Min resa till läkarprogrammet

Starta en egen eller läs och kommentera någon annans
nly
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 14 aug, 2023 4:27

Min resa till läkarprogrammet

Inlägg av nly »

Blev så oerhört inspirerad av allas pluggdagböcker att jag kände att jag ville börja skriva en själv.

Vem är jag då? Snart 23-årig tjej från Skåne men som bott högre upp i landet de senaste tre åren.
Jag drömmer om läkarprogrammet och allra helst i Lund. Åren i Stockholm har fått mig att inse att "borta bra men hemma bäst" verkligen stämmer. Dock, skulle jag komma in någon annanstans så kommer jag inte att tacka nej.

Jag pluggade naturvetenskapligt basår i Stockholm och sedan fastnade jag där uppe. Nyligen sa jag upp mig från mitt jobb som jag haft de senaste åren, tog mitt pick och pack och flyttade tillbaka till Skåne och hem till mina föräldrar. Min tanke är att plugga HP 5 dagar i veckan och 8 timmar om dagen - precis som ett heltidsjobb.

Jag skrev högskoleprovet i höstas (HT23) och fick då 1,15 trots bakfull ( 8O ) och inga förberedelser. Efter stenhårt plugg och ingen fest kvällen före så hoppas jag kunna förbättra det. Fick ganska lika på delarna - 1.1 på verbal och 1.2 på kvant.

Jag skulle egentligen börjat plugga i måndags men åkte på något influensavirus och jag är fortfarande sängliggande. Så snart jag är piggare och tillbaka på benen så ska jag sätta igång .

Hörs snart igen!
Isbjöörnen
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 5
Blev medlem: fre 10 nov, 2023 18:31

Re: Min resa till läkarprogrammet

Inlägg av Isbjöörnen »

Lycka till! <3
supermario53
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 54
Blev medlem: fre 26 jan, 2018 20:00

Re: Min resa till läkarprogrammet

Inlägg av supermario53 »

Kul! Jättebra resultat för att inte ha pluggat innan! Tror du har goda förutsättningar att nå ditt mål :) ska följa din pluggdagbok!
läkartjejen
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 164
Blev medlem: sön 07 aug, 2022 13:08

Re: Min resa till läkarprogrammet

Inlägg av läkartjejen »

Inget slår ju skåne 8-) Roligt med en ny dagbok! Är otroligt imponerad över att du lyckas skriva 1.15 bakfull :lol:
Följ med på resan från 0.85 till läkarstudent i Lund! https://hpguiden.se/forumet/topic/ingen ... 28#p230128
Dutw
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 558
Blev medlem: sön 14 feb, 2021 23:53

Re: Min resa till läkarprogrammet

Inlägg av Dutw »

Låter som en lovande start, ska bli kul att följa denna pluggdagboken :)
37 åring som siktar på läkarprogrammet i Lund!
Hp resultat: 1.45 --> 1.65 --> 1.55 --> ?
nly
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 14 aug, 2023 4:27

Re: Min resa till läkarprogrammet

Inlägg av nly »

Isbjöörnen skrev: lör 27 apr, 2024 22:41 Lycka till! <3
Åh tack <33
supermario53 skrev: lör 27 apr, 2024 23:05 Kul! Jättebra resultat för att inte ha pluggat innan! Tror du har goda förutsättningar att nå ditt mål :) ska följa din pluggdagbok!
läkartjejen skrev: sön 28 apr, 2024 19:58 Inget slår ju skåne 8-) Roligt med en ny dagbok! Är otroligt imponerad över att du lyckas skriva 1.15 bakfull :lol:
Dutw skrev: sön 28 apr, 2024 23:42 Låter som en lovande start, ska bli kul att följa denna pluggdagboken :)

:o Följer era pluggdagböcker! Kul att ni hittat hit!
nly
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 14 aug, 2023 4:27

Re: Min resa till läkarprogrammet

Inlägg av nly »

Jag har haft min första plugg-vecka och det har minst sagt varit en berg- och dalbana.

Mina dagar börjar med att jag vaknar vid 7, går en timmes promenad mellan 8-9 och sedan börjar jag att plugga. Min coach har lagt upp mitt schema som består av 16 st pomodoros per dag. När jag är klar för dagen (omkring kl 18) så går jag ytterligare en promenad på en timme.


Måndagen börjades med 8 st ”all matte du behöver” och sedan gjorde jag 4 st LÄS och avslutade med 4 st MEK.
Matte är min starka sida. Det har alltid varit mitt favoritämne i skolan så jag siktar på att bli riktigt vass på det. Jag började gå igenom AMDB-genomgångarna för att fräscha upp minnet.

Efter lunch var det sedan dags för LÄS som är min akilleshäl. Jag tappar fokus, försvinner i tankarna och läser fast inget registreras i hjärnan. Trots detta så tycker jag ändå att det gick helt ok.

MEK gick bra men kan absolut förbättras.

Jag känner och upplever att ett större ordförråd hade hjälpt mig i samtliga delar (förutom kanske ELF) men jag är lat och orkar inte anteckna varje gång jag stöter på ett nytt ord. Nu när jag sagt det högt så kanske jag bli bättre på det.


Tisdag
8 all matte du behöver
4 ORD
4 ELF

Nöta ord på memrise var riktigt kul men lär jag mig verkligen något? Tveksamt.


Onsdag
8 All matte du behöver
4 MEK
4 LÄS

Blev klar med alla AMDB-genomgångar och därefter gjorde jag några övningsuppgifter.
Jag gick igenom strategin för MEK och grammatikkursen.
LÄS gick asdåligt så det pratar vi inte om.


Torsdag
Ingen produktiv dag, gjorde bara 11 av 16 pomodoros.

Det blev 6 st matte-pomodoros.
4 pomodoros ägnade jag åt övningsuppgifter som jag fick alla rätt på. Dock lyckades jag inte att hålla tiden en enda gång.
Tränade multiplikationstabellen resterande 2 pomodoros för att bli ännu snabbare och bättre på huvudräkning.

Resten av dagen ägnade jag åt Memrise - 3 pomodoros med svenska ord och 2 pomodoros med engelska ord.

Ny dag och nya tag imorgon…


Fredag
Planen var:
2 st XYZ
2 st NOG
2 st KVA
2 st DTK
2 st ORD
2 st LÄS
2 st MEK
2 st ELF

men det lyckades jag inte med. Jag gjorde knappt något, det blev nog bara övningsuppgifter och memerise.
Jag tror det var upplägget, lite av allt, som gjorde att jag inte genomförde dagens planering. Kanske att jag ska ägna hela fredagarna till bara matte som jag tycker är roligt och vill bli riktigt bra på?


Lördag
4 NOG
4 DTK
4 LÄS
4 MEK

Jag ska iväg på måndag och valde därför att ta igen den dagen, idag. Sedan onsdagen har det bara gått utför och för varje dag har jag tappat disciplin och ork men idag har det ändå gått helt okej - jag gjorde alla pomodoros förutom en LÄS.

-

Jag har verkligen brottats med hopplöshet denna vecka. Patetiskt att jag redan börjar ge upp när inte ens en vecka har gått men jag ser inte hur lite memrise, några MEK-uppgifter eller en kort text med tillhörande frågor ska höja mig så det känns bara som om jag spiller min tid. Hur pluggar andra på de verbala delarna?

Jag har också jämfört mig mycket med vänner/bekanta och vad de fått och då känt ännu mer hopplöshet. ”Han fick detta, aldrig att jag kan lyckas få samma…” et c.
Samtidigt vill jag inte ge upp för det finns inget annat yrke som jag kan tänka mig.

Nu ska jag njuta av min tvådagarsledighet och förhoppningsvis komma tillbaka starkare med mer motivation på tisdag.
HiketoPsych
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 16 maj, 2023 16:57

Re: Min resa till läkarprogrammet

Inlägg av HiketoPsych »

Lycka till med din resa! 👍🏼👏
Kan förstå frustrationen kring verbal , har känt detsamma!
Min ”mantra” är att
”-little by little, a little will become a lot” och även
” a journey of a thousand miles begins with a small step in the right direction”
Lite klyschigt kanske men det finns en sanning i det, förr eller senare börjar man hitta metoder och mönster och polletten ”bara trillar ner”, sen går det som på räls 🥳
Följer din resa och håller tummarna för dig, kör hårt :)
Skriv svar