HT2010

För dig som är eller är på väg att bli medicinstuderande
Skriv svar
HpOsd
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 13 feb, 2009 22:37

Re: HT2010

Inlägg av HpOsd »

Har sökt Umeå i första hand och även skickat in ansökan om särskilt urval och kommer där kunna tillgodoräkna mig de 0,3 tilläggspoängen. Skrev ett HP i lördags på 92 vilket jag innerligt hoppas räcker till 1,6. Går sista året och hoppas kunna landa på ca 21,9 i bästa fall. Vart kan detta räcka? Vad skulle ett upptentat 22,5 räcka till i kombination med detta HP-resultat?

HP: 1,5-1,6
BG1: 21,5-21,9
Senast redigerad av HpOsd den tor 15 apr, 2010 14:16, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
empezar
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 6368
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 2:00

Re: HT2010

Inlägg av empezar »

HpOsd skrev:Har sökt Umeå i första hand och även skickat in ansökan om särskilt urval och kommer där kunna tillgodoräkna mig de 0,3 tillägspoängen. Skrev ett HP i lördags på 92 vilket jag innerligt hoppas räcker till 1,6. Går sista året och hoppas kunna landa på ca 21,9 i bästa fall. Vart kan detta räcka? Vad skulle ett upptentat 22,5 räcka till i kombination med detta HP-resultat?

HP: 1,5-1,6
BG1: 21,5-21,9
Med 1,6 + 0,3 borde du ju bli kallad till intervjuer.
HpOsd
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 47
Blev medlem: fre 13 feb, 2009 22:37

Re: HT2010

Inlägg av HpOsd »

Okej tack! Men 1,5 räcker inte till intervju? :|
Användarens profilbild
m2-mäster
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 55
Blev medlem: mån 21 jul, 2008 22:28

Re: HT2010

Inlägg av m2-mäster »

HpOsd skrev:Okej tack! Men 1,5 räcker inte till intervju? :|
Det vet man aldrig! Det gjorde ju det i våras, men det är väl lite högre tryck vid ansökan till höstterminen antar jag. Med lite tur så.

Jag hoppas förresten också på att bli kallad till intervju i Umeå med mina 95p (=1.6 förhoppningsvis). Håller tummarna för dig :)
Användarens profilbild
onetrickpony
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 21
Blev medlem: tor 18 jun, 2009 22:20

Re: HT2010

Inlägg av onetrickpony »

Hur många kallas till intervju och hur många kommer in i Umeå? Hur många kan väl där få 1 resp 1,5 poäng?
Användarens profilbild
empezar
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 6368
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 2:00

Re: HT2010

Inlägg av empezar »

onetrickpony skrev:Hur många kallas till intervju och hur många kommer in i Umeå? Hur många kan väl där få 1 resp 1,5 poäng?
Läs om Umeås särskilda urval här: http://läkarstudent.se/antagning#umea
lantzen
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 15
Blev medlem: lör 10 mar, 2007 1:00

Re: HT2010

Inlägg av lantzen »

Jag har läst Nils matematiska beräkningara angående B1 och hoppas onekligen de stämmer bra.

Jag vill komma in i Uppsala, har 22,5 i B1 men enbart 1,1 på HP. Jag kommer givetvis söka alla lärosäten, men vill som sagt in i Uppsala. Vart tror ni jag bör rikta in mig någonstans, jag har Lund som Prio 2, KI 3, Gbg 4, Li 5 och Umeå 6.

Jag skulle även kunna vänta 1 termin om det inte vill säg till Hösten, men då är fråga hur mycket kommer kraven att sänkas (Vårtermin, Örebro... etc)?
MAJS
Stammis
Stammis
Inlägg: 217
Blev medlem: tor 16 apr, 2009 13:47

Re: HT2010

Inlägg av MAJS »

lantzen skrev:Jag har läst Nils matematiska beräkningara angående B1 och hoppas onekligen de stämmer bra.

Jag vill komma in i Uppsala, har 22,5 i B1 men enbart 1,1 på HP. Jag kommer givetvis söka alla lärosäten, men vill som sagt in i Uppsala. Vart tror ni jag bör rikta in mig någonstans, jag har Lund som Prio 2, KI 3, Gbg 4, Li 5 och Umeå 6.

Jag skulle även kunna vänta 1 termin om det inte vill säg till Hösten, men då är fråga hur mycket kommer kraven att sänkas (Vårtermin, Örebro... etc)?
Jag skulle ha riktat in mig på Lund och tagit Uppsala som en glad överraskning ifall jag blev antagen där :D Sen skulle jag utifrån min reservplacerinig efter urval 2 antingen avvakta till våren om jag verkligen ville till Uppsala, eller så flytta till Lund (om jag fick dåligt resnr) och försöka byta till Uppsalas T2 :)
Användarens profilbild
Caras
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 27 dec, 2009 16:02
Ort: Örebro

Re: HT2010

Inlägg av Caras »

Caras skrev:Yo!

