"Den enda slutsats man kan dra av detta är att ordkedjetest är oanvändbara om man vill få en uppfattning om elevers läsförmåga och läsförståelse".
Är från den näst sista raden i texten. = Frågan handlade om vad som var problemet med ordkedjetexterna - > de orden hade inga sammanhang vilka eleverna var vana vid att texterna skulle ha.
Det är så jag tänkte.
Har också svårt med LÄS-delen, men mitt tips är att försöka att hitta en strategi som passar dig.
Tex, blir det lättare eller svårare för dig om du läser frågorna och svarsalternativen?
Jag gjorde det här övningsprovet ganska nyligen så jag gör gärna ett försök. Om jag ska sammanfatta min tolkning av texten lyder det såhär:
En forskare konstaterar att eleverna i en skola är mycket bra på att läsa. Läraren (Eva) anser att det är viktigt att läsandet har en mening; alltså att det förs in i ett sammanhang och inergreras med andra ämnen. Att lära eleverna glosor utan sammanhang är därför inte lika viktigt.
Ordkedjetesten som nämns sedan testar just gloskunskap, vilket eleverna presterar mycket dåligt på. Textförfattaren argumenterar att detta troligtvis beror på att eleverna inte får se orden i ett sammanhang såsom de är vana vid i undervisningen. Eleverna testas endast på "teknisk ordavkodning" och kan inte dra nytta av någon kringliggande text för att förstå ordens betydelse.
Svarsalternativ A låter vid första anblicken rimligt. Testet testar ju endast ordkunskap och bortser därmed från elevernas läsförmåga. Dock är detta inte en reflektion av den kritik författarna ger testet, utan en slutsats man kan dra utifrån författarnas kritik.
Svarsalternativ B är mer i linje med den kritik författarna för fram kring testet i de sista styckena. Det beskrivs att eleverna hade svårt att förstå orden eftersom de var vana vid att se orden som en del av en text med ett syfte - alltså i ett sammanhang.
Citat: "Evas elever är vana vid att de texter de läser ska vara intressanta och meningsfulla och att det viktiga är att de förstår vad de läser. När de gemomförde ordkedjetestet letade de naturligtvis efter mening, innehåll, betydelse och förståelse, och när de inte hittade något av detta gav de sannolikt upp."
Att testen är "abstrakta" (alltså inte verklighetsförankrade på samma sätt som de meningsfulla texter som ingår i elevernas undervisning) och att de "saknar sammanhang" är nyckelord som beskriver författarnas argument gentemot testet väldigt bra.