Läkarlinjen - vi som ska pendla från Stockholm till Uppsala

För dig som är eller är på väg att bli medicinstuderande
Användarens profilbild
Phantomen
Stammis
Stammis
Inlägg: 325
Blev medlem: ons 18 mar, 2009 19:26

Re: Läkarlinjen - vi som ska pendla från Stockholm till Up

Inlägg av Phantomen »

oscar_bakhouch skrev:
Phantomen skrev:
Karro77 skrev: Och det inkluderar inte SL kort antar jag. Detdär för 1480, vet du om upptåget är inkluderat i det?
Jag tror UL står för upptåget.

"Hela UL (inom länet) + hela SL 1480 kr -- "
Grattis till din plats i Uppsala :D (jag var först med att säga det!!)
YEEEEEEES!!!! ¨

Tack så mycket!

Fy fan vad skönt!!
Karro77
Stammis
Stammis
Inlägg: 139
Blev medlem: tis 06 feb, 2007 1:00

Re: Läkarlinjen - vi som ska pendla från Stockholm till Up

Inlägg av Karro77 »

Grattis Phantomen, vad kul! Betyder detta att jag far skjuts forsta dagen :)
Användarens profilbild
Phantomen
Stammis
Stammis
Inlägg: 325
Blev medlem: ons 18 mar, 2009 19:26

Re: Läkarlinjen - vi som ska pendla från Stockholm till Up

Inlägg av Phantomen »

Karro77 skrev:Grattis Phantomen, vad kul! Betyder detta att jag far skjuts forsta dagen :)
Utan tvekan!
Adda mig på msn så kan vi snacka vidare:

pavatrordu@hotmail.com
Karro77
Stammis
Stammis
Inlägg: 139
Blev medlem: tis 06 feb, 2007 1:00

Re: Läkarlinjen - vi som ska pendla från Stockholm till Up

Inlägg av Karro77 »

Jag addar dig till min jobb chat imorgon :)
Linda2
Stammis
Stammis
Inlägg: 296
Blev medlem: fre 16 okt, 2009 11:03

Re: Läkarlinjen - vi som ska pendla från Stockholm till Up

Inlägg av Linda2 »

Phantomen skrev:
Karro77 skrev:Grattis Phantomen, vad kul! Betyder detta att jag far skjuts forsta dagen :)
Utan tvekan!
Adda mig på msn så kan vi snacka vidare:

pavatrordu@hotmail.com
Grattis, verkligen roligt för dig med Uppsala! :-D
Användarens profilbild
Phantomen
Stammis
Stammis
Inlägg: 325
Blev medlem: ons 18 mar, 2009 19:26

Re: Läkarlinjen - vi som ska pendla från Stockholm till Up

Inlägg av Phantomen »

Linda2 skrev:
Phantomen skrev:
Karro77 skrev:Grattis Phantomen, vad kul! Betyder detta att jag far skjuts forsta dagen :)
Utan tvekan!
Adda mig på msn så kan vi snacka vidare:

pavatrordu@hotmail.com
Grattis, verkligen roligt för dig med Uppsala! :-D
Tack ska du ha, Linda!
Användarens profilbild
Paradisia
Stammis
Stammis
Inlägg: 422
Blev medlem: sön 28 okt, 2007 15:30

Re: Läkarlinjen - vi som ska pendla från Stockholm till Up

Inlägg av Paradisia »

Grattis phantomen!! vi kanske ses på tågen fast jag ska åt motsatt håll =D.
Användarens profilbild
Phantomen
Stammis
Stammis
Inlägg: 325
Blev medlem: ons 18 mar, 2009 19:26

Re: Läkarlinjen - vi som ska pendla från Stockholm till Up

Inlägg av Phantomen »

Paradisia skrev:Grattis phantomen!! vi kanske ses på tågen fast jag ska åt motsatt håll =D.
tackar!
hehe, då blir det en snabbtitt när tågen möts :)
Croquis
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 23 okt, 2009 17:43

Re: Läkarlinjen - vi som ska pendla från Stockholm till Up

Inlägg av Croquis »

Hej svejs!

