Vart vill ni helst komma in och med vilket hp resultat

För dig som är eller är på väg att bli medicinstuderande
dissident
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 13 jun, 2010 9:24

Re: Vart vill ni helst komma in och med vilket hp resultat

Inlägg av dissident »

Haha! Jag hoppas på det bästa, men man vet ju aldrig. Kanske är det så att varenda människa som har skrivit 2,0 väljer att söka KI i vår... Men det borde gå! Är så gaaaalet trött på mitt nuvarande jobb och karriärsval så jag tror att jag kommer att sluta andas om jag fortsätter. Spontant!

Hur känner du inför dina egna chanser Blondie? Det borde väl funka? Jag måste säga att jag är riktigt avis på alla som stoltserar med 22,5! Själv lyckades jag slita mig till 4,8 på natur för hundra år sedan och det var en ganska smärtsam process. Idag räcker det betyget till... jaa... ingenting?

Jag hoppas och tror att du kommer in i vår! Vad gör du annars? Jag, min idiot, sökte bara KI... Smart...

Trevlig helg alla!

PS Gick ut ett PM på firman idag om att privatsurfande kommer att betraktas som "skolk" och bestraffas. Haha! You can't touch meeeee!!! Sparken lagom till jul kanske..? Någon som vill satsa en krona? DS
alien
Stammis
Stammis
Inlägg: 279
Blev medlem: mån 12 apr, 2010 6:16

Re: Vart vill ni helst komma in och med vilket hp resultat

Inlägg av alien »

dissident - det är så surt - själv gick jag i en klass med massa riktigt bra folk. Alla hade typ alla rätt på alla prov. Så dåtidens idiotiska system för betygsättning med den förbenade medelkurvan som skulle följas, gjorde att jag gick ut med 4.3 i medelbetyg - och det var bäst i klassen!
Men...jag hade VÄLDIGT starka 4:or i resten av ämnena.

Oh! TACK för att ni gör mina 4:or så starka....det har man ju mycket för när man ska använda betyget sen....

Jag hoppas alla 2.0:or kommer in så att jag iaf har en rimlig chans att bli inlottad.
Vi lär väl kanske hänga i samma gäng vi gamlingar.
Hoppas du veta att du kommit in innan chefen kallar till uppläxningsmöte ang dina surfvanor på jobbet. ;)
dissident
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 13 jun, 2010 9:24

Re: Vart vill ni helst komma in och med vilket hp resultat

Inlägg av dissident »

Ja, den där starka fyran gör ju måttligt mycket nytta. Men jag misstänker att jag levererade ett gäng ganska svaga femmor så jag är tyst.. Minns att jag sökte läkare för ett par år sedan (ja, så länge har jag varit trött på mitt jobb), då utan giltigt HP och hamnade på reservplats nr 450 typ...

Hoppas innerligt att du kommer in alien så att vi old farts kan bilda en pakt! Warszawapakten, fast med färre vapen... och lite mindre ideologisk kanske. men en pakt icke desto mindre! :evil:
Användarens profilbild
BlondieJenny
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 35
Blev medlem: tis 12 okt, 2010 18:20
Ort: Stockholm

Re: Vart vill ni helst komma in och med vilket hp resultat

Inlägg av BlondieJenny »

dissident skrev:Haha! Jag hoppas på det bästa, men man vet ju aldrig. Kanske är det så att varenda människa som har skrivit 2,0 väljer att söka KI i vår... Men det borde gå! Är så gaaaalet trött på mitt nuvarande jobb och karriärsval så jag tror att jag kommer att sluta andas om jag fortsätter. Spontant!

Hur känner du inför dina egna chanser Blondie? Det borde väl funka? Jag måste säga att jag är riktigt avis på alla som stoltserar med 22,5! Själv lyckades jag slita mig till 4,8 på natur för hundra år sedan och det var en ganska smärtsam process. Idag räcker det betyget till... jaa... ingenting?

