Fler över 30 som ska bli läkare?

För dig som är eller är på väg att bli medicinstuderande
Skriv svar
alien
Stammis
Stammis
Inlägg: 279
Blev medlem: mån 12 apr, 2010 6:16

Re: Fler över 30 som ska bli läkare?

Inlägg av alien »

animal - gambla kan man kanske göra om man vet att man har någon annan vuxen i familjen som drar in pengar stadigt - eller om man har lite pengar på banken att ta till vid krisatider.

Men om man har som jag:
*inte ett korvöre att ta till (just nu lagar jag en tand på kredit t ex - kul? not!)
*ensamstående med 3 barn = min inkomst är den enda jag har
*inte nån släkt direkt att ta till hjälp varken ekonomiskt eller som hjälp till barnen.

tja, då gamlar jag inte.
Jag hade tänkt köra den säkra vägen med min SGI OCH mina drömmars läkarprogram ;-)
boohoo
Stammis
Stammis
Inlägg: 120
Blev medlem: fre 10 okt, 2008 14:48

Re: Fler över 30 som ska bli läkare?

Inlägg av boohoo »

alien skrev:animal - gambla kan man kanske göra om man vet att man har någon annan vuxen i familjen som drar in pengar stadigt - eller om man har lite pengar på banken att ta till vid krisatider.

Men om man har som jag:
*inte ett korvöre att ta till (just nu lagar jag en tand på kredit t ex - kul? not!)
*ensamstående med 3 barn = min inkomst är den enda jag har
*inte nån släkt direkt att ta till hjälp varken ekonomiskt eller som hjälp till barnen.

tja, då gamlar jag inte.
Jag hade tänkt köra den säkra vägen med min SGI OCH mina drömmars läkarprogram ;-)
Måste bara säga att du ska ha mycket beröm om du fixar detta. Fan jag får lite ångest när jag tänker på att jag bara har 50% av CSN att ta ut under hela studietiden, och då har jag inga barn och en sambo att dela alla fasta kostnader med. Kan inte ens börja att tänka på hur du känner då ;)
alien
Stammis
Stammis
Inlägg: 279
Blev medlem: mån 12 apr, 2010 6:16

Re: Fler över 30 som ska bli läkare?

Inlägg av alien »

Danspo
oj! Kan du inte känna empati? Låter inte bra för en framtida läkare ;-)

Jag har aldrig bett om några sympatier kring min situation . Allt jag pratade om var varför jag inte kan nolla min SGI.
Sen har jag ändå 30 år kvar att arbeta, för mig kommer det att i slutändan LÖNA sig med 5.5 års ytterligare studier och sänkt inkomst ect. För så förbannat underbetalt är mitt nuvarande jobb att jag inte har råd att fortsätta.

Jag tycker inte heller att jag är särskilt gammal om jag ska vara ärlig, vet att 37 låter nära pensionsåldern när man själv är runt 20 men vänta dUi bara ska du se att 37 bara är 25 men med mer klokhet och kunskap. ;-)
jag har också ansvar för tre små som jag hoppas kunna ge något viktigt med det här; en vetskap om att man kan följa sina drömmar och det kommer att gå bra bara man har tron på sig själv.
Användarens profilbild
Animal
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 15 mar, 2010 14:25

Re: Fler över 30 som ska bli läkare?

Inlägg av Animal »

Glassiga skoldagar? Det blir väl ändå vad man gör det till? Menar det är väl tid avsatt för "självstudier" och inte enbart fritid?[/quote]

Jag har tidigare läst till civ.ing. och där hade vi ofta schemalagd tid mellan 8-16. Så, ja, jag tycker att 9-12 är jävligt glassigt. Att sedan alla universitetsstudier innebär självstudier och eget ansvar antar jag att du känner till.
alien
Stammis
Stammis
Inlägg: 279
Blev medlem: mån 12 apr, 2010 6:16

Re: Fler över 30 som ska bli läkare?

