Advokat till läkare

För dig som är eller är på väg att bli medicinstuderande
Jille
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 04 jan, 2013 19:34

Advokat till läkare

Inlägg av Jille »

Tjena,

Har en fundering jag tänkte försöka få lite feedback på.

Jag är advokat, 35 år gammal. Har sedan första dagen inom juristyrket funderat på att skola om mig till läkare. Jag skrev lite spontant provet i oktober och fick 1.3. Jag har fått 1.5 för ca 11 år sen då jag skrev det sist.

Om jag skulle göra slag i saken skulle det innebära att jag behöver komplettera gymnasiekurser(läste samhällsprogrammet på gymnasiet).

Tror ni att det är för sent? Finns någon annan som befinner sig i samma situation?
Användarens profilbild
alan98
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 150
Blev medlem: mån 18 dec, 2017 1:07

Re: Advokat till läkare

Inlägg av alan98 »

Absolut inte försent, tvärtom så är det ju super med en som har livserfarenhet etc.

Lycka till!
Jille
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 04 jan, 2013 19:34

Re: Advokat till läkare

Inlägg av Jille »

alan98 skrev: ons 08 dec, 2021 20:51 Absolut inte försent, tvärtom så är det ju super med en som har livserfarenhet etc.

Lycka till!
Tack för det positiva svaret. Är väldigt kluven inför detta. Mycket som måste "klaffa" för att det ska funka.
Sisyfos
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: tor 24 jun, 2021 21:14

Re: Advokat till läkare

Inlägg av Sisyfos »

Kör på! tänker jag.

Låt inte rädslan för det okända och osäkra hindra dig från att kasta dig ut och ändra riktning.
dinmor
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 20
Blev medlem: tis 26 okt, 2021 9:37

Re: Advokat till läkare

Inlägg av dinmor »

Kör 😀!!! Jag är utbildad biomedicinsk analytiker och väntar inom närmaste timmarna besked om jag kommit på läkarprogrammet 😁. Är behörig iom tidigare studier, men ett antal år äldre än du 😜 så det kändes som nu eller aldrig.
Skrev 1,75 på HP nu i höst, så chanserna känns goda iaf.
Klart du ska försöka komma in iaf 🙂. Plugga och skriv HP i vår vetja. Får du bra resultat kan du ju komplettera på komvux o söka sen!
Yana90
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 44
Blev medlem: ons 27 sep, 2006 2:00

Re: Advokat till läkare

Inlägg av Yana90 »

Jag är lite i samma situation. Jag är 31 år gammal. Skriver just nu mitt examensarbete i industrial engineering. Valde den utbildningen för jag kunde plugga på distans. Bodde mellan 20 och 30 års åldern utomlands och var inte redo att flytta hem. Har egentligen sedan gymnasiet ångrat att jag inte tog naturbanan och med åren har känslan att jag valt fel växt starkare.

Många i min familj är läkare och och ångrade att jag inte tog samma bana som dem. 2020 och pandemin inträffade, jag förlorade jobbet och jag såg det som min chans. Jag tog ett naturvetenskapligt basår (parallellt med mina andra studier). Skrev HP provet VT2021 och fick 0,9. Pluggade inte alls till det för jag hann helt enkelt inte med mina andra studier. Skrev nu igen HT 2021 där jag pluggade 4-5 timmar om dagen i ca 50 dagar innan provet och höjde mig till 1,4. Hoppas att nästa gång höga mig ännu mer så jag kommer in till hösten eller eventuellt KI med deras alternativa urval.

Jag ser det som att det är aldrig försent. Mina familjemedlemmar är väldigt pepp där de gervexempel på kollegor som kommit som AT eller börjat ST i 40-års åldern. Tanken att behöva jobba i 40 år med något jag vantrivs med är en ännu större övertygelse att jag vill byta bana och vill välja läkarbanan.
Melliz_066
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 387
Blev medlem: ons 19 feb, 2020 16:00

Re: Advokat till läkare

Inlägg av Melliz_066 »

Hur kommer det sig att du vill skola om dig? :) Bara nyfiken. Jag själv strävar efter ditt yrke och målet är att komma in på juristprogrammet till hösten! Såklart att du skall köra om du känner att du valt fel väg! Du är fortfarande ganska ung och har en lång tid framför dig med jobb.
Jille
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 04 jan, 2013 19:34

Re: Advokat till läkare

Inlägg av Jille »

Melliz_066 skrev: ons 08 dec, 2021 22:08 Hur kommer det sig att du vill skola om dig? :) Bara nyfiken. Jag själv strävar efter ditt yrke och målet är att komma in på juristprogrammet till hösten! Såklart att du skall köra om du känner att du valt fel väg! Du är fortfarande ganska ung och har en lång tid framför dig med jobb.

Önskar dig lycka till och hoppas det är rätt för dig. För mig har det inte varit det och jag börjar våndas av tanken att behöva ägna mig åt detta i resten av livet.
Melliz_066
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 387
Blev medlem: ons 19 feb, 2020 16:00

Re: Advokat till läkare

Inlägg av Melliz_066 »

Jille skrev: ons 08 dec, 2021 22:30
Melliz_066 skrev: ons 08 dec, 2021 22:08 Hur kommer det sig att du vill skola om dig? :) Bara nyfiken. Jag själv strävar efter ditt yrke och målet är att komma in på juristprogrammet till hösten! Såklart att du skall köra om du känner att du valt fel väg! Du är fortfarande ganska ung och har en lång tid framför dig med jobb.

Önskar dig lycka till och hoppas det är rätt för dig. För mig har det inte varit det och jag börjar våndas av tanken att behöva ägna mig åt detta i resten av livet.