Här finns en till som har haft lyckan att komma in i Uppsala till VT10!

Jag kommer att pendla till Uppsala och då delvis mellan Stockholm och Uppsala. Har funderingar på att åka från Stocksholm första dagen och då antingen från Roslagstull med bil eller med tåg. Just nu funderar jag mycket på hur det går att ta sig mellan stationen i Uppsala och BMC. Är det någon som vet hur det funkar med bussar, hur lång tid det tar osv?

Grattis alla ni andra som kommit in! Ska bli kul att ses om ett par veckor.
himi
Stammis
Stammis
Inlägg: 171
Blev medlem: ons 13 maj, 2009 14:26

Re: Läkarlinjen - vi som ska pendla från Stockholm till Up

Inlägg av himi »

Croquis skrev:Hej svejs!

Här finns en till som har haft lyckan att komma in i Uppsala till VT10!

Jag kommer att pendla till Uppsala och då delvis mellan Stockholm och Uppsala. Har funderingar på att åka från Stocksholm första dagen och då antingen från Roslagstull med bil eller med tåg. Just nu funderar jag mycket på hur det går att ta sig mellan stationen i Uppsala och BMC. Är det någon som vet hur det funkar med bussar, hur lång tid det tar osv?

Grattis alla ni andra som kommit in! Ska bli kul att ses om ett par veckor.
Tar ungefär 20 min att gå eller 5-7min med buss 10, det är en grön buss som går precis utanför uppsala centralstation (mot biomedicum)
Croquis
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 23 okt, 2009 17:43

Re: Läkarlinjen - vi som ska pendla från Stockholm till Up

Inlägg av Croquis »

himi skrev:
Croquis skrev:Hej svejs!

Här finns en till som har haft lyckan att komma in i Uppsala till VT10!

Jag kommer att pendla till Uppsala och då delvis mellan Stockholm och Uppsala. Har funderingar på att åka från Stocksholm första dagen och då antingen från Roslagstull med bil eller med tåg. Just nu funderar jag mycket på hur det går att ta sig mellan stationen i Uppsala och BMC. Är det någon som vet hur det funkar med bussar, hur lång tid det tar osv?

Grattis alla ni andra som kommit in! Ska bli kul att ses om ett par veckor.
Tar ungefär 20 min att gå eller 5-7min med buss 10, det är en grön buss som går precis utanför uppsala centralstation (mot biomedicum)
Tack! Tänkte väl att det fanns någon har inne som visste. :)
Användarens profilbild
Dr.Portalen
Silverpostare
Silverpostare
Inlägg: 1098
Blev medlem: mån 20 aug, 2007 10:29

Re: Läkarlinjen - vi som ska pendla från Stockholm till Up

Inlägg av Dr.Portalen »

Tänkte fråga er som började nu till våren i Uppsala och bor i Sthlm, hur känns det att pendla "varje dag" till Uppsala?

Först och främst ni som pendlar med tåg ;)

Hur mycket tid tar det totalt och känner ni att det är bortkastad tid eller kan ni plugga på tåget.

Förresten, grattis till läkarplatsen i Uppsala :)
jool08
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 10 dec, 2009 20:49

Re: Läkarlinjen - vi som ska pendla från Stockholm till Up

Inlägg av jool08 »

Dr.Portalen skrev:Tänkte fråga er som började nu till våren i Uppsala och bor i Sthlm, hur känns det att pendla "varje dag" till Uppsala?

Först och främst ni som pendlar med tåg ;)

Hur mycket tid tar det totalt och känner ni att det är bortkastad tid eller kan ni plugga på tåget.

