Komplettering till ordprogrammet

Diskussioner kring ORD-delen samt ORD-uppgifter
Användarens profilbild
cricks
Bronspostare
Bronspostare
Inlägg: 638
Blev medlem: mån 11 aug, 2008 19:01

Re: Komplettering till ordprogrammet

Inlägg av cricks »

Judelaw skrev:
admin skrev:De första 70 av de nya orden kommer att adderas till ordlista 21 så att denna uppgår till 200 ord. Därefter kommer orden att placeras i nya ordlistor, 22 och framåt.

Observera också att om du har besvarat ord korrekt i en ordlista, och därmed "uteslutit" dem tillfälligt, så måste du inte besvara om dem ifall det tillkommer nya ord.
Hej Admin!

Väldigt O.T, men kan jag bli moderator i framtiden här på HP-guiden?

mvh
Moderator är en förtroendepost. Inget man ansöker om, man blir förfrågad ;)
Användarens profilbild
admin
Site Admin
Site Admin
Inlägg: 2241
Blev medlem: tor 31 maj, 2007 20:31

Re: Komplettering till ordprogrammet

Inlägg av admin »

Det går bra att anmäla sitt intresse via Kontakta oss länken i huvudmenyn. Vi söker dock inte någon ytterligare moderator för tillfället.
Judelaw
Bronspostare
Bronspostare
Inlägg: 638
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 18:13
Ort: Stockholm

Re: Komplettering till ordprogrammet

Inlägg av Judelaw »

cricks skrev:
Judelaw skrev:
admin skrev:De första 70 av de nya orden kommer att adderas till ordlista 21 så att denna uppgår till 200 ord. Därefter kommer orden att placeras i nya ordlistor, 22 och framåt.

Observera också att om du har besvarat ord korrekt i en ordlista, och därmed "uteslutit" dem tillfälligt, så måste du inte besvara om dem ifall det tillkommer nya ord.
Hej Admin!

Väldigt O.T, men kan jag bli moderator i framtiden här på HP-guiden?

mvh
Moderator är en förtroendepost. Inget man ansöker om, man blir förfrågad ;)

Självklart, tänkte inte på det! Jag får helt enkelt vänta och göra mig förtjänt av uppdraget istället. Kanske om 3-4 år då jag förhoppningsvis gjort tillräckligt mycket gott för denna fantastiska hemsida och först då kanske förtjänar denna ärorika position som inrymmer ett stort ansvar.

Being brilliant's not enough. You have to work hard. Intelligence is not a privilege, it's a gift, and you use it for the good of mankind.
Användarens profilbild
Dr.Amirando
Silverpostare
Silverpostare
Inlägg: 1429
Blev medlem: sön 08 jun, 2008 14:06

Re: Komplettering till ordprogrammet

Inlägg av Dr.Amirando »

admin skrev:Varje ordlista kommer även fortsättningsvis att innehålla 200 ord och vi planerar för en handfull nya ordlistor.

Vi kan inte delge någon information om våra urvalsprocesser till ORD-programmet utöver att vi har ett flertal unika avancerade algoritmer som samverkar till urvalet och som medför den höga andelen inprickade högskoleprovord.
Låter intressant, men det är nog inte så avancerat som de kan tyckas. Orden som kommer på HP har ofta samband med utbildning, dvs sånt som man lär sig i skolan som till exempel fabel och tempus som var med nu i våras. Några generella tips om man vill bli bättre på ord är:

1. Lär dig gamla svenska ord genom att läsa gamla böcker

2. Fördjupa dig i olika ämnesområden som till exempel historia, kultur och naturvetenskap

3. Läs akademisk litteratur

4. Slå upp ord du stöter på när du till exempel tittar på nyheterna

Det sista och viktigaste tipset är att lära sig orden ordentligt genom att läsa mycket, speciellt nu när kraven på ordförståelsen skärps.
Användarens profilbild
Båtsman
Stammis
Stammis
Inlägg: 453
Blev medlem: mån 12 okt, 2009 10:52

Re: Komplettering till ordprogrammet

Inlägg av Båtsman »

Dr.Amirando skrev:
admin skrev:Varje ordlista kommer även fortsättningsvis att innehålla 200 ord och vi planerar för en handfull nya ordlistor.

Vi kan inte delge någon information om våra urvalsprocesser till ORD-programmet utöver att vi har ett flertal unika avancerade algoritmer som samverkar till urvalet och som medför den höga andelen inprickade högskoleprovord.
Låter intressant, men det är nog inte så avancerat som de kan tyckas. Orden som kommer på HP har ofta samband med utbildning, dvs sånt som man lär sig i skolan som till exempel fabel och tempus som var med nu i våras. Några generella tips om man vill bli bättre på ord är:

1. Lär dig gamla svenska ord genom att läsa gamla böcker

2. Fördjupa dig i olika ämnesområden som till exempel historia, kultur och naturvetenskap

3. Läs akademisk litteratur

4. Slå upp ord du stöter på när du till exempel tittar på nyheterna

Det sista och viktigaste tipset är att lära sig orden ordentligt genom att läsa mycket, speciellt nu när kraven på ordförståelsen skärps.
Tack för bra tips!! :) Vad menar du med att ordförståelse skärps? :?
Användarens profilbild
Bozna
Stammis
Stammis
Inlägg: 143
Blev medlem: ons 24 sep, 2008 20:20

Re: Komplettering till ordprogrammet

Inlägg av Bozna »