Jag hoppas och tror att du kommer in i vår! Vad gör du annars? Jag, min idiot, sökte bara KI... Smart...
Om du inte kommer in med 2,0 i vår så känns det som att nåt är väldigt fel. Jag tror och hoppas iaf att vi båda kommer in på KI i vår! Jag borde ha skaplig chans med mina betyg + hp, men jag vågar inte hoppas på för mycket. Det visar sig om 3 veckor... :)

Jag läser nu andra året på KTH till civilingenjör i medicinsk teknik, men jag har insett att jag inte längre kan ignorera mina läkardrömmar. Teknik är inte speciellt intressant... :? Men kommer jag inte in i vår får jag väl fortsätta nån termin till, är ändå det näst bästa alternativet. I slutändan nöjer jag mig dock inte med mindre ;)

Vad arbetar du med dissident? Gjorde du PIL-provet i höst? Jag gjorde det men kom inte vidare till intervju :|

Jag tycker det skulle vara riktigt nice med en klass med många olika åldrar. I min nuvarande klass på KTH är det mest 20-åringar, vilket för det mesta funkar bra men ibland märks det att man inte är på samma mognadsnivå...
dissident
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 13 jun, 2010 9:24

Re: Vart vill ni helst komma in och med vilket hp resultat

Inlägg av dissident »

Blondie, det är klart att vi kommer in! Jag arbetar som pilot (kapten) på ett skandinaviskt flygbolag och har nu suttit i samma flygplan i tio år. Det har garanterat passerat sitt bäst-före-datum (jobbet, inte flygplanet) och jag kan inte heller förneka mina läkardrömmar. Finns ganska många i min direkta närvaro som tycker att jag är en ganska stor idiot som vill avsluta en behaglig karriär, men jag kan inte bortse från det faktum att jag inte kan se mig själv sitta i cockpit i 25 år till!

Utöver själva flygandet arbetar jag en del på kontoret med human resources och försöker ändra lite på organisationens struktur för att effektivisera framförallt kommunikation. Går sådär... I stort sett jobbar jag 50% på marken och 50% i luften. Men nu får det vara nog som sagt!

Tror, som du, att det är bra med blandning på åldrar i ett yrke (och utbildning) som hanterar människor och inte endast är strikt akademiskt. Därmed inte sagt att min egen ålder är optimal för läkarstudier men jag hoppas att jag kan bidra med något. Anekdoter från 80-talet kanske..?

Håller tummarna för dig!
Användarens profilbild
Phantomen
Stammis
Stammis
Inlägg: 325
Blev medlem: ons 18 mar, 2009 19:26

Re: Vart vill ni helst komma in och med vilket hp resultat

Inlägg av Phantomen »

dissident skrev:

Tror, som du, att det är bra med blandning på åldrar i ett yrke (och utbildning) som hanterar människor och inte endast är strikt akademiskt. Därmed inte sagt att min egen ålder är optimal för läkarstudier men jag hoppas att jag kan bidra med något. Anekdoter från 80-talet kanske..?
Jag är i din ålder, och tro mig.. Ålder spelar NOLL ROLL för huruvida du kommer klara läkarstuderna bra eller dåligt. Dessutom så är det trevligt att umgås med lite yngre människor också, for a change.. Jag är säker på att de känner likadant. Jag har inte under de två terminer jag pluggat känt av att jag är så extremt mycket äldre än de andra. Vi pratar om samma saker för det mesta eftersom vi pluggar samma sak. Det är inget problem, så länge du är normalt open minded.

Dessutom så tycker jag inte alls att du är en idiot som hoppar av ett bra yrke. Du är Pilot, och kommer vara pilot även under läkarstudierna och kan alltid falla tillbaka på det om du får nog av läkaryrket någon gång..

Du behöver nog inte oroa dig det minsta angående antagningsmöjligheter med det hp-resultatet.