Förresten, grattis till läkarplatsen i Uppsala :)

Jag tycker det är värdelöst men vet andra som tycker det fungerar bra. Det beror mycket på vart i Stockholm man bor och vilket tåg man väljer att åka. Bor man hyggligt centralt och pendlar med SJ går det oftast ganska smidigt, likaså om man bor i närheten av upplands väsby och kan ta upptåget.
För mig som bor i de södra delarna och dessutom försökt spara en slant genom att åka pendel till upplands väsby och sedan upptåget går det oftast illa, särskilt nu när tågen gått så dåligt, alltid något av tågen som är sent. Om man kan plugga på tåget är en individuell fråga, jag brukar nästan alltid ha sittplats, så visst finns förutsättningarna, men gäller att orka läsa tidigt på morgonen eller direkt efter skolan när man är trött och hungrig... För mig tar pendlingen i snitt 5 timmar per dag dörr till dörr och mycket av det är bortkastad tid...

Har du något som starkt binder dig till Stockholm så är det absolut möjligt att få det att fungera men har man möjligheten att flytta så tycker jag att man ska göra det så snabbt som möjligt för att ge studierna bästa möjliga förutsättningar.
Användarens profilbild
Kalle
Stammis
Stammis
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 11 apr, 2005 2:00

Re: Läkarlinjen - vi som ska pendla från Stockholm till Up

Inlägg av Kalle »

Att pendla Stockholm-Uppsala är inget alternativ mer än som temporär lösning. Det blir ohyggligt kostsamt och tar massor av tid. Det viktiga är dock att man inte gör det med inställningen att byta till Stockholm efter en termin. Det är nämligen inte möjligt. Du får då börja om på termin 1 och alla tid och pengar du bränt i Uppsala blir i det närmaste värdelös. Att öht. byta är ingen enkel process och således inget man ska kalkylera med.
Nej, bättre att vänta tills du får en plats i Stockholm. Det extra halvåret eller året kommer vara helvärt.
Användarens profilbild
Phantomen
Stammis
Stammis
Inlägg: 325
Blev medlem: ons 18 mar, 2009 19:26

Re: Läkarlinjen - vi som ska pendla från Stockholm till Up

Inlägg av Phantomen »

Dr.Portalen skrev:Tänkte fråga er som började nu till våren i Uppsala och bor i Sthlm, hur känns det att pendla "varje dag" till Uppsala?

Först och främst ni som pendlar med tåg ;)

Hur mycket tid tar det totalt och känner ni att det är bortkastad tid eller kan ni plugga på tåget.

Förresten, grattis till läkarplatsen i Uppsala :)
Jag pendlar med SL-pendeltåg och byter till Upptåget i Upplands Väsby. Jag tycker det funkar bra, och lider inte av det alls. (Bortsett när det är förseningar kanske), men själva pendlingen har jag inga som helst problem med. Jag antingen vilar, eller "lätt-pluggar" på tågen. Ser det som en lugn stund innan kaoset med småbarnen börjar här hemma, och på morgonen en stund att vakna till liv. En liten fristad för mig helt enkelt oavsett vad jag gör på tåget.

Med öronproppar så kan jag koncentrera mig på tåget, och läser utan större störningar. Givetvis är det ju inte en optimal studiemiljö, men det är ok. För övrigt så stannar jag kvar på UU och pluggar så jag inte behöver plugga så mycket hemma sen. Slutar jag tidigt, så sätter jag mig i biblioteket och pluggar koncentrerat, och sen kanske rundar av på tåget.
Sen har jag fördelen att jag bor 300 meter från Solna pendeltågsstation, vilket innebär att jag direkt hoppar på "rätt" tåg mot Märsta. Jag behöver inte ta mig till T-centralen först. Har bara ETT byte på hela vägen.

Jag trivs så bra med studieupplägget i Uppsala och pendlingen funkar bra för mig, så jag tänker inte försöka byta till KI, och bl.a förlora en termin på det.

Men jag vet folk som inte tycker det funkar lika bra som jag, så det är väldigt individuellt.

Works for me! :)
Skriv svar