boende i sthlm

Alla övriga diskussioner
Användarens profilbild
rub
Bronspostare
Bronspostare
Inlägg: 884
Blev medlem: sön 11 sep, 2005 2:00

Re: boende i sthlm

Inlägg av rub »

Har tackat nej till den där på lappis nu iallafall så nästa lägenhet jag får måste jag allt ta :) Såg iallafall att det har kommit in en hel drös med lägenheter nu så nåt som man är nöjd med borde man allt ta och kunna ordna :)
Användarens profilbild
Camilla_S
Stammis
Stammis
Inlägg: 235
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 12:37

Re: boende i sthlm

Inlägg av Camilla_S »

mm, jag såg det. Det ser ju alltid så lovande ut så här i början, så jag väntar nog med att hoppas till måndag morgon ;)
Användarens profilbild
rub
Bronspostare
Bronspostare
Inlägg: 884
Blev medlem: sön 11 sep, 2005 2:00

Re: boende i sthlm

Inlägg av rub »

Jo jag vet :) Hur många ködagar är det du har exakt? Ligger själv på 722
Användarens profilbild
Camilla_S
Stammis
Stammis
Inlägg: 235
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 12:37

Re: boende i sthlm

Inlägg av Camilla_S »

703 dagar =) Så du har ett litet försprång där =)
Användarens profilbild
rub
Bronspostare
Bronspostare
Inlägg: 884
Blev medlem: sön 11 sep, 2005 2:00

Re: boende i sthlm

Inlägg av rub »

hehe jepp :) Var skulle du helst vilja ha en lägenhet?
Användarens profilbild
Camilla_S
Stammis
Stammis
Inlägg: 235
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 12:37

Re: boende i sthlm

Inlägg av Camilla_S »

Hm, bra fråga. De på N:a stationsgatan ligger kanonbra till i förhållande till KI i Solna. Typ promenadavstånd har jag förstått det som. De är ju dock på 18 kvadrat... inte så mycket space, men det spelare mindre roll. Så, egentligen nåt hyfsat nära KI eller åtminstone med bra kommunikationer dit. Tyvärr tror jag att det bara är att ta det som blir över... du då?
Användarens profilbild
rub
Bronspostare
Bronspostare
Inlägg: 884
Blev medlem: sön 11 sep, 2005 2:00

Re: boende i sthlm

Inlägg av rub »

Ja skulle man få välja så skulle jag nog helst vilja ha dom i hammarby sjöstad.. Embla heter väl det området. Men det blir nog också så att man får ta det som blir över..
Användarens profilbild
Camilla_S
Stammis
Stammis
Inlägg: 235
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 12:37

Re: boende i sthlm

Inlägg av Camilla_S »

Ja, de verkar vara jättefina. Vi får hålla tummarna att poängen inte stiger alltför högt till på måndag morgon :-D
Användarens profilbild
rub
Bronspostare
Bronspostare
Inlägg: 884
Blev medlem: sön 11 sep, 2005 2:00

Re: boende i sthlm

Inlägg av rub »

jepp :)
colabebbe
Stammis
Stammis
Inlägg: 147
Blev medlem: sön 18 feb, 2007 1:00

Re: boende i sthlm

Inlägg av colabebbe »

Jag förstår det som att ni har stått i kö rätt länge...Jag registrarade på sssb häromdagen och måste vänta i typ 1200 dagar på vissa rum..Vad har man för alternativ om man är i min sits? Helst vill jag bo i korridor...

Hur är studentlivet på KI? Är det som på Stockholms universitet, typ inget alls...
Användarens profilbild
Jessan
Stammis
Stammis
Inlägg: 137
Blev medlem: mån 20 feb, 2006 1:00
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: boende i sthlm

Inlägg av Jessan »

Camilla_S skrev:mm, jag har också hört det. Jag fick lite kalla fötter när jag började räkna på eknomin med den hyran... Bara sl-kortet är ju nästan 500kr i mån tror jag, rätta mig gärna om jag har fel.

Nu letar jag andrahand på blocket ist :-D Läskiga hyror bara..
Ledsen att behöva säga det, men pendelkortet ligger på 690:- per månad nu för tiden. Vet iofs inte hur det är med studentpris som det ju varit tal om - men då tror jag att man måste köpa terminskort (dvs stor engångsutgift).

Kungshamra/Bergshamra ligger rätt nära KI. Det går bra att cykla, tyvärr ligger tunnelbanan inte på blå linjen (Solna) utan röda linjen. Men det ska gå rätt smidigt att ta sig till KI ändå, har en kompis som bor där (1:a genom SSSB) och pluggar psykolog och hon trivs väldigt bra. Det är ett rätt lugnt område om man jämför med Lappis t.ex. ;) Och när till Danderyds sjukhus om man tänkt sommarjobba som uska efter några terminer... :-D
Användarens profilbild
Dr.Portalen
Silverpostare
Silverpostare
Inlägg: 1098
Blev medlem: mån 20 aug, 2007 10:29

Re: boende i sthlm

Inlägg av Dr.Portalen »

Skulle rekommendera att man köper Studentkortet om man är över 20. Det är billigare än en måndaskort.

"Du som är heltidsstudent (studier på minst 75 procent) på universitet, högskola, komvux eller annan utbildning som berättigar till studiemedel från Centrala studiestödsnämnden kan köpa en terminsbiljett, SLs studentkort, som är rabatterad."

."..Studentrabatten ges bara på SLs studentkort och du kan alltså inte åka på andra biljettyper till reducerat pris när du är student över 20 år."



Kostnaden beror lite på vilken sort man köper:

Studentkort 1 aug - 31 dec 2 220 kr -- (444 kr/mån)
Studentkort 1 sep - 31 dec 1 780 kr -- (445 kr/mån)
Studentkort 1 okt - 31 dec 1 350 kr -- (450 kr/mån)


Då kan ni se att ni tjänar ungefär 245 kr per månad om ni köper studentkortet istället för månadskortet (som inte är reducerat). Det blir en stor engångsutgift, men det kanske är värt det.. :roll:


Läs mer om SL:s priser här : http://sl.se/templates/PriceList.aspx?id=4190
Användarens profilbild
rub
Bronspostare
Bronspostare
Inlägg: 884
Blev medlem: sön 11 sep, 2005 2:00

Re: boende i sthlm

Inlägg av rub »

Jo jag kommer köpa det där kortet iallafall
Användarens profilbild
Camilla_S
Stammis
Stammis
Inlägg: 235
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 12:37

Re: boende i sthlm

Inlägg av Camilla_S »

mm, det var det kortet jag räknade på när jag skrev ca 500kr/mån. Så det är väl bara att satsa på det :)

De flesta korridorsrum verkar gå för runt 200-400 ködagar. Det är iofs länge att vänta, men det borde ju gå att få nåt längre in på terminen.
Användarens profilbild
Camilla_S
Stammis
Stammis
Inlägg: 235
Blev medlem: sön 18 nov, 2007 12:37

Re: boende i sthlm

Inlägg av Camilla_S »

Rub, imorrn gäller det igen. Vad har du bokat för lght på sssb?
Skriv svar