Fler än 248 000 nöjda studenter
Mer än 19 års erfarenhet
Alla coacher har 2.00
Multiplicera båda leden med varandra.emmaedner skrev:Jag har en helt annan fundering också!
Det har inte med bråk att göra, men ni i den här tråden verkar ju vara så smarta så det kanske är någon som kan hjälpa mig ändå!
Frågan är: Vad är xyz om x^2yz^3 = w^3 och xy^2 = w^9?
A w^4
B w^6
C w^8
D w^12
Ahaaa, då är jag med! Men i vilket fall blir ju det en herrans massa fler uträkningar man behöver gå igenom än om man gör så som du föreslog joawes. Så för min del är nog ditt sätt att föredra! Men skönt att förstå varför det inte blev rätt!joawes skrev:Han har skrivit fel. Det ska vara 820/28 och inte 820/20.emmaedner skrev:Jag tycker mig förstå ditt sätt att tänka på nu iaf joawes!
Däremot är jag inte med på davidhacksells sätt här:
Här har jag problem.davidhacksell skrev:Fråga 3 är lite klurigare, eller mer tidskrävande i alla fall. Du vill veta vad 820/20 - 5 % av samma tal är. 5 % är lika med (5/100). Med andra ord, (820/20) x (5/100) som är lika med (820 x 5)/(20 x 100). Talen delas upp i faktorer och förenklas till (41/28). (820/28) - (41/28)= (779/28). Därefter kan du se att svaret är B.
Jag får: (820/20) x (5/100) --> (820 x 5)/(20 x 100) --> (4100/2000)
Hur kan jag sedan förenkla detta till (41/28)???
820*5=4100
28*100= 2800.
41ØØ
---------
28ØØ
Varför göra det svårt? Du såg xyz = w^? uppgiften också va? Något mer du vill ha hjälp med innan jag kör sista matematikplugget för egen del "offline"?emmaedner skrev:Ahaaa, då är jag med! Men i vilket fall blir ju det en herrans massa fler uträkningar man behöver gå igenom än om man gör så som du föreslog joawes. Så för min del är nog ditt sätt att föredra! Men skönt att förstå varför det inte blev rätt!joawes skrev:Han har skrivit fel. Det ska vara 820/28 och inte 820/20.emmaedner skrev:Jag tycker mig förstå ditt sätt att tänka på nu iaf joawes!
Däremot är jag inte med på davidhacksells sätt här:
Här har jag problem.
Jag får: (820/20) x (5/100) --> (820 x 5)/(20 x 100) --> (4100/2000)
Hur kan jag sedan förenkla detta till (41/28)???
820*5=4100
28*100= 2800.
41ØØ
---------
28ØØ
Åhh, fantastiskt!joawes skrev:Multiplicera båda leden med varandra.emmaedner skrev:Jag har en helt annan fundering också!
Det har inte med bråk att göra, men ni i den här tråden verkar ju vara så smarta så det kanske är någon som kan hjälpa mig ändå!
Frågan är: Vad är xyz om x^2yz^3 = w^3 och xy^2 = w^9?
A w^4
B w^6
C w^8
D w^12
x^2 * x = x^3
y * y^2 = y^3
z^3 = z^3
w^3 * w^9 = w^12
x^3y^3z^3 = w^12
Höj upp allt till 1/3 (även kallat tredjeroten ur), eller för att snacka svenska, dela med 3 helt enkelt (även om det inte är det vi gör rent matematiskt).
xyz = w^4
Inget mer som jag kan komma på just nu iaf! Tack igen!joawes skrev:Varför göra det svårt? Du såg xyz = w^? uppgiften också va? Något mer du vill ha hjälp med innan jag kör sista matematikplugget för egen del "offline"?
Tack detsamma! Om det går åt h-vete rek. jag att komplettera HPGuiden med Khanacademy.org.emmaedner skrev:Åhh, fantastiskt!joawes skrev:Multiplicera båda leden med varandra.emmaedner skrev:Jag har en helt annan fundering också!
Det har inte med bråk att göra, men ni i den här tråden verkar ju vara så smarta så det kanske är någon som kan hjälpa mig ändå!
Frågan är: Vad är xyz om x^2yz^3 = w^3 och xy^2 = w^9?
A w^4
B w^6
C w^8
D w^12
x^2 * x = x^3
y * y^2 = y^3
z^3 = z^3
w^3 * w^9 = w^12
x^3y^3z^3 = w^12
Höj upp allt till 1/3 (även kallat tredjeroten ur), eller för att snacka svenska, dela med 3 helt enkelt (även om det inte är det vi gör rent matematiskt).
xyz = w^4
Verkligen tusen tack för att du tog dig tiden!
Stort lycka till imorgon joawes!
20/10 - 2024 kl 8:10
kvar att studera!
Anmälningsperiod:
Öppnar 13/8 kl. 8:00
Stänger 20/8 kl. 23:59