Lund VT2025

För dig som är eller är på väg att bli medicinstuderande
Skriv svar
Tatiana568
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 12 sep, 2023 20:58

Lund VT2025

Inlägg av Tatiana568 »

Hej allihopa!

Jag går just nu tredje året på gymnaiset, och jag förväntar mig ett snittbetyg på 21,2. Jag vet att detta inte är tillräckligt för några lärkarprogram så jag har bestämt mig att fokusera på HP efter att jag tar studenten, och hoppas verkligen att jag kommer in till VT2025. Just nu är jag mest sugen på Lund, pga att det kommer ligga nära till mina föräldrar och pga all PBL som jag tror passar mig bäst.

Följande funderar jag över, och jag hade varit väldigt tacksam för svar!!:

Hur realistiskt är det att förvänta sig 1.8? Jag vet att det innebär mindre än ca 30 st fel totalt. Jag har gjort HP två gånger, och jag väntar in resultat från den senaste, men första gången fick jag 1.2 med nästan ingen förberedelse alls.

Om jag pluggar och förbereder mig från ca mitten av juni till oktober, hur stora är chanserna att höja sig sig 0.6? Jag kommer att köpa en HP app, och göra gamla prov.

Är det värt det att komplettera betyg och hamna i BII? Det rör sig om att höja sig från B till A.

Mitt största problem är tidfördelningen, finns det annat än att stimulera provsituationen och göra gamla prov under tidspress för att förbättra detta?

Har ni andra tips/tankar? Just nu känns det bara som en dröm som är långt bort, och det är psykisk påfrestande att all jobb under gymnasiet jag har lagt in inte egentligen räknas. Men jag vill verkligen bli läkare, och jag tror att det är det enda yrket jag är menad för, så är villig att satsa allt på HP.

Jag gillar verkligen inte att drömma om saker som inte är realistiska, så jag behöver brutal ärlighet.
Annars är det att vänta till HT2025, och då är väl värt att satsa på omprövningar och höja upp betygen till A?

Sorry om det är rörigt, och är som sagt väldigt tacksam för svar!!

MVH
Omaima.Wathqa
VIP-Medlem
VIP-Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 14 apr, 2024 3:44

Re: Lund VT2025

Inlägg av Omaima.Wathqa »

Att höja sig 0.6 mellan två prov har hänt för flera personer innan, du kan satsa på det, lycka till!
Dutw
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 563
Blev medlem: sön 14 feb, 2021 23:53

Re: Lund VT2025

Inlägg av Dutw »

Det är inget omöjligt, men ingen lätt uppgift heller.
För att få 1.8 så är det snarare max 15 fel, lite beroende på hur normeringen ser ut men sista gångerna har 1.8 på verb legat på ca 73 och kvant ca 72 av 80.
Lund är som sagt ett av de svåraste lärosätena att ta sig in in men finns viljan och mägger man tiden så ska det funka.
Är valet mer flexibelt finns alternativa vägar in som kräver lägre hp, men det vet du bäst själv vad som passar.
Stort lycka till oavsett!
37 åring som siktar på läkarprogrammet i Lund!
Hp resultat: 1.45 --> 1.65 --> 1.55 --> ?
1Snöflingan1
Stammis
Stammis
Inlägg: 208
Blev medlem: tis 25 okt, 2022 13:40

Re: Lund VT2025

Inlägg av 1Snöflingan1 »

Hej!
21,2 i Bi-gruppen är faktiskt tillräckligt för Umeås läkarprogram. vt23 kom en in på 20.99, var typ 20.80 i våras och du hade kommit in redan vid andra urvalet. Så, kan du tänka dig Umeå är du rätt garanterad att komma in, i alla fall en vårtermin!
Skriv svar