Besked 1 ute nu!!

För dig som är eller är på väg att bli medicinstuderande
Skriv svar
Stabilo
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 2
Blev medlem: tis 08 dec, 2009 20:31

Re: Besked 1 ute nu!!

Inlägg av Stabilo »

empezar skrev:
Stabilo skrev:Kul att känna av glädjen från alla antagna - grattis!

Är själv antagen till KI, Umeå, Uppsala. Lite beslutsångest över vad man ska välja. Någon som har cred till någon av dem som kan hjälpa beslutet? =)
Blir du inte strykt från alla lägre prioriterade alternativ när du blir antagen till ett högre? Då borde ju valet redan vara gjort åt dig :)
Jag är lite av ett specialfall kan man säga =)

Men visst hade det på sätt och vis gjort saker lättare om man bara fått ett besked och därmed basta.
Användarens profilbild
mabe89
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 18
Blev medlem: fre 03 okt, 2008 14:45

Re: Besked 1 ute nu!!

Inlägg av mabe89 »

Ni som kommit in någonstans och är reserver i andra städer, har ni kommit in på något andra eller tredjehandsval (osv.) och blivit reserv på första? Jag blev nämligen struken från mitt andrahandsval när jag kom in på första, tänkte ju välja annars. :P
socionomen
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 57
Blev medlem: fre 10 jul, 2009 15:10
Ort: Göteborg

Re: Besked 1 ute nu!!

Inlägg av socionomen »

oscar_bakhouch skrev:
Phantomen skrev:
alevan skrev:Jag kom in i Uppsala!!!!

Fantastiskt. Hur gick det för dig phantomen? du hade väl också bf 4 plus hp 1,8?

Annars...

4 reserv på karolinska i bf.
26 reserv med hp 1,8

Kan det bli något?
Du snuvade mig på platsen i Uppsala i lottningen hehe.
Jag är reserv 1. Jag hoppas innerligen att du kommer in på KI.
Jag hade 101 på hp och 4 i bf och blev dock antagen i Lund. Men det är inte aktuellt för mig att flytta fru och två små barn. Så den som har reserv 1 i Lund i bf kommer bli glad. :)
Och jag står o knackar dig på ryggen som andra reserv :P
Jag är den andre som blev antagen med Bf 4 och 1,8 i Uppsala! :)
Phantomen du får den garanterat om jag kommer in i Gbg. Har reservplats 22 idag.
Användarens profilbild
empezar
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 6368
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 2:00

Re: Besked 1 ute nu!!

Inlägg av empezar »

Stabilo skrev:
empezar skrev:Blir du inte strykt från alla lägre prioriterade alternativ när du blir antagen till ett högre? Då borde ju valet redan vara gjort åt dig :)
Jag är lite av ett specialfall kan man säga =)
Utveckla gärna :)
spike
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 34
Blev medlem: mån 23 nov, 2009 13:22

Re: Besked 1 ute nu!!

Inlägg av spike »

empezar skrev:
spike skrev:
empezar skrev:Du blir antagligen antagen, men det är inte säkert. Jag vet inte hur många som blir antagna mellan första och andra urvalet. Det kan handla om 20-30 pers, eller 5.
Vad bygger du det på? Förra gången så rörde sig Pil en plats mellan urval 1 till urval två, och sedan fick iofs 5:e reserv sista platsen i reservantagningen dvs som "bäst" var det reserv 6 i första urvalet var sista reserv som kom in (jag stod på en reservplats lite sämre och kunde därför följa detta ganska väl).

Huruvida man kommer in som reserv 7 i PIL gruppen i vår återstår och se...men någon garanti är det som synd va inte...
Du gillar att ifrågasätta mig, va? Jag bygger detta på att många som gör PIL egentligen inte vill gå på KI, utan vill bara maximera sina chanser (med t ex 20,0 + 1,6). Vissa gör PIL och söker sedan anstånd (Linda2 är ett exempel här på forumet). Den största "rörelsen" sker mellan första och andra urvalet, och i våras blev 5:e reserven efter andra urvalet antagen i PIL-kvoten. Reserv 7 kan således betraktas som en god chans att bli antagen, men det kan ju hända att ingen tackar nej, och ingen reserv alls blir antagen, ens efter första urvalet.

