till nästa gång: DTK och MEK

Diskussioner kring rättning, normering, svårighetsgrad mm
Skriv svar
cloudburst
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 22 maj, 2013 23:05

till nästa gång: DTK och MEK

Inlägg av cloudburst »

hej! detta kanske är fel forum men jag har gjort högskoleprovet så många gånger nu och höjt mig 1.1 till 1.2 till 1.3 till 1.4 och troligen 1.5 eller 1.55 igår. nästan ett skämt att det är ett steg per gång (och mycket plugg). har insett att mina svaga punkter är meningskomplettering och dkt.

ni som haft svårt för det, hur har ni börjat? tycker DKT-utbildningen här varit ganska rörig att ta itu med (varit vip-medlem under olika användarnamn sedan 1,2, hehe) kanske bättre att ta skärmbild och skriva ut diagrammen och sen sitta med frågorna iställer för tusen flikar som gör det svårt att mäta.

funderar på om det är bra att lära sig några ord om dagen för MEK? eller läsa mer. min egentliga fråga: hade gärna gått någon kurs med en riktig lärare (även om jag absolut kommer bli vip-medlem här igen till hösten, bara inte på en gång, känner mig fortfarande lite knäckt över min pyttehöjning) som fokuserade på bara DTK, någon som vet om någon sån? eller någon bok?

hoppas någon orkar svara!
Jurist19
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 4
Blev medlem: mån 24 jun, 2013 18:22

Re: till nästa gång: DTK och MEK

Inlägg av Jurist19 »

Vad är dåligt då för dig på dessa delar dvs vad fick du? Så vi har lite att jobba med!


Men jag själv är väl helt ok på meningar fick 15/20 förra gången om du tycker de är ett ok resultat kan jag ge dig lite tips!
Smileduck
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 84
Blev medlem: lör 12 jan, 2013 20:52

Re: till nästa gång: DTK och MEK

Inlägg av Smileduck »

Jag körde bara gamla DTK från typ 2000 i början, gjorde några prov sakta och satsade på alla rätt. Därefter när det gick bättre (hade typ 75% rätt i början) så gjorde jag några till sen struntade jag i dem för att lägga tid på annat, de är ändå så lika så verbala blev viktigare att träna för mig. Gjorde dem i de nya högskoleproven som låg ute och då gick det bra.

Bästa tipset är att läsa vad de efterfrågar sakta så du verkligen vet vad du ska leta efter.
hanöhr
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 27 okt, 2010 19:39
Ort: Solna

Re: till nästa gång: DTK och MEK

Inlägg av hanöhr »

Jag har haft jättesvårt för DTK men börjar få grepp om det nu :)

Jag skrev ut diagrammen i förväg - mkt lättare att mäta och så kan man göra uträkningar om det behövs.

Först gjorde jag inte på tid utan i lugn och ro. Rättade och gick sedan igenom och kollade vad jag gjort för fel.
T.ex räknat fel, tittat på fel diagram, missförstått frågan etc.
Sedan tog jag ett "fel" i taget och fokuserade bara på det nästa gång jag gjorde diagram.

Sedan började jag göra på tid och märkte då fort att jag hade svårt för själva uträkningarna. Så pluggade matte med fokus på att räkna ut procent och andelar.


MEK har jag inga bra tips på. Tycker de tipsen som finns i VIP-programmet var till endel hjälp. Sen att läsa mycket och få ett bra ordförråd.
Men personligen är jag alldeles för velig när jag ska välja - har svårt att få tiden att räcka till. Speciellt de meningar där 3 ord saknas tar för lång tid.
Användarens profilbild
konkis
Stammis
Stammis
Inlägg: 160
Blev medlem: mån 26 okt, 2009 6:32

Re: till nästa gång: DTK och MEK

Inlägg av konkis »

hanöhr skrev:Jag har haft jättesvårt för DTK men börjar få grepp om det nu :)

Jag skrev ut diagrammen i förväg - mkt lättare att mäta och så kan man göra uträkningar om det behövs.

Först gjorde jag inte på tid utan i lugn och ro. Rättade och gick sedan igenom och kollade vad jag gjort för fel.
T.ex räknat fel, tittat på fel diagram, missförstått frågan etc.
Sedan tog jag ett "fel" i taget och fokuserade bara på det nästa gång jag gjorde diagram.

Sedan började jag göra på tid och märkte då fort att jag hade svårt för själva uträkningarna. Så pluggade matte med fokus på att räkna ut procent och andelar.
Kan rekommendera detta. Jag gjorde på ett liknande sätt och gick från hälften rätt på DTK till endast ett, två fel totalt.
Så här kämpar jag (pluggdagbok): http://www.hpguiden.se/Forums/viewtopic/t=10982.html
cloudburst
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 22 maj, 2013 23:05

Re: till nästa gång: DTK och MEK

Inlägg av cloudburst »

tack för fina tips!

hanöhr gick du igenom procent och andelar här på hpguiden eller genom någon matteböcker också?
hanöhr
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 27 okt, 2010 19:39
Ort: Solna

Re: till nästa gång: DTK och MEK

Inlägg av hanöhr »

cloudburst skrev:tack för fina tips!

hanöhr gick du igenom procent och andelar här på hpguiden eller genom någon matteböcker också?

Har pluggat mycket matte på Khan Academy - https://www.khanacademy.org/math/arithmetic

Sedan om du behöver snabba upp huvudräkningen så rekomenderar jag boken "Secrets of mental math" av Arthur Benjamin. Jag lyckades låna den på biblioteket.
Skriv svar