reservplats ht-08

För dig som är eller är på väg att bli tandläkarstuderande
Dhaniel
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 45
Blev medlem: lör 14 jul, 2007 14:35
Ort: Göteborg

Re: reservplats ht-08

Inlägg av Dhaniel »

Stannade som reserv 4 i Gbgs Hp-kvot så det känns ju kört...men ska ändå ringa o tacka nej till min plats på KI så nån annan lycklig person får besked hyfsat snabbt! Har verkligen tyvärr inte möjligheten att flytta till sthlm just nu...
Användarens profilbild
beardless
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 70
Blev medlem: ons 19 sep, 2007 11:39

Re: reservplats ht-08

Inlägg av beardless »

Vill bara påminna om att i våras så hade ju jag, asher och E_ced87 reservplatserna 7,8,9 efter 1a urvalet och platserna 1,2,3 efter 2a urvalet. Vi kom alla 3 in. Detta var ju dock i Umeå, och jag vet inte om det är större potential till att folk tackar nej där eller inte, dessutom att det var på våren då det inte är lika stort söktryck. Men ni med platser 3-4 borde ju inte känna er helt uppgivna tycker jag bara. Om inte annat så får ni ju försöka till våren igen, kom upp till Umeå så jag och E_ced får nolla er =)

Håller tummar för att det ska gå bra för så många som möjligt redan nu dock.
Användarens profilbild
freddan11
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 68
Blev medlem: fre 01 jun, 2007 2:00

Re: reservplats ht-08

Inlägg av freddan11 »

turid skrev:Ok, jag vet inte alls hur det här ska sluta.

Mina reservplaceringar efter urval 2 är:
KI: 3 (20 antagna)
Gbg: 11 (11 antagna)
Malmö: 4 (9 antagna)
Alla placeringar är i HP-kvoten kanske ska tilläggas.

Vågar jag hoppas?
Om de nu skulle ringa, får de tag i mitt nummer från studera.nu? Jag är i Oslo över sommaren och la precis in mitt norska nummer, hämtar de den uppdaterade informationen om det blir aktuellt att ringa någon reserv eller har universiteten redan fått någon sorts lista på de reservplacerade där kontaktuppgifterna som tidigare uppgetts finns med?
Någon som vet hur långt ner i listorna reservantagningen brukar komma?

Fy för denna ovisshet...
Varje institution får reservlistorna utskrivna av högskoleverket. Då ingår också adresserana som är registerade på studera.nu. Om du har nytt telefonnr el.dyl ring till institutionen o be dem göra en ändring. Vad jag har förstått det är det tors-fre dem ev. får in listorna. Så ring i nästa vecka.
Majwig
Stammis
Stammis
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 20 jan, 2006 1:00
Ort: Gävle

Re: reservplats ht-08

Inlägg av Majwig »

Jag har ringt till KI idag, pratade med en tjej på antagningsenheten. Som tyvärr inte kunde säga något alls. Hon visste inte om hur de gjorde med reserv erna för just tandläkare sade hon, det fixar varje berörd institution. Hon sade också att det inte alls är skert att de kommer ta in någon reserv, för eftersom de tar in fler personer än platser så betyder inte det att de tar in fler personer bara för att några inte dyker upp.
Så jag sade; är det verklgien så? DÅ måste mu ju ha ändrat för så gjorde ni ju inte förra året.
Hon sade; Jag jan inte säga säkert för just tandläkare, men du kan ju ringa dem och fråga.
Så fick jag två nummer, båda de var på semester, den ena till på måndag, och den andra tills på onsdag...

JAg som var ganska säker på att det skulle gå vägen till Sthlm (står som 1a reserv genom hp), nu känns det inte lika spikat längre...
Peisinoe
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 06 nov, 2007 17:19

Re: reservplats ht-08

Inlägg av Peisinoe »

Hey,
I talked to Charlotte today and she told me (for the BG-kvot anyway), that last year, she called up to reserve 7 after the 2:a urval.. Consider also that this was when TAPIL accounted for 75% of the spots in the class...

