Uppläggs- och planerartråden!

Diskussioner kring antagning, prövning, urval mm
Skriv svar
Användarens profilbild
piaw
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 61
Blev medlem: ons 18 jun, 2008 12:07

Uppläggs- och planerartråden!

Inlägg av piaw »

Tänkte att det kunde vara trevligt med en tråd där vi delar med oss av våra mål för det kommande halvåret eller året och hur vår plan ser ut för att nå dit! Behöver inte vara extremt detaljerat, men det är peppande och motiverande med en planering :)

Analys

Jag har analyserat mitt prov och kommit fram till att ett mycket stort problem är stress och tidspress som främst drabbar DTK, LÄS och ELF och orsakar stora poängförluster. Det är helt enkelt en annan känsla att göra prov hemma än att vara där det verkligen gäller. Utöver att försöka maximera mina förmågor ska jag därför också tidspressa mig själv mycket mer.

Mål

Jag skulle må bra av 1.6 vilket för VT09 var 92 poäng. Mitt mål är satt vid 95 poäng.

Planering

ELF
12/20 HT09, 16/20 hemma, 15 är mål.
Jag är ingen språkmänniska men tycker att jag ska kunna nå åtminstone 15. Känner att det finns en avsaknad av läsvana. Eftersom att jag är ganska intresserad av samhälle och ekonomi så ska jag påbörja en prenumeration av The Economist. Spännande böcker på engelska är överlägsna! Har beställt Stephen King's It samt Cormac McCarthy's The road. Tillsammans täcker de cirka 1500 sidor. Finns en del tips i ELF-forumet om bra sidor att läsa på, typ book reviews som ju brukar vara vanligt förekommande i de längre texterna.

ORD
18/20 HT09, 26 hemma, 30 är mål.
HPG, HPG, HPG. Funderar på att byta ut musiken i iPoden till inlästa ordlistor och utnyttja alla tillfällen! Hur upphetsande är det inte att höra sig själv beskriva rostiga tunnor när man gymmar?

NOG
14/20 HT09, 17 hemma, 17 mål.
Ekvationslösningar. Måste få in vanan! Använder det på en del uppgifter, men långt ifrån alla. Man riskerar därför att tappa viktiga poäng på något man enkelt hade kunnat kontrollera om man bara var säker på hur man ställde upp problemet. Göra många gamla prov, analysera felen.

DTK
13/20 HT09, 19 hemma, 17 mål.
Okej, vad hände här? Tidspress och stress. Måste verkligen träna mer på tid här, för rent "diagrammässigt" brukar det inte vara några större problem. Göra gamla prov, tidspressa.

LÄS
15/20 HT09, 16 hemma, 16 mål.
Mycket kultur i form av DN och SvD. Premunerar sedan länge på AoV (Allt om Vetenskap) som väl får ses som ett komplement till biologi, fysik och kemi. Ska göra fler gamla prov för att finna den teknik som passar mig bäst.

Ska läsa mer krävande böcker. Har beställt 6 klassiker;

Fjodor Dostojevskij - Bröderna Karamazov, Idioten
Johann von Goethe - Faust
Franz Kafka - Slottet
Strindberg - Röda rummet
Joseph Conrad - Mörkrets hjärta

Senare väntar svenska författare såsom Andrzej Tichys, Pär Lagerqvist, Hjalmar Söderberg, Bengt Ohlsson och Thomas Engström som ska ha ett mer svårtuggat språk i sina böcker.

Övrigt

Till nästa prov ska jag inte upprepa misstaget att dagen innan provet äta köttförsås som av misstag innehöll 2 vitlökar istället för 2 vitlöksklyftor. Prova, och förundras, över ljud ni inte visste magen kunde göra.
Användarens profilbild
joeeri
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 61
Blev medlem: ons 03 sep, 2008 21:00

Re: Uppläggs- och planerartråden!

Inlägg av joeeri »

Intressant och ambitiöst upplägg! :)

Jag tror att du definitivt kommer att höja dig om du följer det!

Just nu ska man nog lägga krutet på LÄS, ELF och ORD. Eftersom det är hela 159 dagar kvar. DTK och NOG-nötet kan man spara till sist.

Själv inväntar jag med spänning resultatet från höstens prov. Men om jag inte lyckas komma till Umeås intervjukvot med bonuspoäng, så ska jag nog göra enligt följande:

- Köpa VIP-medlemskap och nöta ordlistor. Både de "vanliga" ordlistorna och gamla HP-ord. (Började nöta dessa 6-7 veckor innan provet i höstas. Höjde mig från 21 till 30 poäng. Och då har jag fortfarande 10 poäng att hämta). Då följde jag guldbollens schema.

