I en blomvas finns det n blommor. Av blommorna är p procent röda. Vilket av följande uttryck representerar antalet blommor som inte är röda?
A) 0.01np
B) ((100-p)n)/100
C) ((1-p)n)/0.01
D) 100(1-p)n
Någon som kan guida mig genom uppgiften? Säg att n är 10 och p=60%, varför sätter man då in 60 för p när den är i procent och inte 0.6? (b är det rätta svaret)
KalleFlygt skrev:I en blomvas finns det n blommor. Av blommorna är p procent röda. Vilket av följande uttryck representerar antalet blommor som inte är röda?
A) 0.01np
B) ((100-p)n)/100
C) ((1-p)n)/0.01
D) 100(1-p)n
Någon som kan guida mig genom uppgiften? Säg att n är 10 och p=60%, varför sätter man då in 60 för p när den är i procent och inte 0.6? (b är det rätta svaret)
Jag förstår själv inte denna uppgiften men om vi använder n=10 och p=60% blir det ganska enkelt. (100-60(p)/100 ) * 10(n) = 4. Problemet för mig är att vi inte vet n.
Om du tänker att till exempel 30% är röda, alltså är p =30 %
100 - 30% = 70% vilket är andelen som inte är röda.
Frågan vill inte ha detta i procent alltså delar vi med 100, erhåller 0.7 och gångar därefter med antalet blommor och erhåller antalet blommor som inte är röda.
Varför är mitt svar fel? Någon som vet? Måste man multiplicera n med 100?
Om p % är röda är (100 - p) % inte röda.
(100 - p)% i decimalform blir (100 - p)/100. Antalet blommor som inte är röda blir då n * (100 - p)/100 (svar B).
VIP medlem och har frågor kring gamla HP Kvant uppgifter?
Använd med fördel innehållsförteckningarna som finns högst upp i varje forum (DTK, KVA, NOG och XYZ) eller snabblänkarna i det högra blocket med namnet "Utvalda forumtrådar".
VIP-medlemmar har även åtkomst till Sveriges största databas med förklaringar till gamla högskoleprovuppgifter.
En otroligt bra sida där allt väsentligt material finns samlat. Lyckades med hjälp av er skriva 1,95 på höstens prov och blev också nyligen med hjälp av detta resultat antagen till Läkarprogrammet. Tusen tack för att ni finns!