Jag har sökt det alternativa urvalet i Umeå. Vad tror ni om chanserna att bli kallad till intervju med ett högskoleprovsresultat på 96 poäng (nu i vår) samt 0,3 tilläggspoäng för MVG i fyra ämnen?

Jag har förstått att det blir lottning mellan dem som har det lägsta "acceptabla" jämförelsetalet (hp-resultat + tilläggspoäng) - alltså en lottning som avgör vilka som blir kallade till intervju. Är det någon som har koll på hur många som brukar ansöka till det alternativa urvalet? Är det hård konkurrens om intervjuplatserna?

Den person som hade det lägsta jämförelsetalet HT-09 hade 1,9. Motsvarande siffra för VT-10 var 1,8. Däremot säger dessa siffror hur många med 1,9 respektive 1,8 som lottades bort. Förmodar dock att de som sökte med 1,9 HT-09 inte var ett otal eftersom 1,9 garanterade en intervjuplats VT-10. Men man vet ju aldrig. Vad tror ni?
Som sagt...är det någon som har någon uppgift om hur många det är varje termin som söker till det alternativa urvalet?

Jag har också en annan fråga. Så här står det på UMUs hemsida: "Sökande får meddelande om resultat av intervjuerna via brev." Är det någon som vet hur lång tid det tar innan brevet finns i lådan?
Användarens profilbild
empezar
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 6368
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 2:00

Re: HT2010

Inlägg av empezar »

Caras skrev:Jag har också en annan fråga. Så här står det på UMUs hemsida: "Sökande får meddelande om resultat av intervjuerna via brev." Är det någon som vet hur lång tid det tar innan brevet finns i lådan?
Det kommer någon dag innan högskoleprovresultatet kommer. Dvs drygt en månad efter högskoleprovet.
Användarens profilbild
Caras
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 24
Blev medlem: sön 27 dec, 2009 16:02
Ort: Örebro

Re: HT2010

Inlägg av Caras »

empezar skrev:
Caras skrev:Jag har också en annan fråga. Så här står det på UMUs hemsida: "Sökande får meddelande om resultat av intervjuerna via brev." Är det någon som vet hur lång tid det tar innan brevet finns i lådan?
Det kommer någon dag innan högskoleprovresultatet kommer. Dvs drygt en månad efter högskoleprovet.
Va!? Men intervjun äger ju rum veckan innan midsommar (alltså i mitten av juni). Var det kallelsen till intervjun du menade?
Enoc
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 25
Blev medlem: mån 29 mar, 2010 16:16

Re: HT2010

Inlägg av Enoc »

Goddag kamrater. Jag har sökt:

1.Gbg(bor här nu)
2. Lund(En gedigen studentstad bör vara representerad)
3. Uppsala
4. Linköping
5. Umeå

KI och Örebro valde jag att inte söka alls- har ingen lust att bo i STHLM och Örebro tror jag kan vara lite "skakigt" de första terminerna.

Fick 106 på HP, vilket förhoppningsvis ska räcka till 1.9
BG: 18,5
joahul
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 55
Blev medlem: ons 31 dec, 2008 0:27
Ort: Kungsholmen

Re: HT2010

Inlägg av joahul »

1. KI
2. Uppsala

HP 2,0
Betyg 21,6 (ej kompletterat)

Tror ni att jag helt säkert kommer in på KI?

Joanna
Judelaw
Bronspostare
Bronspostare
Inlägg: 638
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 18:13
Ort: Stockholm

Re: HT2010

Inlägg av Judelaw »

joahul skrev:1. KI
2. Uppsala

HP 2,0
Betyg 21,6 (ej kompletterat)

Tror ni att jag helt säkert kommer in på KI?

Joanna
Hej Joanna!

Du är garanterad antagning på karolinska med 2,0. :)

Lycka till!

mvh
Användarens profilbild
empezar
Platinapostare
Platinapostare
Inlägg: 6368
Blev medlem: tis 24 okt, 2006 2:00

Re: HT2010

Inlägg av empezar »

Caras skrev:
empezar skrev:
Caras skrev:Jag har också en annan fråga. Så här står det på UMUs hemsida: "Sökande får meddelande om resultat av intervjuerna via brev." Är det någon som vet hur lång tid det tar innan brevet finns i lådan?
Det kommer någon dag innan högskoleprovresultatet kommer. Dvs drygt en månad efter högskoleprovet.
Va!? Men intervjun äger ju rum veckan innan midsommar (alltså i mitten av juni). Var det kallelsen till intervjun du menade?
Oj, ja självklart menar jag kallelsen till intervjun :)
Skriv svar