Möjligtvis har detta redan tagits upp men är det bara jag som finner ordprogrammet långsamt? Har kikat på om det är datorn som krånglar men jag har inte funnit något fel. För det går åt onödigt mycket tid åt att kryssa för ett svarsalternativ och att scrolla, just i ordprogrammet, när allt annat fungerar som det ska.
Användarens profilbild
Dr.Amirando
Silverpostare
Silverpostare
Inlägg: 1429
Blev medlem: sön 08 jun, 2008 14:06

Re: Komplettering till ordprogrammet

Inlägg av Dr.Amirando »

Bozna skrev:Möjligtvis har detta redan tagits upp men är det bara jag som finner ordprogrammet långsamt? Har kikat på om det är datorn som krånglar men jag har inte funnit något fel. För det går åt onödigt mycket tid åt att kryssa för ett svarsalternativ och att scrolla, just i ordprogrammet, när allt annat fungerar som det ska.
Det har alltid varit segt att ladda upp listorna men att det segar när man klicka låter inte kul 8O :?:
Användarens profilbild
Dr.Amirando
Silverpostare
Silverpostare
Inlägg: 1429
Blev medlem: sön 08 jun, 2008 14:06

Re: Komplettering till ordprogrammet

Inlägg av Dr.Amirando »

Båtsman skrev:
Dr.Amirando skrev:
admin skrev:Varje ordlista kommer även fortsättningsvis att innehålla 200 ord och vi planerar för en handfull nya ordlistor.

Vi kan inte delge någon information om våra urvalsprocesser till ORD-programmet utöver att vi har ett flertal unika avancerade algoritmer som samverkar till urvalet och som medför den höga andelen inprickade högskoleprovord.
Låter intressant, men det är nog inte så avancerat som de kan tyckas. Orden som kommer på HP har ofta samband med utbildning, dvs sånt som man lär sig i skolan som till exempel fabel och tempus som var med nu i våras. Några generella tips om man vill bli bättre på ord är:

1. Lär dig gamla svenska ord genom att läsa gamla böcker

2. Fördjupa dig i olika ämnesområden som till exempel historia, kultur och naturvetenskap

3. Läs akademisk litteratur

4. Slå upp ord du stöter på när du till exempel tittar på nyheterna

Det sista och viktigaste tipset är att lära sig orden ordentligt genom att läsa mycket, speciellt nu när kraven på ordförståelsen skärps.
Tack för bra tips!! :) Vad menar du med att ordförståelse skärps? :?
Jag syftar till att en del av orden ska sättas in i meningar vilket kan vara mer krävande då orden ska användas i kontext. Men visst kan det bli lättare för vissa, som läst och hört mycket.
Judelaw
Bronspostare
Bronspostare
Inlägg: 638
Blev medlem: tis 02 mar, 2010 18:13
Ort: Stockholm

Re: Komplettering till ordprogrammet

Inlägg av Judelaw »

Dr.Amirando skrev:
Båtsman skrev:
Dr.Amirando skrev:
Låter intressant, men det är nog inte så avancerat som de kan tyckas. Orden som kommer på HP har ofta samband med utbildning, dvs sånt som man lär sig i skolan som till exempel fabel och tempus som var med nu i våras. Några generella tips om man vill bli bättre på ord är:

1. Lär dig gamla svenska ord genom att läsa gamla böcker

2. Fördjupa dig i olika ämnesområden som till exempel historia, kultur och naturvetenskap

3. Läs akademisk litteratur

4. Slå upp ord du stöter på när du till exempel tittar på nyheterna

Det sista och viktigaste tipset är att lära sig orden ordentligt genom att läsa mycket, speciellt nu när kraven på ordförståelsen skärps.
Tack för bra tips!! :) Vad menar du med att ordförståelse skärps? :?
Jag syftar till att en del av orden ska sättas in i meningar vilket kan vara mer krävande då orden ska användas i kontext. Men visst kan det bli lättare för vissa, som läst och hört mycket.
Ja, men det införs ju inte förrän ht 2011.
Lotta85
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 17
Blev medlem: sön 04 jan, 2009 10:44

Re: Komplettering till ordprogrammet

Inlägg av Lotta85 »

Bozna skrev:Möjligtvis har detta redan tagits upp men är det bara jag som finner ordprogrammet långsamt? Har kikat på om det är datorn som krånglar men jag har inte funnit något fel. För det går åt onödigt mycket tid åt att kryssa för ett svarsalternativ och att scrolla, just i ordprogrammet, när allt annat fungerar som det ska.
Det går otroligt segt tycker jag. Tar evigheter innan krysset syns på skärmen efter jag har klickat. Och efter varje ordlista får jag upp en ruta som frågar "vill du sluta köra skript?" el nåt i den stilen. Jag har provat klicka både ja o nej men det är fortfarande lika segt. Jag är inte direkt ngt datasnille å har antagit att det datorn det är fel på... Ngn annan som haft samma problem? El tips vad man ska göra. :?
Användarens profilbild
Bozna
Stammis
Stammis
Inlägg: 143
Blev medlem: ons 24 sep, 2008 20:20

Re: Komplettering till ordprogrammet

Inlägg av Bozna »

Varför återkommer ofta samma svarsalternativ för andra ord? Det är inte särskilt pedagogiskt i längden då man kan lära sig orden enbart mha uteslutningsmetoden. Man lär sig inte ordets egentliga betydelse och hur man ska använda det utan man förlitar sig på att svarsalternativet "matchar" ordet. För man kan inte ta för givet att svarsalternativet OCKSÅ ska vara detsamma på det riktiga.

Så varför inte göra det helt enkelt svårare med endast en typ av svarsalternativ per ord som ger mer i längden?
Skriv svar