Mot psykologprogrammet

Starta en egen eller läs och kommentera någon annans
LudMoo
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 09 nov, 2016 18:07

Mot psykologprogrammet

Inlägg av LudMoo »

Hej!

Tänkte att jag, likt många andra, skulle starta en pluggdagbok för att dels dela med mig av mitt upplägg och dels sätta lite mer press på mig själv inför vårens prov.

Planen är att börja plugga på psykologlinjen i Linköping till hösten. Jag har skrivit provet tre gånger tidigare med följande resultat:

2010: 0,5 (inget plugg och ville mest testa provet)
Vt 2016: 1.20 (pluggade halvdant i fyra månader utan vidare upplägg)
Ht 2016: 1.25 (pluggade knappt trots inhandlat VIP-medlemsskap).

Nu är siktet inställt på 1.65 med förhoppning om att det räcker hela vägen. Jag arbetar heltid, men har lyxen att jobba mån-fre dagtid och kan dessutom gå redan vid 12 både på måndagar och fredagar. Tanken är följande:
Må: 6h KVA
Ti: 2h VERB
On: 2h KVA
To: 4h VERB
Fr: 4h KVA
Lö eller sö: 6 h VERB och KVA.

Jag har engelska som modersmål och känner ingen press på den biten, men behöver lägga mycket krut på KVA (särskilt algebra :? )

Är det någon annan som har sökt till Psykologprogrammen? Någon som kommit in efter att först ha hamnat på reservplats? I sådana fall, vilken plats har ni hamnat på? Någon som känner till hur många i regel som kommer in, men som tackar nej till erbjuden plats?
Eandia
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: mån 25 jan, 2016 11:21

Re: Mot psykologprogrammet

Inlägg av Eandia »

Följer gärna med intresse din pluggdagbok då jag också siktar på att komma in på psykologprogrammet, dock i Uppsala istället. Hade själv 1.20 sedan sist men ska också lägga mycket tid på mattedelen i allmänhet. Söker för närvarande jobb inom IT-konsulting så har lite reservtid över när man inte gör det.
Lycka till i dagliga studierna och hoppas du når ditt mål :)
Användarens profilbild
Ketra
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 164
Blev medlem: mån 28 nov, 2016 22:16

Re: Mot psykologprogrammet

Inlägg av Ketra »

Alltid roligt att se yttligare en som siktar på Psykologprogrammet! Ska bli roligt att följa din resa och lycka till! :)
The important thing is not to stop questioning; curiosity has its own reason for existing
sandraboke
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 11 jan, 2018 10:47

Re: Mot psykologprogrammet

Inlägg av sandraboke »

Hej!

Sökte med 1.6 och kom in i Uppsala efter att första ha hamnat som (om jag minns det rätt typ 17e reserv efter första urvalet och sen 6e reserv efter andra urvalet) så 1.65 kan säkert räcka!
Lycka till! Vill själv dock gå i Göteborg pga hemstad och inte lust att flytta igen så försöker höja mig till iaf 1.7. Men Uppsalas psykologprogram ska vara det bästa vad jag har läst, så njut! ;)
LudMoo
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 09 nov, 2016 18:07

Re: Mot psykologprogrammet

Inlägg av LudMoo »

sandraboke skrev: lör 20 jan, 2018 15:40 Hej!

Sökte med 1.6 och kom in i Uppsala efter att första ha hamnat som (om jag minns det rätt typ 17e reserv efter första urvalet och sen 6e reserv efter andra urvalet) så 1.65 kan säkert räcka!
Lycka till! Vill själv dock gå i Göteborg pga hemstad och inte lust att flytta igen så försöker höja mig till iaf 1.7. Men Uppsalas psykologprogram ska vara det bästa vad jag har läst, så njut! ;)
Vad härligt att du kom in! Grattis!

Kan du inte byta universitet efter någon termin eller så? Min pappa läste till psykolog både på Stockholms universitet och i Lund. Då var Lund det bästa universitet för psykologutbildningen, men det är ju rätt länge sen så kan säkert ha ändrats.
LudMoo
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 09 nov, 2016 18:07

Re: Mot psykologprogrammet

Inlägg av LudMoo »

Denna vecka har varit helt okej. Har, med undantag för denna dag, hållt i pluggandet. Idag blir det till att lägga fokus på både den kvantitativa delen och den verbala delen. Jag upptäckte i veckan att algebran inte satt alls. Jag gjorde 5 delprov med tio frågor på varje prov på KVA. Jämförelser och snittade på 50 procent :S Så gjorde om upplägget en aning och gick igenom algebra både på matteboken (åk 7-gymnasie 1) och på Stockholms stads hemsida. Efter det gjorde jag 10 delprov igen och fick ett snitt på 70%. Behöver höja det snittet till 85-90.

