PIL - Kallellse till intervju

För dig som är eller är på väg att bli medicinstuderande
lakonisk
Stammis
Stammis
Inlägg: 412
Blev medlem: fre 03 mar, 2006 1:00
Ort: Stockholm

Re: PIL - Kallellse till intervju

Inlägg av lakonisk »

Jag fick min kallelse idag. :D Jag fick rätt på ALLA frågor jag besvarade (tippade att jag inte skulle gå vidare eftersom jag inte hann besvara alla frågor)!

Shit vad jobbigt det blev nu, jag vet ju inte ens om jag vill gå på KI. :/ Känns så svårt med bostad ju!
Freon
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 44
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 10:47
Ort: Stockholm

Re: PIL - Kallellse till intervju

Inlägg av Freon »

Fick också min idag :D :D tråkigt bara att man inte fick med ett diagram där man såg hur alla låg till, hört att man fått det andra gånger...
jaflakat
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 33
Blev medlem: mån 13 okt, 2008 13:41

Re: PIL - Kallellse till intervju

Inlägg av jaflakat »

haha hela denna pilgrej har varit som att glida in på ett bananskal för mig.
först och främst trodde jag inte att jag skull bli kallad då jag har 1,6 på hp. Sen höll jag på att slänga brevet med kallelsen. upptäckte den några dagar före provet.
nu fick ajg hem provet och min poäng var 31. haha, jag är bäst!
Freon
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 44
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 10:47
Ort: Stockholm

Re: PIL - Kallellse till intervju

Inlägg av Freon »

vet någon om man har ngn fördel med högre poäng på testet?
Användarens profilbild
empezar
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 6368
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 2:00

Re: PIL - Kallellse till intervju

Inlägg av empezar »

Jag har för mig att någon spikade testet i våras men ändå inte kom vidare på intervjun.

Det kanske är en fördel, men knappast avgörande.
Freon
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 44
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 10:47
Ort: Stockholm

Re: PIL - Kallellse till intervju

Inlägg av Freon »

nope, det var ingen som spikade testet i våras, tror den bästa hade 45/48 eller något sådant...
daveng
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 02 jul, 2008 9:46

Re: PIL - Kallellse till intervju

Inlägg av daveng »

Det spelar ingen roll vad man fick på testet. De frågade i alla fall inte mig om det under intervjun.
naninai
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 64
Blev medlem: tis 11 sep, 2007 16:58

Re: PIL - Kallellse till intervju

Inlägg av naninai »

har hört flera som fått frågan på intervjun :)
daveng
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 53
Blev medlem: ons 02 jul, 2008 9:46

Re: PIL - Kallellse till intervju

Inlägg av daveng »

Det har kanske en viss betydelse, men med tanke på att de inte frågar alla så är det nog inte like utslagande som de erfarenheter man anser sig ha, ens personlighet och hur man säljer sig sijälv under intervjun.
Användarens profilbild
skogstokerier
Stammis
Stammis
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 23 jun, 2008 14:48

Re: PIL - Kallellse till intervju

Inlägg av skogstokerier »

Freon skrev:Fick också min idag :D :D tråkigt bara att man inte fick med ett diagram där man såg hur alla låg till, hört att man fått det andra gånger...
den här hör inte till "vårt" PIL-test, men visar ändå på den relativa fördelningen.

http://www.pqa.net.au/assets/pqa_slide05.gif
Användarens profilbild
Tjäng
Stammis
Stammis
Inlägg: 177
Blev medlem: fre 01 aug, 2008 19:33

Re: PIL - Kallellse till intervju

Inlägg av Tjäng »

Fick hem brevet idag, resultatet vart jag nöjd med, men att de sedan har lagt mina två intervjuer på olika dagar.... :mad:

(Nu bor jag visserligen i Stockholm, men hur svårt kan det egentligen vara att lägga två intervjuer med två olika intervjuare efter varandra för 150 personer, när företag som Dell kan koordinera så att vartenda en av 10.000-tals datorer varje dag blir ihopplockade i sista minuten med komponenter som levereras separat i precis rätt tid?)
Användarens profilbild
butchok
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 98
Blev medlem: lör 10 nov, 2007 1:27

Re: PIL - Kallellse till intervju

Inlägg av butchok »

Freon skrev:Fick också min idag :D :D tråkigt bara att man inte fick med ett diagram där man såg hur alla låg till, hört att man fått det andra gånger...
Man fick inget diagram förra terminen heller men Nils lade upp statistiken på medicinstudent.nu. Han kommer troligen att göra det även denna termin.
empezar skrev:Jag har för mig att någon spikade testet i våras men ändå inte kom vidare på intervjun.
Det var jag som fick flest poäng i våras (43) men jag kom som sagt inte in genom PIL. Det var dock ingen av intervjuarna som frågade vad jag hade fått för poäng.
Freon
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 44
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 10:47
Ort: Stockholm

Re: PIL - Kallellse till intervju

Inlägg av Freon »

Ni som varit på intervju: hur tyckte ni att dem var?
plantan
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 20
Blev medlem: tor 21 feb, 2008 20:14
Ort: Uppsala/KI

Re: PIL - Kallellse till intervju

Inlägg av plantan »

Ja, jag vill höra mer om vilka frågor man kommer att få nu. Ingen som vill spilla lite? Fick en heldag, men dock en onsdag, taskigt när man bor i gbg...
Katharina
Stammis
Stammis
Inlägg: 143
Blev medlem: lör 07 jun, 2008 0:37

Re: PIL - Kallellse till intervju

Inlägg av Katharina »

plantan skrev:Ja, jag vill höra mer om vilka frågor man kommer att få nu. Ingen som vill spilla lite? Fick en heldag, men dock en onsdag, taskigt när man bor i gbg...
Tja, det kan jag väl göra.