EDIT: Nu såg jag att du skrev att PIL-kvoten bara rörde sig en plats mellan urval 1 och urval 2. I så fall är plats 7 väldigt långt ifrån en garanti (som jag dock aldrig hävdat att det är). Vart hittar du den här informationen, förresten?
Den information fick jag genom att själv stå som reserv, i urval 1 till urval två, då jag befann mig på en reservplats mycket nära den som sist blev antagen, så kunde jag utläsa hur lite gruppen rörde sig där i den övre delen. Jag gillar att ifrågasätta folk som svarar lite för säkert på frågor de faktist inte vet. Man måste ta i beakningn att KI ofta "minskar" platserna mellan urval ett och två (dvs tar bort vissa överintagsplatser) förra antagningen tog de bort fem platser ur urvalsgruppen PIL imellan urval ett och två.

Du skriver att det rör sig mest mellan urval ett och två, har du hittat någon statstik på detta? Jag har sökt efter sådan statistik en del men inte funnit någon som synd är.
oskar.krantz
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 13 sep, 2009 19:43

Re: Besked 1 ute nu!!

Inlägg av oskar.krantz »

Empezar, hur ser chanserna ut för reservplats 26, Ant i UG 29. Sjuksköterska på Halmstad Högskola?
Finns det någon reservstatistik frpn tidigare terminer?
Tacksam för svar
mvh
Användarens profilbild
empezar
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 6368
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 2:00

Re: Besked 1 ute nu!!

Inlägg av empezar »

spike skrev:Jag gillar att ifrågasätta folk som svarar lite för säkert på frågor de faktist inte vet.
Man kan egentligen inte veta någonting här i livet.
spike skrev:Man måste ta i beakningn att KI ofta "minskar" platserna mellan urval ett och två (dvs tar bort vissa överintagsplatser) förra antagningen tog de bort fem platser ur urvalsgruppen PIL imellan urval ett och två.
Sådan här information uppskattas mycket. Att du skriver retoriska frågor som insinuerar att jag saknar kunskap är inte konstruktivt. Motbevisa mig gärna dock, jag är långt ifrån en faktabok i ämnet, och uppskattar all ny information som folk kan komma med.
spike skrev:Du skriver att det rör sig mest mellan urval ett och två, har du hittat någon statstik på detta? Jag har sökt efter sådan statistik en del men inte funnit någon som synd är.
Jag har startat en tråd för att ta reda på hur stort "flödet" är mellan urval ett och två. Jag kommer göra något liknande i sommar. Förhoppningsvis kommer detta till nytta för alla som känner sig förtvivlade i framtiden. Jag baserar mitt antagande att flödet är störst mellan urval ett och två på att det är då folk oftast (borde) tackar nej/inte tackar ja, och på statistik på läkarstudent.se, där man kan se hur nästan ett helt HP-steg (1,9 -> 1,8) äts upp mellan urval 1 och 2 i Lund. Detta kan ju dock bara motsvara ett par personer, men det ska min tråd reda ut nu.
Användarens profilbild
empezar
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 6368
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 2:00

Re: Besked 1 ute nu!!

Inlägg av empezar »

oskar.krantz skrev:Empezar, hur ser chanserna ut för reservplats 26, Ant i UG 29. Sjuksköterska på Halmstad Högskola?
Finns det någon reservstatistik frpn tidigare terminer?
Tacksam för svar
mvh
Jag tror det finns chans för antagning om man har en reservplats i första urvalet som är lägre än antalet som antas i kvoten. Nils (mer kunnig än jag) har som tumregel att om din reservplats är hälften så stor som antalet som antas i kvoten i andra urvalet (tror jag det var) har du chans att bli antagen. Det är lite svårt att säga hur chanserna ser ut för dig när så lite information finns om hur många som antas mellan urval 1 och 2.
foxtrot
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 27 okt, 2009 10:30

Re: Besked 1 ute nu!!

Inlägg av foxtrot »

Lämnar som sagt plats på uppsala och gbg, kom in på ki :-D

Sökte med bf/hp 20+1.9 vilket borde ha räckt till dessa orter antar jag
spike
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 34
Blev medlem: mån 23 nov, 2009 13:22

Re: Besked 1 ute nu!!

