Från 1,05 -> 1,6 veterinär

Starta en egen eller läs och kommentera någon annans
Användarens profilbild
vetvet
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 04 sep, 2021 11:51

Från 1,05 -> 1,6 veterinär

Inlägg av vetvet »

Nu är det dags för mig att starta min egen pluggdagbok, som jag har blivit inspirerad och motiverad av andra trådar så är det min tur att starta en egen. Främst för min egen skull för att kunna läsa tillbaka till jobba stunder men också motivera mig att fortsätta kämpa. Om det skulle motivera någon annan att kämpa på hade det varit underbart så man kan stötta varandra i dom svåra stunderna.

Lite kort om mig jag är en 22 årig tjej som vill satsa allt för att få 1,6 på högskoleprovet för att komma in på veterinärutbildningen i Uppsala. mitt bästa resultat är 1.05 och det är nu jag lägger ner all tid på hp plugg. Innan har jag jobbat 30 h/v vilket motsvarar 75% och pluggat till hp på fritiden runt 15 - 25 h i veckan under några år nu men jag kommer ingen stans. Nu vill jag lägga all krut på min dröm och verkligen känna att jag har gett hp mitt allt.

Min sambo är otroligt stöttande i detta så jag har sagt upp mig från mitt nuvarande jobb och kommer lägga 40 h/v som ett heltidsjobb på hp plugg inför hösten. Detta kommer innebära att när jag studerat klart kan jag vara med vänner, träna och helt enkelt leva. Känner alltid att jag kan plugga lite till och får dåligt samvete när jag kollar på film eller träffar vänner. Men inte mer av detta negativa nu utan nu ger jag mig själv förutsättningarna att klara det. I februari gjorde jag en dyslexi utredning och det visa sig att jag har dyslexi vilket innebär att jag kommer få skriva höstens hp med extra skrivtid samt inget utprövningspass. Alltså provpass på 1 h och 20 minuter.

Mina svagheter är helt klart verb då jag känner att tiden inte räcker till och jag börjar övertänka under proven. Starkare på kvant då jag finner det mer logiskt och relativt enkelt. Mitt senaste prov i höstas landade på 1,05 kvant: 1,3 verb: 0,8. Jag kommer inte ge mig förens jag kommit in på min utbildning då detta har varit en stor dröm för mig sedan jag var liten. Jag har en underbar sambo och fina vänner och stabilt hemma men något som fattas i mitt liv är drömutbildningen. Jag kan inte se mig själv plugga något halvdant och sedan nöja mig med det nej nej!

Vet forfarande inte resultatet på vårens hp men tror den är ganska jämn med mitt föregående resultat så det är bara att utgå från detta. Något jag valt att prioritera bort under denna period av jobb och hp plugg har varit att skippa träningen och helt enkelt göra det jag tycker är roligt. Detta ska helt klart ändras på då jag älskar att gå ut och springa och träffa vänner nu när jag har mer tid. Så när jag har lagt ner 40 h blir det inte mer för min hälsas skull.

Veterinärutbildningen är ganska begränsad då det bara finns en utbildning i hela Sverige (Uppsala), antagningen är hög och svår att komma in på. Jag pluggade naturvetenskapliga programmet på gymnasiet och fick helt ok betyg men det har inte hjälpt mig att komma in på min drömutbildning tyvärr. Men det är lätt att vara efterklok så jag får ta nya tag och kämpa med hp. Antagningen har varit 1,55 - 1,6 - 1,55 - 1,55 - 1,65 dem senaste åren så för att ha en chans måste jag få 1,6 eller högre. Jag tänker uppdatera en gång i veckan då varje dag känns lite onödigt men ja vi får helt enkelt se hur det blir. Mitt stuideupplägg har jag och min coach pratat ihop oss om och den känns väldigt bra.

Kom igen nu gänget vi fixar det här!
HiketoPsych
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 18
Blev medlem: tis 16 maj, 2023 16:57

Re: Från 1,05 -> 1,6 veterinär

Inlägg av HiketoPsych »

Får passa på att önska dig ett utomordentligt stort lycka till med din resa!
Med den inställningen samt den stöttande miljön runt dig så är ingenting omöjligt!
Intressant dagbok.
Kör hårt, jag följer utvecklingen :) 👍🏼
Användarens profilbild
vetvet
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 04 sep, 2021 11:51

Re: Från 1,05 -> 1,6 veterinär

Inlägg av vetvet »

Hello gänget nu har det gått ungefär en vecka sedan jag startade igång denna tråd och ser verkligen fram emot detta låt oss dyka ner i mitt pluggande, kul att HiketoPsych vill hänga med på resan nu kör vi!

