Feedback sökes

För dig som är eller är på väg att bli medicinstuderande
Undomiel
Stammis
Stammis
Inlägg: 145
Blev medlem: ons 28 mar, 2007 2:00

Inlägg av Undomiel »

Med uppspelbart format menar jag att det borde finnas en knapp (länk) att klicka på på varje sida där man kan få höra det som står (få det uppläst). Uppsala universitet har detta på sin hemsida www.uu.se. Om du gå in där och sedan klickar på "spela upp" så kan du se hur jag menar.
Användarens profilbild
Hisoka
Stammis
Stammis
Inlägg: 339
Blev medlem: mån 24 apr, 2006 2:00
Ort: Lund

Inlägg av Hisoka »

Är inte det lite överdrivet för privat hemsida som nisses?
Undomiel
Stammis
Stammis
Inlägg: 145
Blev medlem: ons 28 mar, 2007 2:00

Inlägg av Undomiel »

[quote:6fc66046ec]Är inte det lite överdrivet för privat hemsida som nisses?[/quote:6fc66046ec]

NEJ, det är det verkligen inte! Skulle du själv kunna ta dig igenom det som står där om du var dyslektiker? Skulle inte tro det!!! De med "läs-dyslexi" har det mycket svårare än vad du har här i världen. Tänk bara på hur mycket du tar in på en dag genom att läsa dig till det! De kan inte göra det. Så återigen nej, jag tycker att det aldrig är onödigt jobb att hjälpa dyslektiker. Skulle du ta bort alla handikapsanpassade ingångar/anordningar för att det är för mycket jobb/för dyrt att sätta upp?
:(
Användarens profilbild
nisse23
Guldpostare
Guldpostare
Inlägg: 2849
Blev medlem: lör 29 okt, 2005 2:00

Inlägg av nisse23 »

Problemet är att den tjänsten kostar pengar (startavgift och månadskostnad) och jag underhåller hela sidan på en rätt så ideell grund...

läkarstudent.se
- ungefär allt du behöver veta om antagningen till läkarprogrammet
+ läkarstudent.se på Facebook

(adressen stavas med ett ä)
Användarens profilbild
Hisoka
Stammis
Stammis
Inlägg: 339
Blev medlem: mån 24 apr, 2006 2:00
Ort: Lund

Inlägg av Hisoka »

I det stora är det en fråga om kostnad vs vinst när det gäller sånt här. Trafiken kostar t ex runt 400 liv om året i Sverige men man ifrågasätter inte vinsten av att ha ett trafiksystem. Det är helt enkelt värt det för de flesta, även om de vars nära kära omkommit antagligen inte tycker det. Det finns en anledning till varför inte alla hus och hem eller affärer har rullstolsramp, som du säkert har märkt - det är helt enkelt inte värt det. Däremot har ju skolor och liknande byggnader nästan undantagslöst en rullstolsramp. I det här fallet jämför jag Uppsala Universitets hemsida med en skola och Nisses hemsida med ett hem eller kanske en liten affär.

Vidare så undrar jag också hur många dyslektiker som faktiskt pluggar till läkare. Det är inte så att jag ifrågasätter hur kompetenta de är som studenter, men som läkare måste man ju faktiskt plöja igenom en ganska ansenlig mängd sidor och ta till sig informationen. Även om alla de stora böckerna som Guyton och The Cell skulle finnas som talbok så skulle det i princip vara omöjligt rent tidsmässigt att lära sig tillräckligt. Jag skulle nog vilja påstå att om man inte kan läsa och ta till sig informationen på Nisses hemsida så kommer man att ha så pass stora problem med läkarprogrammet att det inte kommer att gå att slutföra studierna.

Nu känner jag mig extraordinärt elak och ondskefull, men jag försöker se realistiskt på det hela. Man kan inte anpassa allt för alla här i världen, det går helt enkelt inte.
Undomiel
Stammis
Stammis
Inlägg: 145
Blev medlem: ons 28 mar, 2007 2:00

Inlägg av Undomiel »

[quote:4d76c18bcd]Problemet är att den tjänsten kostar pengar (startavgift och månadskostnad) och jag underhåller hela sidan på en rätt så ideell grund...[/quote:4d76c18bcd]

:D Har glömt att du är fattig student. (Ser inte fram emot den delen av studentlivet).
Användarens profilbild
empezar
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 6368
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 2:00

Inlägg av empezar »

spela in texten själv då :)

eller så kanske undomiel är villig att göra det åt dig?
Användarens profilbild
nisse23
Guldpostare
Guldpostare
Inlägg: 2849
Blev medlem: lör 29 okt, 2005 2:00

Inlägg av nisse23 »

[quote:d933da4c4c="empezar"]spela in texten själv då :)

eller så kanske undomiel är villig att göra det åt dig?[/quote:d933da4c4c]Ett problem vore att en ny inspelning skulle behövas varje gång som någon av sidorna uppdateras...