Inlägg av alien »

Danspo - näe fy nu skräms du
lika gammal som din mamma......man får int säga sånt till folk nära 40-årskrisen ;-)
haha

min tanke är att fortsätta efter 65 också
då vill jag arbeta några år för läkare utan gränser, en stor anledning till att jag öht söker
Användarens profilbild
Animal
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 15 mar, 2010 14:25

Re: Fler över 30 som ska bli läkare?

Inlägg av Animal »

En kompis till mig som läser t3 i Gbg säger att hon har schemalagd tid typ 8-15 visserligen frivillig men ändå. Du som är 33 och civilingenjör får väl lära mig om vad högskolan innebär:€[/quote]

Ha ha, nu lägger vi ner pajkastningen. Du hinner nog lära dig på egen hand. Lycka till med dina studier.

33? Ja det står det visst, jag är dock "bara" 30.
Användarens profilbild
Phantomen
Stammis
Stammis
Inlägg: 325
Blev medlem: ons 18 mar, 2009 19:26

Re: Fler över 30 som ska bli läkare?

Inlägg av Phantomen »

Haha!
Klassisk åldersnoja-fight.
De äldre försöker bli yngre och de unga försöker vara äldre!

Slappna av...
40 är ju det nya 30, och 30 är det nya 20! :D:D



PS. Lär er att quota ordentligt. Inläggen är ju hur röriga ut som helst. :)
oscar_bakhouch
Bronspostare
Bronspostare
Inlägg: 779
Blev medlem: tis 12 maj, 2009 16:25
Ort: Göteborg

Re: Fler över 30 som ska bli läkare?

Inlägg av oscar_bakhouch »

Phantomen skrev:Haha!
Klassisk åldersnoja-fight.
De äldre försöker bli yngre och de unga försöker vara äldre!

Slappna av...
40 är ju det nya 30, och 30 är det nya 20! :D:D



PS. Lär er att quota ordentligt. Inläggen är ju hur röriga ut som helst. :)
Har du fyllt år??? Har för mig att du var 33 sist :P
Hippo
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 21 apr, 2010 8:40

Re: Fler över 30 som ska bli läkare?

Inlägg av Hippo »

Vi gamlingar har ju oftast massa nyttiga jobberfarenheter i bagaget och nu tänkte jag höra hur ni tänker vad gäller extraarbete. Själv kommer jag jobba deltid året ut med min tidigare sysselsättning (datarelaterat inom FoU) men tänkte senare försöka få lite extrajobb inom vården. Hur tänker ni vad gäller extrajobb? Ni som jobbar extra inom vård/omsorg, har det varit lätt eller svårt att få jobb? Vilka tider jobbar ni isf? Jag har barn och kan tex inte jobba alla veckor på sommaren. Kan man ev påverka sådant eller får man ta det som bjuds?
Användarens profilbild
Phantomen
Stammis
Stammis
Inlägg: 325
Blev medlem: ons 18 mar, 2009 19:26

Re: Fler över 30 som ska bli läkare?

Inlägg av Phantomen »

oscar_bakhouch skrev:
Har du fyllt år??? Har för mig att du var 33 sist :P
Japp. Fyllde 34 i februari. Uppmärksamt av dig! :)
Användarens profilbild
Animal
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 18
Blev medlem: mån 15 mar, 2010 14:25

Re: Fler över 30 som ska bli läkare?

Inlägg av Animal »

Men om man har som jag:
*inte ett korvöre att ta till (just nu lagar jag en tand på kredit t ex - kul? not!)
*ensamstående med 3 barn = min inkomst är den enda jag har
*inte nån släkt direkt att ta till hjälp varken ekonomiskt eller som hjälp till barnen.

tja, då gamlar jag inte.
Jag hade tänkt köra den säkra vägen med min SGI OCH mina drömmars läkarprogram ;-)[/quote]

Stort av dig att våga satsa! Måste bli tufft att få ihop livspusslet, särskilt när de kliniska terminerna börjar med långa dagar på klinik och mycket att läsa in på kvällar och helger. Hoppas du får ihop det. Jag hade nog inte vågat med de korten på hand, men jag håller en tumme för dig!
alien
Stammis
Stammis
Inlägg: 279
Blev medlem: mån 12 apr, 2010 6:16

Re: Fler över 30 som ska bli läkare?