Lycka till och grattis till valet av studier/yrke. Det är skitkul att plugga till läkare!
Användarens profilbild
Solen08
Stammis
Stammis
Inlägg: 476
Blev medlem: mån 07 apr, 2008 16:57

Re: Vart vill ni helst komma in och med vilket hp resultat

Inlägg av Solen08 »

Hoppas att jag joinar er på KI och att vi bildar ett fint gäng "gamlingar" :-P
Själv är jag 30 och är också urtrött på mitt yrke. Tagit tjänstledigt för studier från januari...hoppas att jag kommer in nu då. Allt hänger på administrationen av mina betyg (om jag hinner komplettera i tid eller ej).
sebedm
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 05 okt, 2010 10:27

Re: Vart vill ni helst komma in och med vilket hp resultat

Inlägg av sebedm »

Dissident!

Lånar tråden lite och ställer en fråga till dig om det går bra.

Står i valet och kvalet mellan olika utbilningsvägar bla. Arkitekt, läkare, civiling, pilot
Har alltid varit en liten dröm att bli pilot så jag undrar hur du gick till väga.

Gick du i lund eller gick du privata vägen?

Var det svårt att få jobb efter utb?

Är arbetstiderna vettiga, detta spelar säkert roll vilket bolag man jobbar på men rent generellt?

Skulle du rekommendera en pilotkarriär eller blir det som du skriver för enformigt efter x antal år. Lite detta jag är rädd för.

Stort tack om du ville ta dig tid att svara :)
Signatur
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 43
Blev medlem: fre 20 okt, 2006 2:00

Re: Vart vill ni helst komma in och med vilket hp resultat

Inlägg av Signatur »

Haha, jag är också 30+ och hoppas verkligen kunna bidra med mer än anekdoter från 80-talet. Är apotekare i grunden så jag kan tillgodoräkna mig en del och borde ha koll på det där med läkemedel kan man tycka. Även om hjärnan inte är lika pigg som när man var 20 så räknar jag med att det går ganska lätt med tanke på min bakgrund.
dissident
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 53
Blev medlem: sön 13 jun, 2010 9:24

Re: Vart vill ni helst komma in och med vilket hp resultat

Inlägg av dissident »

@ sebedm

Det går bra! Ja, vi har faktiskt en del gemensamt! Jag har själv varit inne på exakt de utbildningar som du själv är intresserad av! Jag läste arkitektur ett år i USA, kom hem och pluggade civ.ing och tröttnade och blev därefter pilot! Har även varit gruppchef för KJ en gång i tiden, men det är ju snart hundra år sedan...

Jag gick på TFHS. En fantastisk skola med otroligt duktiga instruktörer och en mycket seriöst upplägg. Det var en rolig tid! Började på SAS en liten stund och efter 9/11 så flög jag biz-jet i USA. Jag har haft turen att ha jobb hela tiden men det är många som får slita ordentligt för att hålla sig flygande. Jag har alltid vägrat betala för utbildning eller jobba för horribla bolag som Ryan...

Arbetstiderna är ju inte direkt fantastiska. Jag har exempelvis jobbat hela helgen och fick just schema för julen och det var ingen rolig läsning ur ett familjeperspektiv. Ska försöka ändra lite... Jag har jobbat på ganska många bolag och har spenderat julen i Thailand, Sydafrika, USA och Norge (gissa vilket som var tråkigast...) vilket väl har varit ganska tröttsamt. Vi jobbar generellt 5 dagar och lediga 4, men det varierar mellan bolag och vilken typ av operation du flyger. Jag har jobbat mycket inom chartern och då flugit långlinjer, vilket resulterar i mer sammanhängande tid borta men längre ledigheter hemma. Personligen tycker jag att jetlag är väldigt jobbigt och jag hade alltid svårt att anpassa mig, särskilt när man åker från väst-öst, ie från USA, karibien etc och hem!