Inlägg av spike »

empezar skrev:
spike skrev:Man måste ta i beakningn att KI ofta "minskar" platserna mellan urval ett och två (dvs tar bort vissa överintagsplatser) förra antagningen tog de bort fem platser ur urvalsgruppen PIL imellan urval ett och två.
Sådan här information uppskattas mycket. Att du skriver retoriska frågor som insinuerar att jag saknar kunskap är inte konstruktivt. Motbevisa mig gärna dock, jag är långt ifrån en faktabok i ämnet, och uppskattar all ny information som folk kan komma med.
spike skrev:Du skriver att det rör sig mest mellan urval ett och två, har du hittat någon statstik på detta? Jag har sökt efter sådan statistik en del men inte funnit någon som synd är.
Jag har startat en tråd för att ta reda på hur stort "flödet" är mellan urval ett och två. Jag kommer göra något liknande i sommar. Förhoppningsvis kommer detta till nytta för alla som känner sig förtvivlade i framtiden. Jag baserar mitt antagande att flödet är störst mellan urval ett och två på att det är då folk oftast (borde) tackar nej/inte tackar ja, och på statistik på läkarstudent.se, där man kan se hur nästan ett helt HP-steg (1,9 -> 1,8) äts upp mellan urval 1 och 2 i Lund. Detta kan ju dock bara motsvara ett par personer, men det ska min tråd reda ut nu.
Din nya tråd, uppfattar jag som mycket konstruktiv, statistik av vad som händer imellan antagningsbesked ett och två är väldigt bristfälligt. Jag skulle dessutom gissa på att den skiljer sig väldigt åt beroende på hur högt prioriterart ett lärosäte är (KI, där ca 1/3 av de sökande helst vill läsa bör röra sig betydligt mindre än t.e.x lingköping där inte enns 1/10 vill läsa i första hand). Men detta är bara spekulationer.

Hade varit grymt intressant om någon kunde titta bakåt i tiden hur mycket rörde sig de olika antagingsgrupperna då. Kunde man få fram vilken plats den sista reservantagna hade i urval ett på alla olika lärosäterna vore det ultimat.
MarcelloSalvador
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 26 apr, 2009 13:42

Re: Besked 1 ute nu!!

Inlägg av MarcelloSalvador »

Tjena!
Om man är reserv 44 i BG/HP gruppen i UG 34 på Göteborgs och reserv 24 i BG gruppen i UG 41 på Karolinska,hur stora är chanserna att man kommer in på något av dessa? Hade varit riktigt schysst om någon har en uppfattning om dessa alternativ!!
swistromols
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 68
Blev medlem: fre 10 okt, 2008 12:21

Re: Besked 1 ute nu!!

Inlägg av swistromols »

Reserv 16 på GU i BG/HP-gruppen. Vad tror ni om mina chanser?
Användarens profilbild
empezar
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 6368
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 2:00

Re: Besked 1 ute nu!!

Inlägg av empezar »

MarcelloSalvador skrev:Tjena!
Om man är reserv 44 i BG/HP gruppen i UG 34 på Göteborgs och reserv 24 i BG gruppen i UG 41 på Karolinska,hur stora är chanserna att man kommer in på något av dessa? Hade varit riktigt schysst om någon har en uppfattning om dessa alternativ!!
swistromols skrev:Reserv 16 på GU i BG/HP-gruppen. Vad tror ni om mina chanser?
Det finns en tråd som behandlar chanser att bli antagen, använd den i stället.
Användarens profilbild
I_know
Stammis
Stammis
Inlägg: 241
Blev medlem: tor 14 maj, 2009 17:24
Ort: Gbg

Re: Besked 1 ute nu!!

Inlägg av I_know »

Känner mig lite orolig nu inför KI, menar jag har glömt mycket kemi och sådant, någon som satt igång och repetera? Menar jag läste Kemi B 2005/2006... hmm..känns som om allt ser så svårt ut när man kollar kursen innehåll och gamla tentor:P
Solitude
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 53
Blev medlem: tor 08 okt, 2009 18:33

Re: Besked 1 ute nu!!

Inlägg av Solitude »

Har läst kemirelaterade kurser i över ett år, tänkte ändå sätta mig och repetera kemi över jullovet när tentan är klar ;)
Jag tror inte det är någon jättekatastrof om man inte kommer ihåg allt dock, det är väl alltid någon klasskamrat som kommer ihåg och kan förklara :)

Menar du gamla tentor på kursen vi skall läsa eller i kemi B förresten?
Senast redigerad av Solitude den tor 10 dec, 2009 10:34, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar