När är man "för gammal"?

För dig som är eller är på väg att bli medicinstuderande
Användarens profilbild
Eureka
Stammis
Stammis
Inlägg: 177
Blev medlem: ons 09 apr, 2008 21:21
Ort: Ljunghusen

Re: När är man "för gammal"?

Inlägg av Eureka »

Nationalekonom. Började plugga i USA. Revidering.

Har Du alltid varit inne på läkarspåret?
Användarens profilbild
Guldbollen
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 5049
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 1:00
Ort: Stockholm

Re: När är man "för gammal"?

Inlägg av Guldbollen »

Faktiskt inte. Hade både pilot- och matematikambitioner i början av gymnasiet. Sen blev det mer och mer rätt spår dock. Det sista jag valde bort var apotekare i slutet av gymnasiet (då jag inte visste att högskoleprovet fanns och mina betyg - 19.0 - inte räckte till doktorskolan). ;)
Användarens profilbild
Eureka
Stammis
Stammis
Inlägg: 177
Blev medlem: ons 09 apr, 2008 21:21
Ort: Ljunghusen

Re: När är man "för gammal"?

Inlägg av Eureka »

Det ser relativt spikrakt ut! Bra jobbat! :-D
Användarens profilbild
Eureka
Stammis
Stammis
Inlägg: 177
Blev medlem: ons 09 apr, 2008 21:21
Ort: Ljunghusen

Re: När är man "för gammal"?

Inlägg av Eureka »

Har börjat plöja Norstedts ordbok. Väldigt intressant! Det slår mig att det i mit tycke borde vara obligatorisk genomgång av en sådan i grundskolan.
Användarens profilbild
Guldbollen
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 5049
Blev medlem: ons 01 feb, 2006 1:00
Ort: Stockholm

Re: När är man "för gammal"?

Inlägg av Guldbollen »

Måste instämma. I slutet av gymnasiet för ett par år sedan fick jag 16 rätt på ORDprovet. De lägger verkligen ingen vikt vid att man lär sig förstå ord, vilket jag märker nu verkligen berikar och nyanserar allt jag läser.
Användarens profilbild
butchok
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 98
Blev medlem: lör 10 nov, 2007 1:27

Re: När är man "för gammal"?

Inlägg av butchok »

Guldbollen skrev:Måste instämma. I slutet av gymnasiet för ett par år sedan fick jag 16 rätt på ORDprovet. De lägger verkligen ingen vikt vid att man lär sig förstå ord, vilket jag märker nu verkligen berikar och nyanserar allt jag läser.
När man läser en text kan man väl komma fram till ett ords betydelse genom att titta på sammanhanget (trots att man kan ta fel då och då). Jag tycker att det som gör ORD delprovet extra svårt är just att orden inte sätts in i något sammanhang.
Användarens profilbild
Eureka
Stammis
Stammis
Inlägg: 177
Blev medlem: ons 09 apr, 2008 21:21
Ort: Ljunghusen

Re: När är man "för gammal"?

Inlägg av Eureka »

Ibland famlar man i mörker även i ett sammanhang. Jag njuter av att veta exakt vad ett ord betyder. Som sagt; det berikar. Nu råkar jag också vara någon som tycker om ord. Jag får många aha-upplevelser med ordboken. Inser att jag missuppfattat en del betydelser.
sofiafi
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 44
Blev medlem: sön 09 mar, 2008 13:54
Ort: Stockholm

Re: När är man "för gammal"?

Inlägg av sofiafi »

Skön tråd! Jag är själv 27, bestämde mig för att satsa på att bli läkare för något år sedan. Slog två flugor i en smäll och skaffade mig de naturvetenskapliga behörigheter som krävdes plus en fyra på folkhögskola då mina gymnasiebetyg inte räcker till. Nu satsar jag mest på högskoleprovet och njuter av att veta vad jag vill göra. Det kan ju aldrig vara för sent, hur skulle det kunna vara det?
Go for it säger jag till alla oss som är lite äldre! Det kan bara bli rätt om man satsar på det man vill oavsett när man gör det.
Användarens profilbild
Eureka
Stammis
Stammis
Inlägg: 177
Blev medlem: ons 09 apr, 2008 21:21
Ort: Ljunghusen

Re: När är man "för gammal"?

Inlägg av Eureka »

Instämmer! Skön tråd och go for it! :-D

Lycka till på HP! Ska Du VIP:a här?
Användarens profilbild
Brandberg
Stammis
Stammis
Inlägg: 142
Blev medlem: tor 31 jan, 2008 20:23

Re: När är man "för gammal"?

Inlägg av Brandberg »

Haha, den här tråden får mig att känna som om jag ska sluta dagis innan jag börjar läkarlinjen :D
Skämt åsido, jag tror man ska vara bra gammal (äldre än Eureka! :D) innan det ens är dags att tänka på om "det är försent". Så kan man inte gå runt och tänka.
tracit
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 39
Blev medlem: tor 14 apr, 2005 2:00

Re: När är man "för gammal"?

Inlägg av tracit »

Hej på er!

Härlig tråd! Själv är jag fyller jag 26 iår, läser termin 1 på läkarutbildningen. Kom också på mitt val sent och spenderade tre år på komvux parallelt med mitt arbete och skrev högskoleprovet. Tro mig, allt går bara man vill! Vi är många som är över 25, en hel del med tidigare examen inom andra ämnen. En handfull är också 35+, äldsta är i 45 årsåldern. Man lever troligen bara en gång, bara att använda tiden till att göra det man vill!

Lycka till. :)
Användarens profilbild
Eureka
Stammis
Stammis
Inlägg: 177
Blev medlem: ons 09 apr, 2008 21:21
Ort: Ljunghusen

Re: När är man "för gammal"?

Inlägg av Eureka »

Det är många faktorer som ska vägas in och ju äldre jag blir desto viktigare känns det att göra val som håller. Det finns mindre manöverutrymme. Samtidigt får man passa sig så att man inte i onödan begränsar sig. Det är en minst sagt spännande situation! :-D
Användarens profilbild
Paula18
Silverpostare
Silverpostare
Inlägg: 1152
Blev medlem: ons 03 aug, 2005 2:00
Ort: Sthlm

Re: När är man "för gammal"?

Inlägg av Paula18 »

Vi har folk i vår klass som är runt 50...
Användarens profilbild
Eureka
Stammis
Stammis
Inlägg: 177
Blev medlem: ons 09 apr, 2008 21:21
Ort: Ljunghusen

Re: När är man "för gammal"?

Inlägg av Eureka »

Häftigt! :-D
Användarens profilbild
Shannado
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 25
Blev medlem: ons 12 okt, 2005 2:00
Ort: Uppsala

Re: När är man "för gammal"?

Inlägg av Shannado »

Det är aldrig försent om det är det du känner att du verkligen vill göra. Vi har många i min klass runt 30 och äldsta har passerat 40-strecket. Personligen så tycker jag ofta att de som har samlat på sig lite andra erfarenheter efter gymnasiet ofta känns bättre förberedda för allt vad läkarutbildningen innebär. Och beträffande att man måste ge upp sitt liv för studierna så tycker jag absolut inte att det stämmer. Det handlar om att se det som vilket jobb som helst, man gör sina arbetsdagar 8-9 till 16-17 och sedan går man hem. Har fungerat bra för mig hittills, med undantag för veckan innan tenta då det har krävts lite längre dagar. Är i och för sig bara inne på min andra termin men har svårt att tro att det ska ske några radikala förändringar i arbetsdagarnas längd längre fram.
Skriv svar