- Köpa/låna engelska böcker. Jag tror nog mer på att läsa texter som man är intresserad av än att traggla sig igenom ointressanta tidningar. Men det viktigaste är nog att man hittar något som man själv tycker är intressant att läsa.

- För att träna inför LÄS ska jag nog försöka att läsa lite äldre böcker. Kanske även lite under strecket som många har rekommenderat här på HPG. Men det viktigaste är nog att jag kommer igång att läsa mer än vad jag gör nu.

- Inför nästa prov ska jag även försöka analysera LÄS-delen lite mera och hitta en lösningsmetod som passar mig bättre.

- DTK och NOG var dom delar som gick bäst för mig i höstas så dessa sparar jag till när det är omkring två månader kvar ca.

Det var lite av mitt upplägg :)
"It's better to burn out than fade away"
Användarens profilbild
slowdive
Stammis
Stammis
Inlägg: 433
Blev medlem: lör 18 apr, 2009 19:16

Re: Uppläggs- och planerartråden!

Inlägg av slowdive »

Fan vad bra planerat. Kör på det där, det blir utmärkt.
Användarens profilbild
slowdive
Stammis
Stammis
Inlägg: 433
Blev medlem: lör 18 apr, 2009 19:16

Re: Uppläggs- och planerartråden!

Inlägg av slowdive »

Här är några böcker jag planerat att läsa under min resa, inga supertunga titlar men det är inte Harry Potter direkt heller. Jag läser de på engelska men är du riktigt risig på engelska kanske det ger mer att läsa på svenska.
Som sagt, kolla upp lite gamla klassiker och se vilka som skulle kunna tänkas intressera dig, dessa var intressanta för mig då de är inne och petar i psykologi/resande som är mina största intressen;

Herman Hesse - Stäppvargen
Oscar Wilde - The Pictures of Dorian Gray
Gabriel García Marquez - One Hundred Years of Solitude
J.D. Salinger - Catcher in the Rye
Jack Kerouac - On the Road
Alexandr Solzjenitsyn - En dag i Ivan Denisovitjs liv

Läser du på svenska så är en lite äldre översättning från biblioteket alltid lite bättre än en nyöversättning. Mer svåra ord du kan slå upp och sånt. Men överdriv inte, jag lyckades i våras muta till mig hos biblioteket att få låna en uråldrig version av "Världsomsegling under havet" från typ 1901 som inte hade lånats ut sedan mitten på sjuttiotalet. Den var bra dryg att ta sig igenom och det ger som sagt mer att läsa nåt man har hyfsat koll på och är intresserad av. ;)
Användarens profilbild
Cecilia85
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 82
Blev medlem: ons 01 apr, 2009 13:53

Re: Uppläggs- och planerartråden!

Inlägg av Cecilia85 »

Fast det är himla kul att läsa gamla klassiker eftersom många filmer och böcker referar till dem. Det snackas mycket om Strindberg men hur många har verkligen läst böckerna och inte bara delar av dem i Svenskan.

Slowdive, tog du dig igenom boken då?

En dag i Ivan Denisovitjs liv är jättebra, läste den på en dag.

//Cecilia
Användarens profilbild
slowdive
Stammis
Stammis
Inlägg: 433
Blev medlem: lör 18 apr, 2009 19:16

Re: Uppläggs- och planerartråden!

Inlägg av slowdive »

Ja, jag läser väl dessa böcker mer för min egen bildnings skull än för HP-plugg, har aldrig läst romaner direkt så känner att jag missat mycket där.
Ja! Det var en bra bok men det blev lite meckigt med alla gamla verbformer som inte används och sådant.
Strindberg är jag sugen på, jag gillar att han verkar ha varit en riktigt bitter jävel. :-P
Kasabian
Före detta VIP-Medlem
Före detta VIP-Medlem
Inlägg: 31
Blev medlem: tor 22 jan, 2009 18:32

Re: Uppläggs- och planerartråden!

Inlägg av Kasabian »

Jag hade ett väldigt liknande upplägg mellan VT-09 och HT-09! Lyckades med att höja mig från 1,4 till 1,8. Självklart är det tungt, och det gäller att inte börja tvivla eller vika av från planeringen. I efterhand är det absolut värt det - ett bra HP resultat å ena sidan, men även förbättrad allmänkunskap.

Lycka till!
Skriv svar