Jag kommer behöva nå 2.0 - 1,9 på kvantitativa delen samt 1,2 - 1,3 på verbala delen. Det är en utmaning men framför allt svårt med verbala för min del. Under helgen var min familj på besök vilket har varit underbart och skönt att kunna koppla av under helgerna. Denna vecka kommer jag åka till gbg för att springa göteborgsvarvet så inget plugg under fredagen (men man vet ju aldrig). Jag vill snitta 8 h / dag från mån - fre vilket motsvarar 40 h och hittills har det gått bra.

mitt upplägg under måndagen den 13 maj:
- gå igenom verb delarna från vårens prov 2h
- rätta dessa prov och felanalysera 2h
- ORD / memrise 1 h
- LÄS, har prenumeration på SVD och kommer läsa mycket fakta såsom läkartidningen, veterinärtidning, egna böcker hemma, uppgifter 2 h
- ELF, engelska texter som finns länkade här på hp guiden samt uppgifter. 1 h

Vad har hänt hittar inte längre memrise hp ultimat listan hur gör ni andra? min dator har haft ett fel men nu är det återställt trodde det var problemet? Jag pluggar 1 h sedan några minuters rast då jag håller koncentrationen längre om jag djupdyker. Har svårare för korta pass där jag blir avbruten hela tiden. det är därför jag kör längre pass. Denna dag kommer bara bli verb vilket är helt okej men tanken är att kunna köra 4 h vardera. Det återstår att se ha en grym måndag nu. <3
Användarens profilbild
vetvet
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: lör 04 sep, 2021 11:51

Re: Från 1,05 -> 1,6 veterinär

Inlägg av vetvet »

Hejsan,

har pluggat i 7 h idag så en timme kvar innan min sambo kommer hem det klarar vi. Det är svårt att få ihop alla timmarna då man tar promenader med hunden blir det lätt att man gärna går längre än planerat samma sak med lunch. Något jag måste göra är att hitta ett trevligt bibliotek i närheten och byta min omgivning från lägenheten. En strategi jag kör på är att köra verbal på morgonen och kvant på kvällen då jag kan ha musik och ja matte blir ju sällan tråkigt då.

Har nu lyckats lösa memrise så det känns skönt att ha rutin på orden igen dock vill man ju tävla med allt och alla jag måste också komma ihåg att jag måste lära mig innebörden inte bara en synonym. Har kört 2 h MEK vilket förvånansvärt gick bra? 6/10 9/10 6/10 tjohooo. Något jag försöker tänka på är att alltid gå på magkänsla om jag inte aktivt ser att meningen byter riktning av ett specifikt ord såklart. Detta gäller också ord delen då jag över analyserar och sedan byter, man får tar det första man tänkte på. Ska nu in i det sista gå igenom mina lappar med matte regler och uppgifter, har en hel del så skönt att känna att allt går på räls. När jag gått igenom alla ska jag börja repetera "all matte du behöver". Jag har gått igenom den 3 gånger nu men dom första gångerna ville jag bara göra klart den så jag kunde öva på prov haha ja vilken tabbe. Ska gå igenom i lugn och ro och göra många uppgifter efteråt så jag förstod till 100% nu ska det djupdykas.

Mitt prov från höstas såg ut enligt följande: 1,05
kvant: 1,3
XYZ: 18/24
KVA:16/20
NOG:10/12
DKT:16/24

Verb: 0,8
ORD:12/20
LÄS:14/20
MEK:10/20
ELF:6/20

Som man kan se är ELF inte min grej men detta är pga jag inte har tid att gå igenom texten pga tidspress. nu har jag mer tid så ska bli kul att se om man kan få upp dessa poäng. Det finns potential till förbättring jag ser så fram emot att börja lära mig hur jag ska fördela min tid.
Det är så roligt för jag kommer ihåg när jag börja läsa pluggdagböcker för några år sedan då ville jag inte läsa någon som inte startade som jag alltså på 0,6 så dom som hade över 1 var för smarta? Haha det är ju inte så man utvecklas men roligt att man hade det tankesättet. Att få 0,8 på verbal är jag så förvånad över då det var en period där jag stod helt still på 0,5 sakta men säkert :D

Ha det bäst!
Skriv svar