Hur löser man egentligen följande uppgift (från HP 1999) och vad betyder [size=18:ecb8d4d487]; [/size:ecb8d4d487]tecknet?
A och B är positiva heltal. A - B = C. Bestäm värdet på C.
A < 61 ; 44 > B > 19
B > 42 ; 59 < A < 99
Tillräcklig information för lösningen erhålles
A. i (1) men ej i (2)
B. i (2) men ej i (1)
C. i (1) tillsammans med (2)
D. i (1) och (2) var för sig
E. ej genom de båda påståendena
Jag har egentligen inte funderat så mycket på tecknet [b:4dfe9eee6a];[/b:4dfe9eee6a] men jag antar att det i det här fallet ska fungera som ett "skiljetecken" för de två deluttrycken som finns i varje påstående.
Alltså i (1) ska ; skilja på (A < 61) och (44 > B > 19).
Och på samma sätt ska ; skilja på (B > 42) och (59 < A < 99) i (2).
Och till lösningen då:
Om vi kombinerar (A < 61) och (59 < A < 99) ser vi att A är mindre än 61 men samtidigt också större än 59, alltså måste A vara lika med 60.
Vi gör på samma sätt med B och kombinerar (44 > B > 19) med (B > 42), vilket ger att B är mindre än 44 men samtidigt större än 42 vilket betyder att B måste vara lika med 43.
C = A - B = 60 - 43 = 17
Och lösningen blir då med hjälp av båda påståenderna alltså C.
En otroligt bra sida där allt väsentligt material finns samlat. Lyckades med hjälp av er skriva 1,95 på höstens prov och blev också nyligen med hjälp av detta resultat antagen till Läkarprogrammet. Tusen tack för att ni finns!