Inlägg av alien »

Animal skrev:Men om man har som jag:
*inte ett korvöre att ta till (just nu lagar jag en tand på kredit t ex - kul? not!)
*ensamstående med 3 barn = min inkomst är den enda jag har
*inte nån släkt direkt att ta till hjälp varken ekonomiskt eller som hjälp till barnen.

tja, då gamlar jag inte.
Jag hade tänkt köra den säkra vägen med min SGI OCH mina drömmars läkarprogram ;-)
Stort av dig att våga satsa! Måste bli tufft att få ihop livspusslet, särskilt när de kliniska terminerna börjar med långa dagar på klinik och mycket att läsa in på kvällar och helger. Hoppas du får ihop det. Jag hade nog inte vågat med de korten på hand, men jag håller en tumme för dig![/quote]
värre saker har gjorts - och vid den tiden hoppas jag verkligen att jag har någon att dela livet och hemmet med.
om inte får jag väl ta studieuppehåll - jobba nåt år, och sen fortsätta - ALLT går - believe me ;-)
Användarens profilbild
MCDreamy
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 50
Blev medlem: sön 26 okt, 2008 22:21
Kontakt:

Men hur gör ni?

Inlägg av MCDreamy »

Wow låter trevligt!

Till er som har akademisk utbildning sen tidigare: hur tänker ni finansiera studierna? Jag menar visst är det 6 år max som man kan ta CSN?
Jobbar ni extra vid sidan om utan studielån?
Jag är nyfiken då en bekant till mig funderade på detta men har redan fått CSN i tre år. Hon funderar på att jobba vid sidan om men är rädd att inte orka med plugget + att CSN vill ha tillbaka sina pengar då.

Hur gör ni?

Tack och lycka till! =)
oscar_bakhouch
Bronspostare
Bronspostare
Inlägg: 779
Blev medlem: tis 12 maj, 2009 16:25
Ort: Göteborg

Re: Fler över 30 som ska bli läkare?

Inlägg av oscar_bakhouch »

Phantomen skrev:
oscar_bakhouch skrev:
Har du fyllt år??? Har för mig att du var 33 sist :P
Japp. Fyllde 34 i februari. Uppmärksamt av dig! :)
Grattis i efterskott då! :)
alien
Stammis
Stammis
Inlägg: 279
Blev medlem: mån 12 apr, 2010 6:16

Re: Men hur gör ni?

Inlägg av alien »

MCDreamy skrev:Wow låter trevligt!

Till er som har akademisk utbildning sen tidigare: hur tänker ni finansiera studierna? Jag menar visst är det 6 år max som man kan ta CSN?
Jobbar ni extra vid sidan om utan studielån?
Jag är nyfiken då en bekant till mig funderade på detta men har redan fått CSN i tre år. Hon funderar på att jobba vid sidan om men är rädd att inte orka med plugget + att CSN vill ha tillbaka sina pengar då.

Hur gör ni?

Tack och lycka till! =)
om hon tjänar för mycket vill de ha tillbaka pengar.
för mig blir det varannan vecka som jag behöver jobba -varannan vecka med alla barnen, varannan vecka jobba lite extra (gissa vilken vecka som kommer att kännas som minst ansträngande...:))
Jag har tänkt ta ett vanligt privatlån vid sidan om också, eftersom csn inte tillåter hur stor arbetsinkomst som helst.

Sen blir det snåla år - har 50% csn hela utbildningen förrutom sista året - då jag verkligen hoppas kunna arbeta ihop lite pengar bredvid.

Så ser det ut - har hon inga barn, 3 år kvar = 6 års 50% att ta ut, så behöver hon ju bara tjäna in de där pengarna upp till gtränsen.
Det borde hon klara av varannan helg/ett par kvällar i veckan.
Jag funderar på nattjobb, där man förhoppningsvis får lite tid att plugga på arbetstid också.
Skriv svar