Jag vill också tro att dyslektiker inte lever i ett vakuum - att de (i den mån det behövs) antingen kan få tag på program som läser sidor åt dem eller kan be någon i sin sociala närhet om hjälp.

läkarstudent.se
- ungefär allt du behöver veta om antagningen till läkarprogrammet
+ läkarstudent.se på Facebook

(adressen stavas med ett ä)
Undomiel
Stammis
Stammis
Inlägg: 145
Blev medlem: ons 28 mar, 2007 2:00

Inlägg av Undomiel »

[quote:6498ebf51f]Jag vill också tro att dyslektiker inte lever i ett vakuum - att de (i den mån det behövs) antingen kan få tag på program som läser sidor åt dem eller kan be någon i sin sociala närhet om hjälp.[/quote:6498ebf51f]

Lägg då ut länkar till websidor med sådana program om de nu finns.
Användarens profilbild
empezar
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 6368
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 2:00

Inlägg av empezar »

tror "såna program" finns inbyggda i både windows och os x
minox_81
Stammis
Stammis
Inlägg: 202
Blev medlem: mån 02 okt, 2006 2:00

Inlägg av minox_81 »

Jättebra sida Nisse!!! Den är så fin sååå. Kan hålla med om det där med att texten går ända ut till kanten, det kanske vore snyggare om den stnnade en bit innanför.

Något jag är väldigt nyfiken på är hur många med 1,9 som söker till de olika orternas läkarprogram och INTE kommer in, dvs de som blir bortlottade. Allt för att veta mina egna chancer då förstås *ego*
Men sådan information är kanske svår att få tag i. Har själv ingen lust att sitta och ringa runt för att få reda på det.

Kort: Din sida är jättebra och du gör en schysst insats med att upplysa de som vill veta saker om läkarjoxet, så mycket info samlat på ett ställe. Jättebra!
Kram!
Användarens profilbild
nisse23
Guldpostare
Guldpostare
Inlägg: 2849
Blev medlem: lör 29 okt, 2005 2:00

Inlägg av nisse23 »

Tanken har slagit mig, men det vore som sagt en hel del arbete att ta reda på de detaljerna (för att inte nämna osäkert hur långt tillbaka som det vore möjligt) och de är inte heller av någon större nytta för de sökande eftersom det inte säger någonting (pålitligt) om sannolikheterna att bli antagen nästa termin.

läkarstudent.se
- ungefär allt du behöver veta om antagningen till läkarprogrammet
+ läkarstudent.se på Facebook

(adressen stavas med ett ä)
bladyse
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 25 feb, 2007 1:00

Inlägg av bladyse »

Ja kan säga så här nisse.

Din sida är väldigt information, frågan är om den inte är mer informativ än någon annan sida inom genren, det är den nog!
allting innehållsmässigt är fint.

Men den är något horribelt ful måste jag säga.
Ja kan göra dig en layout om du önskar som får din sida att se bättre ut om man säger så. + sätt upp lite google adsense på sidan så drar du säkert in lite fickpengar på sidan för du har många fina sökord på sidan.

e du intresserad kan du kontakta mig via PM.
Användarens profilbild
nisse23
Guldpostare
Guldpostare
Inlägg: 2849
Blev medlem: lör 29 okt, 2005 2:00

Inlägg av nisse23 »

Det här forumet saknar PM-funktion...

Jag är dock idel öra vad layoutförbättringar anbelangar.

läkarstudent.se
- ungefär allt du behöver veta om antagningen till läkarprogrammet
+ läkarstudent.se på Facebook

(adressen stavas med ett ä)
Användarens profilbild
Guldbollen
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 5049
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 1:00
Ort: Stockholm

Inlägg av Guldbollen »

Med risk för att bladyse inte kollar förbi så ofta tänkte jag bara påpeka att du nisse kan ta kontakt med personen på www.blady.se/forum, men det hade du säkert redan koll på. :)
Skriv svar