Mina tips för att få 35+

Diskussioner kring ORD-delen samt ORD-uppgifter
stomi
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 26 maj, 2007 2:00

Mina tips för att få 35+

Inlägg av stomi »

Jag har alltid haft ett, för min ålder, stort ordförråd. Senast fick jag 39 på ORD-delen.

Ofta får jag höra hur svår orddelen är och hur orättvist det är att den upptar en så stor del av provet.

Men jag tror att många kan utöka sitt ordförråd mer än de själva tror och att de allra flesta kan skaffa sig ett stort ordförråd.

Först och främst skall det vara roligt!

Strunta i alla ordlistor, ordböcker och ordprogram. Dessa är oinsprierande och ger dig inte den språkkänsla som är så oundgänglig för att du ska kunna utnyttja ditt ordförråd maximalt.

Det viktigaste är: läs mycket och läs rätt!

Läs böcker som hela tiden utmanar ditt ordförråd och ditt sätt att utrycka dig och formulera meningar. Ett bra tips är här att läsa äldre litteratur och äldre översättningar av böcker. Jules Verne i översättning före 1930 är ett utmärkt exempel. Du lär dig inte bara ord, du lär dig ett sätt att uttrycka dig som knappast tillämpas i dagens skriftspråk.

Söker du efter ett ords betydelse: Sätt in orden i typiska meningar där de kan tänkas förekomma. Lär dig "tänket".

Se en mening och försök omformulera den. Enkelt, snabbt ex. från första stycket: "Undertecknads vokabulär har städse varit vittomfattande i relation till de uppnådda levandsåren." Överdrivet tilkrånglat och något styltat, naturligtvis, men ändå inte helt utan poänger. Jag skrev en gång en uppsats om golfströmmen på det sättet, bara för att göra den tråkiga uppgiften lite roligare. Läraren trodde inte att jag var riktigt klok.

För att avrunda: läs, tänk och ta tillvara den "input" du får serverad till dig, såväl i media som i äldre litteratur.

Fråga om du undrar något! :)
Användarens profilbild
Guldbollen
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 5049
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 1:00
Ort: Stockholm

Re: Mina tips för att få 35+

Inlägg av Guldbollen »

Moget och nyttigt inlägg, Stomi. Det känns att du har läst en hel del så jag blev mest lite nyfiken på dig. Hur mycket läser du till vardags ungefär och vad blir det helst och hur kommer det sig att du fått ett så stort intresse för litteratur? Är det genuint eller har du bara bott i skogen och inte haft annat för dig? :P

För övrigt givetvis värdefulla tips som jag tror de flesta kan hålla med om, även om de kan vara ganska svåra att tillämpa för någon som bara har ambitioner att lyckas på hp när det för detta ändamål bevisligen oftast räcker med att faktiskt plöja en ordbok.

Personligen tog det dock 20 år innan jag på allvar förstod tjusningen med lektyr och allmänbildning. Livet blir verkligen mycket rikare. Så i fortsättningen kommer jag att avsätta klart mer tid på att läsa än vad jag gjort hittills. Min senaste skönlitterära bok var Da Vinci koden för snart tre år sedan. 8O
marina_s
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 26
Blev medlem: mån 24 sep, 2007 15:21

Re: Mina tips för att få 35+

Inlägg av marina_s »

Hej!
håller med er delvis. tycker faktiskt att hpgs ordlistor är värda att spendera ens tid på,men läsning är nog ännu bättre.
Stomi-kan du rekommendera några böcker? Jag är uppvuxen utomlands och har på det sättet inte samma passiva ordförråd som svenskar har,men fick 25 på orden vilket bör anses vara okej. ämnar dock att höja mig ytterligare till vårens prov! jag började läsa Mobergs Utvandrarna i höstas i studiesyfte,men fastnade för det fantastiska språket och har sluckat 3 av 4 i serien. Några andra böcker att läsa?
Användarens profilbild
pavgon
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 35
Blev medlem: ons 17 okt, 2007 11:15

Re: Mina tips för att få 35+

Inlägg av pavgon »

Tack för dina tips!
Även jag skulle vara oerhört tacksam om du i princip kunde lista allt du läst i ditt liv :P Nej men har tänkt att lägga ner 4-5 timmar varje dag på att plugga inför hp nu och det jag känner är min akilleshäl är just ORD :( Läser väldigt mycket på min fritid men det blir mest på engelska, så jag är i ett stort behov av en samling böcker jag kan plöja igenom. Ordlistorna här på sidan är OK men man tröttnar efter ett par timmar :).

Tack igen!!
stomi
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 26 maj, 2007 2:00

Re: Mina tips för att få 35+

Inlägg av stomi »

Jag har väl alltid gillat att läsa. Jag är absolut ingen kuf, möjligen i det avseendet att jag sällan ser på TV utan hellre gör något mer stimulerande som t.e.x. läser en bok. Blir väl några böcker i månaden kanske. Skogen är trevlig att vandra i men jag bor i stan. ;)

Bra böcker: Personligen gillar jag att gå på antikvariat, där hittar man pärlorna. 10-i-topp hyllorna som man ser i de litterära snabbköpen skulle jag inte ta i med tång. Verne i äldre översättning som sagt, Zola, Lagerkvist osv. Finns hur många som helst. Baldersson vill jag särskilt framhålla som en ordekvilibrist av rang. Joseph Conrad, "Mörkrets hjärta", utmärkt bok. Läckberg och Marklund har en liknande inverkan på ditt litterära medvetande som en Big Tasty har på ditt kolesterolvärde. Science fiction vet jag inte så mycket om.