Rekommendation... Nja. Det ÄR ett glassigt jobb om du sitter på ett stabilt och skapligt framgångsrikt bolag. Det är inte så bra för familjelivet däremot. Och det är ett jobb som saknar ganska mycket av intellektuella utmaningar eftersom 99% är att följa procedurer och rutiner som är nödvändiga för en säker operation. Jag har alltid pluggat vid sidan om, dels av intresse och dels för att förhindra förkalkning... Att sitta i cruise i mer än fyra timmar är otroligt trist! Då har man ätit färdigt, läst tidningen med korsord och sudoku och pratat med sin kollega om bla bla bla och bla bla bla. Vi får inte prata om politik, religion eller annat som kan väcka anstöt och skapa en destruktiv stämning i cockpit. Säkert bra men tråkigt.

Långt svar... sorry. Sammanfattningsvis: Kul i början, väldigt välavlönat, blir väldigt enahanda om man gillar kognitiv utveckling. Du bör vara rädd ;)

Lycka till med beslutsångesten!
sebedm
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 05 okt, 2010 10:27

Re: Vart vill ni helst komma in och med vilket hp resultat

Inlägg av sebedm »

Tack och bock blev ju lite tydligare vad det handlar om :)
Lmkv
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 46
Blev medlem: ons 01 dec, 2010 17:01

Re: Vart vill ni helst komma in och med vilket hp resultat

Inlägg av Lmkv »

Söker GU i första hand med 1.8 (en otroligt irriterande poäng ifrån 1.9 som jag förmodligen kommer reta mig på ända tills den dag då det är dags att sova med fiskarna). HATAR att vara i händerna på en himla lottning. Man blir ju världens domedagsprofet i den outhärdliga väntan på 9-10 december
boohoo
Stammis
Stammis
Inlägg: 120
Blev medlem: fre 10 okt, 2008 14:48

Re: Vart vill ni helst komma in och med vilket hp resultat

Inlägg av boohoo »

Lmkv skrev:Söker GU i första hand med 1.8 (en otroligt irriterande poäng ifrån 1.9 som jag förmodligen kommer reta mig på ända tills den dag då det är dags att sova med fiskarna). HATAR att vara i händerna på en himla lottning. Man blir ju världens domedagsprofet i den outhärdliga väntan på 9-10 december
Haha, jo. Så sant så... :)

Något jag retar mig på något så ofantligt är att jag skrev 1.8 ht09, och hade kunnat söka in med 1.8 till VT10. Något som antagligen resulterat i att jag kommit in. Retsamt, oja.

Nu är det dock nästan bara en vecka kvar. Vi får väl anse oss som konkurrenter :)
alien
Stammis
Stammis
Inlägg: 279
Blev medlem: mån 12 apr, 2010 6:16

Re: Vart vill ni helst komma in och med vilket hp resultat

Inlägg av alien »

Så - då lämnar jag förmodligen en plats i HP-kvoten på KI till förmån för PIL-intaget.

Vassegoda!
Jokerstyle
Newbie-postare
Newbie-postare
Inlägg: 64
Blev medlem: tor 26 nov, 2009 16:32

Re: Vart vill ni helst komma in och med vilket hp resultat

Inlägg av Jokerstyle »

1.7, har sökt uppsala och sedan örebro, följt av alla andra lärosäten för att "det går". Har dock inga planer på att ta utbildningsplats någon annanstans p.g.a. min sambo :)

Har i efterhand ångrat att jag sökte Uppsala först, skulle föredra Örebro. Nu lyckades jag antagligen lösa mitt problem genom att inte höja mig på det här högskoleprovet, såvida jag inte pga någon freak of nature hamnar på Uppsala ändå med 1.7.

Jag gillar att jag just läste igenom meddelandet och insåg hur extremt säker jag låter på att 1.7 ska ta in mig på endera ort, bör kanske tillägga att jag inte har några - eller åtminstone marginellt små - förhoppningar att komma in överhuvudtaget. :-D
Skriv svar