Alla rätt?
Alla rätt?
Jag kunde i normeringstabellen utläsa att det är ca: 400 pers som skriver 2.0. Men hur många är det som spikar Högskoleprovet, dvs. får 122/122? Finns det ngn statistik tillgänglig om fördelningen inom varje normeringsgrupp?
Och en annan fråga. Om nu Högskoleprovet är allmän handling, hur bär man sig åt för att begära ut någons provresultat?
Och en annan fråga. Om nu Högskoleprovet är allmän handling, hur bär man sig åt för att begära ut någons provresultat?
Re: Alla rätt?
[quote:54c788faa5="MartinJ"]
Och en annan fråga. Om nu Högskoleprovet är allmän handling, hur bär man sig åt för att begära ut någons provresultat?[/quote:54c788faa5]
Provresultat är en offentlig handling och den kan ska man få tillgång till utan problem. Provet i sig går däremot inte vad jag vet. För att få resultaten måste du först ha personuppgifter. Namn och personnummer krävs. Sedan kontaktar du Institutionen för beteendevetenskapliga mätningar i Umeå. Där säger du att du vill ha resultaten på "namn efternamn" med personummer "19xx-xx-xx-xxxx". Du måste alltså ha dom fyra sista numrena också. Har du inte allt detta så kan du kontakta Skattmyndigheten.
Och en annan fråga. Om nu Högskoleprovet är allmän handling, hur bär man sig åt för att begära ut någons provresultat?[/quote:54c788faa5]
Provresultat är en offentlig handling och den kan ska man få tillgång till utan problem. Provet i sig går däremot inte vad jag vet. För att få resultaten måste du först ha personuppgifter. Namn och personnummer krävs. Sedan kontaktar du Institutionen för beteendevetenskapliga mätningar i Umeå. Där säger du att du vill ha resultaten på "namn efternamn" med personummer "19xx-xx-xx-xxxx". Du måste alltså ha dom fyra sista numrena också. Har du inte allt detta så kan du kontakta Skattmyndigheten.
Om ändisarnas resultat går att få tag i så ja...
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... ,629085,00
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... ,629085,00
Stora gratulationer till dig Martin!
Jag har ett par frågor som jag (och säkert många andra) är väldigt intresserad att höra din åsikt om:
- vad var den väsentliga orsaken bakom ditt resultat? (var det främst dina färdigheter, din inställning eller metod, eller en kombination av dessa?)
- har du några tips, stratgegier etc. till oss andra som strävar efter en likvärdigt resultat?
Jag har ett par frågor som jag (och säkert många andra) är väldigt intresserad att höra din åsikt om:
- vad var den väsentliga orsaken bakom ditt resultat? (var det främst dina färdigheter, din inställning eller metod, eller en kombination av dessa?)
- har du några tips, stratgegier etc. till oss andra som strävar efter en likvärdigt resultat?
Jag skrev 2,0 på mitt första prov när jag gick i 2:an på gymnasiet för evigheter sen. Så jag tror det snarare beror på fallenhet än ett speciellt tankesätt. Jag läste för mkt böcker när jag var liten helt enkelt. Men några konkreta tips kan jag ändå ge:
[b:f893220425]Arbeta bakifrån[/b:f893220425]
När du är tveksam, börja med att stryka de som känns mest fel. Funkar utmärkt på ORD, där man ofta kan se hur de försöker "luras" med liknande ord. Så även om man inte vet vad order de frågar efter betyder så har man ganska stor chans att få rätt.
[b:f893220425]Bryt ner stora problem[/b:f893220425]
Ta aldrig in för mkt info på en gång. På NOG så skall man alltid lösa (1) innan man ens läser informationen i (2). På läsförståelsen gör jag likadant, läser först hela texten, sen fråga 1 och leta upp den relevanta textbiten och läser om för att säkerställa svaret. Först efter det läser jag fråga 2.
[b:f893220425]Dubbelkolla alltid!![/b:f893220425]
Försök få ditt tidschema att lämna kvar 5 min på varje delprov för att dubbelkolla dina svar. Vem som helst som fyller i 122 flervalsfrågor under tidspress kommer att markera fel av slarv, och det är onödiga missar.
[b:f893220425]Snacka inte på rasterna[/b:f893220425]
Detta kanske låter konstigt och känns säkert fel för många. Men på provdagen skall du befinna dig i en fokuserad mental "zon" där du är inriktad på att plocka fram kunskaper ur ditt minne och aktivera ditt logiska tänkande. Ta för all del frisk luft och fyll på energiförråden, men du skall inte distraheras av att göra saker som ligger utanför den mentala zonen, provet pågår fortfarande. Inga mobilsamtal hem, inget korridorssnack om hur svåra frågorna var.[/b]
[b:f893220425]Arbeta bakifrån[/b:f893220425]
När du är tveksam, börja med att stryka de som känns mest fel. Funkar utmärkt på ORD, där man ofta kan se hur de försöker "luras" med liknande ord. Så även om man inte vet vad order de frågar efter betyder så har man ganska stor chans att få rätt.
[b:f893220425]Bryt ner stora problem[/b:f893220425]
Ta aldrig in för mkt info på en gång. På NOG så skall man alltid lösa (1) innan man ens läser informationen i (2). På läsförståelsen gör jag likadant, läser först hela texten, sen fråga 1 och leta upp den relevanta textbiten och läser om för att säkerställa svaret. Först efter det läser jag fråga 2.
[b:f893220425]Dubbelkolla alltid!![/b:f893220425]
Försök få ditt tidschema att lämna kvar 5 min på varje delprov för att dubbelkolla dina svar. Vem som helst som fyller i 122 flervalsfrågor under tidspress kommer att markera fel av slarv, och det är onödiga missar.
[b:f893220425]Snacka inte på rasterna[/b:f893220425]
Detta kanske låter konstigt och känns säkert fel för många. Men på provdagen skall du befinna dig i en fokuserad mental "zon" där du är inriktad på att plocka fram kunskaper ur ditt minne och aktivera ditt logiska tänkande. Ta för all del frisk luft och fyll på energiförråden, men du skall inte distraheras av att göra saker som ligger utanför den mentala zonen, provet pågår fortfarande. Inga mobilsamtal hem, inget korridorssnack om hur svåra frågorna var.[/b]