Komplettering efter gymnasiet.

Diskussioner kring antagning, prövning, urval mm
wella_bove
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 65
Blev medlem: fre 09 jan, 2009 11:51

Re: Komplettering efter gymnasiet.

Inlägg av wella_bove »

Jag är rätt säker på att du kan lägga t ex Kemi A, Fysik A och Matematik C på ett samlat betygsdokument och inte behöver ha med dem i ditt slutbetyg (för det är väl ingen av de kurserna som ingår i grundläggande behörighet?), däremot måste Kemi B, Fysik B och Matte D in i slutbetyget.

Därför är det som jag tidigare nämnde strategiskt bra att inte läsa dom nu, utan på högskolan (basårsprogram eller som enstaka kurser) för att slippa att dom drar ner ditt snitt om du inte tror att du kan få MVG (enligt vad jag hört är det inte helt ovanligt att folk utnyttjar denna möjlighet, men du går ju samhäll och ingen kommer klandra dig!).

Om du kan läsa ALLA kurserna inom ditt gymnasieprogram är det kanske ändå värt att prova för att kunna tävla i direktkvoten. Jag har inte koll på möjligheten att läsa matte D på distans på högskolan, men det borde gå...
gexo
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 23 feb, 2010 23:22

Re: Komplettering efter gymnasiet.

Inlägg av gexo »

Jag hade en liknande fråga och kollade upp det med Studera.nu, här är svaret jag fick:

Hej!
Om du måste komplettera i efterhand, efter att ditt slutbetyg utfärdats, för att bli behörig kommer du att endast konkurrera i kompletteringsgruppen. Det spelar ingen roll om det är på komvux, gymnasiet eller på högskolan.

Du bör dock vara medveten om att du inte kan få meritpoäng för matematik e (under förutsättning att det inte krävs för särskild behörighet), om du läser det på högskolan.

Om matematik e inte krävs för särskild behörighet och du är grundläggande och särskilt behörig på ditt slutbetyg kommer du att delta i direktgruppen.

Jag hoppas att ni alla förstår hur det ligger till!

P.S. Studeras hemsida är något hemskt vilseledande
Användarens profilbild
Höklus
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 58
Blev medlem: lör 22 maj, 2010 15:51

Re: Komplettering efter gymnasiet.

Inlägg av Höklus »

Bragd skrev: Förresten, vad tror ni man kommer behöva för att ha en rimlig chans i HP kvoten, 1.8-1.9?
Relativt goda förutsättningar. 1.9 räcker om jag inte missminner mig till alla läkarutbildningar förutom KI där det inte alls är lika säkert att få de sista få platserna som tas av de med 1.9. Dock kommer du in på PIL kvoten med 1.8-1.9 till KI. Gränsen i dagsläget ligger runt 1.6 för PIL kvoten.
Judelaw
Bronspostare
Bronspostare
Inlägg: 638
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 18:13
Ort: Stockholm

Re: Komplettering efter gymnasiet.

Inlägg av Judelaw »

Höklus skrev:
Bragd skrev: Förresten, vad tror ni man kommer behöva för att ha en rimlig chans i HP kvoten, 1.8-1.9?
Relativt goda förutsättningar. 1.9 räcker om jag inte missminner mig till alla läkarutbildningar förutom KI där det inte alls är lika säkert att få de sista få platserna som tas av de med 1.9. Dock kommer du in på PIL kvoten med 1.8-1.9 till KI. Gränsen i dagsläget ligger runt 1.6 för PIL kvoten.
Bra Höklus du börja greppa det här med antagningskraven! :-D Skulle bara påpeka att gränsen för PIL gick vid 1,4 nu i våras, men långt ifrån alla med 1,4 blev kallade till prov.
Användarens profilbild
Höklus
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 58
Blev medlem: lör 22 maj, 2010 15:51

Re: Komplettering efter gymnasiet.

Inlägg av Höklus »

Judelaw skrev: Bra Höklus du börja greppa det här med antagningskraven! :-D Skulle bara påpeka att gränsen för PIL gick vid 1,4 nu i våras, men långt ifrån alla med 1,4 blev kallade till prov.
Haha, börjar bli bättre. Nu får jag snart börja plugga till HP också och visa lite framsteg inom det hållet. ;)

1.4? Oj! Även om detta inte inkluderade alla så är det ganska lågt. Det är ju väldigt bra. Finns det någon chans att detta kan höjas på något sätt inför de nya antagningsreglerna under 2010? Borde de inte kunna minska mer då de med BG inte kommer få PIL platser?
Skriv svar