Now that TAPIL takes only 50% of the spots, they will probably call even more reserves for HP/BG. Göteborg told me the same- that they call in ca 8-13 reserves for the BG-kvot... I can't imagine that it would be any different for the HP-kvot.

(When I called the antagningen, they weren't very helpful with me either. I think they simply don't know and don't have the time to look up information for every seperate department.)
Majwig
Stammis
Stammis
Inlägg: 116
Blev medlem: fre 20 jan, 2006 1:00
Ort: Gävle

Re: reservplats ht-08

Inlägg av Majwig »

Ja, där slog du nog huvudet på spiken Pesinoe... Pratade också med Charlotte idag. Hon sade att förra året ringde de 5-6 st som gick genom hp-kvoten. Hon hade idag redan fått in två stycken som tackat nej. Men först måste de fem extraintagna försvinna innan man kan ringa någon sade hon...
Dhaniel
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 45
Blev medlem: lör 14 jul, 2007 14:35
Ort: Göteborg

Re: reservplats ht-08

Inlägg av Dhaniel »

Ja nu har jag iaf lyckats avsäga mig min plats! Hoppas du får en plats snart majwig! Så fortsätter jag naivt att hoppas att gbg ska höra av sig :)
Användarens profilbild
Filifjonkan
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 84
Blev medlem: fre 25 maj, 2007 2:00
Ort: Malmö

Re: reservplats ht-08

Inlägg av Filifjonkan »

om det finns någon ensam liten själ där ute som ligger på reservplats efter urval 2 i Malmö så kan jag avslöja att 5-6st inte dök upp på uppropet förra året..

Lycka till!
Peisinoe
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 06 nov, 2007 17:19

Re: reservplats ht-08

Inlägg av Peisinoe »

Just for anyone wondering, I saw on Charlotte's antagningslista that she took in 4 reserves already on the betygkvot and she will continue to take in reserves for up to 2 more weeks.

;)
Dhaniel
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 45
Blev medlem: lör 14 jul, 2007 14:35
Ort: Göteborg

Re: reservplats ht-08

Inlägg av Dhaniel »

När kan man ge upp det lilla hopp man har om att bli uppringd? Hur många säger upp sina platser efter uppropet liksom?
dlain
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 08 sep, 2006 2:00
Ort: Stockholm

Re: reservplats ht-08

Inlägg av dlain »

Jag kommer förhoppningsvis säga upp min plats. Har kommit in i Linköping men har ännu inte fått ngn lägenhet. Får jag det säger jag upp min plats på fredag. Och jag är säkert inte ensam om att vara i den situationen, så än finns det hopp!
Peisinoe
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 16
Blev medlem: tis 06 nov, 2007 17:19

Re: reservplats ht-08

Inlägg av Peisinoe »

Hey-

I think in Gbg, they stop calling in reserves after the first week after the upprop. But in Stockholm, it is 2 weeks.

I know that there were a LOT of people who didn't show up to the upprop in gbg. I was quite shocked actually...

Good luck!
Användarens profilbild
rub
Bronspostare
Bronspostare
Inlägg: 884
Blev medlem: sön 11 sep, 2005 2:00

Re: reservplats ht-08

Inlägg av rub »

Ja det verkar ändå som att det är ett par stycken som hellre vill bli läkare men har inte riktigt pratat med någon som sitter på någon låg reservplats.. Men det försvinner säkert nån mer..

Känns det som att det blir läkare istället dlain eller?
dlain
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 21
Blev medlem: fre 08 sep, 2006 2:00
Ort: Stockholm

Re: reservplats ht-08

Inlägg av dlain »

Ja det hoppas jag väl. Inte hittat ngn boende än, men hoppas på bättre tur snart! Ska meddela skolan senast fredag, så att reserven har möjlighet att börja nästa vecka. Sen så sa dom ju som sagt att vissa skolor har upprop på måndag och att det kanske försvinner några fler då.
Användarens profilbild
rub
Bronspostare
Bronspostare
Inlägg: 884
Blev medlem: sön 11 sep, 2005 2:00

Re: reservplats ht-08

Inlägg av rub »

Ja det lär nog säkert försvinna några till. Det verkar iallafall som att dom inte har så svårt att hitta reserver som kommer.
Skriv svar