Får man fråga sig hur det kommer sig att du känner så? Vilka är de negativa aspekterna? Intressant att veta då man själv aldrig jobbat inom det yrket.
Karlington
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 59
Blev medlem: ons 28 jan, 2015 18:54

Re: Advokat till läkare

Inlägg av Karlington »

Jille skrev: ons 08 dec, 2021 20:43 Tjena,

Har en fundering jag tänkte försöka få lite feedback på.

Jag är advokat, 35 år gammal. Har sedan första dagen inom juristyrket funderat på att skola om mig till läkare. Jag skrev lite spontant provet i oktober och fick 1.3. Jag har fått 1.5 för ca 11 år sen då jag skrev det sist.

Om jag skulle göra slag i saken skulle det innebära att jag behöver komplettera gymnasiekurser(läste samhällsprogrammet på gymnasiet).

Tror ni att det är för sent? Finns någon annan som befinner sig i samma situation?
UHR släppte precis statistiken för vårens antagning, och som tur är är 35+ en av de grupperna de delar in studenterna i. Av 230 antagna så är 22 stycken 35+, d.v.s. cirka 10% (≈9,56% om man vill vara lite mer exakt) så även om det inte är normen så är det inte så jätteovanligt heller. :)
Ranarad
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 27 feb, 2019 9:09

Re: Advokat till läkare

Inlägg av Ranarad »

Blir så glad av att läsa det ni skrivit och veta att jag är inte ensam! är 25 år gammal. Börjar nu min sista termin på ekonomprogrammet men har insett de senaste månaderna att det är inte vad jag vill jobba med resten av livet. Har fått upp ögonen för läkarprogrammet och önskar att kunna plugga till det. Jag har inte heller de naturvetenskapliga ämnena från gymnasiet då jag läste samhälls. Skrev HP i höstas med 1,2. Det känns som att jag har väldigt lång väg framför mig för att nå mitt mål, men vill man så kan man :)
armaniussara
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 8
Blev medlem: sön 12 aug, 2018 17:43

Re: Advokat till läkare

Inlägg av armaniussara »

Undrar hur dina tankar går Jille?
Jag funderar själv på om jag ska köra läkarbanan (som varit en dröm sen jag var typ 14 år). Eller köra på jurist som jag nu kommit in på. Och isåfall börja med det till hösten.
Vad är det med jurist/advokatyrket som du inte är så stort fan av? Och vad lockas du a när det kommer till läkaryrket?
Jag tror såklart att du skulle fixa det om du satsade och det är MÅNGA år man ska jobba, så tycker du ska köra!
Jag är själv 32 år och har gjort en elitidrottarkarriär som tagit upp all tid! Lite bitter för det nu men allt har sin tid och allt man gjort har ju format en till den man är idag och gett en erfarenheter!
semla
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 39
Blev medlem: ons 19 jan, 2022 9:47

Re: Advokat till läkare

Inlägg av semla »

Jille skrev: ons 08 dec, 2021 20:43 Tjena,

Har en fundering jag tänkte försöka få lite feedback på.

Jag är advokat, 35 år gammal. Har sedan första dagen inom juristyrket funderat på att skola om mig till läkare. Jag skrev lite spontant provet i oktober och fick 1.3. Jag har fått 1.5 för ca 11 år sen då jag skrev det sist.

Om jag skulle göra slag i saken skulle det innebära att jag behöver komplettera gymnasiekurser(läste samhällsprogrammet på gymnasiet).

Tror ni att det är för sent? Finns någon annan som befinner sig i samma situation?

Vad intressant, kan du inte berätta mer om varför du vill byta bana? Jag funderar nämligen på att gå i motsatt riktning och vill sadla om till jurist vid 34-års ålder :)

För min del känns det som att funderingarna varit återkommande och varje år har jag känt att det är för sent och att jag borde gjort det innan. Men tror att jag nu har landat i att jag måste göra det nu om det nånsin ska bli av. Jag tycker att du ska satsa om det är en tanke som du har gått med. Arbetslivet är långt! Tänk hur länge du redan har hunnit jobba som jurist och att det fortfarande är minst 30 år kvar att arbeta.
Jille
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 13
Blev medlem: fre 04 jan, 2013 19:34

Re: Advokat till läkare

Inlägg av Jille »

Hej alla,

Sorry, har varit frånvarande och därför inte kunnat svara.

Jag har tröttnat på juridiken helt enkelt.När man tröttnar på det man jobbar med kommer man så småningom bli dålig på det.

Sitter och funderar över om det ens skulle vara genomförbart att "börja om". Har hus, bil och tre barn varannan vecka. Orolig att jag tar mig vatten över huvudet.

Helst av allt skulle jag vilja släppa jobbet helt och fokusera 100% på plugget men tror inte det är ekonomiskt möjligt.
Användarens profilbild
hasselblad
Stammis
Stammis
Inlägg: 101
Blev medlem: tis 20 aug, 2013 19:59

Re: Advokat till läkare

Inlägg av hasselblad »

Finns det ngn möjlighet att du hade kunnat väcka liv i det juridiska intresset med en ny tjänst eller så? Det låter ju som att du karriärmässigt egentligen är på en väldigt bra plats. Det är mkt att ge upp för att börja om längst ner i en helt orelaterad hierarki, med mycket missad inkomst - bara ngt att ha i åtanke.

De prekliniska studierna kan vara möjliga att kombinera med deltidsarbete, om du har möjlighet att själv bestämma hur och när du arbetar. Särskilt om du inte tvingar dig själv att klara alla tentor på första försöket.
Läkarstudent, T9
Skriv svar