du väljer att vara pessimist tills du får veta säkert - då får du antingen känna glädje över att du hade rätt eller känna glädje över att du hade fel. Som pessimist kan ingenting gå fel!

läkarstudent.se
- ungefär allt du behöver veta om antagningen till läkarprogrammet
+ läkarstudent.se på Facebook

(adressen stavas med ett ä)
Användarens profilbild
Guldbollen
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 5049
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 1:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Guldbollen »

Skulle det vara så borde det ändå bara innebära att jag ligger ännu bättre till än reserv 1? :o

Nisse, jag får fram att jag strukits från mitt 7:e rankade alternativ eftersom jag kom in på mitt 6.e val, så den biten verkar vara ordnad.

Det där med testkörning oroar mest!
radioaktiv
Stammis
Stammis
Inlägg: 287
Blev medlem: lör 29 okt, 2005 2:00

Inlägg av radioaktiv »

men om det som nisse skriver stämmer så borde man ju kunna få en bättre reservplacering när urvalet är helt klart, men tror ni ändå att man kan gå till att vara antagen nu till att inte vara det när det riktiga urvalet är klart? eller få en sämre reservplacering? eller kan det bara ändras till det bättre?

och nog verkar det som att de har tagit hänsyn till högskoleprovet bland de med 20.0 i de BG-kvoter där det ska göras.. de som har skrivit här på forumet att de har blivit antagna i lund, uppsala eller umeå i BG-kvoten har ju alla haft 20.0 + 1,7 eller mer..
Användarens profilbild
Sanna_S
Stammis
Stammis
Inlägg: 447
Blev medlem: tor 09 mar, 2006 1:00
Ort: Värmdö

Inlägg av Sanna_S »

[quote:4feeaf45e0="radioaktiv"]men om det som nisse skriver stämmer så borde man ju kunna få en bättre reservplacering när urvalet är helt klart, men tror ni ändå att man kan gå till att vara antagen nu till att inte vara det när det riktiga urvalet är klart? eller få en sämre reservplacering? eller kan det bara ändras till det bättre?

och nog verkar det som att de har tagit hänsyn till högskoleprovet bland de med 20.0 i de BG-kvoter där det ska göras.. de som har skrivit här på forumet att de har blivit antagna i lund, uppsala eller umeå i BG-kvoten har ju alla haft 20.0 + 1,7 eller mer..[/quote:4feeaf45e0]

Jag tror helt klart bara på bättre placering!
Användarens profilbild
nisse23
Guldpostare
Guldpostare
Inlägg: 2849
Blev medlem: lör 29 okt, 2005 2:00

Inlägg av nisse23 »

[quote:9db5edf52b="radioaktiv"]och nog verkar det som att de har tagit hänsyn till högskoleprovet bland de med 20.0 i de BG-kvoter där det ska göras.. de som har skrivit här på forumet att de har blivit antagna i lund, uppsala eller umeå i BG-kvoten har ju alla haft 20.0 + 1,7 eller mer..[/quote:9db5edf52b]Det verkar så, ja, men det statistiska urvalet är inte signifikant stort.

Jag vill återigen påminna alla om att det här inte är ett definitivt besked från dem; det är bara en tjuvtitt in i systemet, gjord flera dagar innan det har sagts att systemets arbete skall vara färdigt.

(undrar om det här hamnar i nyheterna..?)

läkarstudent.se
- ungefär allt du behöver veta om antagningen till läkarprogrammet
+ läkarstudent.se på Facebook

(adressen stavas med ett ä)
Kuggarn
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 59
Blev medlem: tor 07 dec, 2006 1:00

Inlägg av Kuggarn »

Nu har jag till slut fått ett login på den här sidan och jag kan passa på att återigen betona att [b:74a032a633]den information som gick att få fram via bakdörren i studera.nu inte är att betrakta som tillförlitlig. Ni skall inte ens se den som ett delresultat i urvalsprocessen.[/b:74a032a633]

Invänta ditt normala besked.
Skriv svar