Dåliga/bra sidor
Förebilder/idoler
Vad har du för bild av läkaryrket?
Bra och dåliga sider med läkaryrket?
Varför ska du bli läkare?
Hur är en bra läkare?
Har du verkligen det som krävs för att bli läkare? Var beredd på att de ifrågasätter dina svar på den punkten.
Om du gjort VPL var beredd på många frågor angående detta.
Hur ser du på ledarskap?
Hur är en bra ledare? Kommer du bli en bra ledare?
Hur ser du på döden?
Vilka svåra situationer ställs du inför inom vården?
Hur hanterar du de svåra situationerna?
Frågor som alluderar på huruvida du kan känna empati.
Är du social?
Hur ser dina familjerelationer ut?
Hur har dina kärleksrellationer fungerat?
Hur upplever/hanterar du relationer när de tar slut?
Hur var du som gymnasiestudent (i förekommande fall högskolestudent)?
Om du inte blir läkare, vilka andra yrken kan du tänka dig?
Frågor som försöker avgöra om du är motiverad eller ej.
Hur hanterar du stress?
Hur ser du på yrken med en kraftig stressfaktor?
Hur ser läkarutbildningens upplägg ut? Vilka delar kommer du tycka är roliga, vilka kommer att vara mindre roliga?
Som läkaer kommer du att begå misstag, har du otur leder dina beslut till att patienten dör eller får bestående men. Fårstår du vekligen att det förr eller senare inträffar? Hur hanterar du då situationen?

Det är ungefär vad jag kommer ihåg.

Båda mina intervjuer började med en grundlig genomgång av personbeskrivningen. De var båda mycket väl pålästa om vad jag skrivit. Det tog ca 20 min i anspråk. De bad mig vidareutveckla punkter som jag både hade skrivit ingående om och sådan jag avhandlat mer i periferin. Jag fick tipset att skriva luddigt om sådant jag ville prata om och utförligt om sådant jag inte ville prata om. Det fungerade inte alls, jag fick fördjupa mig i nästan allt jag skrivit i personbeskrivningen. Efter frågorna om personbeskrivningen började de prata om ovan nämnda frågor.

Jag upplevde inte någon av mina intervjuare som provocerande. Däremot så ifrågasatte de flera gånger mina svar, men det vore ju konstigt om de inte gjorde det... Det kan på många sätt jämställas som vilken anställningsintervju som helst, och där ingår det att klargöra om en person vänder kappan efter vinden eller vågar stå för sina åsikter.

De sista två frågorna båda ställde var: Är det något jag borde känna till om dig som inte framkommit? Känner du att det är något vi hitintills inte berört som du vill ta upp?
Jag vet inte om de förväntar sig några svar men jag passade på att tydliggöra hur motiverad jag är, även om vi pratat om det tidigare.

De exakta svaren du ger på frågorna är inte så väldigt viktiga. De vill helt enkelt få en helhetsbild av dig och jag tror att man ska vara väldigt försiktig med att försöka ge de "rätta" svaren. Det kommer antagligen att skina igenom. Det är ytterst få av oss som är helt perfekta, och det vet även intervjuarna. På de centrala frågorna får man dock inte svara "fel" om man vill bli antagen. Stå på dig vad det gäller dina åsikter även om du får motargument. Du får självfallet inte driva dessa argument/frågor in absurdum, men på en lämplig nivå så visar du att du har integritet genom att göra på det viset.

Jag var helt ärlig under mina intervjuer. Det framkom självfallet sådant som var uppenbart både positivt och negativt om min person. Jag tror inte att man vinner något genom att försöka framstå som bra/lämplig på alla punkter. Jag vet inte vad som är bäst, men känner man att man behöver ljuga bör man kanske fundera om det verkligen är läker man ska bli. För att slippa en massa motargumet kan jag redan nu säga att jag är fullt medveten om att många ljuger eller förskönar sanningen för att bli antagna. Många av dem blir också antagna. Jag säger heller inte att alla de som gör så är olämpliga som läkare. Det jag däremot vågar påstå är att många av dem också hade blivit antagna om de varit sanningsenliga.

Jag fick 5,5 på intervjun och skulle enligt sekreteraren blivit antagen med den poängen. Jag genomgick även intervjuerna i Umeå (som är mer eller mindre identiskt med det jag skrivit ovan) och valde istället att börja där.

Lycka till med intervjuerna/ Katharina
Skriv svar