Allt gott och lycka till med ert plugg!
sandraboke
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 11 jan, 2018 10:47

Re: Mot psykologprogrammet

Inlägg av sandraboke »

Vad härligt att du kom in! Grattis!

Kan du inte byta universitet efter någon termin eller så? Min pappa läste till psykolog både på Stockholms universitet och i Lund. Då var Lund det bästa universitet för psykologutbildningen, men det är ju rätt länge sen så kan säkert ha ändrats.
[/quote]

Nae har redan tackat nej till platsen, o satsar fullt på Göteborg. Annars hade jag kanske kunnat göra så ja, men känns för meckigt, vill inte missa första terminen med min 'egentliga' klass i Gbg, händer mycket connectande den första tiden 😊
Lycka till hördu!
LudMoo
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 09 nov, 2016 18:07

Re: Mot psykologprogrammet

Inlägg av LudMoo »

Hej!

Har varit en tung vecka både pluggmässigt och på jobbet. Arbetar på skola och har haft flera elevärenden som gjort det svårt att fokusera på studierna när jag kommit hem. Det är minst sagt svårt att få höra om vissas hemförhållanden och självskadebeteende, för att sedan gå hem och försöka att lära sig algebra. Således har jag inte riktigt följt min planering för veckan. Totalt har jag studerat cirka 7 timmar. Idag och imorgon får jag lov att lägga mycket krut för att ta igen så mycket tid som möjligt. Idag ligger fokus på just algebra.

Ha det gott och lycka till med era studier!
LudMoo
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 09 nov, 2016 18:07

Re: Mot psykologprogrammet

Inlägg av LudMoo »

Hej allihopa!

I början av veckan bestämde jag mig för att göra ett förkortat högskoleprov. Jag gjorde då ett KVAN och ett VERB-prov för att sedan analysera var jag tappar poäng. På VERB var det utspritt, med undantag för engelskan (den spikade jag :)), men på KVAN var det återigen algebran som spökade. Sen dess har jag ägnat all tid till att gå igenom så mycket algebra jag kan på Khan Academy. Har någon annan erfarenhet från den sidan? Jag är klar med Algebra I - foundations, och har börjat på Algebra I - solving equations. Är det bortkastad tid, eller har man nytta av det på provet? Bör jag tänka om i min strategi.

Allt gott!
LinneaMalmstrom
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 109
Blev medlem: mån 21 aug, 2017 14:34

Re: Mot psykologprogrammet

Inlägg av LinneaMalmstrom »

Jag skulle säga att Khan Academy verkligen hjälpte mig med just algebra och ekvationer när jag pluggade inför provet nu i höst, och även inför HPGs uppgifter. Jag gick igenom de delarna verkligen grundligt på Khan och sedan dess har det suttit som berg (typ). Men viktigt är att inte stressa igenom utan att låta det ta den tid som behövs för att man verkligen ska förstå. Sedan kombinera med uppgifter här på HPG så tror jag du har all chans att bemästra det! Lycka till!
LudMoo
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 09 nov, 2016 18:07

Re: Mot psykologprogrammet

Inlägg av LudMoo »

Hej pluggkompisar!

Veckan har varit helt okej. Efter att ha köttat mig igenom algebra 1 på Khans Academy börjar jag hänga med mer i algebran. Jag snittar ungefär 7/10 på matten oavsett vilken del jag gör. På svenskan ligger jag lite högre (engelskan spikar jag ;)). Skulle behöva snitta på drygt 80% på samtliga delar för att ha en rimlig chans att nå 1.65.

För att lyckas på LÄS fick jag ett bra tips på en annan tråd. Där gick tekniken ut på att börja med att läsa igenom halva texten, för att sedan gå till frågorna och svara på de man kunde. Därefter kan man gå tillbaka till den andra halvan för att hitta svaret på resterande frågor. Jag upplever att det är mindre att hålla i huvudet, och lättare att gå tillbaka till en begränsad del av texten för att hitta svaret. När frågorna är färre än 5 på en text gillar jag dessutom att läsa igenom dessa innan jag läser texten, samt att skriva upp nyckelord i frågorna (tex namn på personer de frågar efter, eller olika begrepp som tas upp i frågan).

Testa gärna tekniken att läsa halva texten, för att sedan svara på så många frågor ni kan, innan ni läser del två av texten. Jag har gått från att snitta omkring 65% på LÄS till 85%.


Lycka till!
LudMoo
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: ons 09 nov, 2016 18:07

Re: Mot psykologprogrammet

Inlägg av LudMoo »

God morgon!

Senaste veckan har jag lagt mycket fokus på geometri. Jag märker att jag blandar ihop formler en hel del när jag sitter och räknar.

Under den senaste veckan har jag dessutom tränat på att läsa texter med tekniken nämnd i föregående inlägg. Den funkar verkligen kanonbra. Om du inte har testat den än, gör det!

Lycka till med studierna!
Skriv svar