Genväg till civilekonomprogrammet

För dig som är eller är på väg att bli ekonomistuderande
Skriv svar
marbe1
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 11 dec, 2008 17:21

Genväg till civilekonomprogrammet

Inlägg av marbe1 »

Hej,

Jag funderar på att söka in på civilekonom programmet till hösten 2010.
Nu har jag sett att intagningspoängen är ca 18 poäng i snitt, jag som "bara har 16,5" i snitt.

Min fråga är, finns det någon genväg att komma till civilekonomprogammet i detta fallet Stockholm, kan man välja en utbildning sen hoppa över efter t.ex. ett halvår?

Jag har hört att den möjligheten finns att om man vill läsa industriell ekonomi kan man välja maskinteknik i ca ett halvår sen har man möjlighet att byta till industriell ekonomi så länge man ej har några tentor man har kuggat i.

Tack på Förhand :)
niod
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 23 jan, 2007 1:00

Re: Genväg till civilekonomprogrammet

Inlägg av niod »

Har du skrivit högskoleprovet någon gång? Denna termin kom man väl in 1:a antag med HP-resultat 1.3-1.4.
marbe1
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 4
Blev medlem: tor 11 dec, 2008 17:21

Re: Genväg till civilekonomprogrammet

Inlägg av marbe1 »

niod skrev:Har du skrivit högskoleprovet någon gång? Denna termin kom man väl in 1:a antag med HP-resultat 1.3-1.4.
Nej, men jag ska till våren och hösten :)

Tack :)
Användarens profilbild
lovde
Stammis
Stammis
Inlägg: 118
Blev medlem: fre 25 jul, 2008 12:35

Re: Genväg till civilekonomprogrammet

Inlägg av lovde »

1,5 i sthlm
Användarens profilbild
åsabjö
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 5
Blev medlem: tis 06 jan, 2009 14:05
Ort: Lidingö

Re: Genväg till civilekonomprogrammet

Inlägg av åsabjö »

marbe1 skrev: Jag har hört att den möjligheten finns att om man vill läsa industriell ekonomi kan man välja maskinteknik i ca ett halvår sen har man möjlighet att byta till industriell ekonomi så länge man ej har några tentor man har kuggat i.
Var, när, hur har du hört detta? Och vilken skola gällde det om man får fråga? Vore intressant att veta innan man ringer ner KTH's syokonsulenter igen :)
shan
Stammis
Stammis
Inlägg: 360
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 15:56
Ort: Stockholm

Re: Genväg till civilekonomprogrammet

Inlägg av shan »

Man kan byta efter 1 år i mån av plats sen konkurrerar du med andra sökanden också och tro mig det finns ett antal. Så det gäller att skaffa sig bra betyg på ämnena man läser första året.

Det är många som hoppar ur ingenjörs programmen inom 1 år pga av svårighetsgraden eller att de inser att de helt enkellt valt fel. Så då finns det lediga platser på år 2. Och eftersom maskinteknik kommer närmast till industriell ekonomi när det gäller kurserna som man läser så kan man då som sagt byta till induestriell efter 1:a året. Men platserna är som sagt begränsade, räkna inte med typ att du är garanterad en plats.

Om man tar ursprungsfrågan... finns det ingen liknande väg på Civilekonom programmet? t.ex.. kan man inte läsa "Nationalekonomi och statistik" sen byta efter 1 år till civilekonom programmet... ?
Skriv svar