Delmål? Hjälp!

Diskussioner kring antagning, prövning, urval mm
Skriv svar
emizzlewithdadizzle
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 16 nov, 2017 13:28

Delmål? Hjälp!

Inlägg av emizzlewithdadizzle »

Hej på er!

Har bestämt mig för att satsa på högskoleprovet för att komma in på min drömutbildning, nämligen psykologprogrammet. Nu sitter jag och försöker lägga upp en plan och stället frågor till mig själv för att få en så grundläggande start som möjligt.

Jag ställde mig själv frågan vilka delmål jag ska ha, då jag vet om att endast själva slutmålet blir för mastigt att jobba mot. Men att plugga till högskoleprovet är fortfarande relativt diffust för mig (gjort det två gånger innan mest på skoj, så aldrig pluggat ordentligt tidigare).

SÅ! Till själva frågan nu då: vad är era delmål på vägen mot att kicka HP:s rumpa?

Tacksam för svar :D
Användarens profilbild
Scelyx
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 852
Blev medlem: mån 14 sep, 2015 11:58

Re: Delmål? Hjälp!

Inlägg av Scelyx »

Oj hmm
Varje dag har jag ett antal uppgifter som jag ska göra, det är mitt delmål!. (dagliga blir det då).
Jag tävlar lite mot mig själv i att varje dag beta av dessa uppgifter och inte missa en enda dag.

Sen gör jag ju gamla högskoleprov längre fram och där är mitt mål att få 1.7(vilket är mitt drömresultat).
Så sammanfattat:

"Klara av dagens uppgifter varje dag"
"Missa inte en enda dag av plugg"
"Få resultatet du vill ha på de högskoleproven du gör hemma"

"Bli säker i din förmåga att klara provet"(genom ökad förståelse)

Skulle säga att detta var mina delmål. :)
"Nothing worth having comes easy"
emizzlewithdadizzle
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 16 nov, 2017 13:28

Re: Delmål? Hjälp!

Inlägg av emizzlewithdadizzle »

Tack Scelyx! Tar med det i mina förberedelseanteckningar :)
Hur många uppgifter gör du per dag och per del?
Användarens profilbild
Scelyx
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 852
Blev medlem: mån 14 sep, 2015 11:58

Re: Delmål? Hjälp!

Inlägg av Scelyx »

emizzlewithdadizzle skrev: fre 17 nov, 2017 13:43 Tack Scelyx! Tar med det i mina förberedelseanteckningar :)
Hur många uppgifter gör du per dag och per del?
Tror det är helt individuellt hur mycket man bör göra.
Om jag en dag blir klar kl 3, brukar jag öka antalet uppgifter jag gör den dagen.
Om jag däremot stressar hela dagen för att bli klar med allt, gör jag för mycket. Kvalité före kvantitet.

Jag kan orden rätt bra här på hpg så jag brukar gå igenom ca 600 ord på en orddag men beroende på hur mycket man pluggat innan bör man anpassa detta. När jag övar xyz samt kva gör jag 96 xyz och 45 kva uppgifter på en dag (Nästa vecka gör jag 90 kva samt 48 xyz). Läser en del artiklar samt gör en läsdel på ett gammalt högskoleprov när jag övar läs.

Testa dig fram och se vad som fungerar bäst :)
"Nothing worth having comes easy"
emizzlewithdadizzle
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 16 nov, 2017 13:28

Re: Delmål? Hjälp!

Inlägg av emizzlewithdadizzle »

Scelyx skrev: lör 18 nov, 2017 14:12 Testa dig fram och se vad som fungerar bäst :)
Ahh låter som det tar ett tag innan man blir varm i kläderna, kanske inte förrän efter provet i vår :lol: Menmen, tack igen hörru, supersnällt!
Användarens profilbild
Scelyx
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 852
Blev medlem: mån 14 sep, 2015 11:58

Re: Delmål? Hjälp!

Inlägg av Scelyx »

emizzlewithdadizzle skrev: mån 20 nov, 2017 16:41
Scelyx skrev: lör 18 nov, 2017 14:12 Testa dig fram och se vad som fungerar bäst :)
Ahh låter som det tar ett tag innan man blir varm i kläderna, kanske inte förrän efter provet i vår :lol: Menmen, tack igen hörru, supersnällt!
Inga problem :)
"Nothing worth having comes easy"
Skriv svar