Finnegans Wake, om du vill ha en engelsk bok att bita i.
Maria_f
Stammis
Stammis
Inlägg: 441
Blev medlem: ons 20 jun, 2007 2:00

Re: Mina tips för att få 35+

Inlägg av Maria_f »

stomi skrev:Jag har väl alltid gillat att läsa. Jag är absolut ingen kuf, möjligen i det avseendet att jag sällan ser på TV utan hellre gör något mer stimulerande som t.e.x. läser en bok. Blir väl några böcker i månaden kanske. Skogen är trevlig att vandra i men jag bor i stan. ;)

Bra böcker: Personligen gillar jag att gå på antikvariat, där hittar man pärlorna. 10-i-topp hyllorna som man ser i de litterära snabbköpen skulle jag inte ta i med tång. Verne i äldre översättning som sagt, Zola, Lagerkvist osv. Finns hur många som helst. Baldersson vill jag särskilt framhålla som en ordekvilibrist av rang. Joseph Conrad, "Mörkrets hjärta", utmärkt bok. Läckberg och Marklund har en liknande inverkan på ditt litterära medvetande som en Big Tasty har på ditt kolesterolvärde. Science fiction vet jag inte så mycket om.


Finnegans Wake, om du vill ha en engelsk bok att bita i.
Jag älskar ditt språk Stomi :-D
nickchiff
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 15 sep, 2007 17:36

Re: Mina tips för att få 35+

Inlägg av nickchiff »

Kan bara instämma i det som stomi säger. Det finns få saker som står sig mot aktiv och regelbunden läsning när det kommer till att skaffa sig ett gott ordförråd. Ett tips är att inte endast hålla sig till prosa, utan att även våga sig på det lyriska. Där ges varje ord ännu större vikt, vilket passar ORD-delen väl. Här finns något att ösa ur för den som så önskar: ftp://ftp.littvet.su.se/pub/littvet/Lit ... staGNI.pdf
Det har i alla fall utökat mitt ordförråd och framförallt renderat njutning.
Användarens profilbild
Guldbollen
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 5049
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 1:00
Ort: Stockholm

Re: Mina tips för att få 35+

Inlägg av Guldbollen »

Ska allt det där läsas på en termin om man går den kursen?
nickchiff
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 15 sep, 2007 17:36

Re: Mina tips för att få 35+

Inlägg av nickchiff »

Ja, det ska det. Men en del av texterna är endast referenslitteratur och dikterna tar ju inte lika lång tid att läsa som en roman. Men nog får man läsa en del!
Användarens profilbild
Guldbollen
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 5049
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 1:00
Ort: Stockholm

Re: Mina tips för att få 35+

Inlägg av Guldbollen »

Litteraturvetenskap. Är tempot en bok om dagen ungefär? Hur hinner man med att reflektera över det när man i stort sett bara plöjer litteraturen?
nickchiff
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 15 sep, 2007 17:36

Re: Mina tips för att få 35+

Inlägg av nickchiff »

I medel blir det nog inte en bok om dagen, utan mindre. Men om man inte planerade kunde det bli 3 romaner på ett par dagar. Det bygger på att man läser snabbt och att det i stor sett bara är självstudier. Då hinner man reflektera en del innan seminarierna. Men visst blir det en del korvstoppning. Å andra sidan är det inte lika jobbigt att läsa skönlitteratur som sakprosa.
Användarens profilbild
Guldbollen
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 5049
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 1:00
Ort: Stockholm

Re: Mina tips för att få 35+

Inlägg av Guldbollen »

Då måste man verkligen ligga i för att få tag på litteraturen också. Finns det tillräckligt många exemplar av dessa böcker på ett universitetsbibliotek? Korvstoppning minst sagt... :P
nickchiff
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 15 sep, 2007 17:36

Re: Mina tips för att få 35+

Inlägg av nickchiff »

Jag hade i varje fall inga problem att hitta ledig litteratur, även om det kändes lite hard core att släpa hem 20 kg böcker från biblioteket. Skönlitteraturen kan lånas på (nästan) vilket svenskt bibliotek som helst. Korvstoppning eller inte. Tycker man om att läsa är det en utmärkt kurs för att känna på universitetsstudier. Jag skulle nog säga att det är en av de mest allmänbildande (läs: LÄS, ORD) grundkurserna man kan läsa. Rekommenderas varmt! :-D
Användarens profilbild
Kostym
Stammis
Stammis
Inlägg: 124
Blev medlem: lör 27 okt, 2007 23:45
Ort: Uppsala

Re: Mina tips för att få 35+

Inlägg av Kostym »

Jag ska faktiskt läsa just grundkursen i litteraturvetenskap nu till våren, förhoppningsvis ska det hjälpa att höja mitt resultat på ORD-delen. LÄS-delen tenderar jag ändå att få högt på (18 på senaste), men kanske kan detta bidra till en fullpoängare där?

Går dagligen igenom en av ordlistorna som finns på VIP-utbildningen, och ser till att lära mig dem så bra jag kan under dagen. Resultatet blir att jag oftast får runt 95%-100% rätt när jag prövar mig igen på de listor jag tidigare gått igenom.

Så, vad tror ni? Kan denna kombination av plugg av ordlistorna samt litteraturvetenskap ge mig 30+ på ORD-delen?
nickchiff
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 28
Blev medlem: lör 15 sep, 2007 17:36

Re: Mina tips för att få 35+

Inlägg av nickchiff »

Jag borde tror och hoppas att det hjälper. Själv har jag aldrig pluggat ord eller något annat till HP, utan det kommer av sig själv när man läser mycket. Se bara till att kolla upp de ord du stöter på som inte är kristallklara. Lycka till!
Var ska läsa kursen någonstans?
Skriv svar