Fler än 248 000 nöjda studenter
Mer än 19 års erfarenhet
Alla coacher har 2.00
NOG kräver ej kunskaper om cos, sin, tan. Matte A kunskaper brukar räcka. Har för mig att trigonomentri kom först i Matte C.anosol skrev:I introduktionen till nog-delen får man reda på hur man räknar ut sidor och vinklar med hjälp av tan, cos, sin (;motstående/närliggande osv.) så jag undrar om detta är något som förutsätts att man kan på provet.
Alltså; är det giltigt att använda sig av tan, cos, sin om man kan lösa en nog-uppgift på provet med hjälp av dessa? Eller är de uteslutna som lösningsmetoder?
I så fall är väl de uppgifter som kan lösas med hjälp av tan, sin och cos, också utformade så att man kan lösa dem på annat sätt? Med tanke på att endast Matte A-kunskaper krävs.empezar skrev:Man får använda alla matematiska "tricks" som finns.
En likformig triangel har jag inte hört något om, de kallas enbart liksidiga när de har samma vinklar i varje hörn. Likformiga trianglar är när två trianglar har samma form (dvs. likadana vinklar).anosol skrev: En annan fråga;
En likformig triangel är ju en triangel vars vinklar alla är lika stora och därför vars sidor också är lika stora. Då en uppgift dyker upp där två trianglar visas och man får informationen att "trianglarna är likformiga" så är det alltid för mig lika svårt att förstå om det menas att de två trianglarna är likformiga i sig eller om de är likformiga "med varandra" så att säga.
Tips? Vad brukar menas med sådana uppgifter?
Men sannolikhetslära tas ju inte upp förren i slutet av Ma B eller?empezar skrev:Precis, alla uppgifter går att lösa med Matte A-kunskaper. Däremot kanske man ser att uppgiften går att lösa snabbare om man har läst mer matte än så.
Tar man inte upp sannolikhetslära redan i högstadiet?carmal skrev:Men sannolikhetslära tas ju inte upp förren i slutet av Ma B eller?empezar skrev:Precis, alla uppgifter går att lösa med Matte A-kunskaper. Däremot kanske man ser att uppgiften går att lösa snabbare om man har läst mer matte än så.
Nej, inte på vår skola iallafall...... men nu när du säger det så kommer jag ihåg att det var vissa som hade arbetat med sannolikhet på högsatdiet och andra inte..empezar skrev:Tar man inte upp sannolikhetslära redan i högstadiet?carmal skrev:Men sannolikhetslära tas ju inte upp förren i slutet av Ma B eller?empezar skrev:Precis, alla uppgifter går att lösa med Matte A-kunskaper. Däremot kanske man ser att uppgiften går att lösa snabbare om man har läst mer matte än så.
Låter mycket konstigt att din lärare frånsett från att ta upp sannolikhetslära. I vilket fall bör alla ha läst det under Matte A kursen.carmal skrev:Nej, inte på vår skola iallafall...... men nu när du säger det så kommer jag ihåg att det var vissa som hade arbetat med sannolikhet på högsatdiet och andra inte..empezar skrev:Tar man inte upp sannolikhetslära redan i högstadiet?carmal skrev:
Men sannolikhetslära tas ju inte upp förren i slutet av Ma B eller?
Antagligen varierar det från skola till skola trots att det inte borde göra det...
När jag läste Matte B på komvux tog de upp sannolikhetslära.Båtsman skrev:Låter mycket konstigt att din lärare frånsett från att ta upp sannolikhetslära. I vilket fall bör alla ha läst det under Matte A kursen.
20/10 - 2024 kl 8:10
kvar att studera!
Anmälningsperiod:
Öppnar 13/8 kl. 8:00
Stänger 20/8 kl. 23:59