läkare med bara 20.00 ?

För dig som är eller är på väg att bli medicinstuderande
Användarens profilbild
empezar
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 6368
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 2:00

Re: läkare med bara 20.00 ?

Inlägg av empezar »

I_know skrev:Jag är absolut inte insatt i vad du diskuterar, men du verkar citera fel då personerna du nämner inte verkar ha skrivit det du "citerar"?
Om du jämför ditt inlägg med skogstokeriers inlägg ser du att ni gjorde precis samma misstag när ni citerade. Det står
redcard skrev: högst upp i skogstokeriers inlägg, vilken är personen han citerade. På samma sätt står det
skogstokerier skrev: i ditt inlägg, ovanför "redcard skrev". Men du citerade väl inte redcard, heller? :)

Det är faktiskt många som råkar ta bort för mycket eller för lite när de citerar här på forumet. Ibland går jag dock in och rättar till det så att rätt person står i citaten.
Användarens profilbild
I_know
Stammis
Stammis
Inlägg: 241
Blev medlem: tor 14 maj, 2009 17:24
Ort: Gbg

Re: läkare med bara 20.00 ?

Inlägg av I_know »

empezar skrev:
I_know skrev:Jag är absolut inte insatt i vad du diskuterar, men du verkar citera fel då personerna du nämner inte verkar ha skrivit det du "citerar"?
Om du jämför ditt inlägg med skogstokeriers inlägg ser du att ni gjorde precis samma misstag när ni citerade. Det står
redcard skrev: högst upp i skogstokeriers inlägg, vilken är personen han citerade. På samma sätt står det
skogstokerier skrev: i ditt inlägg, ovanför "redcard skrev". Men du citerade väl inte redcard, heller? :)

Det är faktiskt många som råkar ta bort för mycket eller för lite när de citerar här på forumet. Ibland går jag dock in och rättar till det så att rätt person står i citaten.

Nu citerade jag dig?:P Fungerade det? Annars verkar det vara fel på "citat" knappen här? Men jag tar tillbaka alla citat anklagelser jag kommit med:=)

Sorry..!
Användarens profilbild
empezar
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 6368
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 2:00

Re: läkare med bara 20.00 ?

Inlägg av empezar »

Hehe. Där blev det riktigt fel, men det är inte ditt fel (jag la till SMART-taggar utan slut). Hur som helst så är folks vanligaste fel att de tar bort ett [/quote] för mycket. För varje [quote="blabla"] måste man ha en avslutande quote-tag.
Användarens profilbild
I_know
Stammis
Stammis
Inlägg: 241
Blev medlem: tor 14 maj, 2009 17:24
Ort: Gbg

Re: läkare med bara 20.00 ?

Inlägg av I_know »

empezar skrev:Hehe. Där blev det riktigt fel, men det är inte ditt fel (jag la till SMART-taggar utan slut). Hur som helst så är folks vanligaste fel att de tar bort ett
för mycket. För varje
blabla skrev: måste man ha en avslutande quote-tag.

Hmm försökte ändra mitt inlägg nu med "
skogstokerier skrev:" men det verkar inte räcka. Minns när jag en gång i tiden (för typ 10 år sedan) hade lunarstorm, då tror jag man höll på med sådana där koder (html koder, heter det så?). Jag skall tänka på det nästa gång, nu vet jag iaf!:=)
Användarens profilbild
empezar
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 6368
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 2:00

Re: läkare med bara 20.00 ?

Inlägg av empezar »

Jag fixade det åt dig :) Du behöver inte specificera vem du citerar när du avslutar quote-taggen.
Användarens profilbild
skogstokerier
Stammis
Stammis
Inlägg: 166
Blev medlem: mån 23 jun, 2008 14:48

Re: läkare med bara 20.00 ?

Inlägg av skogstokerier »

citattecknen skulle tagits bort innan jag postade. Jag satte de där för att jag skulle hålla reda på delar av texten.

Vissa säger att sannolikhetsläran hör hemma i MaB, vilket det gör. Men tal på den här nivån ska tas upp i grundskolan under kunskapsmålen: "Mål att sträva mot Strävan skall också vara att eleven utvecklar sin tal- och rumsuppfattning samt sin förmåga att förstå och använda /.../ sannolikhetstänkande i konkreta slumpsituationer."
samt
"Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Eleven skall ha förvärvat sådana kunskaper i matematik som behövs för att kunna beskriva och hantera situationer samt lösa problem som vanligen förekommer i hem och samhälle och som behövs som grund för fortsatt utbildning. /.../ kunna använda begreppet sannolikhet i enkla slumpsituationer"
(citerat på riktigt nu ;))
http://www.skolverket.se/sb/d/2386/a/16 ... 0Matematik
"Ljug dig in på PIL - KIs bästa deal"
semra
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 19
Blev medlem: ons 06 maj, 2009 9:32
Ort: Stockholm

Re: läkare med bara 20.00 ?

Inlägg av semra »

Håller med.

I andra länder går det absolut inte (vad man än gör) att få 100% betyg dvs. 20.00

Kan de som har fått MVG i fysiken t.ex. allt om fysiken ?? kan de det?

I andra länder där 20.00 inte finns ( eller snarare inte möjlig ) så blir det aldrig lottning utan det är bara de som har högst kommer in.


Hej,

Det är kanske lite sent och svara på det du skrivit (det har gått flera månader nu) men jag tänkte att du skulle få ett svar om just de meningarna som jag citerade där uppe.

Det går visst att få 20.00 i andra länder! Varför skulle det inte gå? Jag kommer ju från ett annat land, där jag läste naturvetenskapliga linjen med inriktning i matematik och fick 20.00. VHS bedömde mina betygshandlingar och så fick jag motsvarande 20.00! Jag har bott i Sverige i bara ett och ett halvt år nu- lärde mig svenska i ett år och blev antagen till läkarlinjen i Gb nu till våren. Så det finns absolut möjlighet att få 20.00 även i andra länder. Det gäller bara att vara lite smart och plugga!;)
sara_p
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 13:47

Re: läkare med bara 20.00 ?

Inlägg av sara_p »

Då har du bäst chans om du söker till KI. Om du blir placerad som reserv 200 eller bättre i BG-kvoten blir du automatiskt kallad till nästa PIL-test. Eftersom det blir betydligt svårare att bli antagen nästa höst (om man inte har 22,5) så är det alltså smartast om du söker till vårterminen på KI, och har turen att få en bra reservplacering (ungefär 20 procents chans) så du blir kallad till PIL-testet inför höstterminen 2010.

Om du ska bli antagen i Göteborg eller på KI med enbart 20,0 har du ungefär sex procents chans att lyckas.

PIL är alltså din bästa chans.


Fkas, lägg av med dina sarkastiska och elaka inlägg. /Mod[/quote]

Hej! Ki har ändrat reglerna gällande PIL : "Steg 1 - Rangordning genom högskoleprov
I steg 1 beslutas vilka sökande som ska gå vidare till det skriftliga provet i steg 2. Rangordningen ske utifrån den sökandes bästa giltiga högskoleprovsresultat."

http://ki.se/ki/jsp/polopoly.jsp?d=26199&a=26456&l=sv
oscar_bakhouch
Bronspostare
Bronspostare
Inlägg: 779
Blev medlem: tis 12 maj, 2009 16:25
Ort: Göteborg

Re: läkare med bara 20.00 ?

Inlägg av oscar_bakhouch »

redcard skrev:
LindaH skrev:En generell och mer allmän kompetens är väl bra innan man påbörjar sin utbildning? I övrigt är ju ett skiljesätt nödvändigt och HP visar ju i mångt och mycket att man är bra på att tänka rätt under press - väldigt viktigt som läkare.
Att tänka rätt under press på vadå ... på hur många konstiga ord jag kan !!??

Om det hade varit ett fall eller nån som visat följande symptom eller ..... det hade varit press .

Eller till och med frågor som har med cell biologi / biokemi /fysiologi ....etc. att göra. Det där är ju press.

För att ha goda chanser att komma in på läkarprogrammet så måste man skriva Ett BRA högskoleprov .... Och för att skriva ett bra högskoleprov så måste man svara rätt på de flesta 40 konstiga ord...... Detta är ju en skam.

Nu säger jag inte att jag emot HP men att nästan alla platser på Läkarprogrammet påverkas mer eller mindre på hur bra man är på HP .... ORÄTTVIST.

Och det är därför så har karolinska ett bättre system (( inte ideal )) men bättre än de andra.
Det är ju inte meningen att du ska vara färdigutbildar, eller ens "halvfärdig", som läkare när du börjar dina studier. De förkunskaper som anses krävas är ju bland annat Bio B, Kemi B Fys B och Ma D. Man ska inte ha behövt läsa biokemi eller liknande för att kunna läsa till läkare.
HP ger en bild av hur allmänbildad man är. Att vara allmänbildad tror jag är vettigt om man ska läsa mer krävande program. Sen om det är ett bättre eller sämre urvalsinstrument än andra låter jag vara osagt, då jag helt enkelt inte vet. Däremot kan man ju konstatera att det är betydligt fler som har 20.0 än 2.0.

Idag har vi ju en betygsinflation tyvärr, och det hjälper nog knappast att man inför ett nytt betygssystem såvida inte lärare börja bedöma elever efter en bättre centraliserad mall.
Skriv svar